מבחן: סאב לקולנוע ומוסיקה SVS PB-16 ULTRA

איציק ירקוני
07-08-2019 16:47

היום בסקירה נדליק אור על מותג אמריקאי מכובד ואיכותי מבית SVS ונציג את סאב PB-16-ULTRA - דגם הדגל המרשים שמציגה החברה

 

האולטרה 16 הינו סאב גדול מימדים במשקל כבד, המשלב מספר אלמנטים ייחודיים שלא נמצאים בכל סאב. ביניהם, אלמנט גדול ומאסיבי המשולב עם voice coil ענקי בגודל 8 אינצ', המונעת עם הגברה חזקה ואיכותית. בחזית הסאב נמצא שלושה פורטים ענקיים השוכנים בתיבה מאסיבית ומהודרת במיוחד. ה-PB-16 הוא מסוג המוצרים ששובים את העין מהרגע הראשון ולא רק בגלל מימדיו הגדולים. האולטרה 16 משדר סוג של קסם ממכר שלא ניתן להתעלם ממנו, אני יכול לספר לכם כשהוא הוצב אצלי בסלון הוא השאיר אותי לכמה שניות פעור פה ולא רק בזכות מימדו הגדולים. גימור הבלאק פיאנו המרשים חשף בפני את אחד הסאבים היפים ביותר שהיו אצלי עד היום בסלון, הנראות של ה-ULTRA 16 מזכירה לי מכונית פאר אמריקאית גדולת מימדים בדמות "קאדילק דוויל" המשדרת אלגנטיות עוצמה ויוקרה. לצידו של ה-PB16 ישנו אחיו הקטן המגיע עם תיבה סגורה הנקרא SB-16, בכל הקשור לשמע רב ערוצי העדפותיי הם לסאבים פתוחים בעלי פורט, ולכן מטבע הדברים בחרתי את הדגם שעומד היום לסקירה כדי להתרשם במיוחד מיכולותיו בשמע רב ערוצי, וגם בדו ערוצי. אז לאחר הפתיח הזה, נבדוק באמת מה הם יכולותיו של PB-16 ULTRA הגדול והמרשים.

ULTRA16

 

מי אנחנו SVS

חברת SVS הינה חברת אודיו המתמחה ביצור סאבים ורמקולים. החברה הוקמה בשנת 1998 ע"י קבוצת חובבי ומהנדסי סאונד, אשר הרגישו שלקוחות משלמים מחיר גבוהה מידי לעומת התמורה אותה מקבלים. החזון מאחורי SVS משלב טכנולוגיה מתוחכמת ומראה חדיש ואיכותי העשוי מחומרים משובחים בתחום. השילובים הללו הפיחו אמונה ש-היי אנד אמיתי בתחום האודיו צריך להיות בהישג ידם של כולם, כאשר הרעיון המרכזי הוא מכירת המוצר ישירות ללקוח ללא פערי תיווך דרך הרשת האינטרנטית. בארץ הקודש החנות המתמחה "פיוצ'ר" היא המפיצה של מוצרי .SVSבעל החברה הוא ג'רי יעקוביאן, יהודי ממוצא פרסי, עם למעלה מ-30 שנות ניסיון בתחום אשר היה בתפקידים משמעותיים בחברות העוסקות בתחום כגון "MONSTER" , ו"BEATS", ו"MYER EMCO" בתפקידים בכירים. כיום הוא שותף מנהל, CEO     ונשיא של חברת Speciality Technologies LLC    , החברה אשר רכשה את SVS     בשנת 2011.

