NAGRA Nagra VPS & ACPS III הפונו סטייג׳ הטוב שיש?

נמר לוי
06-07-2019 18:05

איכות בניה שוויצרית, מימדים צנועים. ״נמר לוי״ בוחן את אחד ממגברי הפונו הטובים ביותר שיש, לא התאפק, ופשוט רכש אותו.

צילום: תומר יפה

גילוי נאות: מדובר בביקורת אוביאקטיבית המסומנת כדיעה אישית. וזה משום שאני פותח בגילוי נאות - המוצר הזה לא חוזר ליבואן. מדוע? משום שזה אולי הדבר הכי טוב ששמעתי אי פעם בחיי.

ב-15 שנים האחרונות עברו אצלי יותר מ-1500 מוצרים שונים בקטגוריות שונות. זה אולי הרפרנס הגדול ביותר שחובב אודיו נחשף אליו בישראל. למדתי לא מעט במהלך השנים. למדתי לא להתלהב מהר ממה שאני שומע ולחפש תמיד את החסרונות של המוצר והאם אני מוכן לחיות איתם. זו אחת הסיבות שאני לא מחליף כל כך מהר רכיבים. אבל כשאני מחליט להחליף, אני משתדל לעשות קפיצות סוניות שהן לפחות ברמה כזו שאין סיכוי שאתחרט ואלך צעד אחורה.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

מקור - מזה הכל מתחיל

הגישה האודיופילית שלי היא מקור תחילה. ואני כחובב אנלוג החלטתי להשקיע את מיטב כספי על המקור הטוב ביותר שאני יכול לקנות. הבחירה היתה ברורה, בחרתי בה עוד ב-2006 וישמתי אותה בפועל ב-2018. כן, 12 שנה אחרי. כשמכוונים לשם, לקצה, לוקח זמן ליישם. ובגישה של ״מקור תחילה״, וכשהמטרה היא להתרכז באנלוג, הקצה הזה דורש תשומת לב כזו שאין שום קיצורי דרך. כל רכיב במערכת צריך להבחן היטב, לא רק לשמוע אם מבחינים בין בועז שרעבי למדונה, את ההבחנה הזו כל רכיב עושה. החכמה היא לחפש את הניואנסים הכי קטנים שבמוסיקה.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III במבחן!


NAGRA Nagra VPS & ACPS III

הפונו מגיע בקופסא כפולה, מוגן מכל נפילה, חבטה או כל פעולה אלימה שעלולה לפגוע בתוכנו. בתוך הקופסא תקבלו את הפונו, ספק הכוח והכבל המתאים, ואביזרים שונים בהם פינצטה להוצאה וטמעה של הלוח הנכון לפרמטרים של הראש שברשותך, כפפות (שלא יהיו תביעות אצבעות רחמנן ליצלן), פיוזים להחלפה וכמובן, הספרים עם המדידות הספציפיות של המכשיר האישי שלך.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

מדובר במגבר פונו Single-ended מנורתי המבוסס שתי מנורות. האחד היא 12AX7 והשניה 12AT7 של חברת Electro-Harmonix. המעגל החדש של החברה מביא את המנורות הללו להחזיק לא פחות מ-5000 שעות. שימו לב, אני חוזר - חמשת אלפים שעות!

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

לפונו שנאי סטפאפ 11dB לדרגת המנורות ו-34dB לדרגת הגברה נוספת. מדובר בפונו שבעצם מתוכנן על בסיס הפונו האגדי הקודם שלהם ה-נגרה PL-P רק שההוא היה עם סוללה (אגב, הם הראשונים שהשתמשו בסוללה) וה-VPS ללא סוללה. לטענתם הם הצליחו להגיע ליתרונות של סוללה תוך ויתור עליה. טענתם היתה שהמעגל החדש שלהם, לא רק מייתר את השימוש בסוללה אם כי זה אפילו הגיעו לתוצאה טובה יותר. התכנון הפנימי הוא מודולרי. בגלל הוולטאז׳ האולטרה נמוך של ה-VPS נגרה משתמשת במעגל סופר קצר ללא סוויצ׳ים ואפשרויות כיוונון חיצוניות בעזרת החלפת כרטיס קטן.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

מאחור בורר המאפשר לעבוד בשתי דרכים. הראשונה 300mV low mode שעוברת ישירות מהמנורות והשניה 2V high mode שמארחת הגבר טרנזיסטורי כבאפר (דהיינו היברידי). את הסקירה ביצעתי במצב הנמוך אך בחנתי את הביצועים גם במצב הגבוה. אני יכול להגיד לכם שבשני המקרים הביצועים פנומינלים. 

