סקירה: מסך OLED B9 מבית LG

איציק ירקוני
25-11-2019 09:23

היום בסקירה עומד למבחן מסך אולד חדיש דור החמישי של LG. למעשה נפגוש מסך אולד חדש מסדרת ה-B9, אשר מוגדר כמסך כניסה בסדרת מסכי האולד שמציגה חברת LG, המגיעים בגדלי 55-65 אינץ'.

שנת 2019 הביאה עימה ירידת מחירים דרסטית לטובת הצרכן הישראלי בשוק מוצרי החשמל בישראל במיוחד בתחום הוידאו, חברות הענק המובילות מציגות מסכי איכות מתקדמים ביותר במחירים מפתים שרק לפני שנה היו בגדר חלום.

המסך החדש בעל מעבד אלפא 7 דור 2, תמיכה בבינה מלאכותית (AI), תמיכה בכל תקני הצבעים ועוד שלל תכונות נוספות המגיעות בדגמי האיכות המשובחים יותר שמציגה החברה. אז אמרנו אולד, מה אמור להציג לנו דגם ה- B9? שחורים עמוקים, בהירות משופרת, גוון צבעים עשיר. לאור כל השיפורים והתוספות שמציג המסך, האם הוא יצליח לעמוד בקו אחד מול הדגמים היקרים יותר שמציגה החברה, דגמי ו- C-E? את זה נראה בהמשך הסקירה.

 

LG OLED B9

 

מי אנחנו 

החברה נוסדה בשנת 1958 בשם GOLDSTAR ובמהלך השנים שונה שמה של החברה מספר פעמים. בשנת 1974 הוצגה החברה בשם LAK HUI, שמאוחר יותר השתנה ל-LUCKY CO. בשנת 1995 שונה שוב שמה מ-LUCKY GOLD ל-LG, כאשר שמה הנוכחי LIFES GOOD הגיע מאוחר יותר. חברת LG הינה קונצרן דרום קוראני ענק הפועל במגוון תחומים, כימיקלים, תקשורת והנדסה, טכנולוגיית מידע וייצור חשמל. לחברת LG מפעלים רבים ברחבי דרום קוריאה ומזרח אסיה, החברה מייצרת מגוון רחב של מוצרי צריכה וחשמל ואלקטרוניקה ביתיים, ביניהם מקררים, מכונות כביסה, מזגנים, סמארטפונים, טאבלטים, כונני מחשב ומסכי טלויזיה, כאשר בחזית הטכנולוגיה הבידורית ניצבים מסכי טלוויזיה בטכנולוגיית ה-.OLED  כיום חברת LG הינה קונצרן רב לאומי הרביעי בגודלו בקוריאה הדרומית.

 

עיצוב ומראה

המבנה הפיזי של הטלוויזיה שונה מהדור הקודם. אם מסתכלים מקרוב מהצד רואים שפאנל המסך בדגם הנסקר דק מאוד, עד כדי כך שסמארטפון מודרני נראה מגושם לידו, בזכות העובדה שטכנולוגיית ה- OLED לא דורשת מערכת תאורה חיצונית מאחורי פאנל הפיקסלים (להבדיל מטלוויזיות LED LCD), אפשר לייצר אותה ״דק דק״ והגב נראה כמו פלטה שחורה. כל זה נכון ל-2/3 העליונים של המסך, בעוד השליש התחתון הופך עבה יותר ובו ממוקמים מעבדי המסך, פאנל החיבורים, ובדגם הנוכחי גם רמקול המסך. מיקומו של רמקול המסך מביא לשינוי מראה של חזית מסך נקייה ואסטטית, מבט בגב המסך חושף את מארג החיבורים האחורי במסך שאינו מאורגן ומסודר בצורה מרוכזת ואסטטית, ומומלץ יהיה לשפרו בדורות הבאים. יחד עם זאת גם בדור הנוכחי חסר לי לוגו המותג LG על גבי אחד האזורים במסגרת חזית המסך. 

להצבת המסך והתקנתו ישנן שתי אופציות: מעמד שולחני, (יש לציין שבמצב זה המסך אינו מרגיש יציבות מוחלטת, מומלץ היה לשפר את בסיס המסך) והתקנה על הקיר, שהיא המועדפת בעיני, גם מבחינה עיצובי ובטיחותית.

