רמקול מדף במבחן Acoustic Energy AE300

נמר לוי
19-06-2019 15:11

נמר לוי פוגש את המוניטור החדש של היצרנית הבריטית הותיקה, בחינה עמוקה של המוצר מביאה אותו למסקנות ברורות

אמנם הביקורות שלי מתמקדות במוצרים יקרים לרוב, אבל אני תמיד פותח ביקורות על מוצר זול ומודיע שבשורה התחתונה, אני יותר מתחבר לסקירות על מוצרים זולים מאשר יקרים. זה משום שהם, כשהם טובים, הם מפתיעים אותי יותר מאשר איזה מגבר במחיר טויטה קורולה חדשה. מדוע? כי אבוי למוצר יקר שלא ישמע לפחות מעולה. אבל עם המוצרים הזולים, אנחנו סלחנים יותר. במקרה הזה, והנה כבר טיזינג ראשון, התחלתי בסלחנות עקב מחירו ומימדיו, אבל מהר מאוד החלטתי לשנות את אופי המבחן ולבחון אותו בלי קשר למחירו. ומדוע? משום שהוא, כמו עוד כמה ממש טובים שעברו פה, הוא חלק מתעשיית ״המוצרים הזולים״ שפשוט שידרגו את היכולות שלהם מקצה לקצה.

בעבר, בשביל מוניטור ממש טוב היה המאזין צריך להפרד מלפחות 10,000 ש״ח וגם שם, ימצא פשרות שהופכות את המוצר לכזה שהוא טוב בתחומים מסוימים ובאחרים, לא ממש שווה את מחירו. יכולות היצור של היום, הגישה לחומרים והעלויות הנמוכות יחסית שמאפשרות להגיע רחוק יותר מבחינת ביצועים, שינו את המצב באופן משמעותי.

בעבר המוניטורים הטובים באמת ששמעתי עלו 10,000$ בקלות. וגם שם, לא מעט פשרות. היום? אותו מספר רק בשקלים כבר יעשו יציבו לכם סטנדרט גבוה במיוחד.

אבל בגדול. מוניטורים בסופו של דבר הם העסקה הטובה ביותר לתקציב מוגבל. ומדוע? משום שניתן לשים את מירב התקציב על המרכיב החשוב ביותר ברמקול - התיבה. אם היא מווברצת ואינה מצליחה לטפל בעצמה, אין יחידה או קרוס שיצליח להציל את התוצאה. לעומת זאת, תיבה טובה, מחוזקת ונכונה, בהכרח תציג תוצאה טובה יותר גם עם יחידות פחות מוצלחות. לזה נוסיף את הקלות במיקום בחלל כשמדובר על מוניטור קטן ואת היכולת הזו, להעלם ולייצר במה מסודרת ובזול. ואם כבר מדברים על מימדים קטנים וביצועים ביחס למחיר. רמקולים 2way קלים יותר ל״תפירה״ בקרוס מאשר רמקולים 3way גדולים

Acoustic Energy AE300

Acoustic Energy?

כמה שנים אחורה והשאלה הזו לא היתה נשאלת. סוף שנות השמונים, שלוש שנים לפני שקיבלנו את התישעים, נולדה לה באנגליה יצרנית רמקולים חדשה שהרמקול הראשון שלה, AE1 הצליח לחדור לשוק כבר מהיום הראשון ללידתו והציב סטנדרטים חדשים בתחום המוניטורים. בשנת 94 הצטרפה החברה לשותף יצור בחו״ל על מנת לעמוד בביקוש מחד ולהגדיל את קולקציית המוצרים מאידך. מאז, עברה החברה מלונדון לקוטסוולד ששם החברה ממוקמת עד היום. בשנת 2017 חזרה החברה לבעלות בריטית בלעדית יחד עם ארבעת המנהלים שלה כאשר עד היום, במשך שלושים שנה, זוכה החברה לשבחים רבים מהעיתונות הסוקרת ומחובבי מוסיקה בעולם.