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

את הפונו ניתן להזמין עם ספק הכוח הסטנדרטי או עם ספק משודרג היכול לשמש למספר מכשירים של החברה. זה יהיה כמובן בתוספת תשלום. ויש עוד משהו, יחידת מדף לא זולה, העשויה אלומניום בשתי קומות כאשר בכל קומה שיכוך מיוחד העשוי חומר אלסטי מיוחד. מה הוא עושה? נדבר על זה עוד מעט.

ההתאמה המוחלטת

את הנגרה תקבלו עם עם שישה לוחות המאפשרים התאמה סטנדרטית לכל ראש שתבחרו. עם זאת, לא ניתן לכוון את האופציות מבחוץ. במילים אחרות, אין לו ״דיפ סוויץ׳״ אם כי ממש לוחות קטנים שאותם שותלים בתוך המכשיר עצמו. בנגרה לא מאמינים בשום דבר שהוא אינו חלק בלתי נפרד מהמעגל עצמו. דהיינו, כל אפשרות כיוונון משתנה פוגעת בצליל לשיטתם. אבל יש פה קטע נוסף. בנגרה יתאימו לכם את הלוח המוחלט המתאים לראש האישי שלכם ללא עלות. הם מוכנים לעשות זאת שלוש פעמים לשלושה ראשים שונים בחינם. מהרביעי תאלצו לשלם. היתרון הוא שהם מתאימים מעגל מדויק לחלוטין לדרישות של הראש שברשותכם.

ולטכנוקרטים שביננו, אוסיף לכם את המדידות המדויקות של המכשיר הספציפי שברשותי.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

פלט המדידה של המוצר הספציפי שברשותי

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

בדיקה בקורתית של היצרן

ועכשיו לנתונים הטכנים:

Single-ended, hybrid moving-magnet/moving-coil phono preamplifier with separate power supply.

Inputs: 1 MC; second MM or MC input optional. Outputs: RCA, XLR (unbalanced).

Tube complement: one 12AX7, one 12AT7. Input impedance: variable (with supplied load cards).

Voltage gain: transformer input, 11dB; tube stage, 34dB; solid-state stage, 15dB.

Frequency response: 20Hz–30kHz, +1/0dB. THD: <0.15%. Crosstalk: typically 60dB.

Signal/noise (MC): >77dB (A-weighted.

Output levels: 300mV (low mode, direct from tubes), 2V (high mode, via solid-state buffer stage).

Dimensions: 12.2" (310mm) W by 3" (75mm) H by 10" (255mm) D. Weight: 7.3 lbs (3.3kg).

סאונד

בימים האחרונים שמעתי אין ספור יצירות קלאסיות. ממוסיקה קאמרית ועד סימפונית גדולה. זו אולי הפעם הראשונה בחיי שאני מגלה רבדים חדשים במוסיקה כאשר הייתי בטוח לחלוטין שאי אפשר לסחוט יותר מהמערכת שלי. הפונו הזה הצליח לסחוט עוד, ולא מעט ובמיוחד בתחום התחתון.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

 

 Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti

 

 

 