ULTRA16

עיצוב נקי ומרשים במיוחד

הסאב PB-16     הינו סאב גדול מימדים במשקל כבד, גובה 63.5 ס"מ רוחב 55.1 ס"מ, עומק 71.8 ס"מ ללא גריל (כולל גריל 78.4 ס"מ), משקלו 79.3 ק"ג. האולטרה 16 מגיע בשני רמות גימור: שחור מבריק, ופורניר אלון שחור. במבט ראשוני האולטרה 16 מציג חזות גדולה ודיי מאיימת, אך ככל שמתבוננים בו נחשפים למוצר ייחודי גדול ומרשים במיוחד, כאשר בחזית בחלקו העליון ממוקם צג גדול וברור הכולל כפתורי שליטה, במרכזו ממוקמת יחידת הוופר העצומה שמשקלה למעלה מ 22 ק"ג - היחידה הזו דיי ייחודית ולא רק בגלל המבנה המיוחד והמגנט עצום המימדים שלה, אלא גם בזכות  voice coil     ייחודי גדול מימדים בגודל של 8 אינצ' שלא מן המניין. האלמנט עצמו עשו מקרבון פייבר בצורה מקוערת בגודל של 15.5 אינצ'. מתחת ליחידת הוופר נמצא שלושה פורטים גדולים שכל אחד מהם בקוטר של 3.5 אינצ'. הפורטים האלה ניתנים לסגירה ע"י ספוגים מיוחדים המגיעים עם הסאב, אשר אטימת חלק מהפורטים מביאה לשינוי בתחום התדרים של הסאב, מצב פתוח 15-280 Hz +/- 3 dB , סגירת הפורט המרכזי, 13-280 Hz +/- 3 dB , בסגירת שלושת הפורטים, 14-360 Hz +/- 3 dB. חשוב לציין שלאחר שהחלטנו לסגור חלק מהפורטים, יש להגדיר זאת דרך האפליקציה המרשימה שעליה ארחיב בהמשך הסקירה, כהגנה על חזית הסאב ויחידת הוופר נקבל יחידת גריל כבדה העשויה ממתכת בצורה קשתית (פריט שלא התחברתי אליו במיוחד). ראוי לציין שגריל המתכת מאפיין את כל סדרת הסאבים שמציגה החברה. בחלקו האחורי של הסאב ממוקמת יחידת ההגברה העוצמתית המניבה (1,500 watts RMS continuous (5,000+ watts peak dynamic) יחידת הגברה זו כוללת מבחר מרשים של חיבורים: זוג כניסות מחברי RCA-שהאדומה מיועדת לחיבור יציאת ה-LFE מהרסיבר,  וזוג יציאות RCA, יחידת טריגר המיועדת לחיבור מתח הנע בין 3-12v המותאם ל-AC-DC , זוג יציאות XLR ימין שמאל, וזוג כניסות XLR  ימין שמאל. ישנו גם מתג הפעלה מכאני, ושקע חשמל (קומקום) הכולל הארקה... לצד אלו מתהדר הסאב ביחידת בלוטות איכותית. בחלקו התחתון נמצא שישה ספייקים מקוריים בצורת תבריג הניתנים לפירוק לפי מידת הצורך. כשהסאב מוצב על הרצפה מומלץ להשתמש ברגליות גומי משודרגות הנקראות sound path, שתפקידם לבודד ככל הניתן את הסאב כשהוא מונח על הרצפה, היחידות הללו תוכננו בקפידה ע" מהנדסי החברה ב-SVS והתוצאות בהתאם. במארז המוצר נמצא חוברת הפעלה, שלט קטן, וכבל חשמל.

ULTRA16

ULTRA16

 

אפליקציה נוחה ומרהיבה במיוחד

ה-SVS כולל משדר בלוטות הנשלט ע"י אפליקציה נוחה ומרהיבה שניתן להשתמש בה מכל מכשיר סלולארי או טאבלט, את כל הפעולות ניתן לבצע מהיישום עצמו. הפינוק זה מאפשר לכם לשבת במקום ההאזנה ולכייל את הסאב לטעמכם בדיוק ובקלות כזו, שקשה מאוד לדמיין מצב בו לא תצטרכו לקום בכל פעם לסאב כדי לסובב איזה בורר ולחזור למקום על מנת להאזין לתוצאה. היישום מאפשר יכולת כיול דינמי, כדי ליצור מצבים קבועים ע"י המשתמש ולהגדיר אותם על פי אותו קובץ המתנגן. אני יכול לספר לכם שזו האפליקציה המרשימה ביותר שפגשתי, היא ברורה להפליא, נוחה וקלה לתפעול, והכי חשוב פוגעת היטב במטרה מכל מקום ומצב. מעבר לכך, ניתן ליישם פעולות גם דרך צג המכשיר, וגם מהשלט עצמו. למרות שלאולטרה 16 מבחר אפשרויות שליטה, המלצתי היא לעבוד רק עם היישום המרהיב של הסאב. ה- ULTRA 16 מציג מכשיר מוגמר המשדר כוח איכות עוצמה ויוקרה.

