שובו של הספנדור D9.2

תומר צין
26-09-2019 10:00

לפני כמה ימים צלצל הטלפון הנייד, מעברו השני של הקו היה היבואן גבי עמרם שהזמין אותנו לאולם התצוגה בתל אביב להאזין לדברים מעניינים. הפצצה שזרק לאוויר הפעם: זוג רמקולים חדשים של ספנדור D9 בגרסתם השנייה ומגבר משולב וסטריאופוני Soulution 330, שנמצא בחנות בדיוק שלושה שבועות.

 

באותה הזדמנות הוא התבקש והסכים, להאזין גם למגבר המשולב Hegel 390 עם סטרימר פנימי, שזכה בפרס מגבר השנה באירופה לשנת 2019/20 EISA ויש עליו ביקורות טובות.

גבי אדם נעים הליכות וחייכן, מזג אספרסו ארוך ומים קרים וישבנו לשיחה עימו. לדבריו, תחום הסטריאו נמצא לאורך השנים בירידה מתמדת ויש צורך להמציא את הגלגל כל פעם מחדש, אם רוצים לשרוד בשוק הישראלי הצפוף.

 

SPENDOR


בניה ותאימות

נתחיל בספנדור הבריטית, שעדכנה לאחרונה את ספינת הדגל של הסדרה ה-D9 ל-D9.2, עם כמה שינויים קוסמטיים בתיבה. מבחינה חיצונית יש גריל מגנטי חדש המשתלב עם החזית, כמו כן, תמצאו את רגליות המתכת המחודדות המיועדות להגביה את הרמקולים מהרצפה, כדי ליצור פחות הדהוד של הרמקולים ולתרום לתפוקת באס מדויקת יותר. הספייקים הם עכשיו ברוחב התיבה בקו אחד (בניגוד ל-D9 שבלטו מהתיבה) ויוצרים תחושת אחידות.

SPENDOR

השינויים הפנימיים שנעשו הם משמעותיים יותר, ספנדור הוסיפה תמיכה וחיזוקים נוספים להפחתת התהודה באזור הבאס, שישקפו את השינויים בתגובת התיבה. התוצאה הסופית: חתימת צליל חמה יותר, נעימות לאוזן ופתיחות בגבוהים.      

נתונים טכניים

כיום ספנדור מציעה שלוש סדרות, כאשר ה-A הינה סדרת הכניסה וסדרות הקלאסיק ו-D הן הבכירות יותר. הפעם אנו באנו לסדרת ה-D בכללותה ועל ה-D9.2 בפרט והם סומנו אצלנו כמבוקשים לסקירה.

כאמור, ביחידות הרמקולים לא חלו שינויים כלשהם. לרמקולים 3 יציאות עם 4 אלמנטים בכל אחד, עם באס רפלקס אחורי. הם כוללים טוויטר 22 מ"מ כיפתי, מידריינג 18 ס"מ העשוי מפלסטיק, שתי וופרים 18 ס"מ העשויים מקוולר. הטוויטר של ספנדור LPZ הוא 22 מ"מ, הבנוי סביב מכסה מפלדת אל חלד, מדמה עדשת ראייה וחידושים נוספים, ויחידת מיד 18 ס"מ בשם EP77, המיוצרת על ידי החברה מפולימרים מיוחדים. חלק מהקסם של הרמקול קיים ביחידת המיד, הנחתכת בתדר גבוה - 4.2 קילוהרץ ובכך מנגנת לבדה את תחום התדרים הרגיש ביותר לאוזן האנושית. שתי יחידת הבאס 18 ס"מ עשויות מקוולר, יושבות במארז העשוי ממגנזיום.

התיבה של ה-D9.2 בנויה בצורה קשיחה עם חומרי שיכוך מיוחדים הגורמים לשחרור לחץ האוויר מיד. באס רפלקס בתצורת "linear flow port", דור חמישי המצוי באמצע התיבה לאורכה בחלק התחתון, מקנה תזמון אוויר מושלם בתוך התיבה ויכולת לעבוד גם בצמוד לקירות אחוריים.

הספנדור הם רמקולים ריצפתיים העומדים בכוחות עצמם על ספייקים ועם באס ריפלקס אחורי. גובהם 115.5 סנטימטר רוחבם 21 סנטימטר, עומקם 39.8 סנטימטר ומשקלם 35 ק"ג לאחד. תחום הענות של הרמקולים הם מ-27 הרצים ועד 25 קילו הרצים, נצילות של 90 db והתנגדות בת 8 אום, שלא יורדת מתחת 4.5 אום.

הספנדור D9.2 נמכרים בגימור הרגיל ב- 34,990 ₪ לזוג. בגימור: שחור, לבן, דובדבן, עץ טבעי ואגוז כהה, פרטים נוספים באתר החברה.