 

LG OLED B9

 

סאונד

בדגם הנסקר רמקולי המסך הועברו לחלקו האחורי של המסך בשליש התחתון בחלקו העבה יותר של המסך, מה שעוזר להפיק בס נמוך יותר, למערכת זו התווספה מערכת בינה מלאכותית (AI). בכל התכנים שצפיתי בהם הקולות והאפקטים מילאו ביעילות את חלל הסלון שלי. גם עם קולות נפץ. אז כן, הרמקולים עושים את תפקידם. LG הציגה בדגם הזה תמיכה בפורמט האודיו הרב ערוצי דולבי אטמוס בתצורה של 2.2 ערוצים, בעוצמת שמע של 40 וואט שאמור להציע העברת אפקט של גובה תלת מימדי. לזאת נוסיף גם מצב סראונד וירטואלי ב-5.1 ערוצים.

 

שלט רחוק

הדור החדש של שלט ה-Magic ממשיך להציג עיצוב נוח לכף היד עם יכולות ניווט מרשימות. השלט מגיע בצורת טיפה מקומרת די נוחה לאחיזה, מיקום לחצני הניווט והגישה נוחים. השלט מציע מגוון של לחצני גישה ישירה לנטפליקס. deoוprime v, כמו גם לחצן רב כיווני במרכזו ואפילו גלגלת (כמו זו של עכבר מחשב) אשר משמשת כלחצן בעצמה. כהרגלה של LG בשנים האחרונות, השלט הרחוק משמש גם כ״מצביע״ וכאשר מנופפים בו מול המסך, מופיע ציין / סמן צבעוני. לטעמי, השיטה הזו של מצביע הוכיחה את עצמה כנוחה ויעילה בשימוש, למשל כאשר רוצים לבחור אותיות במקלדת וירטואלית שמופיעה על המסך. בשלט יש גם לחצני גישה ישירה לשירותי הטלוויזיה המקוונים של נטפליקס ואמזון, כמו גם מיקרופון לזיהוי קולי בעברית.

 

LG OLED B9

 

טלוויזיה חכמה

המסך החדש מציג מערכת בינה מלאכותית THINQ AI, עם מעבד ארבע ליבות, ומערכת הפעלה ה- webOS  של LG בגרסה חדשה ה-4.5 המציעה שיפורי ממשק קלים ביחס לדור הקודם שהיה די מוצלח. אחד מהם, כאשר אין מקור או אין כניסה, המסך נכנס למצב גלריה ומציג תמונות וציורים של מפורסמים, צילומי טבע ונוף עם מסגרת מותאמת לכל תמונה. בנוסף ניתן לפקוד על המסך להיכנס למצב זה דרך האפליקציה הייעודית של הגלריה. חיבור הרשת האלחוטית חזק ויציב. ממשק הטלוויזיה החכם במסך פועל באופן מהיר וחלק. חנות האפליקציות מציעה את סלקום TV ללקוחות הישראלים, וואלה VOD, את ה- Smart VOD של וונוטייז ועוד שמרביתם חינמיות (אם כי לא מצאתי הרבה יישומים נוספים שימושיים). יש כ- 3.5GB נפח אחסון פנוי עבור התקנת אפליקציות בהפעלה ראשונה של המסך. יש גם טיונר פנימי לערוצי עידן פלוס שניתנים להקלטה ע"ג כונן חיצוני בשימוש במנגנון Time Machine. וכמובן קישוריות אלחוטית והתממשקות לסמארטפונים. לאנדרואיד, אפשר לשתף את התוכן מהטלפון בעזרת אפליקציית Magic Mobile ובעלי אייפון יוכלו להתחבר למסך בסגנון Miracast בעזרת TV Cast.

 

LG OLED B9

 

כניסות ויציאות

ארבעה חיבורי HDMI 2.1 שלוש צידי, ואחד אחורי.

שלושה שקעי USB 2 צידי, אחד אחורי.

