גאווה ישראלית - רמקולים פתוחים Pureaudioproject

גיא אזרואל
25-06-2019 23:42

רמקולים ישראלים, בעלי תיבה פתוחה. התחיל בראיון עם היצרן והגיע למקום הזה, שאני מאזין להם בבית. גאווה, בהחלט גאווה ישראלית!

לפעמים אנחנו שוכחים שלמרות שאנו מדינה קטנה. למרות זאת, ישראל שלנו היא מעצמת טכנולוגית מהגדולות בעולם. באמתחתה של מדינתנו נמצא רשימה ארוכה של פיתוחם והיגשים פורצי דרך החל בתחומי הרפואה, ביטחון ותעשיות צבאיות, היי-טק והרשימה עוד ארוכה. גם על תחום האודיו לא פסחנו. רובנו שמענו ומכירים חברות כמו מוראל, מג'יקו, תדי פרדו, אומגה אודיו הותיקה ועוד אחרות ובשנים האחרונות הצטרפה לרשימה חברה בשם PureAudioProject. לפני שנה לאחר שיחה ספונטנית נפגשתי עם זאב, בעל החברה בסלון ביתו בר"ג. את זאב צריך לפגוש כדי להבין שכל החברה PureAudioProject היא בעצם זאב מר"ג. זאב, איש היי-טק בעברו, ואם הייתם שואלים אותו בזמנו מה עמדתו בכל הנוגע לסאונד? הייתם מגלים נפש ואדם שמוזיקה היא חלק ממנו. לאיש היסטוריה עשירה בתחום המקצועי בגזרת האולפנים. מה שנקרא ״הפך את האהבה למקצוע״ - הגשמת חלום. מפגישת ההיכרות עם זאב לפני שנה יצאנו שנינו צמאים לעוד מפגש. אני רציתי לשמוע עוד, להתנסות, לחוות ולשמוע את הסיפורים מאחורי הקלעים. קבענו לשוחח שוב לאחר כמה שבועות לאחר שובו של זאב מנסיעה נוספת מתערוכת אודיו בחו"ל אך למציאות שלו ושלי היו תוכניות אחרות ויצא שאותו מפגש המשך קרה רק לאחרונה. ביצרן אודיו כחול לבן, למרות שאנחנו חיים במדינה פיצית, לא נתקלים כל יום. אז כשנוצרה הזדמנות לא היססנו לרגע ונפגשנו לשיחה. 
Pure audio project

ישבתי עם זאב, הבעלים של Pureaudioproject, לכמה שעות טובות ומעניינות במיוחד, על מנת לשמוע את הסיפור במלואו. אפרוס בפניכם את עיקרי הדברים.

מהיי טק הגעת לרמקולים? מדוע דווקא open baffle? מה הקטע של ה-DIY? איך אתה מסביר את ההופעות הרבות של הרמקולים הללו בתערוכות בחו"ל?

 "כל מי שבתחום יש לו איזשהו חיבור למוזיקה. את המשפט "מאז שהייתי ילד אהבתי מוזיקה" אתה תשמע מכל דמות בכירה בתעשיה. כל אחד והסיפור שלו אז על זה אני אפסח."

"אני אתחיל מסיפור שהוא עבורי הרלוונטי ביותר ״כיצד זה התחיל״. בתקופת הצבא התלבטתי וחשבתי להיות מפיק מוסיקלי. לאחר השחרור הפקתי ג'אז מודרני ודברים דומים אחרים. ובזמן הצבא במקרה הכרתי את ״דב זעירא״ שהוא אבא של ״ניצן זעירא״ מי שהיה בזמנו "תקליט חיפה" והמפיק של הגבעטרון. בתקופה ההיא הוא היה "מפיק על" בארץ. בזמנו ניצן זעירא לקח אותי לעבוד אצלו, הייתי ילד אז והוא זה ששכנע אותי לא להכניס לעולם תעשיית המוזיקה וההפקה כשהיום, במבט לאחר, אני מודה לו על זה. אני מודה לו משום שהוא אמר לי "תשמע יש לך ראש, לך תהיה מהנדסה. מהחלום שלך להיות מפיק לא תתפרנס. תשאיר לך את עולם המוזיקה ברקע, בצד". אז הלכתי ללמוד הנדסת חשמל ואלקטרוניקה בטכניון והחיידק נשאר שם תמיד.״

