AVID - Pulsus Phono Stage פונו סטייג׳ במבחן

נמר לוי
14-03-2019 18:34

סיבוב דאווין עם פונו סטייג׳ של היצרנית הזו שנחשבת לאחת הטובות שיש. איך הוא נשמע?

תחום האודיו האנלוגי תופס תאוצה חסרת תקדים בישראל לאחרונה. יותר ויותר פטיפוני על נמכרים בישראל ויחד עם הצמיחה הזו אנו נחשפים ליותר יצרנים שעד היום הכרנו רק מקטלוגים. בחודשים האחרונים הגיע לישראל אחד מהמותגים הטובים בשוק האנלוגי. אבל לא רק אנלוגי למרות שזה המרכיב המזוהה ביותר עם החברה. ליצרנית זו גם מגברים, רמקולים, קדמגברים ומה לא. אבל היום נדליק אור על המרכיבים המזוהים עם יצרן זה במיוחד – אנלוג ומרכיביו.


AVID - Pulsus Phono Stage

מגבר פונו הוא אחד מהרכיבים החשובים במערכת האנלוגית. תפקידו להגביר את האות החלש שמגיע מהראש ולהעביר אותו הלאה, כשהוא מוגבר ומאוזן. שוק האודיו המודרני עלה מדרגה באופן משמעותי. מה שפעם היה צריך להביא אתכם לפתיחת תוכניות חסכון על מנת להשיג איכות צליל מעולה הפך לזמין יותר ויותר והמחירים, ירדו פלאים. זה מתאפר בזכות הנדסה משופרת, גישה לחומרים ולרכיבים, וכמובן, נסיון ויעול בפסי היצור. עם זאת, זה לא קיים רק במוצרים הזולים שהפכו לזולים וטובים מאי פעם, היכולות הללו השפיעו גם על המוצרים היקרים יותר. כלומר, מה שהיה פעם נחשב ליקיר וטוב, היום הוא טוב מאוד גם במחיר שפוי, אבל המוצרים היקרים, אותם מוצרים מושקעים העונים להגדרת "היי אנד", הפכו לכאלה שהביצועים שלהם הם כאלה שלא חלמנו שניתן להגיע אליהם.

AVID - Pulsus Phono Stage

נתחיל בחברה. מדובר ביצרן ותיק מאוד. שנת 1977 הפעילות החלה כאשר Conrad Mas המייסד, החליט שזה מה שהוא רוצה לעשות - לתכנן מוצרי אודיו. והוא, המייסד אז, היה רק בן 16 (ילדון עם חזון!). ומה בעצם הביא אותו לזה? חברו הטוב הזמין אותו לביתו והשמיע לו את הפטיפון שלו.

AVID - Acutus turntable

AVID - Acutus turntable

קונרד התפעל, רכש אותו מחברו, חזר הביתה והחל לפתח את הפטיפון שלדעתו יהיה הטוב ביותר בעולם. במשך 20 שנה פיתח את הפטיפון הראשון שלו שיצא בשנת 1999 העונה לשם Acutus turntable ומשם הסיפור ידוע. וגם, כן כן, גם העיצוב היחודי שאי אפשר לפספס ולחשוב שמדובר במותג אחר.

אז מה יש לנו כאן?

כיום אנו בוחנים מגבר פונו המורכב בשני חלקים. חלק אחד הוא מגבר הפונו עצמו והחלק השני הוא ספק הכוח. לספק הכוח חיבור יעודי, ננעל, שלא מאפשר לו לברוח בטעות ממחלקת הפונו עצמו.

AVID - Pulsus Phono Stage

היפוך הפונו מגלה את בוררי הכיוונון המחוברים ישירות למעגל. דהיינו המסלול הקצר ביותר שניתן לייצר. איכות הבניה מרהיבה, איכות החומרים מרגישה ככזו שמשתמשים בה במוצרי היי אנד. או כמו שאומרים - אין קיצורי דרך, אפילו במחיר הצנוע הזה.

