ביקורת סדרה: אוזרק - עונה 3

אנטון קמינסקי
31-03-2020 17:22

אוזרק, סדרת הפשע המוערכת של נטפליקס, חוזרת לעונה שלישית. לאחר שתי עונות טובות, הרגשתי תחושת מיצוי קלה, האם העונה השלישית מצליחה להחיות את הסדרה?

"אוזרק", עוקבת אחרי משפחת בירד: מרטי, וונדי וילדיהם שארלוט וג'ונה. בעקבות הסתבכות בעסקת הלבנת הון עבור הקרטל המקסיקני, מרטי, יועץ פיננסי, נאלץ לעקור את משפחתו משיקגו ולעבור לאזור התיירותי הנידח, אוזרק. שם הוא נאלץ למצוא דרכים להגביר את כמויות הלבנת ההון, בתמורה לחייו וחיי משפחתו. העסק הולך ומסתבך, כאשר מרטי נאלץ להתמודד עם משפחות הפשע המקומיות, עם המאפייה מקנזס סיטי ועוד. אישתו, וונדי מתחילה לאט לאט להיכנס לעסק ובסופו של דבר, גם הילדים מגלים וכעת כל המשפחה בעסק ביחד.

העונה הראשונה של הסדרה הייתה מבריקה, היא שילבה לא מעט הומור שחור, יחד עם משחק נהדר וכתיבה מעולה. בעונה השנייה, דרישות הקרטל הלכו וגדלו, ומשפחת בירד רקמה תכנית להקים קזינו שיעזור להם להלבין כמויות גדולות. לשם כך הם נאלצו להיכנס לפוליטיקה הארצית על מנת לקדם שינוי חוק, שיאפשר להם להקים את הקזינו. חלק מהעונה השנייה היה ממש דרמה פוליטית, ומהחלק הזה נהניתי פחות. בנוסף הקצב היה איטי יותר וההומור השחור נעלם לחלוטין. כך שמצאתי את העונה השנייה פחות טובה, ויחד עם זאת כתבתי בסקירה שלי: "איכות הסדרה פשוט נשפכת מכל פריים".

מתוך אוזרק

תקציר עלילת העונה השלישית

בפתיחת העונה השלישית, הקזינו בשיא פעילותו, הקשרים עם המאפיה מקנזס סיטי מתפקדים, למרות המתיחות הרבה בין רות לפרנק ג'וניור (בנו של ראש המאפיה). כל משפחת בירד עובדת יחד והכל נראה ורוד. וונדי, מחליטה שהגיע הזמן להתרחב ומעוניינת לרכוש קזינו נוסף. מרטי סבור שזה יגדיל את הסיכון ולאחר שאינו מצליח לשכנע את וונדי, הוא מנסה לחבל בכח בעסקה, מה שמוביל לפיצוץ היחסים ביניהם.

אוזרק
ה-FBI מצליח למצוא פרצה, שמאפשרת לו להכניס סוכנים לקזינו למשך תקופה, על מנת לוודא שלא מתרחשת שם הלבנת כספים. את ה-FBI מובילה הסוכנת מאיה מילר, שהיא דמות חדשה ונהדרת בעונה הזו.
יחד עם כל זה, בן, אחיה של וונדי מגיע לביקור פתע מתמשך, אחרי שהוא הסתבך. בנוסף ללחץ ה-FBI והמחלוקות הקשות בין מרטי ו-וונדי, מלחמת הקרטלים במקסיקו עולה מדרגה, והקרטל של נבארו חוטף מהלומות קשות.
התרחשויות נוספות: רות מנסה להשלים עם וויאט, שמוצא נחמה דווקא אצל דרלין סנל. הלן עוברת לאוזרק לפקח על הכל מקרוב, והבת שלה אירין נשארת איתה לתקופת הקיץ.

וונדי והלן במטוס הפרטי של הקרטל
וונדי והלן במטוס הפרטי של הקרטל
אתחיל בהתייחסות לנקודות החולשה מהעונה הקודמת. אחרי קצב איטי בעונה הראשונה, ואיטי להחריד בעונה השנייה, העונה השלישית לא נחה לרגע. למרות פרקים ארוכים, על גבול השעה (חלקם יותר), ההתרחשויות קורות בקצב מהיר ויש מעט מאוד רגעים מתים לכל אורך העונה.
ההומור, שהיה כל כך חסר בעונה השנייה, עושה קאמבק בעונה הזו. מקור ההומור העיקרי הוא סו, המטפלת הזוגית של בני הזוג בירד. וונדי ומרטי הבטיחו לביתם שארלוט שהם ילכו לטיפול זוגי. אני ממש לא רוצה לספלייר את רגעי ההומור, אבל השילוב בין עולם הפשע לפסיכולוגים, הוא שילוב בעל פוטנציאל לפנינים אמיתיות (ראה ערך "הסופרנוס").