מוסיף זאב ״בגמר הלימודים התפתחתי בסביבת ההיי טק. תחום ה-start up היה בשנים הראשונות שלו בארץ ובמקביל הייתה לי חברת תקליטים בשם "זוטה מיוזיק" שהיום היא דיגיטלית לחלוטין, כלומר החברה לא מציאה תקליטורים. הוצאנו שם כ-15 כותרים. אני מדבר איתך על שנות ה-90 ואז החלטתי לפתח start up בתחום המוזיקה שבעצם מאפשר לרשתות לעשות שימוש מוזיקה ללא הצורך בפתיחת מערכות הגנת סייבר. סוג של מערכת דומה ל-hand shake שלימים מצאה את דרכה לחברת קומברס ועם ה-start up הזה חתמנו הסכמים כמעט עם כל חברות התקליטים הגדולות בעולם. שם הכרתי את Universal, EMG, Sony ועוד אחרות ואיתן עבדתי ותוך כדי התהליך הזה קבלתי הצעה משום מקום לנהל את NMC מוזיקה. אני מדבר על השנים שבהם שררה אי ודאות בתחום המוזיקה בעולם. היו ירידות במכירות, אנשים מורידים מוזיקה בחינם ובעצם חברות התקליטים היו די מבולבלות ולא ידעו מה צופן העתיד ולכן החלו להיכנס לעולם המוזיקה אנשים שבאו עם הידע וההבנה מהתחום הדיגיטלי והתוכן וכאן בעצם חברה כמו NMC פנתה אלי. לאחר כמה שנים שבתי לעולם ההיי טק ואז הרגשתי את החסך, המחסור של העיסוק בתחום המוזיקה. אז קרה דבר מצחיק, אחד השנאים במגברים שלי התקלקל. לקח לי שנה למצוא שנאי ובמהלך התקופה הזו באופן בילתי נמנע מצאו את דרכם לסלון בבית כל מיני מגברים ואז זה הוביל גם לכל מינים רמקולים ואזזזז... גם עולם ה-DIY התחיל לגעת בי ואמרתי לעצמי יאללה אם כבר אז כבר והחלטתי שאני גם אתחיל להנות מזה ואז נחשפתי ל-open baffle והתחלתי לשחק עם זה. תחילה באמצעות כמה דרייברים ופלטות עץ ומצאתי שבהשוואה לרמקול הקנוי שהיה לי בזמנו, הרמקול הקנוי היה טוב יותר בכל פרמטר בודד אולם כאשר לקחתי את כל החווית האזנה בשלמותה בין הרמקול שלי לבין הרמקול DIY הזה שבניתי מצאתי שהחוויה הריגשית ואיך שהמוזיקה נגעה בי אני פשוט נהניתי יותר מאשר מה שחוויתי והכרתי עם הרמקול הקונבנציונלי הקנוי שלי. היה שם משהו שלא קיבלתי מרמקול קופסתי".

Pure audio project

"תשמע, זה פשוט עשה לי משהו שלא יכלתי להישאר אדיש אליו. תראה, אתה הולך להופעה של פינק פלויד למשל, אתה רואה שם מערך עצום של ציוד על הבמה וכל הרמקולים שם הם open baffle. אנחנו מכירים את זה היטב בתחום המקצועי וזה גרם לי לחשוב אחרת ולרצות להתנסות בזה יותר לעומק. דבר נוסף, נגני גיטרה בס. זו תמיד טענה כלפי רמקולים open baffle "זה לא מנגן בס". תסתכל על מגברי בס מוקלטים, כולם פתוחים מאחורה וזה בעצם היה הטריגר העסקי."

