Bowers & Wilkins DB3D סאב וופר במבחן!

נמר לוי
21-04-2019 11:12

מימדים צנועים ועיצוב נקי, עם הגברה דיגיטלית חדשה ושתי יחידות 8 אינטש, הגיע הזמן לבחון אותו.

סאב וופר: במידה ואין לך רמקול רצפה ענק שיורד מאוד נמוך, הוא המלצה חשובה במערכת סטריאו איכותית והכרח של ממש בקולנוע ביתי. בקולנוע למשל, תפקידו של הסאב הוא אולי החשוב ביותר. זה משום שהוא לא משתתף רק בפיצוצים אם כי בכל החגיגה. הוא אחראי על העומק בקולות אדם, על התלת מימדיות בפלייבק שמאחור וכמובן, על הריגוש עצמו בקטע אקשן מטלטל. כשהוא לא נמצא בסביבה, הסאב - לא האקשן, לא משנה כמה טוב ודרמטי הסרט, תחושת הקולנוע יורדת שתי כיתות. ואם תשאלו אותי, הסאב הוא הרכיב החשוב ביותר במערכת קולנוע.

 אחת מיצרניות הרמקולים הידועות והמוכרות בעולם. את הרמקולים שלהם תמצאו באולפני הקלטות מהנחשבים בעולם, בבתים של מוסיקאים ובנוסף, אחת מהיצרניות הבודדות בעולם שכל רכיביה מיוצרים במפעל הביתי שלהם. זה אומר שמהיחידות והתיבה ועד רכיבי הקרוס, הכל מיוצר בבית ומותאם לרמקולים שלהם.

לסאבים שלהם התוודעתי לפני כמה שנים כאשר שמעתי אותם בכמה הזדמנויות משודכים למערכות על והביצועים אז, בסדרות ההן, היו מעולים אך לא כאלה שבאמת הפילו אותי כמו כמה חברות מתחרות הידועות בסאבים שלהן.
אבל הסדרה האחרונה ששחררה לשוק היא משהו אחר. המגברים השתפרו, היישום המוביל את המוצר נוח לשימוש ומאפשר שליטה מעולה במרכיבי הצליל, המגבר התחזק, שופר, והתיבה עוצבה מחדש.


Bowers & Wilkins DB3D

עיצוב נקי - הסטנדרט החדש

נקיון, זה שם המשחק בסאבים החדשים מהסדרה הזו. מדובר בקוביה בגימור עץ טבעי, לבן מבריק או שחור מבריק, שבחלקה התחתון, ממוקם המגבר שעליו בעצם התיבה יושבת. המגבר במקרה הזה הוא חלק מהעיצוב הכללי של הסאב. הקווים הנקיים, המגבר העשוי אלומניום הוא חלק מהעיצוב וזה פשוט נראה מעולה.

Bowers & Wilkins DB3D

ל-DB3D שתי יחידות בקוטר 8 אינטש המנגנות גב אל גב, עשויות קרבון, ואותן מניע מגבר דיגיטלי בהספק של 1000 וואט.
אבל זה לא הכל. ל-DB3D יכולת כיול חדר דינמי מרשים במיוחד, המאפשר גם ליצור מצבים קבועים על ידי המשתמש ולהגדיר אותם על פי הסרט/מוסיקה. והכל רבותי, הכל בעזרת ישום דרך הטלפון או הטאבלט שלכם.

Bowers & Wilkins DB3D


ל- DB3D אין שום בורר מעבר לכפתור ההדלקה והכיבוי. את כל הפעולות מבצעים מהישום עצמו. זה מאפשר לכם לשבת במקום ההאזנה ולכייל את הסאב לטעמכם בדיוק, בקלות כזו שקשה מאוד לדמיין מצב בו תצטרכו לקום בכל פעם לסאב, לסובב איזה בורר ולחזור למקום על מנת להאזין לתוצאה.

Bowers & Wilkins DB3D

 

