למתחילים: ערכת חשמל מבית NORDOST

גיא אזרואל
09-09-2019 15:55

חשמל: אחרי המצאת הגלגל והיכולת לייצר אש, החשמל הוא כנראה אחת ההמצאות הגדולות והמשמעותיות ביותר בתולדות האנושות.

 

ללא החשמל כנראה שהאדם עדיין היה חי במערות וגרוע מכך, לא היה לנו את השנאי, הטרנזיסטור, המנורה והשם ישמור לא היה לנו את הרמקול(!), בקיצור עדיף והיה פוגע בנו מטאור והיינו מתחילים הכל מהתחלה והפעם עם "ההוא" שפרצופו מופיע על שטר המטבע המוכר בעולם. ותכלס? מגיע לו לבנג'מין פרנקלין הזה. אומנם היוונים גילו את החשמל הסטטי כ-2,300 שנה לפני שפרנקלין החליט להעיף עפיפון בסופת ברקים, אבל פרנקלין היה זה שהביא את פריצת הדרך האמיתית שממנה נולד עידן חדש באנושות והוא העולם לאחר גילוי החשמל. מכאן אני "מריץ קדימה" איזה 250 שנה בערך ועוצר, כשאני עומד ומביט באחת ממערכות הסטריאו הטובות והנחשבות בעולם. כל רכיב ברמת רולס רואיס. עכשיו, אם אני אומר לכם שכל הטוב הזה הוא לא יותר מפסל סביבתי חביב במקרה הטוב? כולה eye candy לאודיופיל המצוי. מדוע? כי כלום לא מחובר לחשמל. אין חשמל, אין דלק, אין מקור אנרגיה. בקיצור ערמה של פסלים עם תגי מחירים לא שפויים.

החשמל הוא מה שמניע כל רכיב במערכת השמע שלנו. מהמגבר, רמקולים, נגן, סטרימר, פטיפון וכל מה שביניהם. החשמל עבור רכיבי המערכת, הוא כמו המזון עבורנו בני האדם. ועכשיו כל הסיפור הזה מתחיל להיות מעניין באמת. הרי ברור שבריאותו ותפקודו של כל אדם הם תוצר ישיר או לכל הפחות תוצר מרכזי מאוד של המזון אותו אדם מזין את גופו. אין ספק שאם ניקח שני תאומים זהים למען הדיון התיאורטי, האחד מקפיד על תפריט של מזון ג'אנק עתיר שומנים, רעלים ושאר ירקות רק בלי הירקות, אל מול אחיו התאום שמקפיד על תפריט בריא, מאוזן ונכון - כנראה שהאחד יצלח בקלות הליכה קלה של חצי שעה, אל מול השני שכנראה גם יגיע לקו הסיום אך ברור לנו שמצבו יהיה נחות יותר. למה? בגלל ההבדלים במזון המזין את גופם של השניים.

 

NORDOST


כבר הבנתם לאן אני חותר? החשמל הוא מקור הקיום והאנרגיה של מערכת השמע שלנו, בדיוק כפי שהמזון הוא מקור האנרגיה של גופנו. נזין את גופנו במזון לא טוב ותפקודי המערכות בגופנו יהיו בהתאם. נזין בחשמל לא טוב או לא מטופל (נגיע למושג הזה בהמשך) למערכת השמע והיא תתפקד בהתאם. רמת התוצאה כאן היא תמיד בהתאם לרמת הכניסה. ומכאן אני רוצה לדבר על תחום החשמל למערכת השמע והציוד האודיופילי בפרט. חשבתי רבות על הפתיח לכתבה הזו, האם נושא הטיפול בחשמל נופל תחת "אביזרים משלימים"? יש שיגידו שזו בדיוק ההגדרה הנכונה ולא עלינו יש שיגידו שכלל אין לזה השפעה. האם זה “nice to have”, או שמה זה בכלל רלוונטי רק למערכות הנושאות תג מחיר מרובי אפסים, אחרי שניים או שלושה מספרים מקדמים. האומנם? על בסיס ההתנסויות שלי ושל רבים אחרים בתחום במהלך השנים, התשובה לכל ההנחות שציינתי כאן היא חד משמעית - לא. בתחילת דרכי בתחום נכחתי בעצמי להבדלים במערכת שהייתה רחוקה מאוד מלהיות מערכת היי אנד, כאשר "כולה" החלפתי את הקו המזין מארון חשמל לנקודת החשמל בקיר. ולא, לא היה מדובר באיזה בכבל חשמל יקר. אפילו לא "כבל אודיופילי". "כולה" החלפתי כבל חח"י דקיק ומסכן באחר עם מוליכי solid   ובחתך גדול יותר, ההשקעה הסתכמה בכמה עשרות שקלים. כבר אז הבנתי שהחשמל הוא נושא מרכזי בתוצאה של מערכת הסטריאו וככל שעליתי ברמת הציוד במרוצת השנים כך גם מצאתי עצמי משקיע יותר ויותר בתשתית החשמל של המערכת. אין כאן עניין של אמונה, אין כאן עניין של סוג המערכת ואין כאן עניין של טעם אישי. החשמל הוא מקור האנרגיה של המערכת כפי שהמזון שאנו אוכלים הוא מקור האנגריה של גופנו.