 Acoustic Energy AE300

acoustic energy ae1

כיום, לחברה ארבע סדרות רמקולים כאשר הן בסדרת ה-100 וה-300 תמצאו גם סנטר וסאב בעוד בסדרת ה-500, הבכירה ביותר של החברה, תמצאו זוג רמקול רצפה וזוג רמקול מדף. עם זאת, לחברה רמקולים מוגברים מוניטורים המבוססים על סדרת ה-AE1 (זה גם שמו) המפורסם ובנוסף, בגזרת מוצרי הלייף סטייל, תמצאו מקרן קול ויחידת סאב, רמקולים סטליטים למחשב או קולנוע ביתי בתצורת 2.1.  

היום נדליק אור על רמקול המוניטור שלהם מסדרת האמצע (300). זהו מוניטור קטן, בעל יחידת חמישה אינטש עשויה אלומניום קרמי, טויטר בקוטר אינטש אחד (גדול יחסית למתחריו). איכות הבניה מעולה, העיצוב קלאסי, עם גימור מעוגל בחיבור בין הפיאות. מאחור תמצאו טרמינלים שמרגישים איכותיים מאוד ופורט מאחור. את הרמקול ניתן להזמין בגימור עץ, לבן ושחור. ברמת הפרטים הטכנים מדובר ברמקול מוניטור בעל נתונים די סטנדרטים. הרמקול יורד ל-45 הרץ ומטפס עד ל-30,000 הרץ, בחיתוך קרוס 2way ו-100 וואט מוצגים כנתון החברה. הרמקול בעל עכבה של 6 אוהם ומשקלו 6.5 קילוגרם. מימדיו צנועים: רוחבו 17.5 ס״מ, גובהו 30 ס״מ ועומקו 26 ס״מ.

Acoustic Energy AE300

 

 Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti

 

 


קשה מאוד לשחזר מוסיקה קלאסית סימפונית. ולרמקול מוניטור קטן קשה עוד יותר. מדוע? מפני שהיא כל כך מורכבת וכל כך דינמית, שלרוב היא מכשילה רמקול קטן, בעל יחידות קטנות, מלהפיק ביצועים ראויים שלא יבואו על חשבון עוצמה גרידא. הרמקול הזה, שלא ציפיתי שיפיק ביצועים, הוא אולי אחד מהמפתיעים ביותר שנתקלתי בהם. נכון, זו לא אותה רזולוציה ו״רילקס״ שמקבלים מרמקול רצפה גדול וגיבור. אבל זה פשוט נשמע מעולה. אהבתי את הפתיח שהוא לכשעצמו די מאתגר סונית. הרמקול הצליח לעמוד בזה היטב (ביחס למחירו ולמתחריו בקטגוריה) והצליח אפילו להפיק תחום נמוך משמעותי מבלי לאבד דינמיקה בתחום האמצע והעליון. במיקוד כלים תמצאו כלי נשיפה משכנעים למדי אם כי בקצוות למעלה תמצאו מעט צליל סינתטי אבל לא כזה שתרגישו בו מיד. יחד עם זאת, יש לזכור שהרמקול הזה שודך לאלקטרוניקה מאוד מאתגרת ויקרה שהיא אינה סלחנית כלל לרמקולים את הסינטטיות הזו תהיה פחות מורגשת עם אלקטרוניקה במחירים ובאיכויות שמתאימות לרמקול. למשל, בשילוב עם האינטגרה 4.2 התוצאה היתה אמנם פחות טובה באובר הול, אבל הסנטטיות הזו שהקונסטליישן חשף, נעלמה כלא היתה. עם זאת, המיד בהחלט טבעי, מהיר במיוחד ורזולטיבי באופן מפתיע. אהבתי את התיבה שפשוט לא מתערבת כלל בצליל. לא חשתי בנפיחות או בכל שהתיבה מרסנת את הרמקול. עם זאת, חשתי שהפרופורציות בין כינורות לוויולות נכונות, כלי הקשה מוצגים היטב דרכו בטרנזייטים אוורירים ודינמים מאוד. נכון, זו לא דינמיקה והפרדה של רמקול רצפה, אבל זו דינמיקה והפרדה שאין שום קשר, אפילו לא מקרי, בין המימדים שלו לבין היכולות הללו.