החשיפה הראשונה:

"במינכן 2013 מצאתי את עצמי מציג ב-new commers ואיך שמינכן נגמר התחלתי לקבל כתבות, פניות ונוצר באז לא נורמלי וכל זאת מתצוגה סטטית שלא ניגנה כלל(!) כל הקטע של ה-DIY kit פשוט הדליק את האנשים וביולי באותה שנה קבלנו שער באודיו אקספרס שסקר את מינכן של אותה שנה ושם כתבו ששתי מוצרים צדו את עיני הכתב, pureaudioproject ועוד איזה מגבר חדש של $200K. אז כשזה קרה הבנתי שיש כאן משהו ששווה להיכנס אליו יותר ברצינות. הבנתי שהמוצר DIY הזה צריך לעלות רמה למוצר גמור ובגימור גבוה בקונפיגורציה שתתאים לחובב אודיו DIY לסלון ביתו עם כל החוויה של המשחק וההתאמה האישית וזה כמובן מתייחס לסוגי חיווט שונים ומשחק עם קבלים שונים בקרוס שמשפיעים מאוד על הצליל שזה אגב עוד משהו שהיה לי חשוב מאוד וזה שה-open baffle יהיה פסיבי וללא DSP וללא הגברה וזה יעבוד ויעבוד טוב(!) הרמקול הוא kit. הוא פתוח ודינמי למשתמש. שמע, יש המון סיפורי "סינדרלה" שאני מקבל מלקוחות. המכירות התחילו מיידית והפידבקים לא איחרו לבוא. קבל שלאחד היה נשמע נפלא לאחר היה נשמע חריף אז אני מייעץ, ממליץ ושולח חלקים ללקוחות ואנשים מרוצים עד השמיים. כשאתה עובד ישירות עם הלקוחות ללא דילרים וספקי משנה הקשר עם הלקוחות הוא מאוד אישי וצמוד. ממש אינטימי וכך גם הפרסום וגלגול השם. לא קנינו פרסום בשום מקום, אנשים מגיעים המון דרך מכרים ודיונים בפורומים וכד' והרבה מהלקוחות הראשונים היו הרפתקנים בתחום שהיו מוכנים להשקיע כמה אלפי דולרים בודדים בשביל החוויה וזה פשוט התגלגל ויצר חיים משל עצמו והיום יש גם אנשים שבקניה בכלל לא מודעים שמדובר ב-kit. בשנים האחרונות כמות החשיפה שלנו בתערוכות בעולם היא היסטרית. אני חושב ששנה שעברה הצגנו בתשעה תערוכות בעולם כולל המזרח הרחוק."

Pure audio project

האתגר ברמת החברה:

"האתגר לייצר מוצר אודיו ברמה גבוהה הוא עבורי רק חלק מהאתגר כאן. אני בא מהעולם העיסקי ומעולם המוזיקה כאחד ובהיבט העיסקי האתגר היה לגרום לעסק או חברה שהיא בעצם אינטרנטית לחלוטין וכמעט ללא תשתיות פיזיות להצליח. המכירה היא באופן ישיר ללקוח וזה היה אתגר שמבחינתי היה שווה ערך לאתגר של תוצאת השמע עצמה של המוצר. גם השיווק כאן הוא שונה. יצא שהשיווק בנוי בעיקר על הלקוחות. לא תראה פרסום billboard של מוצרי  pureaudioproject, לא תראה תגי מחיר היסטריים, אין כאן ייצור המוני. זאת פשוט חיה אחרת."