ULTRA16

 

שמע רב ערוצי

אז כהרגלי נתחיל בקטע הפתיחה של "קוונטום של נחמה", הסרט ה-22 בסדרת ג׳יימס בונד, אשר מדגים לנו מצבור של אלמנטים מאתגרים: מנועים של מכוניות עצבניות, יריות, התנגשויות, פיצוצים חריקת צמיגים, כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה היוצרת אווירת ״מלחמה״ שמרביתם מתנקזים בסופו של דבר לסאב, אך נתמקד בצליל הירי שהוא מגיח מכל עבר, מרמקול הסנטר, מהקדמיים והאחוריים, אבל את עיקר מימד האימפקט תקבלו מהסאב. למרות גודלו ה-האולטרה 16 הוא מסוג הסאבים שאינם יוצרים אפקט "בומי" אגרסיבי, הוא פשוט נמצא בחלל האזנה כל הזמן, וזאת בזכות ההגברה החזקה הטמונה בו בעלת הספק של 1500 וואט, המציגה יכולת שליטה מרשימה על יחידת הוופר הענקית. האולטרה 16 הוא מסוג הסאבים הנותנים תחושה שהוא מלווה אותך לכל אורך הסרט בצורה נכונה ומדויקת, ואיך זה מתבטא? תפקידו של הסאב אינו מיועד רק לבעוט בכם בכל ירייה וירייה, אלא להיות זמין ומוכן כדי להכיל בדיוק ובזמן עוד אלמנטים המתרחשים באותו פרק זמן ללא סרחים המלווים בתדרים עמומים. אותה תחושה המשיכה ללוות אותי בסרט "מקס פיין" בקטע הירויות במרתף האולטרה 16 הציג יכולת שליטה מרשימה במיוחד במעבר בירי הקליעים, תזוזה מהירה, ועצירה מוחלטת, ושוב יציאה מהירה ועצירה מוחלטת. מרשים במיוחד.

במעבר חד נעבור לפורמט דולבי אטמוס, בסטאפ מלא בתצורה של 7.1.4 ערוצים בסרט דיי מאתגר לבחינת מערכת שמע רב ערוצי. הסרט "מקס הזועם" הינו עתיר אנרגיה ודינאמיקה המלווים במצבור של אלמנטים מאתרים, את האמת שצפיתי לשמוע את הקטע הזה עם האולטרה 16, כדי להבין האם הוא יוכל להכיל את האנרגיות המטורפות שמציג הסרט. ראוי לציין שהסאב הזה המשיך להפתיע אותי כל פעם מחדש, הוא פשוט לא נכנע, הוא היה נוכח, מכיל ומדויק. מה שהופך אותו לכל כך טוב זו העובדה שהבס שלו כל כך נכון, כל כך מדויק ומהיר, עם יכולות אימפקט מצוינת שנטעה בי תחושה מצוינת לכל אורך הסרט. נכון, האולטרה 16 יבעט בכם בכורסא בדיוק בזמן הנכון מתי שצריך, אך אופיו שונה משמעותית משאר הסאבים הגדולים של ו-15 אינצ' ומעלה המאווררים, האולטרה 16 אינו מתנהג כסאב PA אבל שמדברים על ביצועים נטו הוא מציג ביצועים ברמה גבוה, הוא יודע להיות מנומס וחזק, האולטרה 16 אינו בא כדי להציג כמות גדולה של באסים זה לא שם המשחק, אלא לדעת לשחק נכון עם דיוק ועם איכות צליל מרשימה. את היכולות הללו קשה מאוד לקבל מכל סאב אחר.

 

הופעות

שמע רב ערוצי בהופעות די דומה למוסיקה, גם בהופעה חיה נדרשים ביצועים זהים לאותם יכולות  בשמע דו ערוצי. על הסאב להיות מדויק, טבעי, מהיר וכמובן מפורט. למרות שהאולטרה 16 הינו סאב פתוח בעל יחידות פורט גדולות, הוא נטע בי תחושה די טבעית עם באס נכון ומדויק. הוא הצליח לשמור על מרקם עדין וזה הפתיע אותי לטובה. האולטרה 16 שכנע אותי שהוא יודע להשתלב מצוין עם רמקולי הקליפש החדשים שלי גם בהופעות, התחושה הזאת ליוותה אותי כאשר צפיתי בעשרות וביניהם הופעת האיחוד של להקת פוליס "בואנוס איירס" במיוחד בקטע הפתיחה של ההופעה.   

 

מוסיקה

לגבי שילוב סאבוופר במוסיקה דו ערוצית, אני נוטה לאלה הטוענים שסאבים סגורים מתאימים יותר למוסיקה מאשר סאבים פתוחים בעלי פורט, שברובם מתאימים יותר לקולנוע רב ערוצי. אך עדין זה לא אומר שהם אינם יודעים לנגן תווים של ממש.