 

SPENDOR

בנוסף על כך, הגענו למגבר משולב טרנזיסטורי, סטריאופוני Soulution 330 משוויץ. המגבר בנוי מקדם מגבר וממגבר הספק בלתי מתפשרים, שניהם באיכות בניה גבוהה ביותר, משולבים בקופסה אחת. המגבר כולל יחידת הגברה בהספק יציאה של פעמיים 120/240/480 וואט אר. אס. אס ב-8/4/2 אוהם בהתאמה, דמפינג פקטור של מעל 5000, כניסת פטפון וממיר D/A מהשורה הראשונה. פרטים נוספים באתר החברה.

צעדים קטנים - השפעה גדולה

גודלו של אולם התצוגה בו נמצאות מערכות הסטריאו הוא בערך 30 מטרים, רוחב 5 מטר x אורך 6 מטר (הספנדור יושבים על הקיר הארוך). גובה התקרה יותר מ-5 מטרים וגורמת לחדר להדהד. כשהאזנו ל"קטע מחיאות הכף" כשנוגן מדיסק שהיה ברשותי, נשמעו הדהודים מיוחדים שרמזו על בעיות אקוסטיקה בחדר. ששאלנו את גבי אם לא כדאי שיעשה הנמכת תקרה אקוסטית, הוא ענה שיש לו תוכניות אחרות לגבי החנות. בנוסף, מחמיא לו שבאולם התצוגה הרמקולים לא נשמעים טוב ובבתים של הלקוחות, הרמקולים נשמעים הרבה יותר טוב.

המרחק בין הרמקולים כ-2.6 מטרים, מרחק ממקום הישיבה אל הרמקולים הוא 2.5 מטרים. הרמקולים ממוקמים במרחק של 70 ס"מ מהקיר האחורי ומונחים 1.65 מטרים מכול קיר צדדי. אולי זה לא מפתיע שלקח קצת זמן להתעסק עם הרמקולים ועם הספה עליה אנו יושבים, עד שהתגלתה במה רחבה והם נעלמו מבחינה אקוסטית כמעט לחלוטין. נדמה שנמצא ה"סוויט-ספוט"- או נקודת האמצע.

הספנדור עומדים על הרצפה עם עוקצים ואין תוספת של אביזרי אקוסטיקה חוץ מהשטיח. וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלי הרמקולים או בכבלים המקשרים.

 

SPENDOR


סיכוי רב כי תהיה השפעה על האנרגיה האקוסטית של הרמקולים המנגנים, כשבערך 20 וופרים מרמקולים ליד "מקשיבים" להם בדריכות בצורה פאסיבית ומשפיעות על 2 הוופרים בכל צד של ה-D9.2. גם הם הובאו בחשבון.

ספנדור D9.2 ומגבר Hegel 390

באולם התצוגה עמדו מוכנים. ספנדור D9.2 מחוברים למגבר הגל 390, הכולל סטרימר פנימי בעלות של 23,500 ₪ וכבילה של Nordost. על סטנד המערכת חיכו לתורם מגבר Soulution 330, עם ממיר פנימי מחובר בכבל דיגיטלי של Nordost, מחובר לסטרימר של AVM. גבי הדגים לנו במשך שעה וחצי 40 קטעים שונים, לא בקבצי היי-רז, בכל סגנונות המוזיקה המוכרים לנו.                                                                 

פיזור הצלילים היה נפלא עד כדי כך שהמערכת מספקת עדשה נהדרת וניתן להציג דרכה את האלקטרוניקה התומכת במערכת. מערכת האודיו מתאימה לחדר בינוני כזה שיש ליבואן הישראלי, נשמעת מאוד טבעית, מנגנת רק מה שמבקשים ממנה בצייתנות - לא יותר מידי ולא פחות מידי.

למרות הפרופורציות הדקות של הרמקולים, הם מצליחים להגיש את המוזיקה בעוצמתיות וסמכותיות. המוזיקה נשמעת נקייה ומורכבת כאשר דוחפים אותה מעט בעוצמה, אין לה בעיה לעלות גבוה יותר ולנגן בסמכותיות, כל עוד שיש לכם הבנה של שכנים.

במת הצליל של המערכת ממוקדת להפליא, כזו שנועלת את הצלילים והכלים במרחב, גם כשהמוזיקה הופכת למורכבת. היא מנגנת ברמה מדהימה של בהירות ופרטים, תזמון טוב ושקיפות. מורגשת הפאנציות של הבאס עם "הדחיפה" של הטרבל, ואיך שהבריטים נוהגים לומר על המידרינג': "משוחזר בצורה נאמנה למקור".

 

SPENDOR

 

המגבר של הגל מהווה תמורה טובה מאוד לכסף ויש לו סטרימר מצוין, אולם הוא עדיין קצת מוגבל מבחינה סונית. היכן שהגל נגמר, מתחיל לעבוד הקסם של ה-Soulution. יש לו קצת שקופות, פחות שיחזור צלילים בעומס גובר ופחות משקל בנמוכים.