מרטי וונדי על ספת הטיפולים של סו.
מרטי וונדי על ספת הטיפולים של סו
יש כל כך הרבה נקודות מרתקות בעונה הזו של "אוזרק",שאני באמת מתקשה לבחור ממה להתחיל. אתחיל בנקודה, שמדובר בסדרה על קרטל סמים מקסיקני והלבנת כספים, ויחד עם זאת רוב מוחלט של דמויות המפתח בעונה הזו, הן נשים. בראשן וונדי, שהיא המניעה העיקרית של העלילה העונה, אבל גם רות, הלן, אירין (ביתה של הלן), דרלין והסוכנת מילר. לכולן תפקיד מאוד משמעותי בעלילת העונה.
אם הייתי צריך לתת כותרת לעונה, הייתי בוחר ב"עלייתה של וונדי". וונדי הייתה מאוד משמעותית גם בעונה השנייה, אבל כאן הרגשתי שהיא לגמרי הדמות הראשית. מצאתי את דמותה של וונדי מרתקת בעונה הזו, ואת תצוגת המשחק של לורה ליני מהפנטת. כל הבעת פנים שלה, כל ההתנהלות ושפת הגוף של דמותה, לטעמי משקפת את הדרך האמריקאית. אם זה המשא המתן הכוחני מלא התחבולות, הצביעות הבלתי נתפסת, ההתקרבות הפיקטיבית לצד השני, הפנייה השכלתנית דווקא לרגש ולנפש של האדם, המהפך המהיר בין ליטוף לסטירות, בכל אלה, הביצוע של לורה היה חד כתער.

רות, מנהלת תפעולית בכירה בחברת 'בירד יזמות', שעדיין מתגוררת בקרוון.
רות, מנהלת תפעולית בכירה בחברת "בירד יזמות", שעדיין מתגוררת בקרוון
עם כמה שהסיפור בסדרה סובב סביב משפחה ואזור נידח וכביכול חסר חשיבות, לטעמי אפשר לראות את סיפורה של אמריקה כולה דרך הסדרה. קודם כל, בצורה הפשוטה, אנו נחשפים לכל שכבות האוכלוסייה, מהנוכלים הפשוטים, עד לעורכי דין, פוליטיקאים, שוטרים ואזרחים רגילים, כולם חולמים את חלום ההתעשרות האמריקאי הקלאסי בדרכם. משפחת בירד מייצגת את מעמד הצווארון הלבן, התגלמות החלום האמריקאי, בדרכם שלהם. החלק היותר המעניין הוא תרבות ההתנהלות או החיים האמריקאים - קור הרוח המזויף הזה, שנשמר אצל כולם בקנאות, לא רק כלפי אנשים זרים, אלא גם ביחסים בתוך המשפחה (אם כי בשלבים מסוימים משפחת בירד הם כן זרים זה לזה). הקפיטליזם האמריקאי, מוצג כאן בשיא כיעורו, כולם מוכנים לדפוק את כולם בשביל עוד קצת כסף. כל בעיה, שמתעוררת, נפתרת על ידי עוד קצת כסף. והאבסורד הגדול הוא, שכל הכסף הזה שמסתובב, שייך בכלל לברון סמים מקסיקני, אז מה יכול להיות יותר אמריקאי מזה?

נבארו, ראש הקרטל הקריזיונר.
נבארו, ראש הקרטל הקריזיונר
בעונה השלישית אנו נחשפים יותר לעולמם של חלק מהדמויות. נאברו, ראש הקרטל, מופיע הרבה יותר. הוא מתקרב בעיקר לוונדי ומתחיל לנהל איתה שיחות טלפון (הזויות ומטורפות לחלוטין). מראים לנו יותר את עולמו, ואת הדרך הקפריזית, שבה הוא מתנהל. גם דמותה של הלן, עו"ד שלו והמפעילה והמפקחת על משפחת בירד, נחשפת בפנינו יותר. היא עוברת לגור באוזרק, ומתרועעת הרבה יותר עם משפחת בירד. כשבתה מגיעה אליה לחופשת הקיץ, היא מבקשת משארלוט וג'ונה להראות לה את המקום. רק שבמקצוע הזה, התקרבות אישית, משמעותה יותר סיכון. מראים לנו גם את המאבק של הלן עם בעלה על המשמורת לילדיה, והיחסים עם בתה. כך שאנחנו מקבלים הרבה יותר צדדים שלה וגם היא דמות מאוד מעניינת.

