רסיבר קולנוע ביתי ימהה RX-A1080 במבחן

איציק ירקוני
19-05-2019 16:48

איציק ירקוני מקבל את רסיבר הקולנוע החדש של ימהה. הפעם, רסיבר בגזרת הביניים של החברה. הכנסו וגלו מהן מסקנותיו

השנה הוחלט באתר להתמקד יותר בסקירות רסיברי אמצע משלל המותגים וזאת מכוון שמרביתם בעלי תכונות משובחות הנושקות לרסיבר דגל במחירים אטרקטיביים יותר המתאימים לקהלים רבים יותר בקרב חובבי שמע רב ערוצי. היום בסקירה יעמוד למבחן רסיבר ימאהה דגם RX-A1080 התומך ב-7 ערוצי הגברה, RX-A1080 מביא עימו חידושים ושיפורים מתבקשים בנגזרות שונות לעומת הדגמים הקודמים, החל ממשק ותפריטים נוחים, שלט משופר ואיכותי, טכנולוגית עיבוד סאונד, ועוד. מכוון שהרסיבר תומך רק ב-7 ערוצי הגברה עצמאיים החלטתי לקחת אותו למבחן ארוך בתצורה של 7.2 ערוצים בכל סוגי הפורמטים. 

מי את ימאהה?  

ימאהה היא חברה יפנית המייצרת מגוון רחב של מוצרים בתחום המוזיקה. מכלי נגינה אקוסטיים ועד לסינתיסייזרים. בנוסף היא מייצרת רמקולים מגברים ומערכות שמע וקולנוע ביתי. לקונצרן חברות נוספות כמו למשל ״ימאהה מוטור״ שמתמחה בעיקר ביצור אופנועים, אופנועי ים וטרקטורונים. כמובן שמדובר במחלקות שונות, מפעלים שונים וזה שעושה את הכידון של אופנוע הים לא ממש משפיע על בורר העוצמה של הרסיבר. אבל עדיין, יש להבין שמדובר בחברת ענק מוכשרת מאוד.


yamaha rx-a 1080

מה יש בחתן השמחה? 

ימאהה RX-A1080 שמיוצר במלזיה שומר על המידות המקובלות ברסיברים, הוא נראה גדול ובומבסטי, משקלו 14.9 ק"ג הבנויים היטב ובאיכות הרכבה מרשימה במיוחד, הוא מגיע בשתי רמות גימור, שחור מוברש, ואלומיניום מוברש. מדובר ברסיבר בתצורת 7.2 ערוצים מלאים בלבד, תמיכה בכל מעבדי האודיו הישנים והחדשים, תמיכה ב-DOLBY ATMOS ו-DTS-X על פי נתוני היצרן יחידת הגברה חדשה מספקת 110 וואט RMS לכל ערוץ ב-8 אום (בשני ערוצים פועלים יחדיו) בחזיתו קיימים כפתורים המאפשרים לשלוט בו גם ללא שלט, הרסיבר מתהדר בממירים חדישים מתוצרת 

Professional grade ESS 384 kHz / 32-bit SABRE™ DAC (ES9007)התומכים בשבעת ערוצים..הממירים החדישים בעלי יחס אות לרעש טובים במיוחד המגיעים לטווח דינמי של עד 120 dB, לרסיבר 7 כניסות  HDMI אחוריות בתקן. 2.0B . יש גם שלוש יציאות HDMI . כל מארג הכניסות והיציאות תומך בהעברת וידאו בתלת מימד (למי שעוד מעוניין בפורמט הנזנח). מבחינת תמיכה ב-4k  היא מלאה למדי: תאימות לתקני הצבע   HDCP2.2, HDR10 / Dolby Vision / HLG and BT.2020 compatibleהכולל תמיכה בקצב העברת הפריימים בוידיאו היא עד 60 פריימים לשנייה בקצב נתונים של עד 18.2 GBPS ותמיכה ב-Alexa  כמקובל בדגמי 2019. עוד תמצאו באחוריו. 7 כניסות אנאלוגיות, 3 כניסות אופטיות, 3 כניסות קואקס וכמובן 7 יציאות לרמקולים, כולם מבוססים על מנגנון נעילה סיבובי נוח, ואיכותי.