ספנדור D9.2  ומגבר של Soulution 330  

המגברים דומים באופי וכאן נגמרים ההבדלים. כשעברנו ממגבר הגל 390 למגבר משולב Soulution 330 שעולה למעלה מפי ארבעה, מערכת האודיו נשמעה יותר חלקה ושקופה, יותר דינמית ותלת מיימדית. למרות האנרגיה והטמפרמנט בלתי נשמעים, היא אף פעם לא נוטה להגזים ותמיד מנגנת בביטחון וברוגע.

האיזון הטונאלי והטבעיות של מגבר Soulution 330 בשילוב עם הספנדור, קרובים לשלמות. הם אינם מבליטים או מחסירים תדרים, הם אינם צורמים או אגרסיביים, לא צובעים את הצליל ורצפת רעש הנמוכה.

תמונת הסטריאו בחדר, המיקומים של הכלים השונים והמרחקים ביניהם טובים מאוד. יש תחושה שהמגבר שולט שליטה מוחלטת ברמקולים, מהבאס למטה ועד לטרבל למעלה.

ברוב קטעי המוזיקה להם הקשבנו, הבס היה מדויק ומהודק, מהיר ומוגדר והתקפי במידה נכונה. צלילי האמצע היו ברורים ומוגדרים, כאשר נוגן הקטע של Here but I’m Gone - Vanessa Fernandez מהדיסק Vanessa Fernandez – Use Me, קולה נשמע צלול כבדולח. יש לציין לשבח את הצלילים הגבוהים, הם נמצאים בכל מידתם והם מספקים ברק, שקיפות ואוירה למוזיקה.

מערכת האודיו כמעט נעלמת לחלוטין בחדר, פיזור הסטריאו מדויק ויציב, הצלילים מרחפים בחלל בתלת-מיימדיות בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. המוזיקה נמצאת בחדר, הרמקולים נראים מוסתרים לחלוטין. החלל הוא הבמה, כאשר כל הקשה ומריטת מיתרי הגיטרה, תורמים לתצוגה כוללת המרתקת ומחשמלת.

בהאזנה למוזיקה קלאסית בה מנגנת תזמורת שלמה מרובת כלים, מערכת הסטריאו מתמודדת בצורה נהדרת וישנה תחושה שהמערכת מבקשת עוד עוצמה ואינה מתעייפת בכלל. ישנו רמת פירוט נאה בכל מקש ומקש, שנבחר בקפידה על מקשי הפסנתר.

 

SPENDOR

                                                    

תמונת הסטריאו ושיחזור כלי נגינה בסביבה אקוסטית, ריאליסטית ומציאותית. התמונה בחדר הייתה בדיוק באמצע לטעמנו - דינאמית ומוגדרת. המערכת מסוגלת לנגן בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד, היא מהירה מאוד, דינאמית והמאזין שומע את מה שהנגנים רוצים להשמיע לו, ללא כל

תוספות. המערכת שלפנינו היא חוויה לעיניים לא פחות מאשר לאוזניים. במת הצליל העמוקה והיא אפשרה לרמקולים להעלם כאשר עצמנו את העיניים.


סיכום

זה הרושם הראשוני שלנו מהספנדור D9.2 והסולושיין 330, לפעמים קשה לכתוב ביקורת. לא היום! סקירה זו כותבת את עצמה.

 

SPENDOR

 

אנחנו לא ממש בטוחים אם אפשר לקרוא ל-Soulution 330 שעולה 99,500 אלף ₪ מציאה, זה המחיר שדורשים עליו גם בחו"ל. המגבר חסר רחמים כאשר ההקלטה עצמה אינה כשורה. מצד שני, כאשר ההקלטה באיכות הגבוהה ביותר, הוא טוב מבחינה סנסציונית על פני כמעט כל מיימד של צליל, שאנחנו יכולים לחשוב עליו. ה- Soulution 330 הוא מגבר מופלא שמציג בצורה נועזת ועוצמתית, בתזמון ובדינאמיקה את המוזיקה ואנחנו נותנים לו את המלצותינו המלאה.

אם אתם מחפשים רמקולים ריצפתים שמתאימים לחדר בינוני ומנגנים את כל סוגי המוזיקה בנינוחות מדהימה, הגעתם למקום הנכון. בנוסף לשחזור הבס הנמוך, המהירות, הזריזות המרשימה, הצליל המאוזן והעוצמה האימפולסיבית, הם שהופכים את האזנה לכל קטע מוזיקלי לחוויה מרתקת. מבחינת הביצועים, לא משנה אם נשים מוזיקה אלקטרונית, קטעי בלוז וג'אז משובחים או מוזיקה קלאסית, הרמקולים מתאימים לנגינה תובענית של כמעט כל ז'אנר מוזיקלי. ב-34,900 ₪ הספנדור ה- D9.2 מביא הכול כדי להפוך לאגדת הספנדור הבאה.

 


מעבר לתגובות בפורום