המרת סרטי קולנוע ישנים מול חדשים לפורמט בלוריי ו-4K

איציק ירקוני
23-12-2019 22:55

איך ממרים סרטי קולנוע לפורמטי בלוריי ו-4K? איך עובד הדיגיטל מול האנלוגי? מדוע סרטים ישנים שהומרו לפורמט ה-4K נראים טוב יותר מאשר סרטים חדשים?

 

בכתבה זו נתמקד באיך מומרים סרטי הקולנוע הישנים והחדשים לפורמט בלוריי, ובמיוחד לפורמט ה-4K ונבין את משמעות הרזולוציה, איך עובד הדיגיטל מול האנלוגי? והעיקר - מדוע הסרטים הישנים העוברים המרה לפורמט ה-4K, נראים במרבית המקרים טוב יותר מאשר הסרטים החדשים המצולמים בדיגיטל? ישנה לכך סיבה ברורה, ועל כך בהמשך הכתבה.

לפני שנתחיל, רקע כללי לגבי סרטי הצילום שהיו מקובלים בתעשיית הסרטים עד לפני עשור

במצלמות הפילם, כמות המידע שנקלט ומוטבע, תלוי בגודלה של חתיכת הפילם עליה הוא "נקלט". כמות הפרטים שנקלטת תלויה במשתנים נוספים כמו איכות וחדות העדשה, רגישות הפילם (ASA) ופרמטרים נוספים. אז כמה מגה פיקסל קולט למעשה הפילם? נהוג "לתרגם" את פורמטי הפילם לכמות הפיקסלים הדיגיטליים בצורה הבאה:

כפי שהשמות הבאים מרמזים, שם הפורמט נגזר מרוחב הפילם. לא כל רוחב הפילם משמש לקליטת המידע, אם כי הוא כולל גם את החורים בצלולואיד עליהם נתפס הסרט בגלגלי השיניים שמסובבים אותו.

נתחיל במצלמת ה-8 מ"מ וסופר 8 מ"מ, שעדין נעשה בהן שימוש, כשהן נחשבות לשיטות הצילום הנחותה ביותר בתעשיית הקולנוע, המציגות בין 1-5 מליון פיקסל.
נתקדם למצלמת ה-16 מ"מ, המציגה באזור ה-10 מליון פיקסל.
מצלמות ה-35 מ"מ והסופר 35 מ"מ, הפופולאריות ביותר בתעשיית הסרטים מציגות בין 20-30 מליון פיקסל.
ומצלמת הטופ שבתעשייה - מצלמת 70 מ"מ היוקרתית מציגה באזור 32-40 מליון פיקסל.

film35

מצלמת פילים 35 ממ סטנדרטית

איך זה עובד?

תעשיית הסרטים בהוליווד עד לפני עשור הסריטה את מרבית הסרטים בעיקר על מצלמת 35 מ"מ וסופר 35 מ"מ, ובחלקם הקטן במצלמת 70 מ"מ היוקרתית והגדולה ביותר, אך עם מגבלות שונות: היא יקרה לתפעול, גדולת מימדים - מה שגם מגביל אותה בניידות לכל אזור. למעשה מצלמת ה-70 מ"מ תצלם את איכות התמונה הגדולה והמשובחת ביותר שניתן לקבל, אך היא דורשת תקציב גדול יותר לצילום.

במצלמת ה-70 מ"מ משתמשים לרוב בימאים בעלי שם וממון בהפקות גדולות. השתמשו בהם בעבר הרחוק בסרטים כמו בן חור, בלייד ראנר, עשרת הדיברות, הסנדק חלק 3, ועוד רבים וטובים.

BEN-HUR

הסרט בן חור צולם במצלמת פילם 70 ממ

4K ULTRA HD

הסרט בלייד ראנר צולם במצלמת פילם 70 ממ ממור לפורמט 4K מלא

 

נתחיל ברזולוציה הקיימת בסרטי ה-8 מ"מ וסופר המכילים בין 1-5 מגה פיקסל, ב-16 מ"מ נקבל 10 מגה פיקסל. במצלמת 35 מ"מ נקבל בין 20-30 מגה פיקסל, במצלמת 70 מ"מ נקבל בין 32-40 מגה פיקסל. כמות הפיקסלים העצומה הזאת הקיימת במצלמות 35-70 מ"מ המאפשרת ליצור תעתיק מושלם למדיה, לסרטים בפורמט ה-4K.

אך נחזור מעט אחורנית לפורמט הפופולארי המוכר לנו, פורמט ה-1080 המכיל 2 מליון פיקסל, כאשר פורמט ה-4K החדיש מכיל 9 מליון פיקסל.

