תערוכת DigiTown 2019 הסתיימה: תומר צין מדווח

תומר צין
19-10-2019 17:07

תערוכת digitown 2019 הסתיימה לא מכבר והציגה תחת קורת גג אחת את מוצריהם של יבואני ויצרני האודיו/וידאו בישראל. מצויד בדיסק דגמה אחד וזוג אוזניים שומעות, בוחר תומר את המערכות הטובות והפחות - קבלו את הזוכים ואת אלה שבוכים

דיעה אישית: תומר צין

בכל שנתיים, בשנה אי-זוגית, בחודש ספטמבר של השנה בחול המועד סוכות, מתקיימת תערוכת האודיו-וידאו-גאדג'טים הגדולה בישראל - DigiTown בחסות האתר Dtown. היבואנים והיצרן (מוראל) הציגו את מוצריהם לקהל הרחב, חברות גדולות לצד חברות קטנות בחברות בוטיק, מוצרים חדשים לצד ישנים, במשך יומיים שלמים המלווים בהנאה צרופה. חלק מהמוצרים שפגשנו שם, נחתו לימי התערוכה בלבד, בניהם רמקולים ומסכי ענק שלא ניתן לפגוש בשום מקום בארץ. 

        

על המקום וחדרי ההדגמה 

תערוכת digitown 2019 נערכה בשני מבנים שונים:

המבנה ראשון - בית המלון, בקומה 3 ובו 18 חדרים בינוניים, כל חדר באורך 6.5 מטרים על 3.7 מטרים, בנוי מבלוקים ובנוסף, חדר מקלחת ושירותים. פרוש הדבר, שהיה למציגים 24 מטרים מרובעים המיועדים להדגמות ותצוגות. רמקולים גדולים בחדרים בבית המלון, עלולים להיות בעיתיים בשל יצירת גלים עומדים בחדר. כלל אצבע: ככל שהרמקול גדול יותר ועם יחידות באס גדולות יותר, הוא יצטרך חדר גדול יותר וכנראה גם מרחק רב יותר מהקירות. אל לנו לשכוח, שרוב סוגי הרמקולים העדיפו מרחק ניכר מהקיר האחורי ומהקירות הצדדיים של החדר.

המבנה השני - בניין מרכז כנסים והאירועים בעל שלוש קומות, בו 13 אולמות ושטחים פתוחים, בהם אפשר להציג רמקולים גדולים בחדרים מתאימים. בהשוואה לעבר, מרכז הכנסים שופץ מהבסיס ועוצב מחדש, הפעם מלבד המעלית שמאפשרת גישה קלה ונוחה לקומות הגבוהות, החללים האקוסטיים שופרו משמעותית, מה שאיפשר הדגמות אודיו ברמה גבוהה. הקפיטריות נמצאו בקומת הכניסה ובקומה ב', חדרי האירועים נקראו מעולם הצומח, בצורה מפתיעה. 

 

DIGITOWN 2019


התערוכה נערכה במרכז הארץ ובסמיכות לכבישי הגישה הראשיים בישראל, במזג אויר חם והפכפך וכמה שברי ענן של גשם. כאמור, היא הסתימה בהצלחה מרובה וכמעט ללא תקלות, פרט לכמה תלונות על איכות הרשת בבית המלון, שטפלו במיידי.

 

קשר אישי עם יבואנים וקצת על אקוסטיקה

כפי שנאמר התערוכה הייתה בשני מבנים שונים, האקוסטיקה בתערוכה בישראל הייתה עדיפה על האקוסטיקה בתערוכה השנתית במינכן, בגלל סיבות שברובן איכות הבניה והמבנה שהוקם מבלוקים, וגם הקירות החוצצים בניהם. אודיופילים רבים באים לפגוש פנים מול פנים, את האנשים שמייבאים את החברות והמוצרים, המכירות והשיווק. אה, ועוד משהו, כמעט כל היבואנים נוכחים בתערוכה וכולם מחויכים, סבלנים ועונים באדיבות לאלפי האודיופילים, שחשו צורך לתאר באוזניהם את העדפותיהם ומערכותיהם. אחדים שבאו להאזין ברצינות, סבלו מצפיפות יתר ומשיחות, מדיבורים ומהפרעות בריכוז, מצילום במצלמות דיגיטלית ובסמארטפונים. בסופו של יום, אי אפשר לרצות את כולם. בניגוד לאמור לעיל, היבואנים דברו על תחום הסטריאו, שנמצא לאורך השנים בירידה מתמדת ויש צורך להמציא את הגלגל כל פעם מחדש, אם הם רוצים לשרוד בשוק הישראלי הצפוף. 

