יצאנו לבקר באולם התצוגה של היבואן יגאל סבו

תומר צין
01-06-2020 14:09

כתבנו תומר צין ביקר באולם התצוגה של היבואן יגאל סבו והאזין לרמקולים של ויויד אודיו, בחן את מזרים המדיה-סטרימר LUMIN M1 וגם חווה הפתעה נעימה מכיוון הכבלים.

ההתחלה

הביקור השבוע אצל יגאל סבו, יבואן האודיו המגולל סיפור מעניין ומיוחד, שמנהל עסק למעלה מ-34 שנים. יגאל מנהל את עסקיו מאולם התצוגה בהרצליה, אדם נחמד מאוד ומסביר פנים החסרות לו התכונות האופייניות כל כך לסוחר טיפוסי. אנחנו יושבים ושותים קפה שחור חזק ומתוק. קפה אסור לשתות יותר מדי, ובטח לא יותר מדי מהר, פשוט צריך לדעת לתפוס את השלווה הנכונה. אני מתיישב בכורסא הממוקמת בדיוק בסוויט ספוט ויגאל יושב בכורסא לצידי. 

כשיגאל נשאל מה ה'אני מאמין' שלו במערכת אודיו הוא השיב: "אני אוהב מוזיקה, המוצרים משקפים את הערכים האישיים שלי, כל מה ששווה לעשות שווה לעשות טוב, רק הטוב ביותר הוא מספיק טוב. בחירת מוצרים לבית העסק שלי נעשית לאחר בחינה קפדנית של כל מוצר. השיקול בבחירת המוצרים, יהיה אך ורק על פי האיכות ולא על פי שיקול המסחרי. מעבר לזה, הביטוי בתחום שלנו Less is more, נכון מאוד ומהווה את הבסיס לבחירת המוצרים בעסק, כל תוספת גורעת ויכולה להוביל לתוצאה פחות טובה.

דיברנו על חברים משותפים, הזכרתי לו שאנחנו מכירים מעל מ-25 שנים, עוד מהתקופה שהייתי מגיע לאולם התצוגה, שומע מוזיקה חרישית ומקסימה והלסת הייתה נשמטת לי. תמיד הייתי מהרהר כיצד הוא מצליח להפיק מהצלילים מרגליות. ליגאל הפתרונים.

נזכרנו במספר חברות שיגאל היה היבואן שלהן לישראל, כדוגמת Avi Laboratory מבריטניה, שהייתה נדירה באיכותה וסגרה את שעריה. 

ויויד אודיו עשור Oval B1 במהדורת מוגבלת ל-400 יחידות 

חברת הרמקולים מצליחה בזכות המהנדס לורנס דיקי המופיע בתערוכות בינלאומיות עם שיער קוקו, גר באנגליה ונמצא על הקו בין דרום אפריקה ובריטניה. לורנס סיים את לימודיו האוניברסיטאיים והתחיל לעבוד ב-KEF, אח"כ המשיך ב-W&B עד שבשנת 1991 פיתח את ה-"שבלול" של החברה. אחר כך עבר לויויד אודיו בה הוא היה אחראי על הדרייברים והקרוסאובר של הרמקולים. כיום יש לחברה קו מוצרים שלם הנקרא "ג'יאה", קו מוצרים הקרוי "קיאה" וקו מוצרים אובלים והיא מצליחה מאוד בתחום הרמקולים. דיקי בין היתר, מתכנן גם רמקולים לכמה מחברות הפרו אודיו הידועות. 

B1D

ויויד אודיו השיקה את הרמקולים Oval B1 בשנת 2004. כמו כל הדגמים שבאו אחריהם, הרמקולים תוכננו בבריטניה ומיוצרים במפעל של ויויד אודיו בדרום אפריקה. מתחת לחיצוניותם הייחודית של הרמקולים היו כמה רעיונות עיצוב מתקדמים, שלא ראינו מיושמים בשום רמקולים. 