 קצת על הדרייבים: 

"בשנים הרבות שלי בעולם הקלטות האודיו שמעתי את האודיו בשלבי ההקלטה השונים מהגולמי של הכלים, המיקס, המאסטרינג ובסוף כל אומן רוצה שזה ישמע בצורה מסויימת. אני חושב ששוק האודיו הוא שוק אמוציונלי ואישי. כל אדם יש לו את הצליל שיגע בו ויש כאלה שמחפשים שנים את הצליל שיגע בהם בדיוק בנקודה הנכונה. אני אגיד לך משפט שמוביל אותי עוד מתחילת דרכי: "רמקולים צריכים להישמע מצוין ולהיות מדידים בצורה סבירה". מה שאני בעצם אומר זה שהכל מדיד. אבל לא כל מדידה, טובה ככל שתהיה היא הנכונה ביותר ויש כאן סובייקטיביות וצליל שאליו אני שואף להגיע והוא יפגע שונה באנשים שונים אבל לי יש את הצליל שאני רוצה ולכן אתה תראה שלא תמיד אני ילך על טוויטר בריליום אלא משהו אחר ואני מבין לחלוטין שזה סובייקטיבי ולאנשים שונים דעות שונות ובחלק אני יפספס ובחלק אני אפגע."

Pure audio project

 קצת סיפורי סינדרלה:

"הפעם הראשונה שהצגנו בהשמעה הייתה בתחילת 2014, כמה חודשים אחרי שהצגנו לראשונה בתערוכת מינכן בתצוגה פסיבית ואני הייתה מוצף מכף רגל ועד ראש בהתרגשות ובחשש מהלא נודע. מה יהיה? כיצד אנשים יגיבו? ומה שקרה זה שראיתי אנשים חוזרים לחדר מספר פעמים במהלך התערוכה ובגמר התערוכה חזרנו בלי הרמקולים כי הם נמכרו בתערוכה as is. ההתרגשות הייתה מעבר למילים. וזה עבורי סינדרלה."

"חצי שנה לאחר מכן אנחנו ב-rocky mountain בארה"ב ואצל האמריקאים כמו כל דבר הכל גדול, הכל זה big וכמה שיותר יותר טוב. אמריקה אתה יודע, bigger is better ו-biggest is best. באמצע הלילה לאחר היום ראשון אני מקבל טלפון "ראית את מייקל פרמר??!!" אני מסתכל על השעון ורואה 03:00 אז אני עונה "לא, לא ראיתי" אני פותח מחשב ונכנס לאתר של האדון הנכבד ורואה בפתיחה כותרת "הכל משמעם, אין שום דבר חדש, רוב החדרים לא יודעים לנגן USB וכו' ורק דבר אחד היה מעניין. חברה ישראלית חדשה בשם PureAudioProject, not my cup of tea אבל היה שם הרבה מוזיקה". זה הדבר הראשון שקבילתי בחשיפה לשוק האמריקאי ועוד ביום הראשון."

"שני הבעלים של יצרני מגברי המנורות Psvane, יש Trio בבית. לאחר ששמעו בפעם הראשונה הזמינו במקום בלי שאלות."

"לחברת ההגברה line magnetic במפעל שלהם יש זוג Trio 15 שמשמש אותם כרפרנס לכיוון המגברים שלהם."

"shunyata, opera consonance ויש עוד חברות שאני כבר לא זוכר, כולם מחזיקים רמקולים שלי אצלם במפעל."

"הארי וייספלד, הבעלים של VPI רכש לעצמו זוג הביתה מתוך סקרנות וזה הוביל אותנו לשיתוף פעולה משמעותי בתערוכות ביחד."

Pure audio project

"אלו הדברים שנותנים לך את הרוח הגבית. זה מהמקומות שאתה הכי לא מצפה להם. תשמע, אתמול בערב קיבלתי טלפון מארה"ב מאחד המציגים שם. הבחור הציג שם כמה מערכות עם ציוד מאוד מוכר וממותג ואני מקבל הרצאה טלפונית של חצי שעה על כמה בתערוכת אקספונה האחרונה החדרים עם הרמקולים שלי היו בעלי צליל כל כך אורגני שהוא היה חייב להרים לי טלפון. אתה מבין? זה נולד ממגבר שהתקלקל, גדל והתפתח למשהו אחר וזה בגדול הסיפור."

והנה זוג כבר אצלי בבגאז׳!

אז רגע אחד. לפני שבכלל יכלתי להאזין להם הייתי צריך להרכיב ולחבר אותם. מצאתי עצמי מביט על תא המטען ברכב שלי כשהוא מלא בחלקים שונים שיחד אמורים תוך שעה קלה להפוך לזוג רמקולים עם זוג "15 לכל ערוץ. אוקיי אני בעניין(!)

