ביקורת סרט - ג׳ון וויק 3

סרגי ליטבק
17-05-2019 02:17

החלק השלישי בסרט הפעולה המצליח עם קיאנו ריבס. כתיבנו סרגי ליטבק צפה, ולהלן המסקנות.

"אם אתם רוצים שלום, תתכוננו למלחמה" - ג'ון וויק 3 - פרבלום, והכותרת הזו, פותחת את החלק השלישי בסדרה שעכשיו אפשר להגיד: הגדירה מחדש את ז'אנר האקשן העכשוי. כמו ש״דאג לימן״ עשה בזהות כפולה בתחילת שנות ה-2000, כך שני כפילים שהפכו לבימאיים, הצליחו להחזיר את הז'אנר של האקשן לתור הזהב של הקולנוע האיכותי. מחושב, לא רועד ברמת המצלמה ובעל עומק וטוויסט, ברמת הסיפור.
בגיל 55, ״קיאנו ריבס״ עדיין מצליח לרגש אותנו, לחדש לנו הצופים ולגרום לנו להזדהות עם הדמות. השחקן הזה שלרוב אנחנו רואים אותו בסרטי אקשן ופנטזיות אבל אנחנו לא באמת יכולים להשוות אותו לכל שאר ההוליווד. אי אפשר להאשים אותו בלהיות מה שהוא לא - רברבן, גאוותן לא בזבזן ובעיקר, כן, בן אדם טוב שיותר ויותר רואים אותו מסתובב בין ״אנשים פשוטים״, אוכל ומשתף את המזון שלו עם הומלסים. יוצא לרכיבה על האופנוע שלו ונוסע כחלק מהכביש. לעיתים נתקל ברכבת תחתית ומחלק חתימות לכל מבקש מבלי להחשיב את עצמו כדמות חשובה יתר על המידה. למרות שכן, יש לו וילה יקרה מאוד, מעבר להיותו שחקן מאוד מצליח שלעיתים במקום לקחת את המיליונים מהסרטים בהם הוא משחק, הוא מחלק את הכסף לשאר אנשי צוות ההפקה, הוא כן שותף בעסק ליצירת אופנועים בהזמנה אישית. אפשר להגיד שלקיאנו ריבס יש מידות טובות של אנושיות, משהו שאני באופן אישי, מזמן לא ראיתי על בשחקנים שעל המסך הגדול, שלרוב מייצר לנו רק שואו, קיצוניות, ראוותנות שגורמת לנו לקנאה.
ביקורת סרט - ג׳ון וויק 3

אז התחלתי בכך, ששני חברים שעבדו מעל ל-100 פרויקטים קולנועיים בערך כ-20 שנים, החליטו לביים סרט אחד קטן, וגייסו חבר מסרט שעבדו איתו בזמנו יחד (מאטריקס) ואחרי שהצליחו להדהים את כל העולם, האחד המשיך עם הסיפור לחלקו השני ועכשיו ״צ'אד סטהלסקי״ מציג את החלק השלישי (שאמור להיות החלק האחרון והסופי) של ״ג'ון וויק״. היוצרים הכריזו שזה תהיה טרילוגיה ואף קיאנו עצמו הכריז שלמרות שהוא מאוד אוהב את הדמות, אינו מתכוון להישאר בה מעבר לחלק השלישי, אנחנו מגיעים לפסגה, לקרישנדו - לשיא העוצמה של העולם המתנקשים שהתאהבנו בו וכל כך צמאים לשתות ממנו עוד, אבל עד כמה באמת אנחנו יכולים לשתות מהדם הזה?
ביקורת סרט - ג׳ון וויק 3

ספויילרים לפניכם!
ביקורת סרט - ג׳ון וויק 3

להבדיל מהסרט השני שהתחיל אי שם קצת אחרי המאורעות של החלק הראשון, השלישי נכנס בדיוק רגע אחרי סיום החלק השני: הבריחה של ג'ון מהתוצאות של מעשיו (חיסול אדם בתוך מבנה האירגון). חברו ״וינסטון״ נותן לו שעה לברוח לפני שכל העולם ואישתו מתחילים לרדוף אחרי ראשו של ג'ון ויחד עם זאת, עוד לפני שהיא מסתיימת כל העולם ואישתו מנסה לטרוף את וויק ולזכות ב-14 מיליון דולר שמרחפים מעל ראשו. מכאן ג'ון מנסה לשרוד. אך השאלה שקמה בסרט היא ״בשביל מה?!״ זהו אדם שהמערכת עצמה רוצה במותו משום שהוא הפר את החוקים, ויחד עם ג'ון חייבים להיענש גם כל אלו אשר עזרו לו, כל אחד למידת ההתערבות שלו.
השולחן העגול שולח בוררת, אשר תפקידה (ממש כמו השופט דראד) למצוא אשמים, להכריז עליהם ככאלה ולהוציא עונש אל הפועל. באופן מדהים, איש מדמויות הסרט כלל אפילו לא חושבים על לפגוע בה, כי כולם מבינים שאם בוררת זו תמות, בורר אחר יגיע במקומה ותוצאות לזה עלולים להיות גרועות יותר.
ביקורת סרט - ג׳ון וויק 3