 

דברים חשובים לפני האזנה

למיקום הישיבה בחדר חשיבות מכרעת בהנאה מהאזנה, מיקום הישיבה האופטימאלי מבחינתנו הוא בקודקוד של משולש דמיוני, בין הרמקולים למאזין - Sweet spot.

 

DIGITOWN 2019

 פטיפון הכי מגניב שיצא לכם לראות MAG LEV AUDIO ML-1


תמיד האזנו בשורה שנייה או שלישית, כדי לשמוע את כל הדרייברים ברמקולים, שם הקולות המשוחזרים על ידי מערכות השמע אידיאלים וקוהרנטיים. כאמור, אם רמקולים הממוקמים רחוק מידי זה מזה, הם יאבדו את היכולת לתת תמונה אמצע משכנעת. יש לנסות ולקרב אותם זה לזה תוך השמעת הקלטה טובה עד שמרגישים שהכלי/הזמר, שאמורים להיות במרכז, אכן נשמעים משם.   

כאשר נוגנו "קטע מחיאות הכף" מדיסק ההדגמה, נשמעו מעט הדהודים בחדרים, שלא רמזו על בעיות אקוסטיקה מיוחדות. היבואנים כמעט כולם, לא הביאו אביזרי אקוסטיקה וחשמל, שיכולים לשפר את הצליל בחדרים. כאמור, לפני כל האזנה, בדקנו בעזרת דיסק הבדיקה של ערוץ שמאל וימין לא הפוכים.

 

המוזיקה שנוגנה

לפני התערוכה, הוכן מראש דיסק הדגמה ודיסק און קי זהה, למקרה שבחדרים ישתמשו רק בסטרימר/מזרים רשת לסטריאו. בחדר אחד שזכה באחד מ-6 המערכות המופלאות, העדפנו להאזין להדגמות מתקליטים שהתרכזו במוזיקה אמיתית ולא בפוזות, לא צלילים ולא מוזיקה "אודיופילית". זאת ועוד, בכל האזנה חיפשנו את הפרטים ואת הדרמה, השקיפות והתלת מימד, המיקומים של הכלים השונים והמרחקים ביניהם, הדינאמיות והצבע של המוזיקה. בסופו של דבר, התוצאות יכולות להיות טובות מאוד, וגם גרועות מאוד. הכל תלוי בשילוב בין הרכיבים, גם זו קלישאה משומשת לעייפה.

התנצלותנו הכנה מראש לאותם יבואנים שאת מוצריהם החמצנו, אתם מוזמים לארח אותנו בחדר ההדגמה שברשותכם. בסופו של יום, מטרה של שיחזור שמע/מוזיקה הוא דיי פשוט, כמובן, שעל טעם ועל ריח אין להתווכח. 

 

DIGITOWN 2019

טלוויזיה של סוני ל-2019 מרשימה ביותר עם מסך "98, רזולציית K8 ורבע מליון ₪

 

יריית הפתיחה

כתבנו על הרמקולים ועל שאר רכיבי מערכת השמע, שמרכיבים כולם בפאזל אחד את הצליל הסופי. למרות האמור לעיל, אין לנו יומרות להציג אמיתות מוחלטות, כתבנו מה שכתבנו על סמך ניסיון עשיר וידע רב של שנים בתחום. השתדלנו להיות חסרי אינטרס אישי, בלתי תלויים ומאוזנים ככול שנוכל. יבואנים אחדים טענו שה"חשמל" יותר טוב ביום השני, מאשר ביום הראשון, לא התווכחנו עימם. חלקם שינו את החדר (הוספת שטיח) או הזיזו ארון מהמערכת המנגנת, או שינו את כבלי הרמקולים, והצליל השתפר פלאים. מסיבה זאת אך לא רק, כולם קבלו הזדמנות שנייה וחזרנו אל כל החדרים פעם נוספת.