למשל, הפתיח האולטרה דינמי של היצירה המופלאה הזו, הוא הרגע הזה שהבנתי שמשהו קורה כאן. המשקל הזה, הבמה הזו, האנרגיה הזו שאני נחשף אליה לראשונה במערכת שלי היא משהו שאפשר לכנות ״קפיצת מדרגה״ במחלקה האנלוגית שברשותי. ההפרדה היא כזו שלא משאירה מקום לספק - תספרו את מספר הכלים שאתם שומעים וזה כנראה יהיה מספר הנגנים בפועל. ההפרדה היא מוחלטת, הסדר של הכלים במרחב הבמה ברור כשמש. כלי נשיפה, כמו כלי הקשת, נשמעים נכון באופן כזה שאין סיבה שלא להשתכנע שהם לא כאן, כאן בחדר. אבל עם זאת, הפונו הזה כן מוסיף משהו משלו. זה מצחיק להגיד את זה, אבל כל הצליל המוחשי הזה, הכל כך משכנע שמדובר בכלים חיים אמיתיים, מגיע עם סוג מסוים של צבע. והצבע הזה, שמאוד מאפיין את המוצרים של נגרה (סקרתי את כל הסדרה הזו), הוא בדיוק זה שהופך אותו לכל כך מהפנט, הולוגרפי, טבעי ונכון. זו אולי הפעם הראשונה שאני נתקל ביכולות כאלה במוצר.

למדתי שבסופו של יום, למרות האנרגיה של 120 נגנים במוסיקה סימפונית, מוסיקת רוק מאתגרת לא פחות ובהרבה מובנים גם יותר. זה מתחיל באיכות ההקלטה שבמוסיקת רוק כבד למשל, ברוב המוחלט של המקרים, מרגישה כאילו הלהקה היתה מסטולה ברמה כזו, שהתבלבלו ובקשו מהמנקה לעשות הקלטה ומיקס. וכאשר המנקה עצמו מסטול, הוא היה בטוח שזה באמת תפקידו. רק אחר כך יצאו תיקונים שהקלטות הנוראיות שלהם. אז כן, היו כאלה שהגיעו סאחים לאולפן. אבל בגדול, ההקלטות של הרוק הכבד נוראיות. בין אלה שאני מאוד אוהב את ההקלטות שלהם (עדיין לא מושלמות) הם ״דרים תיאתר״ ו-״מנו וואר״. שמעתי את שתי הלהקות הללו (בלי קשר אני אוהב את היצירות שלהן) ומצאתי שגם כאן, הפונו הזה מפתיע.

 

 

יש כאלה שטוענים שחסרה למערכת האנלוגית דינמיקה. ואז הם מראים לי כל מיני מדידות וגרפים שטוענים שאני, נמר לוי, לא אמור להינות כרגע. אצלי יש רק מדד אחד - מדד ההאזנה. והוא אגב, הוא הלקוח היחיד של המוצר. זה משום שעד היום לא ראיתי אדם שמעמיד מיקרופון בנקודת ההאזנה, יושב בצד ומביט בנתונים שפיצח המקרופון בהנאה או בדיכאון. בסופו של יום, אנחנו מכשיר המדידה המושלם. נכון, דרוש ידע, נסיון ואפילו עוד איזה אוזן שתיתן חוות דעת נוספת. אבל הסקופ הוא כלי, לא הלקוח.

הצליל במוסיקה אלימה כגון זו, מדווח לי על בס מהודק, חזק, עמוק, מדויק ושאר הקומפלימנטים שניתן לתאר איתם איכות בגזרה הנמוכה. גם גיטרת הבס שמצטרפת לקצת התופים מרשימה מאוד בביצועים שלה. והנה, הגיטרה החשמלית מצטרפת גם היא ופשוט אין לי הערות. אבל החוכמה היא לא להעביר רק את הפלייבק אם כי לבחון כיצד המערכת מתנהגת כששירה מצטרפת לפסטיבל. ברוב המקרים שמירה על דינמיקה ראויה, הפרדה נכונה תבוא על חשבון רזולוציה ופרטים. כאן זה לא המצב. הפונו הזה כל כך דינמי, כל כך אנרגטי שהתחושה היא שאין קטע מורכב מספיק בשביל להכניע אותו. וזה רבותי, זה הישג מרשים ביותר.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