 Digital Audio Out כניסה אופטית

 RF 2 כניסות אנטנה

כניסת קומפוננט

קווי LAN כניסת רשת

יציאה לאוזניות

 

LG OLED B9

איכות תמונה תכני SD. HD. 4K HDR 

 

לדגמי דור 9 וביניהם דגם ה- B9, הוכנסו שיפורים ניכרים באיכות התמונה: מעבד תמונה חדש אלפא 7 דור 2 אשר שיפר את איכות התמונה, התנועה, והניגוד הדינמי. שיפור בציפוי המסך, אחידות הפאנל בגוונים הכהים ששופרה מהדורות הקודמים, תמיכה בתקניActive HDR – HDR Dolby Vision, HDR10, HLG עם טווח צבעים מורחב ותאימות גבוהה לתקן DCI-P3. אופציות הכיול במסך רבות ומגוונות, הן מספקות למומחה הכיול את כל האפשרויות הנדרשות בכיוון התמונה. לצד אילו התווספה לה גם טכנולוגית בינה מלאכותית AI, עם למידה עמוקה האמורה להציג תמונה אידיאלית מכל מקור. מעבר לכיוון עוצמת תאורת ה- OLED יש אינספור פרמטרים נוספים לבחירה. איזון לובן מתקדם וניהול מערכת הצבעים, למערכת החלקת התנועה (Trumotion) נוספה אופציית Motion pro שאמורה להכניס פריים בכל שני פריימים במסך - אופציה זאת אומנם מוסיפה חדות בתמונה אך הופכת את המסך לכהה יותר ומוסיפה הבהוב די מורגש בתמונה, לכן מומלץ לבטל מנגנון זה, מסך ה- OLED הינו בעל זמן תגובה די מהיר ואינו זקוק למערכת זו. מנגנוני ההגנה והשמירה על המסך בפני צריבה שוכללו גם הם, אחרי הכל הדור החדש בהיר יותר ולכן צריך גם לשמור על עצמו יותר. מסך ה- OLED אינו מציע עוצמת הארה חזקה במיוחד, אך משמעותית טובה יותר ממסכי הפלזמה האיכותיים שהכרנו, ההתמודדות שלה עם תנאי אור סביבתי חזקים והשתקפויות עדין לא הגיעה לרמה מוצלחת גם בדור הנוכחי, למעשה , ברוב המקרים כשאור חזק הציף את הסלון המסך התקשה להציג תמונה עמוקה וקונטרסטית. 

 

קהלים רבים מגלים עדין חשיבות רבה לתכני SD וזאת למרות שכיום מרבית הערוצים משודרים באיכות HD. התכנים המוצגים בערוץ 20 משודרים באיכות SD די ירודה, יכולותיו של המסך להתמודד עם תוכן הערוץ אינם הרשימו אותי לטובה, מעבד התמונה החדש אלפא 7 דור 2 אינו מצליח להביא את המסך לתוצאה מצוינת בשידורי .SD בשידורי יס בתכני HD מפגין המסך תמונה מבריקה ומוארת ורכה, בתוכנית שי בשידור בצילום תקריב ניתן לראות את תווי פניה של צופית גרנט באופן ברור. המסך הציג תמונה חדה, אך רווית הצבעים אינה עשירה במיוחד. בתמונה השנייה יושבים אורחי התוכנית מסביב לשולחן, המסך מציג תמונה מחודדת אך רווית הצבעים אינה עשירה במיוחד.

 

LG OLED B9

LG OLED B9

LG OLED B9

 

ה-B9  מציגה תמונה מבריקה ומוארת יותר מהדגם היוצא, היא אינה עוקצנית ומחודדת מדי. השחור כאן מושג בעזרת כיבוי פיקסלים נקודתי וללא פעלולי תאורה שמנסים לעקוף את הבעיה במסכי LED LCD, וכתוצאה מכך מחזקים ומחלישים את האור בצורה אזורית ולא נקודתית.

הניגודיות הטבעית הזו יוצרת אפקט של עומק בתמונה ותחושת תלת מימד גם בתכני דו מימד. למשל, בסרט "דנקרק" ב-4K נראים תווי פניו של השחקן ברורים ועוצמתים, בסצנה השנייה בסרט ניתן לראות את עומקו של הרחוב שהפך לקו ביצורים צבאי בצורה מאורת ומדויקת, אך גם כאן נראה שהמסך מתקשה להציג סרגל צבעים עשיר במיוחד.

