3020i – Q Acoustics מוניטור במבחן

נמר לוי
15-05-2019 18:16

קטן וממזר, מצליח לעשות כמה דברים שמעט מאוד מוניטורים במחיר הזה מסוגלים לו. והמחיר? זול משמעותית מהביצועים

Q Acoustics... חברה צעירה שנוסדה בשנת 2006 באנגליה. מראש המטרה היתה לייצר מוצרים במחירים שפויים עם תמורה גבוהה לכסף. יחד עם זאת, המטרה היא פשרות מינימליות ביחס למחיר הן ברמת העיצוב ואיכות הבניה והן ברמת הביצועים הסונים. מוצרי החברה, כבר בתחילת דרכה, קטפו לא מעט פרחים בעיתונות הבריטית ולאט לאט גדלה והתפתחה. כיום, לחברה מגוון רחב של מוצרים. החל מרמקולים מוגברים למחשב, מערכת סטליטים לקולנוע, סאבים ורמקולי רצפה גדולים ומרשימים בטווח מחירים שנע בין 1000 ש״ח ועד ל-21,000 ש״ח. ובאמצע, מבחר אדיר!

 3020i – Q Acoustics

מדובר במוניטור קטן, עשוי עץ, בתיבה מאווררת, יפה להפליא, מקומרת בחלקה העליון והתחתון. מקדימה, יחידת טויטר בקוטר 0.9 אינטש ויחידת מידבס בקוטר חמישה אינטש. הרמקול, על הנייר, עולה ל-30 קילוהרץ ויורד עד ל-64 הרץ. וכן, זה מאוד גבוה. הרמקול מציג רגישות ממוצעת לרמקולים מוניטורים קטנים ועומד על 88 דציבל. נקודת החיתוך בים יחידת המידבס ליחידת הטויטר מתבצעת ב-2.4 קילוהרץ שזה בהחלט נפוץ במוניטורים בעלי יחידות מידבס קטנות שיודעות לטפס גבוה בעצמן.

3020i – Q Acoustics3020i – Q Acoustics

בסקירות על מוניטורים קטנים וזולים אני נכנס עם חשש. מדוע? משום שהם קטנים וזולים. כמה הם יכולים להפתיע אותי ביחס לעשרות המוניטורים הקטנים והזולים ששמעתי. אז נכון, היום המוצרים מצליחים לעשות כמה דברים שפעם, באותו מחיר, היו רק חולמים להשיג. אבל עדיין, מוניטורים קטנים וזולים מאותגרים ברגע במבחן מהסוג שאני מבצע. אבל תתפלאו, למוניטורים יש קהל מאוד גדול. אני מכיר כמה חובבים מאוד מנוסים שמבחינתם מוסיקה שומעים רק במוניטורים. ומדוע? משום שלטענתם הם נעלים הכי טוב בחלל, יש להם פחות בעיות קופסא, פחות מאתגרים את החלל והם המאוזנים ביותר עבורם. אתם יודעים מה? בהרבה מובנים, כשמדובר על תקציב מוגבל הם צודקים.

אז איך הוא מנגן. 

 

 Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti

 

 

אני פותח את הסקירה בכל הכוח. מוסיקה קלאסית סיפונית. הפתיח מציג לי מיד את היתרונות והחסרונות של הרמקול. נתחיל בחסרונות. בס: התחום הנמוך של מוניטור מוגבל. במיוחד בחלל כמו שלי שהוא חמישה מטר על תשעה מטר. אמנם יש בס, והוא מדויק ומאוזן מאוד, אבל לא מספיק. לעומת זאת היתרונות ברורים, והם מתגלים גם בהמשך היצירה ועליהם אדווח מיד. אחד מהיתרונות של הרמקול הזה הם הבסיס של המוניטורים - ננג׳ות. היחידה של הרמקול הזה מהירה מאוד, מדויקת ויחסית דינמית. נכון, בקריאשנדו היא תפספס קצת דינמיקה תמורת עוד קצת ווליום, אבל לא משהו שיגרום לכם לעקם את האף. לעומת זאת, הרמקול נעלם בחלל ומייצר במה מאוד מרשימה במרחב שבין הרמקולים.