 

AVID - Pulsus Phono Stage

 

Ben Webster -Stormy Weather (Live in Copenhagen, 1965)


 

אני פותח בעדינות. מוסיקת ג'אז נעימה, רומנטית מאפשרת לי להבין מיד כמה מגבר הפונו המדובר יודע לנגן נכון. המטרה שלי היא להתייחס ליכולת שלו לשחזר פסנתר, כלי נשיפה ממוקדים שלא מבעד לתזמורת סימפונית שלמה. הפסנתר הפותח את היצירה נשמע מעולה, מלא, בריא, הסקסופון גם הוא נשמע מעולה. מאוד נכון, ניתן לשמוע בקלות את החומר ממנו עשוי הסקסופון וכמובן, היכולת של הפונו להשמיע לנו פרטים וניואנסים שמאפיינים כלי נשיפה ממתכת.


AVID - Pulsus Phono Stage

בסולו הקונטרבס אני מגלה צליל קוהרנטי, מאוזן, מדויק להפליא ורזולטיבי במיוחד. אבל מה שבאמת מדהים זו רמת השקט. השקט הזה מאפשר לנו לשמוע את השכבות העמוקות ביותר שבהקלטה. זה מתבטא בכך שמדובר בהקלטה חיה, בבר, כאשר רחשי הקהל נשמעים מבעד להרכב המוסיקלי. התחושה הזו ממש מחברת את המאזין ליצירה ומאפשרת לו לחוש שהוא חלק מהאורחים בהופעה.

 

 Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti

 

 

התחום האנלוגי מאותגר במיוחד כאשר מדובר בקטעי מוסיקה מורכבים. זה אומר שתזמורת סימפונית היא בהחלט אתגר מוסיקלי שעל הפונו לשחזר היטב, מבלי לפספס פרטים, מבלי שהדינמיקה תפגע וכמובן, עליו להישאר מאוזן ולהציג הפרדה גבוהה גם כשהיצירה מתנגנת במלוא עוצמתה. חלק מה"קונצ" בשיחזור מוסיקה קלאסית סימפונית הוא לשחזר אותה בעוצמה כזו שתהיה מציאותית. ולכן, על מנת להבין מה המציאות יש למצוא זמן פנוי, לכת לקונצרט וממש להקשיב. אחרת, אין מציאות. הדרישות שלי ממגבר הפונו התמלאו כולן. הוא מהיר, דינמי, מאוזן, מדויק ובעצם אפשר להגיד שהוא קרוב לשלמות. פרופורציות נכונות בין הכלים, הרזולוציה מעולה, והפרטים שהוא "משפריץ" החוצה הם כאלה ששמורים באמת לכאלה שאני מגדיר אותם כמשובחים ביותר. האמת היא שמספיק היה לשמוע את הפתיח של היצירה העוצמתית הזו בשביל להבין שמדובר במוצר על, במוצר משובח במיוחד שפשוט עושה את הנדרש ממנו ללא כחל וסרק.


AVID - Pulsus Phono Stage


  Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

 

 

אמרתם קולות אדם, אמרתם אנלוג. וכשמה שמאחוריו הוא ברמה הזו, אין לי מילה אחת בגנותו. הגודל רבותי, הגודל של הבמה שהוא מייצר הוא כמעט הנכון ביותר שנתקלתי בו. אבל כשאני אומר גדול אני לא מתכוון לכזה שהוא גדול מהמציאות אם כי בגודל הזה שבן אדם מתאים להיכנס לתוכו. הפוקוס שהוא מציג גם הוא פשוט משגע. התחושה היא שהוא משרה ביטחון על המאזין במידה כזו שאין מצב בעולם שהוא יקרוס מחוסר דינמיקה. לא משנה אם צועקים למקרופון או לוחשים אליו, הפונו הזה יצליח להציג את מה שניכנס בטונאליות מגובשת שאינה משתנה כהו זה במעבר עוצמות. כלומר גם דינמיקה נפלאה וגם איזון טונאלי מעולה. הרזולוציה המצוינת שלו מאפשרת לי לקבל את השכבות של התזמורת שמאחורי הזמרים, כך שגם הפרופורציות בניהן נכונות ומדויקות וגם מידת ההפרדה והפרטים היא לעילא ולעילא. תודה פשוט מעולה!