ה-1080RX-A מגיע עם טכנולוגית עיבוד סראונד חדשנית וראויה הנקראת טכנולוגיית AI המובנית ב- DSP תפקידה לנתח באופן מיידי כל סצנה על ידי התמקדות באלמנטים שונים של הצליל כגון דיאלוג, מוסיקת רקע, צלילי סביבה ואפקטים קוליים, היא מייעלת באופן אוטומטי את אפקט הסראונד בזמן אמת. מה שבפועל יוצר תחושה משכנעת של ריאליזם, בפועל היא מאפשרת לך לקבל את חוויית הבידור העמוקה והנכונה ביותר.

yamaha rx-a 1080

סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ושירותי מוסיקה מקוונים

כיום, חלק גדול של האזנה למוסיקה שלנו מתרחש בתחום הדיגיטלי. לכן, תוכלו להתרשם בתכונות מוסיקה דיגיטליות רבות של RX-A1080, לרסיבר חיבור רשת אלחוטי – WiFi, וקווי. קישוריות  Bluetootוסטרימר פנימי המאפשר לנגן מוסיקה מהמחשב או כונני רשת ומכשירים ניידים כמו טאבלטים/סמארטפונים מבוססי אנדרואיד או אפל כולל תמיכה ב- Air Play בקבצי אודיו נתמכים: DSD 2.8MHz/5.6MHz, 192kHz/24bit FLAC/WAV/AIFF,  Apple Lossless 96kHz / 24-bitאפשר להאזין גם לתחנות רדיו אינטרנט ושירותי מוסיקה כמו  Spotify באזורים נתמכים. אפליקציית המכשיר תומכת בעברית, היא מאוד מרשימה ונוחה לתפעול, להזרמת מוזיקה מהסמרטפון, הטאבלט ועוד. זוהי האפליקציה הנוחה ביותר לשימוש ותפעול שהכרתי עד היום! כשאני אומר נוחה, אני מתכוון לזה שגם מי שמוגדר כ״טכנופוב״ יצליח להסתדר איתה בקלות. וזה, לפחות מול המתחרים, בנוסף, לימאהה אפליקציה מרהיבה הנקראת   MusicCast לאפליקציה יכולת שליטה על 4 אזורים בבית מבלי לפגוע ביכולת הרסיבר הכוללת הוספת רמקולי סראונד אלחוטי, וכל זאת ללא שימוש בערוצי ההגברה של הרסיבר אם כי ברכיבים חיצוניים התומכים בשיטה זו. ולכן, בכדי ליהנות מאפליקציית MusicCast  על כל מרכיביה יש לרכוש את ליין מוצרי החברה המתאימים.

תאימות  

תמיד ישנן ספקות לגבי תאימות בכל הקשור לתקני HDMI והתממשקות לשאר המכשירים. ה-1080 RX-A תומך בתקן HDMI 2.0B הוא עבר את המבחן בהצלחה מוחלטת, מול כל סוגי המכשירים שחוברו לו, תאימות מושלמת עם כל המקורות כולל כאלו שכוללים מחברי HDMI בתקנים מיושנים כמו 1.3 ו-1.4 סנכרון מצוין בהפעלת קבצים, מעבר מהיר ומדויק בין הכניסות, הימאהה RX-A1080 מסוג הרסיברים שנוטע בך תחושה שהכול עובד וזורם איתו בקלות.

מערכת כיול  

ה-RX-A1080 מגיע עם מערכת כיול ייחודית הנקראת YPAO™-R.S.C. with multi-point measurement and precision EQ  פרי פיתוח החברה, מדובר במערכת כיול מתקדמת קלה ונוחה לתפעול. ההליך פשוט מאוד ואורך מספר דקות בסיום התהליך קיבלתי תוצאה מצוינת, למרות זאת מהתנסות רבת שנים הגעתי למסקנה ששום מערכת כיול לא מניבה תוצאה מושלמת ותמיד חסר משהו (בס, גבוהים, מיד). וזה למרות שיש חובבים רבים הסומכים על מערכת זו ב״אוזניים עצומות״. עם זאת כנקודת פתיחה מערכת הכיול ב-1080 עושה עבודה מעולה.

קולנוע ביתי מסורתי  

מבחן שמע רב ערוצי: הרכב 7.2 ערוצים 

נתמקד בסרטים בשיטות דולבי TRUE-HD ו -DTS HD MASTER-ונגלה שהימה לוקה מעט בחוסר דינמיות ואין כקטע הפתיחה של  "קוונטום של נחמה", הסרט ה-22 בסדרת ג׳יימס בונד כדי להדגים זאת. מצבור של אלמנטים מאתגרים כמו מנועים של מכוניות עצבניות, יריות, התנגשויות, חריקת צמיגים – כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה היוצרת אווירת מלחמה. הפסקול שואב מהרסיבר את כל משאבי הכוח שלו, ה-1080RX-A מעניק תחושת נפח, והפרדה ראויים תוך פירוט מאוזן אך הייתי מצפה לנגוס בקצת יותר בשר.  