השאלתי מזאב זוג רמקולים העונים לשם Trio 15. זאב התעקש שאקח אותם עם שני טוויטרים שונים ע"מ שאתנסה ואכייף עימם בעצמי בביתי. האחד מסוג Air Motion Transformer של ESS והשני יחידת Full range של Voxativ מדגם AC-1.6 כאשר כל רמקול כולל 2 וופרים OB-A15NEO של PureAudioProject שמיוצרים עבור החברה ועל פי ה-spec מותאם, על ידי חברת  Eminence הוותיקה והמוכרת. לכל החבילה הזו הצטרפו גם שני סטים של קרוסאובורים. אחד לקונפיגורציה עם ה-ESS והשני לקונפיגורציה עם ה-Voxativ. את כל הטוב הזה קיבלתי במספר אריזות הרי חלק ניכר מהחוויה כאן היא ה-DIY. אני מרכיב ומחבר הכל על רצפת הסלון בבית. קצת "מלחיץ" אבל היי, זאב הסביר לי על יבש בכמה דקות ואני חייב להודות שלא מצאתי עצמי שואל אפילו שאלה אחת לאחר ההסבר הקצרצר והברור. בקיצור הכל באמת נראה כאן pretty strait forward כפי שהוא טוען.

תהליך ההרכבה פשוט. קצת חוש טכני ברמת "ארון איקאה" ואכן תוך פחות משעה אחת, עמדו להן זוג רמקולים מדגם Trio 15 בסלון ביתי. התחלתי עם הרכבת השלדה אשר כללה שני עמודי צד וקורה תחתונה מקשרת. כמה ברגים מחזיקים ביחד את כל העסק שנראה ומרגיש יציב. אח"כ המשכתי ליחידות לפי הסדר הבא: יחידת "15 תחתונה, יחידת טוויטר AMT באמצע ובסוף מעל יחידת "15 נוספת. ארבעה ברגים בחיזוק ידני לכל יחידה. עכשיו חיווט וחיבור יחידת הקרוסאובר. חוט דו גידי (+/-) מכל יחידה ועד לטרמינל יעודי בקרוס היושב ע"ג הקורה התחתונה, בדיקה חוזרת של חיבורי הקוטביות, מבט כללי מהיר ווואלה בפני עמדו זוג רמקולים שעד לפני שעה היו אוסף של ארגזים וחלקים.

לפני שאני אספר לכם כיצד הם נשמעו אצלי, אומר שההתנסות כאן הייתה ברמת החוויה הכללית והרושם הראשוני. רציתי להביא לכם את הסיפור של האיש ואת הרשמים הראשוניים. סקירה מעמיקה תבוא בפעם הבאה.

Pure audio project

אז איך הם נשמעים אתם שואלים? התחלתי בקונפיגורציה עם הטוויטר של ESS.