כפי שציינתי מצלמת הפילם 35 מ"מ מכילה אינפורמציה של בין 20-30 מליון פיקסל, כך שהיא בעלת אינפורמציה של פי 10 ויותר ממה שנדרש לסרט בפורמט ה-1080 המוגבל לעד 2 מליון פיקסל. כאשר שבזמן שמבצעים המרה לסרטים בפורמט ה-4K מסרטים ישנים שצולמו במצלמת 35 מ"מ המכילה 20 מגה פיקסל ומעלה, ישנה כמות האינפורמציה עצומה המאפשרת ליצור איכות תוכן בפורמט ה-4K בצורה מלאה ומרשימה ביותר. משמע, לקחנו 20 מליון מגה פיקסל והמרנו אותם ל-9 מליון פיקסל, פי 2 ויותר. כך שגם במידה וחלק מהאינפורמציה תעלם ותישחק בדרך, עדיין ישנה כמות אינפורמציה עצומה שתשלים לאיכות תוכן לפורמט ב-4K.

אז מה היה לנו? מצלמת פילם 35 מ"מ עם כמות פיקסלים של 20 מליון פיקסל, כך שכל אולפן שימיר את סרטי ה-35 מ"מ הישנים לפורמט ל-4K, יהיה לו פי 2 ויותר אינפורמציה כדי להשלים המרה מלאה ל-4K. עד כאן הכול עובד טוב ויפה לגבי המרות הסרטים שצולמו במצלמת 35 מ"מ, כאשר במצלמת פילם 70 מ"מ, כמות האינפורמציה מגיעה עד 40 מליון פיקסל  - כך שניתן ליצור איכות תמונה מרשימה ביותר בפורמט ה-4K, והיא מותאמת גם לפורמט ה-8K המכיל 33 מליון פיקסל.

מהפכה בצילום

העניין הוא שעד לסוף המילניום הוליווד צילמה את סרטיה במצלמות 35-70 מ"מ, כאשר מרביתם במצלמת ה-35 מ"מ הפופולארית. חשוב לציין שחלקים מהסרטים מצולמים גם במצלמת פילם 8 מ"מ ו-16 מ"מ. 

 אז מה קרה בדרך? כבר בתחילת המילניום תעשיית הסרטים בהוליווד נכנסה להילוך גבוה בתחום הדיגיטל, כאשר חלקים נרחבים מהסרטים מתבצעים ונערכים דרך עבודת מחשב כך שחלק ניכר מהאפקטים מתבצעים בדיגיטל ונערכים דרך המחשב בפורמט ה-1080 המצוין שהתאים לזמנו. במשך הזמן הוליווד זנחה את מצלמת הפילם 35 מ"מ ועברה לצלם במצלמות דיגיטליות הקלות והנוחות לתפעול בפורמט ה-1080, שהיה הפורמט המתקדם ביותר לאותה תקופה ומטבע הדברים הותאמו וסונכרנו היטב מול אפקטים הדיגיטליים הנערכים במחשב בפורמט ה-1080.

אז מה השתנה?

מאז כניסת פורמט ה-4K, חלק נכבד מהבימאים החלו לעבוד עם מצלמות דיגיטליות משובחות ברזולוציה המתאימה לפורמט ה-4K ובשנתיים האחרונות גם עם מצלמות בפורמט ה-6K האיכותית. בפועל הסרט מוסרט ברזולוציות גבוהות ונכונות המתאימות לפורמט ה-4K באופן מלא שזה פנטסטי, הבעיה המרכזית נוצרה עם אולפני העריכה שעדין יוצרים ועורכים חלקים נרחבים מהסרט באפקטים דיגיטליים דרך המחשב בפורמט ה-1080, זאת מכוון שהוא מקל עליהם את מלאכת עיבוד המידע בעריכה.

ההתנגשות מגיעה עם חלקים שונים מהסרט שצולמו מחוץ לאולפנים במצלמות ה-4K הדיגיטלית שמאולצים לעבור המרה לפורמט ה-1080, וזאת כדי להתאים את כל חלקי הסרט לפורמט שהוא ה-1080. עד כאן הכל טוב ויפה שהפורמט המבוקש הינו בבלוריי ב-1080.

אך לא לזה התכוון המשורר לגבי איכות סרטים בפורמט 4K . אז מה קורה בפועל שרוצים להמיר את אותו סרט בחזרה לפורמט ה-4K? אותו אולפן נאלץ להשתמש מחדש באותו סוג תוכן שהומר כבר לפורמט ה-1080, כך שלמעשה כדי לשחזר את הסרט לפורמט ה-4K הוא נאלץ לעבור אפסקייל לפורמט ה-4K.

