רוצים קולנוע ביתי? עשו זאת נכון!

איציק ירקוני
29-04-2019 09:05

האם הכי גדול/יקר זה הכי נכון? האם יותר רמקולים זה יותר טוב? איציק ירקוני מסביר מה עושים וחשוב יותר, מה לא עושים

תחום הקולנוע הביתי פולש כיום כמעט לכל בית אב הוא מביא עימו מבחר עצום של סוגי רמקולים בשלל צורותיו האמורים להשלים ולספק לנו חוויית שמע מרשימה, כדי להניע את מערך הרמקולים הנכבד יש לחברו אל הלב הפועם שהוא הרסיבר בשידוך למקור שמע איכותי. במרבית המקרים קהל הרוכשים עושים לא מעט טעויות, כשהבולטות בהן הן ברכישת רכיבים שאינם מתאמים לתנאים בחלל האזנה בו ימוקם הסט. לכן לפני שנכנסים לתחביב המענג, חשוב לרכוש את הרכיבים המתאימים ביותר, החל מרמקולים קדמיים, רמקול סנטר, רמקולי סראונד, רמקולי אטמוס, סאבוופר, וכמובן, הרסיבר.

בחירת רמקולים קדמיים

נתחיל בבחירת רמקולים קדמיים שהם למעשה עמוד השדרה של כל מערכת שמע רב ערוצית המשמשים בנוסף גם להאזנה למוסיקה, אך לפני שאנחנו מתחילים במסע הרכישה אנחנו אמורים להתאים את גודל הרמקול לחלל האזנה שלנו ולשאר הרמקולים. מבחר סוגי הרמקולים גדול והוא די מבלבל החל מרמקולים סטליטים, שקועים, מדפים, ורמקולי רצפה המגיעים בגדלים שונים. הטעות ראשונה בקרב חובבים רבים היא רכישת רכיבים שאינם מתאימים לגודלו של חלל האזנה. המלצה ראשונה היא לא לרכוש רמקול קטנטן, או רמקול ענקי ביחס לחלל האזנה, רכישת רמקול גדול במיוחד תיצור חוסר איזון ופרופורציה מול שאר הרמקולים בסט, לכן לפני שאתם רצים לרכוש רמקול קדמי בדקו היטב את תכונותיו והתאמתו לחלל האזנה שברשותכם והאם הוא עונה לציפיות שלכם, ורק לאחר מכן רכשו את שאר הרמקולים בסט שיציגו לכם תוצאה מרשימה בשמע רב ערוצי, וגם במוסיקה. הכי גדול הוא לא תמיד הכי טוב!


focal grande utopia

ישמע מעולה בחלל גדול - נורא בחלל קטן

בחירת רמקול סנטר

מומלץ לרכוש רמקול סנטר מאותה סדרת הרמקולים הקדמיים שרכשתם. המהדרין ממש משתמשים ברמקול קדמי נוסף, זהה לחלוטין לזוג הרמקולים הקדמיים כרמקול סנטר. אבל ברוב המוחלט של המקרים זה בלתי ניתן לישום. אך מה שאינו מומלץ הוא לרכוש רמקול סנטר כאשר המפתח בין הרמקולים הקדמיים שלכם הוא מצומצם. ולמה אני מדגיש מפתח קטן מכוון שישנו צורך בהפרדה נכונה וראויה בין הרמקולים הקדמיים לבין רמקול הסנטר, ברגע שהמרחק בין הרמקולים הקדמיים קטן מומלץ לוותר על יחידת הסנטר, מה שבסופו של דבר ייתן לכם במת סאונד גדולה וטובה יותר וימנע מכם כאב ראש גדול במיקום ומיצוב יחידת הסנטר שברוב המקרים דיי מפריעה ובעייתית מבחינה אסטטית. ואם בכל זאת החלטתם להוסיף רמקול סנטר כאשר שני הרמקולים הקדמיים קרובים יחסית זה לזה, יהיה צורך בלא מעט עבודה מפרכת לאזן בין הערוצים מה שברוב המוחלט של המקרים אינו מניב תוצאות טובות יותר מאשר הויתור עליו. במקרה בו המפתח בין הרמקולים הקדמיים מאפשר סנטר, הוא הופך להיות בגדר חובה במערכת קולנוע תקנית. (מרחק הרמקולים הקדמיים זה מזה צריך להיות שווה למרחק הישיבה שלכם מהרמקולים).