ביצועים תכלס

בקולנוע

טוב. על החשיבות שלו בקולנוע ביתי כבר דיברנו בפתיח. ועכשיו נדבר על התפקוד שלו בפועל. אפתח בזה שאספר לכם שהמימדים הצנועים שלו עלולים להטעות אתכם. הסאב הזה אכזרי. החלל שלי אינו קטן, מדובר בחלל האזנה של 6.5 על 9 מטר. והסאב הזה, כפול היחידות, ממלא אותו בקלות. אבל למלא חללים גדולים אפשר גם בזול. כמעט כל סאב 12 אינטש מחברת מדבקה יעשה את זה. אבל כשהדרישה היא לבס אמיתי ולא לסתם תדרים נמוכים, אין מה לעשות, סאב טוב יעלה לא מעט. על מנת להמחיש לכם את העניין הזה אמקד את דברי.
בקטע הפתיח של ״ג׳יימס בונד - קוונטום של נחמה״. אנו עדים למרדף מכוניות קטלני. המרדף הזה כולל התנגשויות חזיתיות, התהפכות של כמה מהם, פיצוץ רכב שנופל מצוק (תמיד יש צוק במרדפים) וכמובן, מחסניות רבות מתרוקנות בירי אוטומטי. נתמקד לרגע בצליל הירי. הוא מגיע מהסטנר, הקדמיים ריקושטים באחוריים והאטמוסים אבל את עיקר מימד האימפקט תקבלו מהסאב. אם אתם מצליחים לספור ירי אוטומטי ומחלקים אותו לכדורים תגלו שעל הסאב לא רק לבעוט בכם בכל כדור וכדור שיוצר מהקנה, אם כי לבעוט ולהיות מוכן לחלוטין לכדור הבא, ולא משנה באיזה קצב הוא מגיח. זה אומר שבקצב של עשרה כדורים בשניה, הסאב צריך להשמיע עשר תנודות כשכל אחת מהן מדויקת לחלוטין וללא ״סרחים״ של תדרים עמומים לאחר מכן. אבל זה לא רק בירי, הרי בזמן הירי המנועים רועמים שהרי מדובר במרדף, ובאותו זמן בדיוק מכונית אחת נפגשה עם פגוש של משאית וגם על המפגש הזה הסאב אמור לדווח.
גם ״מקס הזועם״ לא מכניע את הסאב המעולה הזה. אבל כן היה חסר לי קצת מהגרגור של מנועי ה-v12 שמככבים שם בטונות. כמה קצת? מספיק קצת בשביל שאם לא הייתי מגיע עם גישה בוחנת במיוחד, כנראה לא הייתי מתייחס לזה כלל. מה שהופך אותו לכל כך טוב זו העובדה שלא ממש מעניין אותי כמה נמוך וחזק הוא. מדוע? משום שהבס שלו כל כך נכון, כל כל מדויק ומהיר, שרק האימפקט שלו יפיל לסתות. הוא ירעיד אבל הכורסא לא תזוז מהמקום כמו סאבים של 12 ו-15 אינטש מאוווררים, אבל אם אנחנו מדברים על הביצועים ברמה של כמה הוא משכנע שמדובר במנוע של רכב אמיתי, הוא שם הרבה סאבים גדולים ממנו בכיס הקטן. במקרה הזה הכמות של הבס היא לא שם המשחק אם כי האיכות הפנומינלית שלו להציג מציאות בצליל.

 מוסיקה

 ישנה טענה צודקת שישנם סאבים המתאימים יותר למוסיקה וסאבים שמתאימים יותר לקולנוע. זה נכון אבל לא מהסיבה של התכנון אם כי מהסיבה של ההשקעה. זה אומר שלקולנוע כמעט כל סאב, בכל מחיר, ירעיד לכם את הסלון. אבל במוסיקה, כשלא בפיצוצים עסקינן אם כי בתווים של ממש, הוא לא צריך רק להרעיד אם כי לנגן ממש. וזה מה שהסאב הזה עושה. הסאב שודך למערכת הסטריאו שלי בחיבור מאוזן. הוגדר בנקודות חיתוך נמוכות, הונח במרכז שבין הרמקולים ומשם התחלתי פשוט לחיות איתו. אני יכול לדווח לכם שהעוד כמה הרצים למטה או מילוי נוסף במקומות בו הרמקול שלי נופל בשלושה דציבל, עושה לא מעט למוסיקה. למשל בפסנתר שיורד בקלות לסביבה של הסאב נשמע נכון יותר, מלא יותר. שילוב הסאב, מוזר ככל שישמע, מעשיר לנו את הבמה, מסדר אותה טוב יותר ואפילו משפיע על התחום הגבוה מעצם השינוי באיזון הטונאלי בכלל.
ברמת הביצועים עצמם מדובר בסאב שמסוגל לשחזר קונטרבס באופו טבעי, מאוזן, מדויק ונכון. היחידות הללו מהירות בטירוף, איכות התיבה מאפשרת להם לנגן כאילו היו תלויות באוויר. יחד עם זאת, מורגש שהתיבה הזו לא מוסיפה ולא מחסירה אפילו פרט אחד קטן. אבל הקטע הגדול הוא הכוח והביצועים שלו ביחס למימדיו הצנועים. הוא מנגן ״גדול״ כאילו היה מדובר ביחידה גדולה משמעותית משתי אלה ששם. אבל אי אפשר לזקוף את היכולות הללו רק לתיבה וליחידות המצוינות. הביצועים הללו, שמאפשרים לנו לנגן גם עוגב יציב, מלא, מגובש וטבעי, הן גם בזכות יחידת ההגברה הדיגיטלית האימתנית שלו, שמחזיקה את היחידות הללו כמפקד הנותן פקודות ״נוע ועצור״ בעוד היחידות ממושמעות לחלוטין. כל תנועה בפקודה, כל עצירה בפקודה נוספת. וכשזה מתרחש באופן הזה, אין כלי נגינה שמטייל בתחומים הללו שלא יתנגן דרכו מהמם.
הסאב הזה מוסיקלי במיוחד, הוא פשוט מעתיק את עצמו כאילו היה הכלי המתנגן. ובתחום הזה, הוא אחד מהטובים שיש.