אז מה עושים בדרך שאותו כותר בפורמט ה-4K יראה טוב יותר ושונה ממקבילו בפורמט ה-1080? הוא עובר שינויים קוסמטיים, מתבלינים אותו בתקני צבע חדשים ובאפקט HDR שמעצים את עומק הצבעים, מה שדורש עוצמת הארה גדולה יותר מהמסך כדי לחשוף היטב את מרחב הגוונים החדשים. בתכלס זה עדין נראה טוב מאוד, אך עדין לא קיבלנו את הסרט בפורמט ה-4K כמקורי. כך שבמקרים מסוימים איכות הבלוריי המקורית נראת טוב יותר מאשר פורמט ה-4K הלא מקורי, וזאת מכוון שבזמן שמבצעים אפסקייל של 2 מליון פיקסל מפורמט ה-1080 לפורמט ה-4K המכיל 9 מליון פיקסל, אין מספיק אינפורמציה כדי להכיל את הפורמט במלאו. ראוי לציין שזה אינו המצב בכל המקרים, יישנם סרטים שהומרו מבלוריי 1080 לפורמט ב-4K שנראים משמעותית טוב יותר, לדוגמה הסרט FURY (זעם)

ומכאן גם מגיעה השאלה הגדולה, מדוע ממשיכים חלק ניכר מהאולפנים הגדולים לעבוד ברוב המקרים בפורמט 1080 המיושן באפקטים דיגיטליים, שהרי מדובר בתעשייה המגלגלת מיליארדי דולרים עם משאבים עצומים. התשובה לכך היא שחלקים נרחבים מהסרטים מבוצעים ונערכים דרך אפקטים דיגיטליים במחשב, לאולפנים הללו פשוט קל ונוח יותר לעבד ולהתאים את אותם אפקטים דיגיטליים הנערכים בפורמט ה-1080 מול שאר חלקי הסרט כשהם בפורמט ה-1080, מאשר לעבד להתאים ולסנכרן עשרות ומאות חלקים מסרט שצולמו בפורמט ה-4K ובפורמט ה-6K משתנים. בסופו של דבר מדובר בקיצור זמני עיבוד ועריכה שבפועל לוקחים בין שנה לשנתיים עד להשלמת הסרט, ויש לכך משקל מכריע עד ליציאתם לאקרנים הגדולים.

ישנם בימאים יוצאים מהכלל הממשיכים להסריט במצלמות 70 מ"מ הענקית, ומצלמות IMAX כמו קווינטן טרנטינו, כריסטופר נולן, ג'יימס קמרון בסרט "אווטאר" וזאת מכמה סיבות: ייחודיות, איכות, ויוקרה. מבחינתם השימוש במצלמת פילם 70 מ"מ ו-70 מ"מ IMAX מציג את סרטיהם באופי קולנועי ייחודי ומשובח יותר מהסטנדרט בתעשייה. אותם סרטים שהוסרטו במצלמת 70 מ"מ, כך שאותם שסרטים שהוסרטו במצלמות הנ"ל מכילים באזור ה-40 מליון פיקסל, יעברו המרה מושלמת לפורמט ה-4K ללא שום בעיה. למעשה הם יהיו מוכנים להמרה לפורמט ב-8K העומד בפתח.

 imax camera 70mm

imax camera 70mm

IMAX

הבמאי ג'יימס קמרון עם מצלמת IMAX בסרט אווטאר

אפקטים דיגיטליים בפורמט ב-4K הנערכים במחשב

המצב הזה מצריך אולפנים מתקדמים, בעלי ציוד עריכה מותאם לשימוש באפקטים דיגיטליים המתאימים לפורמט ה-4K, כדי להשלים את הסרט במלאו לפורמט ב-4K.

שיטות צילום ייחודיות

סרטיו של הבימאי כריסטופר נולן הוסרטו בחלקם במצלמת IMAX 70 מ"מ ובחלקם במצלמת 35 מ"מ, כאשר הם מוצגים ביחס תמונה משתנה. לדוגמה: בסרטיו "האביר האפל" ו-"עלייתו של האביר האפל" חלקים מהסרט שצולמו ב-70 מ"מ IMAX נצפים במסך מלא ביחס של 1-1.78. וחלקים נוספים בסרט שצולמו במצלמת 35 מ"מ נצפים ביחס של 1-2.35, עם פסים שחורים בחלקו העליון והתחתון של המסך. בסרטו החדיש "דנקרק" הבימאי נולן השתמש בקטעים נרחבים מהסרט במצלמת IMAX 70 מ"מ ביחס תמונה של 1-1.78 