כאשר ויויד אודיו חגגה את יום השנה העשירי שלה בשנת 2014, דיקי השתכנע על ידי חברים ועמיתים, כולל מייסד החברה ויברט פיליפ גוטנטג, לעשות מעשה שמעולם לא עשה, לעצב מחדש לחלוטין את אחד הדגמים הקיימים של ויויד. הוא החליט ש B1 יהיה המועמד האידיאלי, זה הדגם שהתחיל את הכול. הוא הרגיש שבעשור הקודם הוא למד הרבה, במיוחד מעיצוב דגמי הג'יאה, שהייתה ספינת הדגל. התוצאה היא עשור ל-B1 Oval, או B1D בקיצור. תחליף ל-B1 המקורי ה-B1D, מיוצר במהדורה מוגבלת של 400 זוגות, 200 זוגות בגימור הפסנתר השחור ו-200 זוגות באדום רוסו.

עיצובו של B1D דומה לפסל של מחבט טניס, פיסול זה גורם לרמקולים להיראות חטובים ומושכים עוד יותר בעינינו. התיבות עשויות משרף מרוכב ומלא מינרלים, מאותם חומרים כמו בסדרת הג'יאה. לדברי דיקי, המעבר לחומרים החדשים ועתירי העבודה הרבה יותר, מהווה את רוב ההפרש במחיר של 10,000 דולר בין ה-B1 ל-B1D. זה לא סוד שאנו אוהבים את הצליל שרמקולי ויויד אודיו משחזרים ומה שהם עושים ומציגים לעולם. 

באולם התצוגה עמדו זוג רמקולים מדרום אפריקה ויויד אודיו B1D, העומדים על רגליות של החברה בעיצוב של טיפת מים. לרמקולים 3.5 יציאות עם 4 אלמנטים בכל אחד, באס רפלקס קדמי ואחורי. כל רמקול כולל טוויטר אחד 26 מ"מ מתכתי כיפתי, מידריינג אחד 50 מ"מ מתכתי כיפתי, שתי וופרים אחד מקדימה והשני מאחורה 125 מ"מ קונוסים העשויים מסגסוגת. תחום הענות של הרמקולים נע מ-34 הרצים ועד 36 קילו הרצים, נצילות של 89 ד. בי. והתנגדות 4 אום. גובהם 109.5 סנטימטר רוחבם 26.5 סנטימטר, עומקם 37.5 סנטימטר ומשקלם 36 ק"ג לאחד, ראה אתר של המוצר. ה-B1D נמכר בישראל ב-28,000 דולר לזוג ועוד מע"מ, במחיר של 114,000 ₪.

אולם התצוגה של יגאל סבו

סטרימר, מגבר וממיר dac LUMIN M1

נוסף על הרמקולים של ויויד אודיו, האזנו לסטרימר של Lumin M1, המחליף מערך היי-פיי שלם - הכול ביחידה אחת (כמעט), מסוגנן ועשוי היטב. הסטרימר הוא גם נגן רשת, ממיר דיגיטלי DAC ויכולות מתקדמות בעלי כניסות דיגיטאליות, יש בו מגבר קלאס D בהספק 60 וואט אר. אם. אס לשני ערוצים ב-8 אום (100 וואט ב-4 אום) ומתאם אחד לכניסה אנלוגית מ-USB. הקשבנו בו לשרותי סטרימינג בשני חיבורי USB מאחור, לדיסק און קי ודיסק קשיח חיצוני במחיר של כמה מאות ₪ בודדים לכל אחד. הוא מנגן קבצים מכל מחשב מרוחק בבית, מספריות מוזיקה מהרשת, תומך ב-TIDAL, Qobuz ,Spotify. ה-Lumin תואם AirPlay, תומך בטכנולוגית ROON ובטכנולוגיית ה-MQA, המאפשרת האזנה באיכות גבוהה מאוד, כפי שהוקלטה בסטודיו והדגש הוא על איכות הצליל. ה-Lumin בגודל קומפקטי ונמכר במחיר כ-9,500 ₪. אני לא רוצה לדמיין לעצמי כיצד היה נשמע בחדר סטרימר ומגבר טובים יותר?