הלן ובתה אירין.
הלן ובתה אירין
בנוסף מספר דמויות חדשות מקבלות זמן מסך משמעותי וגם הן מוסיפות המון לסיפור של אוזרק. סוכנת ה-FBI, מאיה מילר, מהווה את ההיפך מסוכני ה-FBI, שהיו לנו עד כה בסדרה. בניגוד לסוכן פטי ושותפו, האגרסיביים והפנטיים, מאיה היא שיא הרוגע וההיגיון, מעין קשיחות מלטפת. הפער בין הגישה הגברית הכוחנית, לרכות המזדהה של מאיה הוא אדיר. מה שעוד יותר מדגיש את האנושיות שלה, הוא העבודה שהיא בהריון מתקדם בזמן ביצוע התפקיד שלה. הסוכנת מילר, היא דמות FBI, מעניינת מאוד, ושונה מהתדמית המוצגת לנו לרוב. היחסים בין מאיה למרטי, הם מרתקים ובנויים, בצורה מפתיעה, על כבוד הדדי. יחסיהם הזכירו לי קצת את צד האור והאופל של "מלחמת הכוכבים", כיוון ששניהם מושכים אחד את השני לכיוון שלהם.

מרטי וסוכנת מאיה מילר.
מרטי וסוכנת מאיה מילר
הדמות החדשה המרכזית ביותר העונה, היא דמותו של בן, אחיה של וונדי. דמותו מתחילה בתור האח הלא ממש רצוי ולא ממש מוצלח, שמגיע לביקור (או איך שהאנשים היותר קרים יקראו לזה, לחיות קצת על חשבון אחותו). בהמשך, אנחנו מגלים יותר על עברו ומי הוא, זו נקודה חשובה בסדרה, לכן לא אחשוף אותה כאן. אומר רק שההתפתחות בדמותו מראה עוד נדבך של החברה האנושית. דמותו מתחילה בתור דמות מרגיזה מעט, אבל ככל שהעונה מתקדמת, הדמות הופכת להיות יותר ויותר מעניינת, עד שבשלבי הסיום של העונה, דמותו ותצוגת המשחק של טום פלפריי, שמגלם אותו, הם פשוט מטלטלים.

תצוגת משחק מטלטלת של טום פלפריי, בתפקיד בן.
תצוגת משחק מטלטלת של טום פלפריי, בתפקיד בן
גם דמותו של מרטי כמובן עוברת הרבה העונה, למשל ההתרחקות מוונדי בעקבות חוסר ההסכמה על דרך הפעולה. בתחילת העונה המנייה של מרטי בעיניי נבארו מתחילה ליפול, מה שמעמיד אותו בסיכון. מרטי צריך להוכיח את נחיצותו לאופרציה, וכל זאת מתחת לאפה של סוכנת מילר.

סיכון מקצועי מתקבל על הדעת, כשעובדים עבור קרטל סמים מקסיקני.
סיכון מקצועי מתקבל על הדעת, כשעובדים עבור קרטל סמים מקסיקני
ברובה של הביקורת, התייחסתי לעומק הנדיר של הדמויות והמשמעות הסמלית המרתקת של הסדרה, כי בעיניי אלו הדברים, שהם הלב של הסדרה. אבל לפני סיום אני רוצה להתייחס בקצרה גם לפן הטכני של הסדרה. כאן אני רוצה לחזור שוב לאמרה שלי לגבי העונה השנייה "איכות הסדרה פשוט נשפכת מכל פריים", כיוון שאני באמת לא יכול לתאר זאת טוב יותר. בעונה השלישית הצילום, העריכה והפסקול הם בדרגת אומנות קולנועית גבוהה ביותר. אינספור פעמים במהלך העונה הסתכלתי בפריים או סצנה כלשהי וחשבתי לעצמי שזו עבודה מושלמת. את המילה מושלם אני יכול גם לייחס לפסקול בעונה הזו, הוא מופיע בדיוק מתי שצריך ומעצים את תחושת האיום והאפלה הרבה שיש בסדרה.

המשפחה באפלה, דוגמא לפריים מושלם.
המשפחה באפלה, דוגמא לפריים מושלם
לסיכום, בעונתה השלישית, "אוזרק" מצליחה לממש במלואו את הפוטנציאל שהיה גלום בה מההתחלה. זו עונה קצבית ומרתקת שלא נחה לרגע. איכות הכתיבה והמשחק הם מהגבוהים שיש. הלב של הסדרה הוא הסיפור והדמויות, ששאבו אותי בתור צופה לסערת רגשות: הזדהיתי, הופתעתי, נגעלתי, צחקתי, הרגשתי כאב - היה בעונה הזו את כל מכלול הרגשות, שסדרת פשע מבריקה יכולה לעורר. מבחינתי, בעונתה השלישית, "אוזרק" מעמידה את עצמה בשורה אחת עם הגדולים ביותר של הז'אנר.

הציון שלי: 9.5/10 (צפיית חובה לטעמי).
מעבר לתגובות בפורום