מה שאני אומר זה, שסאב סגור יתפקד טוב במצב שמע דו ערוצי מאשר סאב פתוח. שילוב רסיבר האינטגרה שלי עם רמקולי החזית החדשים שלי מסוג קליפש, בעלי זוג וופרים 10 אינצ' בשילוב הסאב, העשירו את הבמה. האולטרה 16 פשוט מסדר אותה טוב יותר וזאת מכוון שהוא משנה את התחום הטונאלי. התחושות הללו המשיכו ללוות אותי בדיסק המצוין של אריק טרופאז, במיוחד בקטע הקונטרה באס המצוין. את היכולות המרשימות הללו אי אפשר לזקוף רק לתיבה וליחידת הוופר המצוינת, אל גם בזכות יחידת ההגברה הדיגיטלית העוצמתית שלו ששולטת היטב על יחידת הוופר בצורה מצוינת, תזוזה מהירה, ועצירה מוחלטת, ושוב יציאה מהירה ועצירה מוחלטת. למרות גודלו העצום של האולטרה 16 הייתי מגדיר אותו כסאב די ממושמע!

 

נקודות ציון

העמדה

מדובר בסאב גדול ומאסיבי בעל בתיבה פתוחה הבנויה היטב. בתחילה מיקמתי את הסאב בחלקו האחורי של החדר, זו הייתה האופציה היחידה מבחינתי, התוצאה לא הייתה מרשימה. כאשר הוא הוצב בחזית המערכת הוא הציג יכולות מרשימות, הסאב היה נוכח חזק ומדויק, אך מה שלא הייתי ממליץ הוא למקם אותו מאחורי ספת הישיבה וזאת למרות היישום המצוין המשולב עימו.

ULTRA16

שיכוך

האולטרה 16 מגיע עם שישה ספייקים מקוריים, עם בסיסי גומי קטנים המיועדים להצבה על כל סוגי המשטחים, אך כשמציבים אותו על הרצפה מומלץ להחליפם במבודדים מקוריים איכותיים בעלי שיכוך טוב יותר כפי שהוצגו בבחינה.

ULTRA16

 

לסיכום

האולטרה 16 הוא סאב במשקל כבד די ייחודי, הוא מגיע ברמת גימור שחור מבריק מרשים במיוחד, הוא נראה טוב בנוי מרשים על כל מרכיביו- החל מתיבה גדולה וחזקה, הגברה חזקה ועוצמתית, ויחידת וופר ענקית הכוללת סליל ענק בגודל 8 אינצ'. לכל אילו מתווספת יחידת בלוטות הנשלטת דרך יישום מרשים במיוחד, השולטת מכל זווית ופינה בכל הנוגע לקולנוע והופעות ברב ערוצי. הכל ברור סאב הוא הכרח! וזה לא משנה אם יש לך רמקולים ענקיים שיורדים הכי נמוך. תפקידו של הסאב הוא מהחשובים ביותר. זה משום שהוא לא משתתף רק בפיצוצים אם כי בכל החגיגה, כשהוא לא נמצא בסביבה תחושת הקולנוע יורדת, מבחינתי הסאב הוא רכיב חשוב ביותר במערכת קולנוע.

הסאב הזה הצליח לשכנע אותי לכתוב עליו בהתלהבות מסוימת בזכות יכולת ההתמזגות הנכונה שלו כדי להשלים תדרים חסרים בצורה נכונה ומדויקת. הוא הציג יכולות מרשימות בכל הקשור לשמע רב ערוצי גם בסרטים וגם בהופעות בכל סוגי הפורמטים, הוא היה נוכח מהיר חזק ועוצמתי כשצריך, מסוג הסאבים המלווים אותך לאורך כל הסרט. שילובו של האולטרה 16 בשמע דו ערוצי בסטריאו הפתיע אותי לטובה הוא השתלב נכון והציג יכולות מרשימות וזאת למרות שמדובר בסאב פתוח בעל שלושה פורטים.

 

שורת המחץ

גדול. יפה. ומרשים במיוחד!

 

מחיר: 12990 שקלים

מחיר: מארז 6 תושבות 410 שקלים.

אחריות ושרות: היבואן הרשמי פיוצ'ר אודיו וידיאו – 5 שנים אחריות מלאה.

 

רשימת ציוד 

מסך הקרנה סוני: SONY KD-85XG-9505

רסיברINTEGRA DRX-R1.1 : 

נגן בלו ריי: OPPO UDP-203

רמקולי חזית: : Klipsch RF-7MKIII

רמקול סנטר: : Klipsch KL-650THX Ultra2

זוג רמקולי סראונד:: Klipsch RP-502S 

זוג רמקולי סראונד אחורי:: Klipsch RB-81MKII 

ארבעה רמקולי אטמוס:: Klipsch RP-500SA 

סאבוופר: SVS PB-16 ULTRA

 

 

מעבר לתגובות בפורום