Essential III – ProJect פטיפון במבחן

אורי וינגרט
10-04-2019 15:56

פטיפון ברמת כניסה, שמתחייב להציב סטנדרט מאוד גבוה למחירו, בנוי נהדר ונשמע... אורי וינגרט בדק

חברת ProJect שהוקמה בשנת 1991, באמצע השנים החזקות ביותר של הקומפקט דיסק, חרטה על דגלה לתת למאזינים והלקוחות את החוויה האנלוגית הטובה ביותר במחיר משתלם לכל כיס. על שולחחנו נחתה לה חבילה גדולה וחבילה קטנה ואחרי שחיברנו הכל התחלנו להקשיב.

 אז אחרי ההקדמה נספר לכם על ה-Essential III וה-phono box s

 אז מה רצינו לבדוק ? רצינו לבדוק האם סט שנחשב פשוט, בעל תמחור לא גבוהה יכול לתת לנו חוויה מוזיקלית אנלוגית ובמקביל לעזור לחובב המתחיל או למי שרוצה לשדרג את הפטיפון שקיבל מסבא במסע לעבר העולם האנלוגי.

 Essential III – ProJect פטיפון במבחן

 פתחנו את האריזה וגילנו לא מעט חלקים וחוברת הסברים קצרה אבל נוחה וטובה.

 ה Essential -III הוא פטיפון מונע רצועה חיצונית אשר אנו מניחים מסביב לפלטה ועל ראש המנוע הנמצא בצד השמאלי העליון של הפלטה . כבר בהסתכלות ראשונה רמת הגימור של הפטיפון מעולה ויש הרגשה שלא חסכו מאיתנו כלום. אנו מניחים את הרצועה , מפעילים בעזרת הכפתור הקטן את המנוע, והכל מתחיל להסתובב, אחרי זמן מה הרצועה תתיצב במקום הנכון וזהו, לא צריך יותר לגעת.
הפטיפון מגיע עם ראש מתוצרת Ortofon מדגם OM10 . זהו ראש פשוט אבל טוב , מחברה ידועה וטובה.

Essential III – ProJect

בעזרת החוברת מכוונים בקלות את המשקולת האחורית. לשם האנטי סקייטינג קיבלנו מקולת קטנה עם חוט ניילון אותה נניח לפי ההוראות. וזהו. אנחנו מוכנים לצאת לדרך.
חיבור החשמל הוא בעזרת ספק מתוצרת פרוג'קט המתחבר עם חיבור בננה רגיל . הדגם שקיבלנו לסקירה מגיע כבר עם כבל RCA  של פרוג'קט המולחם בצידו האחד למכשיר ובצדו השני זוג המחברים . המחברים מרגישים דיי איכותיים ואינם עשויים מפלסטיק זול אותם לרוב נמצא ברמות מחיר כאלו.

כמו כן נקבל כיסוי פלסטיק אינטגרלי של המוצר . סה"כ כל מה שצריך בחבילה אחת. לשם הסקירה נתנו לפטיפון כמה עשרות שעות טובות להסתובב וכמה עשרות טובות של ניגון לפני שניגשנו להקשיב לו.
phono box s – פרה פטיפון.

פרה הפטיפון הזה הוא מה שנקרא straightforward . פשוט , מעוצב, קטן, ובעיקר מאוד יעיל.
הוא מגיע עם ספק משלו גם כן, כפתור קטן מקדימה להפעלה וזהו. בחלקו התחתון נוכל למצוא מתגים לשינוי הגיינים והאימפדנס יחסית לראש שיש לנו MC  או MM \ ודגם הראש.

 

בשביל לבדוק את איך הסט מתנהג השתמשתי ב-4 קטעים מסגנונות שונים.

Beck – Colors – I'm so free

האלבום שזכה לא מכבר בגראמי על Best Engineered Album הוא אלבום פופי וקצבי. הרצועה השלישית מלאה בקולות רקע , וכלים מרובים, שינויי קצב מהירים ומשחק בין המיקומים ברמקולים.
הדימיקה בתקליט טובה מאוד, והמיקרו דיטיילס מעולים. קולות הרקע נשמעים בברור ובכלל כל ה VOCAL מקבל במה מאוד ברורה. אל אף שמדובר בקטע עם הרבה כלים בבת אחת , אין הרגשה של ערבוביה אלא של מוזיקה הזורמת.
החוויה שלי מהשימוש בסט האנלוגי הזה באלבום וברצועה הזו היו טובים מאוד.