 

Ben Webster -Stormy Weather (Live in Copenhagen, 1965)

 

 


במוסיקת ג׳אז תמצאו פסנתר מעולה אך היה חסר לו קצת גודל ועוד קצת משקל. אבל, וזה אבל גדול, מה שהוא כן עושה הוא עושה מעולה. אני מוכרח להוסיף שפסנתר הוא אולי אחד מהכלים הכי קשים לשחזור. לשחזר את המימדים שלו, במיוחד אם מדובר בספנתר כנף בגודל מלא, זו משימה שאפילו רמקולים גדולים ויקרים מתקשים בה. ולכן, כשאני בוחן פסנתר אני משתדל להיות סלחן ככל הניתן. במקרה הזה, לשמחתי, לא הייתי צריך להיות סלחן כל כך. הוא משחזר פסנתר מהמם ביחס לגודלו ומחירו. כלי נשיפה כמו סקסופון נשמעים מצוין דרכו. המהירות של היחידה הקטנה הזו מאפשרת לשמוע את הניואנסים ולו הקלים ביותר המאפיינים כלי נשיפה. 

 Acoustic Energy AE300

בתחום התחתון לא תמצאו כאן עומק של קונטרבאס כפי שהוא באמת. גם לא תקבלו את המשקל הזה, שהופך קונטרבס לכזה שאפשר להחין במימדים האמיתיים שלו. אבל מה שכן תמצאו, זה בס מאוד מדויק, מאוד נכון ולמרות שהוא לא יורד נמוך כמו רמקול רצפה גדול, מה שהוא עושה, הוא עושה פשוט מעולה. יש לזכור שעדיין, איך שלא נסובב את זה, מדובר ביחידת חמישה אינש.

 

manowar - warriors of the world

 

 

 

מוסיקת רוק כבד למשל היא לא הקטע שלו. בשביל זה תמצאו דגמים רצפתיים של אותו מוצר שיצליחו לייצר דינמיקה טובה יותר בעוצמות כאלה, שמתאימות למאזין רוק כבד מצוי. עם זאת, אם ווליום חזק זה לא הקטע שלכם, ואתם רוצים להינות מביצועים מעולים ובתקציב זול, תוכלו בהחלט להתפנק גם על מוסיקת רוק כבד בחלל קטן. למשל, במקרה הזה קיבלתי בס מאוד מדויק ומהיר, גיטרת הבס, בעוצמה ראויה, לא תשבור את הדינמיקה וההפרדה של הרמקול. הגיטרה החשמלית כמעט ולא מעמיסה עליו אבל השילוב של שלושת הכלים הללו עם זמר מתחיל להציג סימני קושי. הפתרון פשוט מאוד. או שמורידים טיפה ווליום או לחלופין, מוסיפים יחידת בס. מהבדיקה שנעשתה, עם יחידת בס של בי אנד דבליו התוצאה היתה מצוינת. שילוב יחידת בס איכותי ומהיר מביא את הרמקול הזה לתוצאה שאני לא בטוח אם המהדורה הרצפתית של הרמקול הזה תצליח להתמודד איתה. נכון, שם תהיה לכם אופציה להגביר, אבל במה של מוניטור והיכולתש לו להעלם לחלוטין בחלל, מסדרת תוצאה פנומינלית פשוט.


  Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

 

 

בקולות אדם תמצאו חגיגה אמיתית. אבל לפני שאני מדבר על הביצועים הסונים ברמה הטונאלית, דינמיקה ופרופורציות, אני רוצה לדבר אתכם על אחת היכולות הבולטות במוניטורים שבמוניטור הזה, במחיר כזה, היכולת הזו בולטת במיוחד. כשמאזינים לקולות אדם אנחנו רוצים להשיג את האפקט של הנוכחות האנושית. יחידות קטנות לרוב אינן מצליחות לשחזר נוכחות כזו שמאפיינת קול אדם אמיתי בגודלו הטבעי. המוניטור הזה הוא בין הבודדים שכן מצליחים לעשות זאת. שוב, זה מוניטור, והכל ביחס לגודלו והרפרנס שלי לאחרים (וסקרתי לא מעט כאלה). זה אומר שגם הבמה מרשימה במיוחד. תקבלו עומק, רוחב ויכולת מרשימה של הרמקול להעלם בחלל. מבחינת הביצועים תמצאו את פפרוטי קצת יותר קטן ממה שתצפו אבל מספיק גדול בשביל שלא תבינו איך המימדים הללו בוקעים מהרמקול הקטן הזה. תמצאו פרופורציות מרשימות בינו לבין התזמורת מאחור, תמצאו גם את אותן פרופורציות בינו לבין סטרלנד והתזמורת עצמה. יש כאן הפרדה מרשימה בעוצמות סבירות שעלולה להיפגע בעוצמות גבוהות מידי. אבל מי רוצה לשמוע קטע כזה בווליום מחריש אוזניים.