החלל שלי התמלא במוזיקה. באופן מפתיע לא פחות מארבעה יחידות "15 פשוט נעלמות כמעט לחלוטין וצלילים זורמים קדימה ולכל עבר. רוחב הבמה חוצה הרבה מעבר לגבולות מיקומם הפיזי של הרמקולים. אני מרגיש את הקסם שברמקול הזה. התחום התחתון עשיר וכל חשש לבס מודגש מידי שבוקע מארבע יחידות "15 נעלם ממני. מצד שני באותו אופן גם נעלם הספק של יכולות בס מרמקול נטול תיבה - open baffle. אז אני נזכר בכל מגברי גיטרות הבס למיניהם שהם בעצם בעצמם מגברי open baffle. צדק זאב כשנתן לי את הדוגמה הזאת בדיוק. המשכתי להאזין לרמקולים מספר ימים נוספים בעונג נטו נטול ביקורת ומחשבה השוואתית מול רמקולים אחרים. האזנתי ופשוט נהניתי ממה שהם עושים. כמובן שלא ויתרתי על החלפת הטוויטר של ESS לטוויטר של Voxativ דבר שהצריך גם החלפת הקרוס שסופק אף הוא כמובן. אני שב ומזכיר, החלפתי טוויטר וקרוסאובר. כל השאר נותר ללא שינוי. מדוע אני חוזר על זה? או, אז ככה: כאן הסיפור של הרמקולים הללו הוא אחר לחלוטין(!) כמה אחר? עם ה-Voxativ הרמקולים הללו פשוט הפכו למשהו אחר לגמרי. יחידת ה-full range הזאת גורפת ביקורות נלהבות ופרסים בעולם לא בכדי. הדבר הראשון שהיכה בי ובאופן די צפוי האמת זה תחום המיד. שמם של יחידות ה-full range הללו של Voxativ הולך לפניהן ולא בכדי. יש להן יכולות מיד ריינג' מרשימות וזאב הצליח לשלב אותן כאן בצורה מדהימה. הקרוס אובר של זאב הוא פרי פיתוחו שלו והוא קלע כאן במרכז המטרה. כצפוי כאשר תחום המיד וההיי משתפר גם תחום הבס מושפע מכך לחיוב וכאן זה לא שונה. הרמקול בקונפיגורציה הזאת נשמע פשוט נפלא. כאן הבנתי את הסיבה לסיפור ההצלחה של הרמקולים הללו ועל העלייה של החברה הזאת בעולם. המוזיקה פשוט ממלאת לי את החלל באופן קסום ונעים. לא חשתי ולו שבריר של עייפות שבצעם גרמו לרמקולים הללו לנגן אצלי שעות ממושכות ברציפות. אני בכנות יוכל לומר שהשדרוג ליחידת ה-Voxativ הופכת את הרמקול הזה ממשהו מיוחד למשהו ייחודי ברמה שאין להתעלם ממנה וכשמדברים על עלויות אז תוספת המחיר היא זעומה לעומת השיפור בתוצאה. בעולם האודיו ההיי אנד לא תמצאו כאלו פרופורציות יחס שדרוג מול תוספת מחיר. אני בכל אופן טרם נתקלתי בכזה יחס.

לסיכום התוצאה הסונית

ברמת הכניסה מדובר על רמקול מעניין מאוד עם חוויה אישית לכל רוכש. עולים רמה ליחידת ה-Voxativ וכל הסיפור מכאן משתנה. עבורי בדגם הזה חווית ה-DIY הפכה למשנית יחסית ותשומת הלב שלי ושל האוזניים שלי התמקדו במוזיקה ובמחשבות של הדרמה שמתרחשת מולי. פרטים, דינמיקה, במה. בקיצור מוזיקה וחוויית האזנה מאוד מומלצת. למי שחפץ בסאונד טוב עם ערך גבוה לכסף אני ממליץ להתנסות ומי שחפץ בעוד משהו מעבר ל-"סאונד טוב" בערך כמעט מצחיק לכסף פשוט חייב להתנסות. ואיך לא, לאלו שה-DIY מדגדג להם בעצמות אבל תמיד פחדו לעשות עם זה משהו, להלן המרשם: PureAudioProject. לכו, תשמעו, תסמנו V ואז תשמעו את ה-Trio המשודרג ותתחדשו.

Pure audio project

בנימה אישית

זאב איש מקסים עם ידע ושנים ארוכות בתחום. הסיפורים מהשנים שלו בתחום פשוט מרתקים ונראה שיכול לכתוב רב מכר. את סיפור PureAudioProject הוא מספר מהבטן ומהלב וזה מרתק אף יותר מכל ההסברים הטכניים מרשימים ככל שהיו. זאב בא ממקום אחר ולאחר שפגשתי אותו ארוכות הבנתי והכרתי את הנשמה של המוזיקה והמוצר שנולד שם בר"ג.

תודה ידידי על הזמן ועל החוויה, עוד נשתמע בהמשך אני בטוח.

לאתר החברה לחצו כאן

 

 

מעבר לתגובות בפורום