 

NORDOST


עכשיו, נשאלת השאלה "ההזנה מחברת החשמל מוכתבת לנו עם כל מה שהיא נושאת עימה, לטוב ולרע, אז איזה שינוי כבר יכול לחולל האודיופיל המצוי למערכת שלו?"

הרי גם אלו שם ביפן הרחוקה שהתקינו עמוד חשמל פרטי מחוץ לבית עבור המערכת, עדיין מוזנים מאותה רשת חשמל לאומית. נכון. אבל יש לא מעט דברים שניתן לעשות מהארון חשמל בבית ועד לנקודת ההזנה בקיר ואפילו עוד יותר דברים שניתן לעשות מהנקודה בקיר ועד לרכיבי האלקטרוניקה המרכיבים את מערכת השמע שלנו והיום אני מביא לפנינו מספר רכיבים שתפקידם הוא בדיוק זה. מהנקודה בקיר ועד לרכיבי המערכת עצמה.

החלטתי לצלול לנושא באופן מסודר ותחילה פניתי ליבואן NORDOST בארץ וביקשתי ממנו "ערכה למתחיל".

ספויילר קטן, הכתבה הזו היא ראשונה מכמה כתבות שיעלו בנושא הטיפול בחשמל בתקופה הקרובה. Stay tuned, יהיה מעניין.

 

NORDOST


אז מה קיבלנו ב"ערכה למתחיל" שלנו?

1. מפצל חשמל מדגם QB8

2. משפר הרמוני מדגם Qv2 

3. משפר חשמל מדגם Qk1 

4. כבל חשמל מדגם FREY

 תפקידו של מפצל החשמל כשמו כן הוא. המפצל מוזן מהנקודה בקיר ואליו מתחברים כל רכיבי המערכת.

המשפר ההרמוני והמשפר החשמלי בהחלט עונים להגדרה של "עזרים משלימים". עוד נגיע אליהם בהמשך.

תפקידו של הכבל החשמל שצורף לערכה שלנו הינו הזנת מפצל החשמל מהנקודה בקיר. 

תפקידו אומנם ברור אך גם את חשיבותו עוד נבין בהמשך.

על מנת שאוכל להעביר לכם את ההשפעות והממצאים באופן הנכון ביותר החלטתי לחבר ראשית את רכיבי התשתית, שהם בעצם מפצל החשמל וכבל החשמל הראשי ולאחר מכן אוסיף בהדרגה את הרכיבים המשלימים שהם במקרה כאן המשפר ההרמוני ומשפר החשמל.

 

NORDOST


יאללה מתחילים:

כבל חשמל FREY: מנקודת ההזנה בקיר למפצל החשמל.

מפצל חשמל QB8: מזין את כל צרכני החשמל של המערכת שבמקרה שלי הינם - מגבר סטריאו, קדם מגבר ומקור דיגיטלי משולב CDP    , DAC    , STREAMER     סה"כ 3 רכיבים אלקטרוניים.

ההבדלים מורגשים מיד, רצפת הרעש צונחת באופן משמעותי, השקט והרקע השחור הופכים עמוקים יותר וניתן להבחין בזאת בקלות רבה, האוויר בין הכלים גדל באופן שלא ניתן להישאר אדיש אליו והתוצאה הכוללת שמתקבלת היא צליל יותר טוב. יותר fine    , פשוט תכונות של סאונד יקר יותר וזה מורגש מיידית ובקלות רבה. השיפור המשמעותי ביותר שאני שומע הוא האוויר בין הכלים. ההפרדה בין הכלים יותר "מזוקקת", אך עדיין מעודנת ומאוזנת. בתחום הצלילים הגבוהים יש יותר extension     בקצוות הטרנזיינטים ודעיכת המצילות וה-hsss     בשירת אדם התארכו והפכו ברורים יותר.

ישנה התרחשות בקצב זרימת ומילוי המוזיקה בחלל. הקצב נכון וטיבעי יותר, כאשר אני חש מאין שחרור לחץ קטן שכזה שהיה כלוא במוזיקה. הצלילים נשפכים החוצה מהרמקולים בקלילות וחוסר מאמץ ובתחום הבאס ישנו שיפור בבאס מוגדר, בועט, מהיר וצלול יותר עם סיום מהיר ונטול מריחה. כל אלו הם כמובן שיפורים שקל מאוד להתרגל אליהם ולשקוע בהם.