הינה סיקור 6 מערכות האודיו המומלצות ו-3 שאנחנו חייבים להזכיר אותם, התייחסות למחירים לאו דווקא מהגבהים לנמוכים, הן מענגות ונשמעו נפלא ומאפשרות להגיע איתן לנירוונה אודויפילית. 

כמה אנשים עשויים להביע מורת רוח על כך, שהתמקדות בפריטי יוקרה יכולה להיות מנוכרת, בייחוד לאלה שמחפשים מערכת שמע במחיר הגון ושפוי. אולם, תערוכת digitown מהווה הזדמנות עבור היבואנים השונים, להראות מה הם יודעים ויכולים לעשות, כאשר אין להם אילוצים עיצובים וכספיים. 

 

DIGITOWN 2019

 

כאמור, מי מהאודיופילים שרוצה רמקולים נורמאליים באלפי שקלים בודדים, יכול לנסוע לחנות הסטריאו הקרובה ביותר לביתו, כדי לראות את מבוקשו.

לסיכום, על הצילומים של התערוכה אחראי סמארטפון וואווי 30 פרו, לדעתנו החיים קצרים מידי למוזיקה משעממת.

 

מקום ראשון - החדר של IL – Audio

רמקולים Acapella Audio Arts דגם Violon MK VI מחברים למגבר הספק Pass Labs דגם 250.8X, מחובר לקדם מגבר Pass Labs דגם XP22. מחובר אליו Ayon דגם CD-35 HF, פטיפון של KRONOS AUDIO דגם SPARTA, עליו מורכבת זרוע Helena באורך 10.5 אינץ' ועליה ראש של Triangle Art הנקרא ZEUS, כבלים שונים של TARA LABS. 

 

DIGITOWN 2019

יגאל לא מוכן לוותר על פסיק בשום דבר, הערנו לו שהמערכת נשמעת יותר טוב בכפר המכביה מאשר בביתו והוא הסכים. היו מערכות שמע בודדות שהתקרבו לשחזור מציאותי, כזו היא המערכת של יגאל. פיזור הצלילים בחדר נפלא עד כדי כך שהמערכת מספקת עדשה נהדרת וניתן להציג דרכה את האלקטרוניקה התומכת במערכת. האיזון הטונאלי והטבעיות של מערכת האודיו קרובים לשלמות, לא מבליטים או מחסירים תדרים, לא צורמים או אגרסיביים, ולא צובעים את הצליל. אודיופילים אחדים, בזמן האזנה טענו שמערכת השמע בחדר מעט מנומנמת, אבל אנחנו לא הסכמנו איתם. המגבר שלט שליטה מוחלטת ברמקולים, המיקומים של הכלים השונים במרחב והמרחקים ביניהם נשמעים מצוין. בקטעי המוזיקה להם הקשבנו, הבס היה מדויק ומהודק, מהיר ומוגדר והתקפי במידה נכונה. צלילי האמצע היו ברורים ומוגדרים, הצלילים הגבוהים מספקים ברק, שקיפות ואוירה למוזיקה. המערכת מסוגלת לנגן בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד, היא מהירה ומאוד ודינאמית, חלקה ושקופה. יחסית למערכות אחרות בתערוכה הצליל הוא אלוהי, במילה אחת – מדהים. יגאל השיג תוצאה שאף אחד לא הצליח להגיע אליה, מערכת השמע עולה בישראל כ-780,000 ₪.

 

מקום שני - החדר של טופליין

רמקולים פוקאל V2 Scala Utopia Evo מחוברים לשני מונובלוקים Esoteric דגם GRANDIOSO  M-1, אליו מחובר לקדם מגבר שני חלקים Esoteric דגם Grandioso C1 מחובר אליו טרנספורט GRANDIOSO P1X, מחובר אילו נגן רשת/dac Esoteric דגם N-05, כל הכבלים מתוצרת Signal Projects.