במשך חודש שלם (לפחות) ניסיתי להכניע אותו. ניסיתי למצוא איזה משהו שיעיד על בהירות, חוסר במשהו - משהו! וכלום. אין כלי נגינה שעבר דרכו ולא הרגיש כמו שהוא אמור להרגיש. פסנתר נשמע כמו פסנתר והפער בין פסנתר גדול לקטן ובינוני הוא פשוט ברור ומוחלט. הרזולוציה המדהימה שלו מאפשרת לנו לפרק את מה שאנחנו שומעים לשכבות כאשר יחד הצליל הרמוני באופן משכר. זה כמו רולס רויס שבלחיצת כפתור הופך לפרארי ובלחיצת כפתור נוספת הופך לטנדר ולמשאית ומטוס ואוניה. הוא זיקית, מתאים את עצמו למוסיקה כאילו תוכנן עבורה. אני מאזין לקלאסי ומחייך - ״הוא מיועד לזה, בטח המתכנן שומע קלאסית, לא קונץ.״ ומוצא את עצמי אומר את אותו משפט על רוק, ג׳אז ואפילו, תתפלאו - טראנס.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III


נקודות ציון

התאמה לראשים

ראשית ניתן להתאים את הפונו לכל ראש שתרצו במפעל. אתם רק שולחים להם את הדגם והופ - מגיע לכם פונו מכוון ומותאם לראש המשודך. עם זאת, תקבלו גם סט להחלפה להתנגדויות שונות של ראשים. ההרכבה קלה יחסית, אבל עדיין, לא מדובר בסוויצ׳ים אם כי החלפה פיזית שתדרוש עבודה עם מברג.

רגישות לחשמל

אינו רגיש כלל, מזה כלל? אולי טיפה, אולי פסיכולוגית. בחנתי כמה וכמה כבלי חשמל מאיכויות שונות. ההבדלים היו קלים אם בכלל.

העמדה ושיכוך

ניתן להשתמש במדף השיכוך המקורי של החברה. הבעיה היא שהוא עולה 9000 ש״ח. לא זול הסיפור הזה. ולכן התאמצתי בשבילכם ובחנתי אפשרויות. נתחיל בהעמדה על בסיס של Finite elemente pagode master reference. התוצאה מעולה, לא חשתי בנפילה משמעותית למרות שהפלטה המקורית היתה טובה ממנו.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

 

למשל קצת יותר שקט, עוד קצת רזולוציה ובס מוגדר יותר. משם בחנתי כיצד הוא מתנהג כשהוא על רצפת פרקט שבינו לבינה Finite Elemente Cerapucs . זו היתה תוצאה לא פחות טובה מההעמדה על ה-pagode master reference עצמו אבל עדיין, הפלטה המקורית של נגרה היתה עדיפה. מאידך, הפער הצטמצם, ואולי התוצאה הקרובה ביותר לפלטה המקורית, היתה בשילוב רגלי קפיצים Solid-Tech IsoBlack. והמחיר? 450 ש״ח בלבד לסט של ארבעה. מה שהכי הפתיע הוא שניתן להניח אותו על הצד ולא תרגישו נפילה באיכות הצליל.


בנימה אישית

הצליל של נאגרה הוא על הצד החם של המפה. עם זאת, זה לא חם מהסוג הרך והמרוח. אני יכול להגיד שהוא מגבר פונו עם אופי. בכלל, ל-נגרה יש אופי של ממש. זה כאילו יש להם וויסינג משלהם שהוא לא דומה לשום דבר אחר. הוא מלא, עשיר וכן, יש לו צבע מסוים, אבל זה צבע כזה שהוא לא צבוע. נכון, לא קל להסביר את הטקסטורה של הצליל שלו. בשביל להבין את זה צריך לשמוע אותו.