בשלב הזה אני מנתק את כבל החשמל שסופק לי ומחבר למפצל את כבל החשמל הקבוע שלי.

המטרה שלי כאן היא לבחון את השפעות כבל החשמל המזין, מהנקודה בקיר למפצל החשמל המזין את רכיבי המערכת. האם ישנו הבדל? האם ההבדל לטעמי? נכון? טוב או לא טוב? כל אלו פחות מעניינים אותי בשלב הזה. מדוע? כי זה כבר יותר עניין של התאמה ופחות מתייחס לנושא שלשמו התכנסנו. 

המסקנה כאן ברורה כשמש: השפעת החלפת כבל החשמל המזין את מפצל החשמל, הינה לא פחות מדרמטית(!) אולי אחת הדרמטיות בתחום הכבילה במערכת. אם ננתח את זה רגע באופן לוגי, ניתן להבין את הטענה הזו בקלות. הכבל המזין את מפצל החשמל הוא למעשה הכבל הראשי והראשון בשרשרת הציוד של המערכת. ממנו מוזנים כל שאר רכיבי המערכת כך שבעצם ניתן לומר שזהו כבל עמוד השדרה של המערכת, כי בלעדיו המערכת כלל לא תוזן בחשמל וכמובן לא תעבוד. טוב, בכל זאת כאודיופיל וככתב אני לא ממש עומד בפיתוי ולכן אפרט מעט על ההבדלים. ההבדלים בין הכבל FREY לכבל הקבוע שלי היו ברצפת הרעש, שקט, נפח ועומק בבאס (בעיקר בתחתון). כאשר בתחום רצפת הרעש והשקט ישנו יתרון ברור ל-FREY, בתחום הנפח והבאס הייתרון הינו של הכבל הפרטי שלי. בקיצור, ישנה משמעות אדירה לבחירה והתאמת כבל החשמל הראשי של המערכת. זה דבר שיש לתת עליו את הדעת באופן רציני ופרטני(!)

אני מחבר חזרה את כבל החשמל FREY     וממשיך עם ייתר הרכיבים מה-"ערכה למתחיל", כאשר בנוסף למפצל ולכבל החשמל כעת אני ממשיך עם 2 אביזרים נוספים - משפר הרמוני Qv2     ומשפר החשמל Qk1    . רכיבים אלו בהחלט נופלים תחת קטגוריית "אביזרים משלימים", שלא כמו מפצל החשמל או כבל הזנה שהמערכת איננה יכולה לתפקד בלעדיהם מתוקף היותם רכיבי יסוד (ללא קשר לאיכותם, רמתם, השפעתם וכו').

 

NORDOST


ה-Qv2     וה-Qk1     הינם רכיבים בתצורת אביזר תקע חשמל בודד שמתחבר לשקע פנוי במפצל החשמל, כאשר כל אחד מהם מתוכנן להשפיע ולשפר בתחום אחר. באופן אקראי לחלוטין, תחילה הוספתי את ה-Qv2    . האם "באמת" יכול לעשות משהו שמיע אביזר חשמל קטן שכזה? הרי בסך הכל מדובר באביזר תקע חשמלי נעים למגע עם מראה יוקרתי של קרבון ונורת לד זעירה. בקיצור הוא יפה. האם גם אופה? כנראה שעל טיב העוגה בתנור הוא לא ממש ישפיע, אך על הסאונד במערכת זה כבר עניין אחר. ראשית אני מבחין בשינוי והוא בהחלט לטובה, המוזיקה נשמעת יותר "חיה", השיפור בדינמיקה הוא רוחבי ומורגש כמו זריקת אדרנלין קטנה שמביאה עימה שיפורים בעומק, רוחב ונפח הבמה. משקל הכלים בבמה מקבלים עוד כמה ק"ג טובים. בקיצור ב-2 מילים: משקל וחיים. רד בול אודיופילי?

כעת לחגיגה אני מוסיף את המשפר חשמל Qk1    . כאן ההבדלים אחרים ואני מזהה בבירור שיפור באוויר בשכבות הווקאל בין שירת הסולן וזמרות הרקע עד רמה שניתן למנות את מספרן של זמרות הרקע יותר בקלות מבעבר. בנוסף אני רושם שיפור בשקט הבמה וחידוד בקצוות הצלילים בתדרים הגבוהים.