רמקול סנטררמקול מרכזי - המבנה הנפוץ ביותר


בחירת רמקולי סראונד+סראונד אחורי

רכישת רמקולי סראונד, מרבית הרוכשים אינם מבינים את משמעותם של רמקולי הסראונד המוצעים על מגוון צורותיו המוצעים משלל המותגים. בתחום הזה נמצא אינסוף אפשרויות לקבלת רמקולים המיועדים לקבלת סאונד היקפי. במרבית הסלונים בישראל ספת הישיבה מוצבת כצמודת קיר. הנתון הזה גורם לנו מגבלות רבות. המגבלה הראשונה היא ויתור על מערכת שמע בתצורה של 7.1 ערוצים, מה שמוביל אותנו בסופו של דבר לבנות מערכת קולנוע בתצורה של 5.1. שהיא אמנם פחות מרשימה, אבל ברמת הביצועים בחלל מוגבל שכזה היא הכי אפקטיבית. הצבת רמקולי סראונד אחורי בתצורה של 5.1 ערוצים בחלל בו הספה היא צמודת קיר נפוצה בקרב חובבים. יש לזכור כי לא נכון ולא מקצועי להתקין בקיר אחורי רמקול סראונד שיורה ישר לכיוון הרמקולים המסך. מה שקורה בפועל הוא שהרמקול יורה לכיוון המסך, חולף מעל המאזין והוא אינו מקבל את אפקט הסראונד בצורה נכונה. במצב ישיבה צמוד קיר מומלץ לרכוש רמקול בי-פולארי בעל יכולת פיזור צליל רחבה ויעילה לאזור הישיבה. ועדין ישנם חובבים רבים בתחום שחלומם הרטוב מערכת שמע בתצורה של 7.1 ערוצים בחלל בו הספה היא צמודת קיר.

כדי לבנות מערכת שמע שכזו יש צורך במרחק מינימאלי של 1.5 מטר בין רמקולי הסראונד לבין רמקולי הסראונד האחורי, כאשר נקודת הישיבה תהיה במקביל לרמקולי הסראונד. לכן אסור ולא מקצועי להתקין רמקולי סראונד וסראונד אחורי קרובים אחד לשני. הצבה כזו תגרום לחוסר יעילות בהפרדה הערוצים, ובנוסף הוצאה כספית מיותרת שאותה ניתן להשקיע בפריט אחר במערכת. במילים אחרות, ריבוי ערוצים בסלון בו הספה צמודה לקיר עשוי להרוס את התוצאה ולא להיפך.

דולבי אטמוס

שימו לב שבכל סידור של שבעה רמקולי סוראונד הספה אינה צמודת קיר

בחירת סאבוופר

ראשית מדובר בחובה! מערכת קולנוע ללא סאב זו מערכת קולנוע לא שלמה. הסאב הוא חלק בלתי נפרד ממערכת שמע רב ערוצי, אליו זורמים תדרי ה-LFE   שבאותו כותר, כך שאין מקום לפשרה בנושא. מה שכן, אין שום חובה לרכוש סאבוופר מאותו מותג השייך לאותם רמקולים קדמיים. ראשית, לא מומלץ כלל לרכוש סאבוופר בעל אלמנט קטן יותר מרמקול החזית. שנית, אין צורך לא לרכוש סאב ענקי ללא פרופורציה לאותו חלל האזנה. מומלץ לרכוש סאב בעל אופי המתאים לצרכים שלכם. בסופו של דבר מדובר בטעם אישי, ישנם סאבים סגורים הפונים יותר לכיוון המוסיקלי והמדויק, כך שמי שמכוון לשדך סאב לרמקולים הקדמיים בשמע דו ערוצי או לצפיה בהופעות חיות, הסאב הסגור יניב תוצאות מדויקות ומרשימות יותר מאשר סאב בעל פתחי איוורור, מאידך סאבים בעלי פורט גדולים יותר בצורתם ומניבים פחות מדויקת ויותר ״בומית״ אבל בסופו של דבר, מרשימה יותר בשמע רב ערוצי בסרטים, וביחוד סרטי פעולה עטירי אפקטים. עם זאת, יש לזכור כי לגודל היחידה משמעות אדירה. זה אומר שסאב בעל פורט קטן לא יהיה מרשים יותר ביחס לסאב סגור בעל יחידה של 15 או 18 אינטש. ולכן, במקרה הזה יש להתחשב גם בטופולוגיה (סגור/פתוח) וגם בגודל היחידה ובאיכות ההגברה המשודכת לסאב.