סיכום

מדובר במוצר שהוא סטנדרט בפני עצמו. שמעתי כמה וכמה מגברי פונו במהלך חיי. כאלה באלפי שקלים בודדים ועד לכאלה שעלו עשרות אלפים בדולרים. ה-VPS הוא חיה אחרת. אם נכנס לרזולוציה גיליתי מידבס כזה שטרם שמעתי, גודל ורזולוציה ברמה שפשוט מפילה לסת. אבל הקטע הגדול הוא בפרטים. יחד איתו, המערכת פשוט ״משפריצה מוסיקה״. זה לא סתם צלילים - זו מוסיקה! נכון, יש הרבה מאוד מוצרים מעולים שעושים את זה, אבל לא ככה. יש משהו מאוד מיוחד ושונה בדרך ש - VPS עושה את זה. זמרים קמים לתחיה, מתופפים חיים בחלל, וסקסופון, סקסופון שמרגיש כאילו הוא פה, כאן בחדר מולי מנגן עבורי עכשיו. זו תחושה שלא ניתן להתעלם ממנה. וככל שאני מאזין לו יותר כך אני מגלה עוד ועוד דברים חדשים על המוסיקה שאני מכיר כל כך טוב, שלא חשבתי שניתן לחדש לי בה משהו.

NAGRA Nagra VPS & ACPS III

אבל השוס הגדול הוא בוויסינג. כבר אמרתי שזה משהו אחר? ואני אסביר למה אני מתכוון. כלים כמו קונטרבס, צ׳לו, טובה, גיטרה בס וכל מה שמטייל מהמידבס ומטה הפכו להיות כאלה גדולים ומסיבים שהלסת שלי פשוט נפלה. פתאום הרגשתי שהרמקולים שלי מסוגלים להוציא עוד משהו שלא ידעתי על קיומו. זה גם מחזק לי בפעם המי יודע כמה, מדוע הבחירה שלי ברמקול הזה היתה כל כך נכונה. הוא כל כך שקוף, כל כך בלתי סלחן, וכמעט אין סופי ביכולות שלו. הפונו הזה הצליח לעשות את מה שרבים אחרים לא הצליחו לעשות - להציג לי את המערכת שלי עם יכולות נוספות, חדשות, כאלה שלא ידעתי שניתן להשיג בכלל. בתחום הגבוה מצאתי חידושים נוספים. מעבר לעובדה שהוא מלא ועשיר במיוחד, הוא גם מפורט יותר מכל דבר אחר ששמעתי. זה לא בקטנה, זה בענק. עוד זמן דעיכה לאחר המפגש של המקל עם המצילה, ובכלל, במפגש של המקל עם המצילה, מגלים עוד ועוד פרטים קטנים כאלה, שקודם לא חשבתי שהיו קיימים.
הבמה שלו - וואו! קודם כל היא ענקית! כמה ענקית? ענקית כזו שכבר התחלתי להביט לצדדים כאילו שכחתי לרגע שיש לי רק זוג רמקולים מקדימה. אבל גודל זה לא הכל - הפוקוס הוא חלק מהסיפור. כל כלי במקומו, מנגן במימדים האמיתיים שלו, מבלי שיפריע לזה שעל ידו, לא במיקום ולא בטונאליות. לכל כלי לא רק את המימדים שלו במרחב הבמה העצומה שהוא מייצר, כל אחד מהם מקבל את המרקם הנכון שלו. אם הוא עשוי עץ אתם תרגישו את זה, אם ממתכת כך הוא ישמע וכן הלאה. אי אפשר ״להעלים״ ממנו דבר. מה שניכנס זה מה שיצא. וזה רבותי, זה בדיוק מה שאני מחפש בהיי אנד. תשמיע לי את מה שיש, וכשאני מגלה את הפונו הזה, אחרי אין ספור מוצרים ששמעתי בביתי, התחושה שלי היא שלא נראה לי שאפשר למצוא יותר מזה בלי קשר למחיר. והמחיר? לא זול, ברור לי, אבל תתפלאו - גם לא יקר!

ואם נחזור לכותרת. שימו לב שהוספתי סימן שאלה. ולו מהסיבה שטרם שמעתי את כל מגברי הפונו בעולם. אבל ממה ששמעתי? הוא הטוב ביותר ובפער.

שורה תחתונה: שמעתי כמה עשרות מגברי פונו בחיי. יש הרבה טובים, אבל זה? זה משהו אחר. רכשתי אותו לעצמי!

 

מחירים:

NAGRA Nagra VPS & ACPS III - פונו: 31,350 ש״ח
פלטת שיכוך: 9000 ש״ח

אחריות ושירות: אבי יפה - סטריאו וקולנוע ביתי

 


מעבר לתגובות בפורום