 

DIGITOWN 2019


המערכת מנגנת נפלא בעוצמה נמוכה ובינונית, שולטת ביד רמה ברמקולים של פוקאל. מגברי ההספק מצליחים להביא את השקט המופתי וממלאים את כל חלל החדר. הצליל מאופיין באיזון טונאלי טוב מאוד, בחוסר צרימה, גם בתחום המידרינג' וגם בתחום הגבוהים. מאידך, בעוצמות גבוהות החדר התחיל להדהד ולהתערב במוזיקה, יש תחושה שהרמקולים נמצאים קרוב מידי לקיר האחורי, דבר הגורם לבאס בקטעים מסוימים לבלוט. הצליל והאיזון הטונאלי בחדר היו טובים מאוד, הצלילים בתחום האמצע מספיק ברורים ומוגדרים, חופשיים ממתכתיות ומצרידות. הגבוהים ברורים, מוגדרים היטב ולא צעקניים בשום צורה ואופן. התמונה בחדר הייתה בדיוק באמצע, במת הצליל הייתה ומוגדרת, דינאמית ועמוקה מאוד. כאשר נוגן הקטע של Here but I’m Gone - Vanessa Fernandez מדיסק ההדגמה, קולה נשמע צלול כבדולח. מערכת השמע מענגת ועולה בישראל כ-699,000 ₪.

 

מקום שלישי - החדר של LUX Sound Vision יבואני Kef ופיוז סטריאו יבואני מיוזיקל פידלטי

רמקולים KEF Blade TWO, מחוברים למגבר משולב Musical Fidelity דגם Nu-Vista 600, מחוברים ל-DAC של Musical Fidelity דגם V90-DAC ונגן תקליטורים פשוט. 

 

DIGITOWN 2019

 

גם במקרה שלפנינו, הרמקולים היו קרובים מידי לקיר האחורי והצליל היה לפעמים עבה בבאס. המערכת מרשימה בלי קשר לכמות הדרייברים בכל רמקול ולסוג המוזיקה המושמעת. היא מנגנת נפלא בעוצמה נמוכה ושולטת ביד רמה ברמקולים של KEF. במת הצליל הייתה עמוקה, גבוהה ורחבה, קולות אדם בייחוד נשים, מרחפים בחלל בתלת ממדיות - בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. רצפת הרעש נמוכה מאוד, הדינאמיקה (מיקרו/ומאקרו) הייתה טובה ותמונת הסטריאו בחדר מעולה. 

נהנינו מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה, הצליל נשאר מדויק לכל אורך ההאזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. חובב מוזיקה קלאסית וג'אז, ימצא שהצליל טבעי ומאוזן טונאלית ושקוף עם הדמיה טובה מאוד של הכלים והקולות במרחב. מערכת השמע עולה בישראל כ-165,000 ₪.

 

מקום רביעי - החדר של אודיו זיפ - זיו פלרמן 

רמקולים Marten Heritage Bird 2, מחוברים למגבר משולב Constellation Audio דגם INTEGRATED 1.0, מחובר אליו קדם מגבר לפטיפון ASR Audio דגם Mini Basis Exclusive מחובר אליו Nottingham Analogue Dais, זרוע לפטיפון Graham Engineering Phantom supreme II, ראש פטיפון Shelter Harmony MC, כבלים Stealth Audio Cables ו-Jorma Design וארון מערכת Solid-Tech. 

 

DIGITOWN 2019


בחדר של זיו פלרמן מקור שמע היה אנלוגי ולא דיגיטלי, הוא היחיד שלא הסתמכנו על הדיסק, אלא, עד תקליטים של המציג, שעליו אנחנו סומכים. סדרתHeritage Bird 2 מציע את הכוח והבהירות שרק דרייבר העשוי יהלום מסוגל. זיו הצליח להביא לתוצאה מופלאה, בכל רוחב ספקטרום התדרים התחושה הייתה של איזון כמעט מושלם. הצליל בהיר ואורגני, הבאס היה מדויק, מהודק והתקפי במידה נכונה, האמצע מפורט מאוד, הגבוהים צלולים וטבעיים, ללא כל גרעיניות. הדינאמיות הייתה מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב, במת הצליל תלת ממדית, ריאלית וחדה. כאמור, למערכת חסר מעט חמימות אנלוגית, אך, יש לה בשפע שקיפות מדהימה ורזולוציה, מיקוד וריאליזם. הצלילים מרחפים בחלל בתלת-ממדיות בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. עשה לנו רושם שהפטפון שלNottingham Analogue Dais על כל חלקיו, משחזר בנאמנות את העליות והירידות בקול באיכות מדהימה, באיזון כמעט מושלם, לא עבה או רזה מידי, ללא כל צרידות ותוספות. מערכת השמע עולה בישראל כ-299,000 ₪.