נמשיך עם ״ספר הג'ונגל (2016) וגם כאן הסראונד איכותי ומאתגר. מוגלי, לבדו בג'ונגל, שומע את הנחש קא מכל עבריו – ואנחנו חשים זאת בכל רמקול בנפרד, בנוסף לדיאלוג נשמעים אירועים נוספים סביב וכל אלו מחייבים את הרסיבר ביכולת פענוח מזהירה. ה- 1080RX-A יצר תחושת נפח טובה, המלווה ביכולת הפרדה ודיוק די טובות. יכולתו של הימאהה ליצור נפח פירוט והפרדה מרשימים, אך בעיית דינמיות קלה בלטה בקטע הפתיחה ב״אחוות הטבעת״ הסרט הראשון בטרילוגיית ״שר הטבעות״. הסראונד מעולה, כל השאר פחות. קחו כדוגמא את צליל הקליעים בסרט MAX PAYNE, הוא טוב, אך ניתן לחוש שירי הקליעים במכונית מתקשה ליצור אימפקט, אותה תחושה המשיכה ללוות אותי גם בקטע היריות המוצלבות בסרט THE BOOK OF ELI.

הערה: כשאני מדווח על ״חוסר דיוק״ אני מתכוון בעצם לפוקוס חסר. לדוגמא: כאשר הקליעים עפים באוויר לא ניתן ממש לחוש את האימפקט של מיקום מדויק ביציאת הקליע מהקנה אם כי צליל מפוזר מעט, לא מוגדר מספיק ולא מפוקס. זה כמובן, דורש ריכוז והתנסות במכשירים רבים, כך שהמאזין הלא מיומן לא תמיד יצליח להבחין בכך. ולכן, חשוב מאוד להאזין למוצר בריכוז על מנת לגלות בו גם חסרונות מהסוג הזה שעלול להעלם מהאוזן.

הופעות בסאונד רב-ערוצי 

הרכב: 7.2 ערוצים 

בכותר הבלו-ריי "Hit Man Returns: David Foster & Friends" התמקדתי בקטע של דונה סאמר ו-סיל; קולה של סאמר בתחילה נשמע ברור, עם נפח מצוין בעת שסיל שהצטרף בהמשך נשמע גם הוא היטב ושהרסיבר יוצר הפרדה טובה בין הצמד ובין הכלים סביבם. אותה הפרדה משובחת נוצרה גם בבלו ריי מהופעת האיחוד של פוליס בבואנוס איירס, סטינג זרח מעל הכלים המנגנים סביבו ובעת ששומעים ברקע את הקהל ומחיאות הכפיים אלו כמעט ולא התערבו עם מה שנשמע מהבמה. בהופעה החיה של אדל באולם ״רויאל אלברט הול״ בלונדון קולה נשמע צלול ומדויק, התזמורת נשמעה מצוין ומחיאות הכפיים של הקהל גרמו לי לתחושה שאני מוקף באלפים שמסביב.

סטריאו, רק שני ערוצים. 

הרכב: רסיבר ימאהה 1080RX-A ומסביבו: נגן פיוניר LX-91 זוג רמקולים טאנוי DC10TI

מתוך הרגל הגיע אריק טרופאז באלבומו המצוין Quartet Bending new corners. הקטע החמישי זיגפריד מאתגר מאוד רסיברים לקולנוע ביתי הוא מחייב יכולת הפרדה עילאית בין הכלים RX-A1080 היה טוב מאוד, שילוב הבאס עם הפסנתר בלט כנדרש ובהמשכו השתלבה היטב חצוצרה צליל המצילות היה עוקצני ומלטף כרצוי וקולו של הזמר נייה בקע באופן מעולה מהשילוב בין הרסיבר לרמקולים. הימה התנהג כאן כמו מגבר משולב איכותי והתרשמתי ממנו די לחיוב.

עוד הופיע בשלב זה זמר הבלוז האגדי ג׳ון לי הוקר בקולו החרוך. בקטע  The Healer אשר מילאה מוסיקה את כל מרחב הבמה הסטריאופונית שנוצרת בין הרמקולים. הכלים נשמעים טבעיים, וההפרדה בין התופים והגיטרה די ברורה. קולו החרוך של הוקר צלול עד כמה שאפשר ומביא עימו לחדר עומק סביר. הצליל טבעי, מפורט, מאוזן ומרשים גם בקטעי מוסיקה רבים אחרים. הישג מכובד עבור רסיבר קולנועי רב ערוצי. 

פורמט אטמוס לא תקרתי! 