3020i – Q Acoustics

בקטעים הרגועים יותר של היצירה (שהם רוב היצירה) מדובר בתוצאה נפלאה וטבעית מאוד. כינורות עם הפרדה טובה, פרופורציות נכונות בין כלי התזמורת השונים וכמובן, פרטים ואיזון מעולים. היתרון הנוסף הוא שהרמקול אינו קופסאתי. ולכן, אין ״סרחים״ שנובעים מתיבה מהדהדת או מווברצת. זה כמובן נותן לרמקול עוד כמה נקודות בכל הנוגע למיקרו דינמיקה, שקט, ודיוק. התוצאה במוסיקה קלאסית סימפונית מפתיעה בהחלט!

 

manowar - warriors of the world

 

 

 

 אם אתם אוהבים מוסיקת רוק מטאל אני כבר מודיע לכם שהרמקול הזה לבדו לא בשבילכם. אבל אל דאגה. ניתן עדיין להשתמש בו ולהוסיף לו יחידת סאב איכותית ומהירה. ומכאן אני מוכרח לתת לו מחמאה מצד אחד שיוצרת חיסרון מצד שני. הרמקול הזה, למרות מחירו הצנוע, מציג מהירות תגובה פנומינלית. ולכן, שידוך סאב לרמקול הזה היא משימה לא פשוטה וכנראה גם לא זולה. מדוע? משום שהדבר הטבעי הוא לשדך סאב זול לרמקול זול. אבל פה רק הרמקול זול, הביצועים לעומת זאת, בכל הנוגע למהירות, מאימים יותר לגזרה היקרה. מכיוון שיחידת סאב נפרדת צריכה לשמור על הקצב של הרמקול עצמו, יש להצטייד ביחידת בס מאוד מהירה, מאוד מוסיקלית, כמובן שרצוי ועדיפה תיבה סגורה, מה שיעלה לא מעט, אולי כפול מהרמקול עצמו. אבל מנסיון שלי לשדך לו יחידה כזו עליה תוכלו לקרוא כאו, התוצאה תהיה מרשימה ביותר.

 

Ben Webster -Stormy Weather (Live in Copenhagen, 1965)

 

 

 

 כאן זה כבר שטח שרמקולים מוניטורים יודעים לחיות בו היטב. פסנתר נשמע מעולה. יש לו גוף, הוא טבעי, הוא מדויק ומלא עד גבול הבס, ששוב, החלל שלי מאתגר מאוד בגזרה הזו. למרות זאת, בסולו קונטרבס הוא מצליח לסחוט את התווים היטב מהיצירה. אהבתי מאוד את הפוקוס שהוא מציג. הרמקול הזה מאוד מדויק, מאוד ״נכון״. יש בו משהו שמאוד מזכיר לי מוניטור יקר ואיכותי מחד, ומוצר שמיועד להיות תמורה לכסף מאידך. במילים אחרות יש לו את הניואנסים של ״היי אנד״ עם סלחנות מסויימת, צבע וטקסטורה שמאפשרת לו לגדול קצת יותר ממה שהוא. אני יכול להגיד לכם שזה לא בא מהתיבה אם כי מהיחידה. דהיינו, התיבה המחוזקת והנכונה מאפשרת לו להציג ביצועים מאוד מדויקים בשיחזור קונטרבס למשל, והיחידה הסלחנית מאפשרת לו להציג סקסופון צבעוני יותר, פחות מפורט ומדויק, אבל עדיין, יש בו קסם ואוויר שבהחלט יוצרים יחד צליל מעניין.

3020i – Q Acoustics


הערה: אין לי ספק שבחלל ממוצע של 16 מ״ר הביצועים בבס יהיו טובים משמעותית. עם זאת, למרות שאני מתייחס לחסרון בכמות הבס שהוא מצליח לשחרר בחלל שלי, לא הרגשתי שחסר לי בס אם כי הייתי רוצה יותר ממנו. אבל חשוב לזכור שאני תמיד אעדיף דיוק ורזולוציה בתחום הנמוך על פני כמות בלבד. ולכן, קחו בחשבון שהרמקול הזה אמנם לא מלך הכמות, אבל הוא נסיך אמיתי באיכות הבס.


  Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

 

קולות אדם הם מהקשים ביותר לשיחזור. זה אומר שעל הרמקול להציג לא מעט פרטים ומידע על מנת שקול אדם יהיה מושלם. ולא, אני לא מצפה לשלמות אבל אני כן מצפה, ביחס לקטעי המוסיקה הקודמים שאותם עבר בהצלחה מרובה, שיציג לי את הפרמטרים החשובים ביותר לשיחזור. זה אומר שהוא צריך להציג לי פרופורציות בין קול גבר לקול אישה. ואת זה הוא מצליח לעשות היטב בזכות העובדה שמדובר ברמקול מאוזן מאוד. הוא מצליח להציג פרופורציות נכונות בין התזמורת לזמרים גם במיקומים שלהם במרחב הבמה וגם ביכולת שלו להפיק קולות אדם ברורים, מפוקסים ודינמים מאוד. אבל יש כאן יתרון נוסף. היכולת שלו להעלם בחלל מגבירה משמעותית את החוויה. מביטים בו אך הצליל אינו בוקע ממנו אם כי מהמרחב שבינו לבין הרמקול בצד השני. נכון, הבמה לא חוצה את גבולות הרמקולים (זה שמור לרמקולים גדולים ויקרים) אבל הבמה שהוא מפיק עמוקה מאוד, רחבה כרוחב המפתח בניהם, ומאוד מסודרת.

נקודות ציון

התאמה למגברים

רמקול קל להנעה אך לא קליל במיוחד. ינוע עם גל מגבר משולב של 50 וואט בקלות. יחד עם זאת, הוא ידרוש מגבר איכותי משום שהוא מציג מידה לא מבוטלת של שקיפות.

התאמה לחללים

במידה ויש לכם סלון גדול והמוסיקה שאתם שומעים זה רוק וקלאסי סימפוני, הרמקול יאלץ אתכם לשלב יחידת סאב. במידה והחלל שלכם הוא חלל ממוצע, 4 על 4 בקירוב, הרמקול לבדו יפיץ בס ראוי אבל תמיד, כשמדובר במוניטורים קטנים, אני בעד שילוב יחידת סאב.

3020i – Q Acoustics

סיכום

התקציב שלכם מוגבל? כבר לא! זה משום שהיצרן הזה הצליח לסחוט מקסימום במינימום כסף. זה הופך את הרמקול הזה למשהו שפשוט שווה לשמוע אותו בשביל להבין כמה התחום הזה התקדם בגזרה הזולה. לטעמי החברה הזו מייצגת את כל מה שטוב באודיו איכותי ובזול. הצליל המדויק, הבס המרשים והביצועים בכלל ביחס למחיר. נכון, זה לא ״היי אנד״ אבל זה בכיוון הנכון. תמצאו ברמקול הזה לא מעט ניואנסים שמוצאים במוצרים מאוד יקרים. בפירוט למשל, באיזון הטונאלי ובמהירות. מבחינת דינמיקה זהו לא רמקול שיעביר לכם תזמורת סימפינית על כל 120 הנגנים בדינמיקה מושלמת. האמת היא שגם ככה מעטים המוניטורים שבכלל מצליחים לעשות את זה במידה כזו שאפשר ממש להתפעל בחללים גדולים. במידה ותרצו לקחת אותו לקצה, ולהפוך אותו לכזה שלא יתרגש מחלל גדול או מקטעי מוסיקה מורכבים במיוחד בעוצמה ראויה, שידוך סאב איכותי הוא פתרון מעולה. למרות זאת, הוא מצליח להציג תוצאה לא רעה בכלל במוסיקה מורכבת מאוד. אבל ה״שוס״ האמיתי ברמקול הזה הוא שוב - הביצועים ביחס למחיר. ואת זה רבותי, אחרי ששמעתי את הרמקול הזה, אפשר סוף סוף להשיג במחיר כזה שכל החסרונות שלו (והם מועטים) יתגמדו ביחס ליתרונות.
שורה תחתונה: ביצועים מעולים, מחיר מצחיק. מה שהופך את הרמקול הזה למוצר המושלם לאודיופיל המתחיל.

מחיר: 1350 ש״ח
אחריות ושירות: פיוז

מעבר לתגובות בפורום