מקום חמישי - החדר של קודו אודיו

רמקולים TAD ME-1 מחוברים למגבר משולב Vitus RI-101 מחובר ל-Lindemann music book.

 

DIGITOWN 2019


לעיתים, רמקולים אשר מענגים אותנו בעשר דקות הראשונות, נוטים להטריד כאשר חצי שעה חולפת, לא כך עם המערכת של קודו. שילוב ההגברה שלVitus  יחד עם הרמקולים של TAD יוצרת הרמוניה נהדרת. המערכת מאוזנת ומפורטת, מהירה ומעל לכל קיימת תחושה של שליטה ודיוק. הרמקולים מנגנים נפלא בעוצמות בינונית ונמוכות, שולטים ביד רמה במערכת. הבאס מהודק ומפורט, אולי נעדיף מעט יותר באס בכמות. האיזון הכללי מאוד טבעי והטונליות נכונה, היכולת של מערכת השמע לשחזר קולות של זמרים וזמרות פנטסטית, עם יכולת עקיבה נאמנה לשינויים בקול המזמר או הזמרת, הכול באיזון כמעט מושלם, ללא צרידות ותוספות. המוזיקה שקופה וטבעית לחלוטין, מפורטת, הכלים כמעט בגודל הנכון, הכול מוגש בצורה מאוזנת, אין משהו שמשתלט על חשבון האחר. במת הצליל עמוקה ורחבה, אולם לדעתנו לא גבוהה מספיק, קולות אדם מרחפים בחלל בתלת מימד, בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. מערכת השמע עולה בישראל כ-134,900 ₪.


מקום השישי - החדר של Beeps

רמקולים Dutch & Dutch 8C, יחידת שליטה בעוצמהRME Babyface Pre , מחשב נייד.

 

DIGITOWN 2019


ה-Dutch & Dutch 8C חברה מהולנדית והיא עבורנו הפתעת התערוכה. ללא שום ספק זו הזוכה בתואר "המערכת הטובה והזולה ביותר בתערוכה". הרמקולים מוגברים, עם רום קורקשין, DSP והגברה לסאבוופרים. מדובר בפלא ויזואלי שניתן לחבר לו יחידת ווליום ומחשב נייד וליהנות מהמוזיקה. מצאנו כי האזנה ל-C8 הוא תענוג צרוף, של מערכת רמקולים קטנה שכמעט מנגנת טווח מלא, בכל חדר בבית. הטווח דינמי רחב הדינאמיות הייתה עוצרת נשימה, או כמו שעם ישראל אומר: "זה הקטן גדול יהיה". פיזור הסטריאו מדויק ויציב, הצליל היה פתוח ואוורירי מאוד, ריאלי וצלול עם במת צליל גדולה. צלילי האמצע והגבוהים אינם צורמים או אגרסיביים ולא צובעים את הצליל בכלל, ההתקפיות של כלי נגינה היא לא פחות ממדהימה. למרות גודלם הפיזי הקטן של הרמקולים, הם נעלמו ולא משכו תשומת לב לעצמם. במת הצליל הייתה אחורית, האיזון הטונאלי טוב מאוד, ה-C8 נשמעים טוב כמו שהם נראים. המדידות נראות מושלם והיו יכולות לבוא מתוך ספר לימוד. מצאנו את מערכת השמע עם התמורה טובה יחסית לכסף ואחד הטובים ביותר בצליל. מערכת השמע עולה בישראל כ-55,000 ₪.


נציין חדרים בולטים את היבואן סאונדקווסט עם ספנדור A7 ומגבר משולב של הגל 390 שנשמע פשוט חלום. מערכת השמע נשמעה מאוזנת, מענגת עשתה מוזיקה כל הזמן. ה-O&B דגם  BeoLab 90 נשמעו לפני שנתיים במינכן מצוין ולא באו לביטוי בתערוכה הנוכחית. אחרון, אהבנו את החדר של חיים סבג ונצטרך לקוות שהוא יזמין אותנו לחדר האזנה שלו. 

 


מעבר לתגובות בפורום