Essential III – ProJect

Beastie Boys-Intergalactic

את הסינגל הזה הבאתי לפני המון שנים מחו"ל וכבר אז הוא היה מופת מבחינתי . המטרה היתה לראות אם אני מצליח להבין מה הביסטי בויז שרים , ולראות איך התקליט מתנהג בשיר הזה . קטעי באס כבדים ואווירה אפלולית .
אחד הדברים שבלטו הוא בניגון התקליט הוא הרגשה מעטה של Laid Back , טיפה איטי יותר מהגרסא שאפשר לשמוע ברדיו ,ובעצם "משנה" קלות את היצירה ממש ליצירה שנקשיב לה בבית בכיף ולא רק במועדון . הבאס היה מועט קלות מאשר בגרסאות האלקטרוניות שאני מכיר של השיר. אבל החוויה עצמה, מה גם שהסאונד המאוד אנלוגי של הסט נותנים היא מיוחדת מאוד . אפלה. מוצלחת מאוד.


Pink Floyd - Comfortably Numb

כנראה אחת מהרצועות הידועות בעולם אי פעם. היצירה היחידה של גילמור שנכנסה לאלבום החומה של פינק פלויד. מי שלא מכיר ויודע השיר הזה כמעט נשאר על רצפת העריכה אחרי מאבק בין גילמור לווטרס ונוכל לומר שיש לנו הרבה מזל שבסוף ווטרס שוכנע להכניס את השיר הזה לאלבום אחרת לא בטוח שאי פעם היינו שומעים אותו.
דבר שנתקלתי בו בהקלטות שונות של השיר הזה או בעצם בהשמעות שונות הוא כל מני קטעי loud שפתאום הופיעו. את השיר מלווה מאחורה פד ארוך ומתהדר בשני סולואי גיטרה שנחשבים מהגדולים בהיסטוריה . האם הפטיפון ירגש אותי כמו תמיד ? ובכן כן. אל אף שיאמר שהשיר הזה בכל מצב מרגש אותי , היה תענוג גדול לשמוע אותו בתקליט ועוד בגרסא שלו מהדפסה גרמנית מהמאה הקודמת. ההרגשה היתה , סאונד של פעם, חזרתי 25 שנה אחורה לשנים בהן נחשפתי למוזיקה של הפינק פלויד, הרבה חום, פצפוצים קלים מדיי פעם , אבל ההרגשה של אופרת הרוק הזו נחשפת לגמריי בתקליט. פייר, קשה לי לחזור לשמוע אותו דיגיטלי עכשיו.

Essential III – ProJect

An Evening of Magic, Live at the Hollywood Bowl – Feels So GOod

אלבום לייב של נגן הפלוגהורן שכבש את המצעדים בשנות ה 70. הקלטה מעולה במלווה בתזמורת של שיר ה Jazz – Pop הידוע Feels so good .
מה שרציתי להרגיש הוא האם אני נשאב להופעה עצמה, מרגיש שאני בשנת 1978 בערב בהוליווד, של קהל שצמא למוזיקה טובה באחד האולמות המפורסמים בעולם.
בתחילה אנו שומעים את הקהל מתיישב, מתלחשש, ואת הלהקה עולה לבמה . הפלוגהורן מתחיל את הנעימה הידועה, ופריטה של גיטרה מאחור, וההרגשה של הvanue העצום הזה משתלטת לי על הסלון.
הסאונד של הלהקה נכנס ואני באמת מרגיש איך אני יושב לי בלילה בהוליווד ומקשיב ללהקה ולצ'אק מנגנים . ההקלטה מאוד דינמית ומאוזנת , ומרגישים את זה. ההרגשה המאוד זורמת של אנלוג של פעם משתחזרת לי במערכת ואני מאוד נהנה מזה.

Essential III – ProJect

סיכום

האם צריך להוציא סכומים עצומים כדי להנות מתקליטים ? מתברר שלא. נכון, תמיד נוכל ללכת רחוק יותר , טוב יותר, אבל בתור מוצר כניסה אמיתי לעולם האנלוג הסט הזה עושה את העבודה בצורה מעולה.
האם מדובר בהיי אנד כהילכתו ? לא. חסר פה קצת הרגשה של עוד שקט , עוד מיקרו דינמיקה ודיטיילינג . אבל התוצאה השלמה עצמה פשוט טובה. טובה מאוד. מהנה, ובעיקר לא מעייפת .
אני חושב שכל מי שרוצה להכנס לעולם האנלוגי , לשים פטיפון במשרד, בחדר עבודה, אצל הילדים המתבגרים, או מי שמחפש מוצר שנראה מעולה ולא עולה כמו 5 משכורות , יכול בהחלט להנות מהסט של Essential III ו-phono box s .
האם חברת פרוג'ט עמדה בהבטחה מהתחלת הכתבה ? כן.

שורה התחתונה:  קחו, חברו, תבלו.

הפטיפון מגיע בצבעים אדום פסנתר, שחור פסנתר, ולבן . ה-phono box s מגיע בצבע שחור מוברש או כסוף מוברש.

השירות והיבוא ניתן ע"י קודו אודיו.

מחירים :
Essential III  - 1,850 ש"ח.
Phono Box S – 900 ש"ח.

מעבר לתגובות בפורום