 

NORDOST


סיכום ביניים לאביזרים המשלימים:

חשוב לציין שאין כאן דרמה ברמת "מהפכה" וכשמם כן הם: אביזרים משלימים. הם לא יפכו מערכת בינונית למערכת טובה וגם לא מערכת טובה למערכת מצויינת. כמו כל אביזר משלים אחר, תפקידו להשלים את הקיים שכבר נמצא ברמה טובה לכל הפחות ולתת את extra mile     הזה שככל שאנו עולים ברמת הציוד, התוספת הזאת הופכת קשה יותר להשגה וכל שיפור קטן נושא עימו עלות משמעותית מאוד והיחס בין ההשקעה לתמורה של אותו השיפור הזה, גדל וברמות גבוהות גדל מאוד(!). כאן אני חייב לציין שהתקעים הללו עשו זאת נפלא ברמת מחיר נוחה והגיונית. על כן אני בהחלט ממליץ עליהם למי שכבר הגיע למערכת איכותית, מאוזנת עם טיפול חשמל נאות. התמורה טובה בהחלט והם מספקים את הסחורה.

אז מה עושים עכשיו? אני מנתק הכל ושב להרכב המערכת המקורי שלי. יצא הכבל FREY     ושב הכבל שלי להזנה הראשית, יצא המפצל חשמל QB8   ושב המפצל שלי ויצאו האביזרים המשלימים Qv2 + Qk1   ושבו אביזרי החשמל המשלימים שלי. הדבר הראשון שאני בודק זה האם ישנו מחסור בפרטים או להיפך, בתחום הפרטים אני לא מזהה שום הבדל אך אני כן מזהה בבירור הבדל בתוצאה הכללית שמתבטא בתוצאה פחות "אודיופילית" עם באס מעט פחות הדוק. האוויר בין הכלים, הרקע השחור והשקט מה לעשות, פחות טובים לצערי. אותו שיפור בהפרדה בין קולן של זמרות הרקע שאיפשר לי למנות אותן בייתר קלות, פשוט נעלם. בנוסף, הסט הזה בשלמותו הביא עימו עוד משהו שקשה להסבירו במילים, אך אני אנסה בכל זאת. הייתה במוזיקה מאין נינוחות וזרימה מרחפת בחלל שחשתי בהעדרן כאשר שבתי לציוד שלי לאחר ניתוק כל "הערכה" החשמלית של היצרן הנפלא הזה.

 

NORDOST


למעשה, ניתן להבין כאן כיצד אפשר לשפר משמעותית את ביצועי המערכת באמצעות הטמעה נכונה של רכיבי יסוד טובים ואיכותיים מיצרן רציני' כדוגמת אלו שהוצגו כאן. כל זה עדיין לא מתייחס לנושא "חשמל מטופל" שהזכרתי בתחילת דברי כאן, אנחנו עדיין עוסקים ברכיבי תשתית החשמל "רכיבים פאסיביים" אם תרצו והתוצאות שניתן להגיע אליהם בצורה דיי פשוטה. בנושא "חשמל מטופל" ארחיב בכתבה הבאה עם רכיבים שטרם נסקרו בארצנו עד היום אז כדאי להמשיך לעקוב.  

 

לסיכום

השימוש בערכת החשמל הלכאורה בסיסית הזאת, הוכיחה את עצמה בכל הרבדים שציפיתי ממנה.

מפצל החשמל QB8     עמד בכבוד אל מול מפצל החשמל שלי, שכשלעצמו נחשב בין הטובים שיש. השיפור בשקט וברקע השחור בביצועי המערכת שהפגין מפצל החשמל הזה פשוט שמיעים וניתנים לזיהוי ברגעים בודדים ובקלות. דבר נוסף שאהבתי מאוד במפצל החשמל הוא השקיפות שלו. כן כן, שקיפות. מה פתאום שקיפות ממפצל חשמל?! המפצל חשמל הזה שקוף חברים. כאשר החלפתי את כבל החשמל שהזין אותו בכבל אחר שמעתי את ההבדלים בין רגע ובאפס מאמץ(!) ועל כן תוסיפו לרשימת הדרישות ממפצל חשמל את הדרישה של "שקוף".

באשר לאביזרי ה-Qv2     וה-Qk1     שהם "אביזרים משלימים", ההשפעות היו ברורות ובהחלט סיפקו את אותו extra mile     ו-"סחטו" עוד קצת מהמערכת והעוד קצת הזה הוא מה שמבדיל ומייחד את המערכת שלך מזו של האחר. אלו מסוג הדברים שמעלים בי חיוך של סיפוק כאשר אני מצליח  למצות עוד מהציוד שלי. עוד שיפור, עוד ערך מוסף.

 

QB8 מפצל חשמל: 6,650 ₪.

FREY כבל חשמל: 8,580 ₪ (2 מטר).

Qv2 משפר הרמוני: 1,430 ₪. 

Qk1משפר חשמל: 1,020 ₪.


יבואן: סאונד קווסט


 

 

מעבר לתגובות בפורום