 Acoustic Energy AE300

נקודות ציון

התאמה לחלל

זהו מוניטור קטן. חלל ההאזנה שלי גדול (5 על 9 מטרים) מה שמהווה מראש קושי על מוניטורים קטנים. למרות זאת, הצליח למלא את החלל היטב אך שילוב יחידת סאב יביא את המוניטור הזה לתוצאות טובות משמעותית.

התאמה להגברה

נתחיל בעובדה שהוא שקוף במיוחד. זה אומר שהוא ישקף היטב את ביצועי המגבר לטובה ולרעה. לכן, מצאו לו הגברה איכותית ונטרלית ככל הניתן. עם זאת, הוא לא דורש הרבה כוח אך לא יסרב לרזרבות.

מלבד האלקטרוניקה הראשית שלי בחנתי את המוצר עם רסיבר הקולנוע שלי ה-אינטגרה 4.2. מצאתי שילוב מעולה בניהם הן מבחינה טונאלית והן מבחינת יכולת דחיפה. המרנץ לעומתו, מסדרה 6, היה פחות מוצלח.

העמדה ומיקום

כמו כל רמקול יש להרחיקו ככל הניתן מהקיר האחורי. ולכן, מצאתי שלמרול שההרחקה מפחיתה את כמות התחום הנמוך ומדוייקת אותו, הבס היה נכון יותר, ואפילו, בניגוד למה שציפיתי, גם עמוק יותר. 
 
סיכום

המוניטורים של היום, במיוחד הזולים שבניהם, כבר מזמן עלו כיתה. אופי אפילו שתי כיתות. המוניטורים הללו בהחלט מגבים את המסקנה הזו שלי. לא תמיד הצלחתי להבין כיצד הצליחו לשחרר בס כזה טוב מתיבה כזו קטנה. ולא, זה לא הכמות של הבס שהיא מפתיעה אם כי האיכות שלו. השילוב הזה של קרוס, יחידות ותיבה, בצורה כזו טובה, היא בהחלט נסיון של שנים בתחום. אבל היא גם חלק מהגישה של החברה. תמורה לכסף, באודיו בדרגת הבסיס, זה הסיפור הגדול. המוניטור הזה מצליח לשחזר מוסיקה ווקאלית מרשימה, מוסיקה קלאסית סימפונית באופן מפתיע ביותר ביחס לגודלו ומתחריו, וחשוב במיוחד, במה גדולה ומרשימה שמצליחה למלא אפילו חלל כמו שלי במידה ראויה.

שורה תחתונה: בהחלט עסקה מצוינת לרמקול מוניטור מצוין!

מחיר: 3600 ש״ח

אחריות ושירות: סטריאו סאונד

 

 

Audio System

Speaker - tidal contriva diacera se

Power amplifier - constellation audio centaur

Preamplifier - constellation audio inspiration Preamp 1.0

Integra - DRX-4.2

Digital source -mac mini + RME Fireface 800

Analog

Turntable - DaVinci Audio - Gabriel Grand Reference DaVinci v3

 Tonearm - Graham Engineering - Elite

 Cartridge - Miyajima Madake

Phono Cable - Stealth Hyperphono XLR

Phono Stage - Asr Basis Exclusive MK2 HV

 Audio Rack - Finite Elemente Pagode Master Reference Heavy Duty

Cables

 Speaker Cables - Stealth Dream v14

 Interconnect Cables - Acoustic Zen Silver Reference XLR

 Power Cables - Stealth M-7000 With Solid Silver V10 Wall Plug And  V10 IEC

 



 

מעבר לתגובות בפורום