כך או אחרת, לג'ון אין סיכוי לשרוד למרות הדימוי שהוא בנה לעצמו, כאשר הארגון כולו (כמעט) רוצה במותו ומוכן לשים כסף גדול על זה שיותר מדי אנשים מוכנים לקחת סיכון וללכת כנגד ״באבה יגה״ (המכשפה - כינוי של וויק) ואולי לזכות בג'אק פוט. ג'ון לעומת זאת, מנסה למצוא פתרון עוקף כדי לשרוד ועל הדרך להבין למה הוא רוצה לחיות, אחרי מות אישתו והעובדה שהוא נותר לבדו בעולם.
עכשיו אני אנסה להסביר את דעתי על הסרט, מתוך כל הטרילוגיה והעולם שנבנה בתוך הסרט. עם זאת, לדווח שזה אחד הדברים המדהימים ביותר שיצא לי לראות על מסך הגדול מזה זמן רב (כמו מטריקס, שליחות קטלנית, הטורף) אבל הם כאלה נדירים, שכאשר אתה נחשף אליהם, אתה יודע את זה מיד. 
ביקורת סרט - ג׳ון וויק 3

העולם שאנחנו נחספים אליו במהלך סדרת סרטים זו הוא עולם מורכב להפליא, ומוצג כמעט ללא רבב. כל זה הודות לאיש קולנוע, וכמו שציינתי כבר, איש פעלולים שזהו סרטו השלישי כבימאי וזו הסדרה הזו. אפשר להגיד שכבר נכנסה לפנטאון ובהחלט הולכת להיות קלאסיקה להמשך הדורות לאנושות כולה. זוהי סדרה שבנתה סיפור חזק והצוות הקולנועי מצליח להציג את הסיפור במלוא הדרו, החלק השני הוא בין מעט סרטי ההמשך המשכים שלא נפלו רחוק מהראשון אלה התעלו מעליהם. ועכשיו אכריז כי החלק השלישי מתעלה מעל שני קודמיו גם יחד. אני יכול שעה לתאר את הסיקוונסים של פעולה, את מורכבות הצילום, ליופי אומנותי בכל שוט. עד כמה שהסרט הזה בנוי נכון והולך להיות אחד הסרטים האקשן של השנה (כן, כן יותר מהנוקמים האחרון, שלא לדבר על סרטי הז'אנר כמו ג'יימס בונד לסוגיו). 
ביקורת סרט - ג׳ון וויק 3

לגבי הנושא של דמויות משנה. ישנם חלק שממשיכים להופיע בחלק הנוכחי, כמו הדמות של מלך הקבצנים (לורנס פישבורן), וכמובן שוינסטון (יאן מקשיין האגדי), אבל נראה שהאלי בארי שמנסה לחזור כשחקנית מבוקשת בעיירה קטנה שלעיתים נדירות שוכחים לה אנשים התנהגות לא נאותה. בארי קיבלה תפקיד של סופיה, ומילאה אותו בצורה מדהימה כשותפה של ״באבה יאגה״ אשר יצאה איתו לצוד בעבר. אני מאוד מקווה שאנחנו עוד נראה אותה מככבת בסרטים כי אני חושב ששחקניות טובות, הולכות ונעלמות ואנחנו נשארים עם פרצופים משעממים וחסרי אופי.
ביקורת סרט - ג׳ון וויק 3

סיכום

אציין אכזבה או אפילו הלם לגבי הכרזתו של קיאנו לסיים את השתתפותו בעולם הקולנועי של הסדרה זו. מסקרן אותי, האם היוצרים יחליטו לסיים את הסיפור בסיום הפרק על סמך הכרזתו של ריבס או שהם יקחו את העולם הזה לכיוון חדש לגמרי? כבר הוכרזה הכוונה ליצור סדרה טלוויזיונית על סמך העולם השולחן העגול טרשת מלונות של רוצחים, אבל אני מקווה שזה לא סוף הסיפור ואנחנו עוד מתרגש מאלימות הכה מהממת וכו' מחרידה כמו דיווחנו בסדרה הזאת ובמיוחד בפרק הנוכחי.
ציון סופי: 9.5

מעבר לתגובות בפורום