הרכב: 7 רמקולים ושני הסאבים פעילים במלואם 

הימאהה 1080 RX-Aמגיע רק עם 7 ערוצי הגברה ולכן העדפתי לבחון אותו בתצורה של  7.2 ערוצים מאשר 5.2.2 ערוצים כדי לקבל את אפקט הסראונד במלאו משלל הסרטים שנבחנו בפורמט 7.1, פורמטי האודיו החדשים דולבי אטמוס, וdts-x  די מלהיבים, והם מרגשים אותי כל פעם מחדש. שני הפורמטים התקרתים בתפרוסת מלאה (נכון לסוף 2019) של 4 רמקולי תקרה הם משאת נפשו של כל מקצוען קולנוע ביתי הראוי לשמו. כן רבותי. הם מרשימים ביותר בהביאם במה רחבה, מוגדרת ועמוקה עם דיוק מצוין, תוספת הרמקולים בתקרה מגובים בעיבוד משובח והגברה מתאימה מעצימה את החוויה, היא משלימה בצורה מרהיבה מעברים בקטעי סראונד ומייצרת סאונד איכותי שעוטף אותך מכל הכיוונים. בכל הקטעים שבחנתי את הרסיבר בפורמטי דולבי אטמוס, וב-DTS-X-  בתצורה של 7.2. ה-1080 הצליח לייצר בחדר במת סאונד רחבה, עמוקה, ודינמית. הפרק האחרון בסדרת מעלליו של ג׳ייסון בורן בפורמט DTS-X  מתעלה על עצמו בקטע מרדף אנרגטי ורב מעללים בסיום הסרט, ה-1080 פיתח כאן דינמיות נפח מרשים והפרדה ראויה, כך גם בקטע הקרב האכזרי העקוב מדם בסרט HACKSAW RIDGE  בסיומו נזקקתי לכמה רגעי מנוחה, הימה סיפק במהלך כל האירוע אנרגיה טובה וסראונד  מצוין, יחד עם זאת חסרונם של רמקולי התקרה די בלטו לאורך כל קטעי הבחינה, התחושה הזאת ליוותה אותי בכל הקטעים שנבחנו  בדולבי אטמוס ו-DTS-X.

נקודות ציון

העמדה 

ה- Yamaha RX- A1080 שומר על טמפרטורת עבודה די סבירה, וזה למרות שאין לו כלל מאווררים, אני שם על זה דגש כנקודת זכות לרסיבר המבוסס על הגברה טרנזיסטורית   מלאה. למרות זאת מומלץ לתת לו מרווח סביר עבור אוורור מעליו ומצדדיו במרווח של כמה ס"מ, לאחר שעות עבודה די מאומצות הוא הגיע לטמפרטורת עבודה די סבירה של 40.5 מעלות צלזיוס.  

yamaha rx-a 1080

שליטה 

ה-RX-A1080 מגיע עם שלט חדיש מואר איכותי וארגונומי, אינו עמוס בכפתורים מאוד פונקציונאלי ברור ונח לתפעול, מאידך נקבל גם את אפליקציית המכשיר המושבחת ביותר, היא קלה ונוחה לתפעול ותומכת בעברית.  

yamaha rx-a 1080

נוחות תפעול

ה-1080RX-A כולל תפריטים חדשים ונראות חדשה הקלים לתפעול, הנקראים:

 Advanced GUI on-screen display with HD capability

זהו שינוי דרמטי לעומת הדגמים היוצאים שהציגה החברה, הרסיבר הזה קל ונח לתפעול וזורמים איתו דיי בקלות

yamaha rx-a 1080

תפריט ראשי

yamaha rx-a 1080

תפריט אפשרויות

yamaha rx-a 1080

תפריט אקולייזר

בעד  

איכות רכיבים ובניה משובחת ביותר, איכותי בהופעות וסרטים בכל סוגי הפורמטים, מערכת-RC  קלה ונוחה, תמיכה ב-2 אזורים אודיו וידיאו, מערכת שליטה איכותית, שלט איכותי, אפליקציה מרהיבה, נוחות תפעול. 

נגד  

7 ערוצי הגברה בלבד. לוקה מעט בחוסר דיוק בסרטים.

שורה תחתונה: רסיבר טוב מאוד המשלב אמינות ואיכות 

מחיר: 8180 ש״ח

אחריות: 3 שנים מלאות אס ג'י אלקטרוניקה 

ציון סופי:7.7 מתוך 10

רשימת ציוד

אמצעי תצוגה: מסך סוני SONY KD-75XF9005

רסיבר: YAMAHA RX-A1080

רמקולי חזית:  TANNOY DC10TI

רמקול סנטר: Klipsch KL-650 THX ULTRA2

נגן; אופו OPPO UDP-203

נגן: פיוניר Pioneer BDP-LX91

רמקולי סראונד:Klipsch RP502S  

רמקולי סראונד אחורי: Klipsch RB81MKII 

זוג סאבים: Klipsch R-115SW

מעבר לתגובות בפורום