כבל החשמל אליו מחובר הסטרימר היה כבל קומקום פשוט וכבלי רמקולים שנמכרים ב-"ACE קנה ובנה" במחיר זול של מאות ₪. חשוב להדגיש, שיגאל מייבא כבלים של היצרן הדני ZenSati (עד עשרות אלפי שקלים לכבל), הוא הסכים להיעתר לבקשתי ולשים כבלים פשוטים יותר. לדעתנו, גם בשימוש בכבלים נחותים במערכת כזאת המוזיקה נשמעת טוב מאוד, בשילוב עם ציוד טוב מאוד. זה לא אומר, שעם כבלים טובים מאוד המערכת לא תישמע טוב יותר. 

כבלים

גודל ומידות באולם ההדגמה

גודלו של אולם התצוגה של יגאל בו נמצאות מערכות האודיו הוא מעל 54 מטרים, רוחבו 4.5 מטרים ואורכו יותר מ-12 מטרים (הויויד צמודים על הקיר הארוך). גובה התקרה למעלה מ-4.5 מטרים וגורמת לחדר להדהד. המרחק בין הרמקולים כ-2.7 מטרים האחד מהשני, מרחק ממקום הישיבה מהאוזן אל הרמקולים הוא 2.8 מטרים. הרמקולים ממוקמים במרחק של כ-70 ס"מ מהקיר האחורי ומונחים בערך 4.5 מטרים מכול קיר צדדי. כאשר נוגן בדיסק און קי "קטע מחיאות הכף" מדיסק ההדגמה נשמעו מעט הדהודים בחדרים, שלא רמזו על בעיות אקוסטיקה מיוחדות. כאמור, לפני כל האזנה, בדקנו בעזרת דיסק הבדיקה שערוץ שמאל וימין לא הפוכים. באולם התצוגה מונח שטיח המשפר את האקוסטיקה בחדר. יגאל לא שם אביזרי חשמל, שיכולים לשפר את הצליל בחדר. 

אולי זה לא מפתיע שלקח זמן להתעסק עם הרמקולים, מקומם ועם הכורסא עליה אנו יושבים, עד שהתגלתה במה רחבה והם נעלמו מבחינה אקוסטית כמעט לחלוטין. נדמה שנמצאה ה"סוויט-ספוט" - או נקודת האמצע האידיאלית. וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלי הרמקולים. סיכוי רב כי תהיה השפעה על האנרגיה האקוסטית של הרמקולים המנגנים, כשבערך 14 וופרים מהרמקולים ליד "מקשיבים" להם בדריכות בצורה פאסיבית ומשפיעים על הוופר הקדמי והאחור בכל רמקול, הובאו בחשבון.

רק מוזיקה

בחמש השעות בהם ביליתי בחברת את יגאל האזנתי בערך ל-50 קטעים, בדיסק און קי ודיסק קשיח חיצוני, ביניהם Caravan של Art Blakey & The Jazz Messengers, רונה קינן - הקול שקורא לי, נקמת הטרקטור - אדון הסליחות, נקמת הטרקטור - משחק של דמעות,Sonny Rollins – You don’t Know what love is, Aaron Goldberg - Maraba Blue, Marcus Miller  - Moonlight Sonata, Dayna Stephens  - I left My Heart In San Francisco Clifford Jordan Quartet - Lush Life Avishai Cohen – Criss Cross, Charles Mingus – Fables Of Faubus, Steve  Grossman Inner Circle, אריק ברמן – מה עוד ביקשת, אפרת גוש – מה שקרה, Branford  Marsalis – Makin Whoopee, Fiona Joy – Ceremony, Ben Webster – Danny Boy ועוד קטעים רבים.