Bowers & Wilkins DB3D

הופעות

כמו במוסיקה, גם בהופעה חיה נדרשים אותם ביצועים בדיוק. עליו להיות מדויק, טבעי, מהיר וכמובן מפורט. אני חושב שצפיתי בכמה עשרות הופעות ולעולם לא חשתי תחושה טבעית כזו של בס נכון כל כך. זה לא רק השכבות שהוא מצליח לחשוף, אם כי המרקם של בס נכון, אמיתי, ומשכנע. זו אחת הפעמים הבודדות שאני חש שהבס לא ממלא את מה שחסר באליפסון אם כי פשוט משלים אותם בצורה כזו שהם הופכים ליחידה אחת. זה מסדר לכם תחושת הופעה שהיא לא רק מציאותית, היא גם מרשימה. בהופעות, כמו במוסיקה, הדיוק והטבעיות זה שם המשחק. למשל בהופעה האדירה של ״כריס בוטי״ תקבלו ביצועים מהממים של תוף הרגל, הקונטראבס וכל כלי שמסתובב לו שם למטה. הצליל שלם, מגובש שלא מרגיש בס לחוץ מידי או מוגזם.


נקודות ציון

העמדה

מדובר בתיבה סגורה שבנויה היטב. המדהים הוא שהסאב הזה לא רגיש כלל וכלל למיקומים ובעזרת הישום ניתן לכוון את כל הפרמטרים שיגרום לו להתעלם עוד יותר מהסביבה. אבל יחד עם זאת, ישנה טענה שבס הוא אינו כיווני. זו טענה שגויה, הוא כיווני ועוד אך. מי שלא כיווני הוא הסאב בס. לכן, אם אתם חותכים אותו גבוה, והמטרה היא מוסיקה, מקמו אותו בבמה הקדמית אם חותכים נמוך והמטרה העקרית היא קולנוע, שימו אותו איפה שאתם רוצים. החלק האחרון של הפסקה הזו נוגע לכל סאב שקיים בשוק.

חשמל

חשמל טוב יותר, רזולוציה טובה יותר. הסאב הזה, בשילוב המגבר, ישקף לכם בקלות את ההבדלים בין כבלי חשמל שונים.

שיכוך

לסאב שלוש אפשרויות העמדה. העמדה על גומיות שיכוך, ספייקים ממתכת ופלסטיקים. מכיוון שאני עם פרקט עץ בחרתי בגומיות ובפלסטיק. עם זאת, העמדה על ספייקים מהדקת את הבס יותר ומשפרת את הרזולוציה בתחום הנמוך מאוד. הגומיות מרככות מעט את הצליל.

Bowers & Wilkins DB3D

Bowers & Wilkins DB3D

 התאמה לחללים

 ימלא כל חלל ממוצע בקלות. מצאתי חוסר בחלל שלי שהוא גדול משמעותית מהממוצע.

מוסיקה או קולנוע

סאב מצוין יעשה את שניהם היטב. והסאב הזה, לפחות לדעתי, הוא מהמצוינים שיש. מוסיקה או קולנוע, הוא פשוט יעשה את זה בקלות.