סאב וופר עם פורט

סאב עם פורט


סאב תיבה סגורה

סאב עם תיבה סגורה

רמקולי אטמוס

כצעט כל חובב קולנוע ביתי רוצה את הפורמט הזה בבית. הדולבי אטמוס הופך את הדו מימד לתלת מימד כאשר הוא יודע גם להעביר לכם את הצליל ממש מהתקרה. אבל הבעיה היא שלא בכל מקום ניתן ליישם את היתרונות של הפורמט הזה באופן מושלם. כדי ליהנות מפורמט דולבי אטמוס עלינו להיות מחוברים עם מערכת שמע בתצורה של 7.1, ערוצים ללא קשר לרמקולי התקרה מה שברוב המקרים הסלון הישראלי הממוצע אינו מאפשר זאת, המגבלה הזו מובילה אותנו לבניית מערכת שמע בתצורה של 5.1.4 או 5.1.2 ערוצים במקרה הפחות טוב.

רמקולי אטמוס

פתרון פשרני ליצירת אטמוס כשאין אופציה לתלות על התקרה

איך אנחנו מממשים את הפורמט

ישנן שלוש אופציות. נתחיל מהקשה ועד לקלה וכמובן הזולה ביותר. האופציה הראשונה והנכונה ביותר היא התקנת ארבע רמקולים שקועים בתקרה לפי תקן דולבי אטמוס, כאשר מערכת השמע שברשותנו בתצורה של 5.1.4 ערוצים ארבעת רמקולי האטמוס אמורים להיות מותקנים בצורה מאוזנת כאשר שניים מהם קרובים יותר לנקודת הישיבה של המאזין שיוכל ליהנות מאפקט התלת מידי של הפורמט. בתצורה של 5.1.2 ערוצים שהיא הפופולארית ביותר, נאלץ להתקין את זוג הרמקולים מעל אזור הישיבה, התענוג הזה מביא עימו גם קושי מסוים המצריך בניית תקרת גבס  מונמכת מה שלא ניתן לביצוע בכל בית ממוצע כל אחד וסיבותיו האישיות, ולאילו שכן מתכוונים לעשות זאת הרי זה מבורך. אסור ולא מקצועי להתקין רמקולי סראונד או סראונד אחורי בתקרה לצד רמקולי האטמוס מהלך שיוביל לקקופוניה מוחלטת במערך הרמקולים.

האופציה השנייה והקלה יותר היא התקנת רמקולים צמודי תקרה המיועדים לפורמט אטמוס המותקנים במצב TOP FRONT   מעל הרמקולים הקדמיים בתצורה של 5.1.2, תוספת זוג נוסף צמוד תקרה ו-TOP REAR   באזור הישיבה האחורי מעלינו תשלים לנו תצורה של 5.1.4 ערוצים, כל ארבעת הרמקולים אמורים להיות משופעים לכיוון המאזין. כיום ישנם מבחר חברות המתמחות בתחום כך שיישנו מבחר איכותי ומרשים, התקנתם די קלה ואינה מצריכה תשתית מסובכת מלבד הטמעת כבל הרמקול בקיר וזאת לשם האסטטיקה.

האופציה השלישית היא הקלה ביותר בהתקנת רמקולי אטמוס, למעשה היא הפחות אפקטיבית אבל אם כבר מתעקשים על אטמוס, אז יש להציב זוג רמקולי אטמוס ראשון ע"ג הרמקולים הקדמיים בתצורה של 5.1.2,ערוצים בדיוק עם אותם רמקולים משופעים כפי שהמלצנו לגבם באופציה השנייה. ההבדל הוא שבהצבה הזו, הרמקול יורה לכיוון התקרה עם החזר לכיוון המאזין. לאחר שהוספנו את רמקולי האטמוס חובה להריץ מחדש את מערכת ה-RC   של הרסיבר שתאפשר מדידות ופתיחת פרמטרים הקשורים לפורמט.