אולם התצוגה של יגאל סבו

שמיעה

אחרי דיבורים על הענף ועל העתיד, ניגשנו להאזין למוזיקה אמיתית, בלי טריקים ובלי שטיקים, או אולי, רק כבלי החשמל והרמקולים. הזכרתי ליגאל שהכבלים שאנחנו שומעים פשוטים. כשחיברנו את הכבלים של היצרן ZenSati בחזרה, הצליל (באס-מיד-טרבל) היווה שיפור לעומת הכבלים הפשוטים. כמה שיפור? כל אחד יחליט לעצמו. 

שילוב ההגברה של ה-Lumin יחד עם הרמקולים של ויויד אודיו B1D יוצרת הרמוניה נהדרת, המוזיקה שקופה וטבעית לחלוטין, מפורטת, הכלים בגודל פרופורציה הנכונים, הכול מוגש בצורה מאוזנת, אין משהו שמשתלט על חשבון האחר. נהנינו מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה. הצליל נשאר מדויק לכל אורך ההאזנה, האיזון הכללי היה מצוין, טבעי מאוד והטונליות נכונה. התמונה בחדר הייתה בדיוק באמצע, במת הצליל הייתה מוגדרת, דינאמית ועמוקה מאוד. קולות נשמעו ממרכז הבמה עם הרבה נוכחות ומיידיות, כמו שלא שמענו מעולם. בקיצור, נפלנו מהסט אפ. 

חובב מוזיקה קלאסית וג'אז כמונו, ימצא שהמערכת מדמה טוב מאוד את הכלים והקולות במרחב. הדינאמיות הייתה מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב. במוזיקה לה הקשבנו, הבס היה מדויק ומהודק, מהיר ומוגדר והתקפי במידה נכונה. ה-Lumin ו-B1D ירדו וגרגרו בערך ל-30 הרצים, לא היה חסר מהבאס מאומה. קטעי צלילי האמצע היו ברורים ומוגדרים, הצלילים הגבוהים מספקים ברק, שקיפות ואוירה למוזיקה. 

הצליל מאופיין בחוסר צרימה, גם בתחום המידריינג' וגם בתחום הגבוהים. במת הצליל הייתה עמוקה, ורחבה, קולות אדם מרחפים בחלל בתלת ממדיות, בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. רצפת הרעש נמוכה מאוד, הדינאמיקה (מיקרו / מאקרו) הייתה טובה ותמונת הסטריאו בחדר מעולה. האיזון הטונאלי והטבעיות של מערכת האודיו קרובים לשלמות, לא מבליטים או מחסירים תדרים, לא צורמים או אגרסיביים, ולא צובעים את הצליל. המיקומים של הכלים השונים במרחב והמרחקים ביניהם נשמעים מצוין. המערכת מהירה ומאוד ודינאמית, חלקה ושקופה. 

 

אולם התצוגה של יגאל סבו

הויויד אודיו וה-Lumin לא יקרים ואנו חושבים שהם מאוזנים היטב מבחינה קולית ופשוט מעולים באזור הבינוני, בו המון מוזיקה זקוקה לעושר במידע. הם יכולים לעמוד מכף רגל ועד ראש מול הטובים שבהם, להציע נוף יפה אל לב המוזיקה. 

אנו תוהים מה יהיו הרמקולים הבאים של ויויד אודיו. האם דיקי יבחר שוב בעיצוב קיים כדי לראות כמה ניתן לשפר אותו? או שהוא יעצב משהו חדש לחלוטין וכמה ניתן לשפר אותו? לא משנה לאן הוא הולך, תידרש דחיפה רבה למעלה מול מה שהוא השיג עם התיבה של עשור B1. הויויד אודיו B1D וה-Lumin הם אחד מחמשת השילובים הטובים ביותר ששמענו מעודנו בישראל.

 

 

מעבר לתגובות בפורום