 

LG OLED B9

LG OLED B9

 

הניגודיות הטבעית הזו יוצרת אפקט של עומק בתמונה ותחושת תלת מימד גם בתכני דו מימד. למשל, בהתחלה של הסרט ״האיש שנולד מחדש״ המוצג ב-4K HDR, בסצנת הציד בנהר של האב ובנו, משחקי הצללים, נצנוצי האור במים וההשתקפויות במים הזורמים בין גזעי העצים יוצרים עומק מוחשי לעין ומסך הטלוויזיה מצליח לשקף בסלון הבית את החוויה הקולנועית באופן מרשים. מאידך, בסרט "עולם המים" המוצג ב-4K HDR, בסצנה דיי מוארת ניתן לראות שהמסך מתקשה לחשוף את פניו של השחקן "קווין קוסטנר" בצורה מרשימה.

 

LG OLED B9

LG OLED B9

 

 

פורמט DOLBY VISION

המסכים של חברת LG תומכים בפורמט DOLBY VISION. בחרתי בסרט חדיש ודי מרהיב באיכות הצבעים והצילום, הסרט "אקוומן" החדש צולם בחלקו במצלמת 70 מ"מ. התמקדתי בסצנות צבעוניות ודיי ססגוניות אשר צולמו במרכז השוק בסיציליה איטליה, המסך מציג לכל אורך הסרט צבעים עשירים עם עוצמת אור די מרשימה למסך אולד. בסצנה הראשונה התמקדתי בתצלום פנייה של השחקנית "אמבר הרד" המגלמת את "מירה", המסך חושף בצורה מעולה את פרטי פניה על כל גוניהם באופן ברור, גוון עיניה הירוק ושערה האדמוני נצפה במרקם צבעים עשירים. בסצנה השניה ניתן לראות את השחקנית "אמבר הרד" כשהיא מצולמת במרכז השוק העתיק בסיציליה על עושר גווניה הצבעוניים, המסך מציג תמונה מוארת צבעונית קונטרסטית עם רווית צבעים עשירה.

 

LG OLED B9

LG OLED B9

 

לגיימרים שבינינו

בסקירות הקודמות החמרתי עם מסכי האולד של LG ו-SONY בכל הקשור לעוצמת ההארה בהתמודדות באזורים חשוכים. גם בסקירה הזו בחנו את מסך הלד החדש, ה-B9, בחיבור לקונסולה משחק SONY PS4 PRO בפורמט 4K, בדיוק עם אותו משחק Tomb Raider: Definitive Edition בסצנת היער הלא מוארת. בתמונה ניתן גם לראות שהדמות המרכזית במשחק (לארה קרופט) אינה נחשפת באופן ברור, כך גם לגבי תווי פניה אשר אינם מוצגים באופן מרשים. במשחקים נוספים שנבחנו באזורים מוארים המסך הציג תמונה קונטרסטית וצבעונית עם חשיפה די טובה וזמן תגובה מרשים בסצנות מהירות.

 

איכות התמונה מנטפליקס

ומה לגבי איכות התמונה שמציג המסך דרך אפליקציית נטפליקס? גם בסקירה הזאת בחרתי בסדרה נרקוס עונה 1 בפורמט K4, בסצנה צבעונית ומוארת כאשר הצבע הירוק שולט במרחב, והדגש הוא אכן על הצבע הירוק שמהווה בעיה למסכים רבים שאת רובם סקרתי. בסצנת מרדף המסוק מעל מטעי הבננות והמרחבים הירוקים בג'ונגלים של קולומביה, אנחנו רואים שהצבע הירוק שולט במרחב. עיבוד הצבע והתמונה שמציג המסך איכותית, מפורטת וקונטרסטית עם גוון ירוק עשיר ומאוזן.

בסצנה השניה, גם מפרק של הסדרה נרקוס עונה 1 ב-K4, ניתן לראות הסוכן "פניה" לצידו של "קולונל קריליו". המסך מציג בצורה מרשימה את הדמיות המוצגות, טלוויזיות ה- OLED מציגה את מה שהיא טובה בו, איכות שחור מעולה, ומגוון רחב של צבעים. הדור החמישי מביא עימו עוצמת הארה טובה יותר, ומניפת צבעים רחבה ומאוזנת יותר בגווני הירוק.