בחירת רסיבר

רסיבר הוא "הלב" של מערכת הקולנוע הביתית. מומלץ לרכוש רסיבר חדשני ומתקדם הכולל לפחות 7 ערוצי הגברה עצמאיים, שיכלול בתוכו כמה שיותר תכונות ופיצ'רים מתקדמים, אותם נפגוש במרבית מותגי המיינסטרים המובילים המציעים ליין דגמים רחב. מומלץ לרכוש רסיבר בעל מערכת RC   קלה ונוחה לתפעול שאינה מסורבלת מידי לתפעול, הניתנת לתיקונים בכל זמן נתון. תכונה זו תאפשר לכם להעצים את ביצועיו של הרסיבר לאחר הכיול. אך מה שלא הייתי ממליץ, לרכוש רסיבר המומלץ לכם אך ורק בגלל היותו עם מערכת RC   ייחודית מסורבלת וקשה לתפעול המגיעה עימו. בשנים האחרונות מותגים מסוימים בשוק הרסיברים מציעים לנו רסיברים בעלי מערכות RC   ייחודיות די מסורבלות וקשות לתפעול למרבית המשתמשים, מה שמוביל בסופו של דבר את המשתמש הבסיסי לקושי רב בתפעולו ולחוסר שביעות רצון מתפקוד המערכת כולה. מניסיון רב שנים התחום הגעתי למסקנה שאין שום מערכת RC   שמבצעת כיול לפי טעמו האישי של אותו משתמש, תמיד יהיו חסרים באסים, מיד או גבוהים, וכן עלולים להיות חסרים לנו כיולים שונים בשאר הפרמטרים המוצעים ברסיבר אותם ניתן לפתור ״ידנית״.  


INTEGRA DRX-R1.1

לכו על הכי מעודכן

מקור

לאחר בניית והתקנת כל רכיבי המערכת הגיע רגע האמת. מבחינתי אחד הרגעים הכי מרגשים, ומאמין שאצל כל חובב מערכת שמע רב ערוצי, בהאזנה ראשונית לא מומלץ להאזין למקור שמע דרך הרשת, משמע יוטיוב וכו'. במרבית המקרים נקבל איכות סאונד דיי ירודה, יותר נכון דיי מאכזבת. המשך האזנה למקורות שמע ברמה ירודה שחלקם דרך הרשת גורם לכם לאכזבה מביצועי מערכת הקולנוע שרכשתם במיטב כספכם. האכזבה מביצועי המערכת יכולה להוביל אתכם לשיקול דעת מוטעה ותוביל אתכם לשדרג את רכיבי המערכת. לכן, כדי לקבל תמונת סאונד אמיתית מלאה ונכונה מומלץ לחבר את המערכת לנגן בלוריי או סטרימר קולנוע, עם מקור שמע איכותי. רק כך נוכל לקבל תמונת סאונד אמיתית ונכונה שתשקף את יכולתה המלאה של מערכת השמע שרכשנו.

דולבי אטמוס

סיכום

מערכת קולנוע ביתית היא תענוג אמיתי. היא זו שתאפשר לכם לשבת עם המשפחה ולצפות בסרט כאילו אתם בבית הקולנוע. מערכת קולנוע טובה שבנויה נכון לעולם לא תעיק עליכם. אבל בשביל שזה יעשה נכון, ותהנו מהפורמטים כמו שצריך, המדריך הזה הוא אמנם בסיסי יחסית, אבל הוא נותן לכם את המידע החשוב ביותר בבניית מערכת קולנוע ראויה בהתאם לחלל ההאזנה ולמגבלותיו. הנקודות החשובות ביותר, למי שרץ ישר לסיכום, לא להתלהב מריבוי ערוצי רמקולים כאשר חלל ההאזנה אינו מאפשר זאת, לא לרכוש את הכי גדול והכי חזק מפני שזה עלול להיות דווקא החולשה של המערכת. חשוב מאוד לבחור במקור איכותי העומד בתקנים של סידור הרמקולים וכמות הערוצים שבחרתם. בסופו של יום, מערכת קולנוע ביתית מתאימה לחלל ולמגבלותיו תהיה יעילה ואפקטיבית יותר מאשר מערכת קולנוע ביתית בעלת כל(!) הערוצים והרמקולים שניתן לחבר בסידור לא יעיל ובחלל מוגבל. ולכן, יש לפעול בחכמה, ביעילות וכך יחד נמקסם את התוצאה וכמובן, את החוויה שלכם מהתחביב המקסים הזה.

מעבר לתגובות בפורום