סיכום

בכל הנוגע לקולנוע והופעות ברב ערוצי הכל ברור. סאב הוא הכרח. אבל בסטריאו למשל, חשיבותו של הסאב אינה מובנת מאליה. ומכאן אני אעשה לכם קצת סדר בעניין. נתחיל בפערים שבין רמקול רצפתי לרמקול מדפי. אם יש לכם רמקול מדפי, בחלל ממוצע של 16 מטר, היכולת שלו למלא את החלל בתחום הנמוך היא מוגבלת. וכשאני אומר רמקול מדפי אני מתכוון לכזה בעל יחידת 6.5 אינטש וטויטר (הם הנפוצים). אי לכך, שילוב סאב במערכת כזו, היושבת בחלל כזה, הוא שיפור מהסוג הזה שלא תבינו כיצד שמעתם בלעדיו עד עכשיו. עם זאת, יש לזכור שלא כל סאב ישתלב היטב עם הרמקול המדפי. על מנת שזה יתרחש יש לזכור שעליו להיות מהיר מספיק ובעל פרופורציות כאלה שישלימו את הרמקול הקדמי. יצא לי לשמוע רמקול מוניטור בעל יחידה של 6.5 אינטש מהירה מאוד כאשר שילבו לו סאב 18 אינטש בעל פורט בגודל של בור ביוב. זה היה בלתי ניתן לתפירה. הצלחתי לשכנע את המאזין להחליף לסאב בקוטר 12 אינטש בעל תיבה סגורה - השיפור היה דרמטי. כך היה כאשר בחנתי כמה וכמה רמקולים מוניטורים בזמן שהסאב שהה בביתי.

Bowers & Wilkins DB3D

 הדיעה הרווחת היא שרמקול רצפה יעשה את זה בעצמו וכך יבטל את הצורך בסאב. אז זהו, גם זה לא נכון או יותר נכון לאמר ״חצי נכון״. רמקול רצפה גדול שיורד נמוך לא יצטרך סאב. אבל מכאן באה השאלה לא רק כמה נמוך הוא יורד אם כי כמה טוב הוא מנגן שם למטה. צריך להבין שבשביל להוציא תדרים נמוכים לא צריך רמקול ״על״. ישנם רמקולים במאות שקלים שעושים את זה. אבל להוציא את את התחום המוסיקלי הנמוך בתווים לא רק בתדרים, המספרים שונים לחלוטין. וכשמדובר על תחום נמוך של ממש (30 או 20 הרץ), המספרים גבוהים עוד יותר. אני לא מכיר רמקול במחיר של עד 50,000 כחדש שמסוגל באמת לרדת מאוד נמוך ומאוד טוב. סאב תמיד ימלא. ואם אני ממש ארצה להכיר במציאות, אפילו את הרמקול שלי, שהוא גדול ויקר מאוד, עם 4 יחידות קרמיות בקוטר תשעה אינטש פרונטליות, ותיבה סופר חזקה וכבדה, עם נתונים מרשימים מאוד בתחום הנמוך, מצאתי שהסאב הוסיף עוד מימד שאין שום דרך להשיג אותו אחרת. לכן, סאב הוא לא הכרח בכל מערכת סטריאו, אבל ברובן, אלא השפויות, הופכות אותו להכרח. או במילים אחרות, על מנת שרמקול ינגן היטב את התחום התחתון הוא צריך להיות גדול מאוד ומושקע מאוד. זה מסדר בצד השני יקר מאוד.
יצא לי להתנסות עם לא מעט סאבים. רובם נשמעים אותו הדבר. ממלאים בתדר נמוך את התחום שאליו הם תוכננו ולעיתים הם גם נשמעים לא רע במוסיקה. אבל מעט מאוד סאבים קטנים שעברו בביתי נשמעו מספיק טוב בשביל שממש אתלהב לכתוב עליהם. הסאב הקטן הזה הצליח לשכנע אותי לכתוב עליו. ומדוע? משום שהוא בין הבודדים שעברו דרכי שפשוט הצליח להשתלב בצורה כל כך מגובשת עם כל רמקול שעבר אצלי לביקורת. ולא, לא בגלל היכולות של הישום אם כי בזכות ההנדסה כולה. הוא בנוי מדהים, מהיר כברק ומאוזן באופן מרשים. היחידות החזקות שלו יצליחו לנער את הסלון שלכם בקולנוע ובזכות הדיוק וההתאמה המושלמת בין היחידה למגבר, יצליחו גם להפיק יכולות מוסיקליות כאלה שאין מצב שלא תשתכנעו שמדובר בכלי האמיתי עצמו.

שורה תחתונה:  כל החכמה בסאב היא שלא תדעו שהוא באמת שם. שינגן ולא ישתלט, שיפיק תווים ולא סתם תדרים נמוכים. הסאב הזה הוא בדיוק זה. שיפור משמעותי מהדור הקודם. מה שמביא אותו לקטגוריה של הסאבים הטובים שיש.
 

אחריות ושירות: טופ אודיו
מחיר: 13,400 ש״ח

מעבר לתגובות בפורום