 

LG OLED B9

LG OLED B9

 

לסיכום

מסך האולד הנסקר ה-B9 הינו מסך אולד כניסה שמציגה החברה בגדלי 65-55 אינץ', הוא מציג שלל שיפורים וחידושים בשלל נגזרות, פרופיל HDMI 2.1, וגם טכנולוגית בינה מלאכותית AI, עם למידה עמוקה. יתרונותיו של מסך ה- OLED בולטים בכל הקשור לאיכות התמונה: השחור המוחלט, מהירות התגובה, זוויות הצפייה ועוד. הטכנולוגיה הזו נמצאת במסכי הטלוויזיה הביתיים בדור החמישי שלה, ולעת עתה רק LG מייצרת פאנלים עבורה. שאר החברות משתמשות בפאנל OLED של LG ו"מלבישות" עליו מעבד וידאו, צבע, תוכנה ועוד, אך למעשה הם מציגות תמונה בעלת גוון צבעים שונה לחלוטין, וכך גם בדגם הנסקר ה-B9.

במרבית הנגזרות הדגם החדש שופר משמעותית לעומת הדגם היוצא. הוכנס בו מעבד תמונה חדש אלפא 7 דור 2, אשר אמור לשפר משמעותית את איכות התמונה והתנועה, בתוספת מנגנון בינה מלאכותית .AI כך גם הניגוד הדינמי וציפוי המסך שודרגו, ואחידות הפאנל בגוונים הכהים שופרה דרמטית מהדורות הקודמים. בנוסף, נקבל תמיכה בתקניActive HDR – HDR Dolby Vision, HDR10, HLG . טווח צבעים מורחב, תאימות רחבה לתקן DCI-P3, הנדסת הצבע שהטלוויזיה מפיקה בנוסח צבעים קולנועי יותר. מה זה אומר בפועל? שהתמונה חדה, צבעונית ורכה לעין מבלי לאבד את הטבעיות שאמורה להיות לה. 

מסך ה- OLED  בדגם שנסקר חפה מבעיות שמלוות את קטגוריית טלוויזיות ה- LED LCD, אין בה זליגות אור בלתי רצויות, שינויי עוצמת תאורה, או עננות בחלקי המסך. השחור מצוין, ובדור הנוכחי של ה- OLED גם הלבן בוהק דיו. גם אין בעיות של מגבלת זוויות צפייה מהצד, נכון שעוצמת ההארה של המסך עדין נמוכה במיוחד לשידורי Dolby Vision HDR10, וההתמודדות המסך עם תנאי אור חזקים והשתקפויות עדין מגלה חסרון די גדול, אך חוץ מזה לא מצאתי מגרעה בולטת מספיק בשביל להתלונן עליה. בכל המקורות שבהם צפיתי, נראה שמסך ה- OLED סלחן יותר לפגמים בשידור מאשר מרבית טלוויזיות ה- LED LCD. במובנים רבים, מסך האולד מזכיר את הפלזמה שאהבתי, אם זה בטבעיות התמונה, באחידות התאורה, זוויות הצפייה הרחבות, השחור והניגודיות, זמן התגובה ועוד. 

לטעמי זהו המחליף הטבעי והראוי של מסך הפלזמה, עם שלל תוספות מודרניות ועדכניות בתמחור דיי מפתה: תמיכה ב-4k ובתקני Active HDR – HDR .Dolby Vision, HDR10, HLG עם טווח צבעים מורחב לתקן DCI-P3. גם בשאר הנגזרות המסך הציג יכולות מצוינות, עם מערכת שמע מרשימה למדי, שלט נח לאחיזה וקל לתפעול. יכולות הרשת של המסך מתקדמות, וכך גם מערכת ה-WebOS  בגרסתה החדשה ה-4.5 תפקדה בצורה קלה וחלקה על מגוון תכונותיה.

 

אהבתם את איכות השחורים ורכות התמונה במסכי הפלזמה, אזי תוכלו לקבל עכשיו תוצאה משודרגת וטלוויזיה עדכנית ביותר במחיר מפתה.

 

3 שנים אחריות מלאה - היבואן הרשמי ח.י

מחיר לצרכן 9,990 ₪ מחיר מבצע בלאק פריידי 7,990 ₪ לגודל 65  אינצ'

מחיר לצרכן 6,490 ₪ מחיר מבצע בלאק פריידי 5,990 ₪ לגודל 55 אינצ' 

 

מקורות וידיאו

ממיר יס HD 

נגן אופו OPPO UDP-203 

אפליקציית נטפליקס 4K

קונסולה משחק סוני SONY PS4 PRO 

 

 

מעבר לתגובות בפורום