IMAX

הבמאי כריסטופר נולן עם מצלמת IMAX על הכתף בסרט דנקרק

IMAX

מצלמת IMAX סטנדרטית על כנף המטוס בסרט דנקרק

IMAX

הבמאי נולן לתוך עדשת מצלמת ה-IMAX

הבימאי קווינטין טרנטינו מסריט עדין חלק מסרטיו במצלמת פילם 70 מ"מ ובמצלמת פילם -35 מ"מ, כאשר סרטיו מוצגים ביחס תמונה שווה לכל אורך הסרט, ביחס תמונה של 1-2.35. סרטו האחרון של טרנטינו Once Upon a Time in Hollywood הוסרט במצלמת 35 מ"מ והוא למעשה סרטו הראשון שהופץ בפורמט ב-4K ובאופן מלא באולפני סוני.

קווינטין טרנטינו

הבמאי קווינטין טרנטינו בפעולה עם מצלמת הפילים ה-70 בסרט שמונת השנואים

קווינטין טרנטינו

הבימאי טרנטינו בסרט היו זמנים בהוליווד עם מצלמת avision Panaflex Millennium XL2 35mm

 באשר לצילום דיגיטלי מלא בפורמט ה-4K

למעשה המצלמות הדיגיטליות בפורמט ה-4K וה-6K שולטות כיום בתעשיית הסרטים בהוליווד. המצלמות הללו איכותיות, נוחות וקלות יותר לתפעול, הן מקלות גם על תהליך ההמרה ומקצרות את זמני עריכה, הן מהוות תחליף הולם למצלמת ה-35 מ"מ. סוני כחברה מובילה בתעשייה המפתחת את פורמט הבלוריי, וה-4K, היא מתמחה בין היתר בייצור מצלמות מקצועיות לקולנוע כשהיא דורשת מעצמה לעמוד בסטנדרטים גבוהים באולפני עריכה חדישים שבבעולתה (קולומביה, וטרי סטאר), המותאמים לדור הנוכחי לעריכת סרטים ואפקטים דיגיטליים לסרטים בפורמט ה-4K באופן מלא. את הלוקסוס הזה נקבל רק לפי דרישת הבימאי ולא בכל המקרים. לדוגמה, הסרט בלייד ראנר 2049 צולם ונערך בדיגיטל מלא בפורמט ה-4K.

Sony F55 & panavision 4K'

Sony F55 & panavision 4K

 Sony-Venice-6K

Sony-Venice-6K

סרטים בפורמט ה-8K

האולפנים בהוליווד עדין לא ערוכים לכך נכון לזמננו, כדי שנוכל לקבל איכות סרטים בפורמט ב-8K באופן מלא. רק סרטים אשר צולמו במצלמת 70 מ"מ עם 40 מליון פיקסל, יוכלו לעבור המרה להתאמה מלאה לפורמט ה-8K המציב רף פיקסלים עצום ע"ג המסך שהוא באזור ה-33 מליון פיקסל.

במידה וחשוב לכם לרכוש סרטים

לפני שאתם רוכשים סרטים בפורמט ב-4K, במידה וחשוב לכם מומלץ לבצע תחקיר קטן באיזו מצלמה צילמו וערכו את הסרט, מרבית הנתונים מופעים בגב האריזה, ופרטים מלאים יותר באתר הסרטים IMDB. כך שבמידה והסרט צולם ב-4K ונערך בדיגיטל ב-1080, מומלץ לרכוש אותו במרבית המקרים בפורמט בלוריי ב-1080. משתי סיבות, האחת, שבמצבים מסוימים ההבדלים יהיו זניחים באיכות התמונה בין שני הפורמטים, והשנייה, פערי תמחור גדולים בין פורמט בלוריי ב-1080 לבין פורמט ה-4K.

תשאלו אותי, מה אתה רוכש? אז ככה, מכוון שאיכות האודיו בסרט מאוד חשובה עבורי, והסרטים החדשים בפורמט ב-4K תומכים כמעט באופן קבוע בפורמטי השמע החדשים DOLBY ATMOS & DTS-X, מה שלא נקבל כסטנדרט בסרטים בפורמט בלוריי ב-1080, כך שהמצב הזה לא משאיר בפני ברירה ולכן במרבית המקרים אני נאלץ לרכוש סרטים בפורמט ב-4K. 

DUNKIRK

הסרט דנקרק צולם במצלמת IMAX70 ממ בפורמט ב-4K מלא

 

 

 

 

מעבר לתגובות בפורום