AVID - Pulsus Phono Stage

 

Scorpions - Still Loving You

 

 

איך יפול פה אם שרד שירה של פברוטי וסטרלנד? איך יפול פה אם הצליח לשחזר תזמורת סימפונית עוצמתית כזו? לא יפול, ברור שלא. הוא כל כך טוב שאפילו ב״קריאשנדו״ או יותר נכון בפזמון שבו הגיטריסט מתחרפן הצליל נותר מאוזן, מגובש, מדויק. תחושה של אצטדיון רציתם? כאן תקבלו את זה ובענק. הבמה ותמונת הסטריאו של הפונו סטייג׳ הזה היא כזו ששמורה רק לאותם מוצרים שבנויים ללא חת. וזה ה-Pulsus הוא כזה. גיטרה חשמלית מלאה באנרגיה, תופים חזקים, החלטיים המסדרים לנו טרנזיינטים כאלה שיגרמו לכם למצמץ בכל מכה ומכה. לזה תוסיפו דינמיקה מטורפת ויכולת לעשות בדיוק את ההיפך ממה שעשה כשניגנתי דרכו ג׳אז רומנטי - להיות ״אלים״! וזה, היכולת הזו להשתנות, מדווחת על שקיפות. שקיפות להקלטה, שקיפות למציאות. מעולה!!!

AVID - Pulsus Phono Stage

חשמל

הוא דורש כבל חשמל איכותי. הפערים באיכויות היו די דרמטים. כבל חשמל זול, כזה שקונים במחסני חשמל יביא אותו לתוצאה בינונית מאוד. כשחיברתי אותו לכבל חשמל של שינדאק התוצאה השתפרה אך לא מספיק, אבל דרך הכבל של M7000 - Stealth Audio Cables קיבלתי תוצאה פנומינלית. תשומת לב רבה נדרשת בשידוך כבל חשמל ראוי.

העמדה ומיקום

כמו כל רכיב אודיו, יש להעמידו על מדף ראוי. שיכוך ראוי של מגבר הפונו ישפר משמעותית את הדינמיקה, שקט וכמובן מה שיביא יותר פרפטים ורזולוציה. לכן, גם במקרה הזה תשקיעו בהעמדה נכונה ותקבלו ממנו עוד יכולות

התאמה לראשים

גוון הצליל של מגבר הפונו הזה הוא נטרלי מאוד. הוא ישקף בקלות את האופי הבסיסי של הראש שיהיה מחובר אליו. אפשר להגיד את זה אחרת. למגבר הפונו הזה אין "אופי" אפשר להתייחס אליו כמו שמתייחסים לגבינת מוצרלה. אם הרוטב טוב, היא תהיה טעימה, אם הוא לא טוב, היא תהיה נוראית.


AVID - Pulsus Phono Stage

בנימה אישית

לבחון רכיב אנלוגי זה אולי הדבר שאני הכי אוהב לעשות. ככה אני לומד לאן אפשר להגיע עם הפטיפון שלי ועל השוק האנלוגי בכלל. כשאני בוחן רכיב אנלוגי אני מרגיש כאילו משהו בעצמות שלי מאפשר לי להבין אותו לעומקו. מרגיש את המכניקה בפנים עובדת, החשמל זורם ברכיבים והצליל בוקע בצבעים. יש משהו באנלוג שמחבר אותי לצליל באופן כזה ששום מוצר לא מחבר אותי כך במבחן. בכל מבחן אחר אני די טכני בגישה שלי. אבל, ויש פה אבל גדול. כשהמוצר בינוני, גם אם הוא אנלוגי, החיבור שלי לצליל הוא שונה. וכאן חברים, כאן התחברתי לצליל במידה כזו שהוא פשוט זרם לי בגוף, ניכנס לי לעצמות. וזה מוביל אותי להמשך לסיכום עצמו.

סיכום

ככל שאני מאזין לו יותר כך אני מבין מה הופך את היצרן הזה לכל כך מוצלח. היכולות של שלהם לייצר צליל מאוזן, מפורט, מהיר ורזולטיבי היא פנומינלי. אבל אחד הפרמטרים החשובים ביותר במגבר פונו הוא השקט. ככל שהוא שקט יותר, כך הוא דינמי ומפורט יותר. עם זאת, כך הוא מצליח להעביר לאוזן יותר מידע מוסיקלי. יכולות הכיונון שלו רבות ולכן הוא מאפשר לשדך אליו כל ראש שתרצו. אבל משהו אחר הופך אותו עבורי למוצר מיוחד במינו. ואני מדבר על הטבעיות. מגבר הפונו הזה מנגן כמו הכלי האמיתי. או נגיד את זה אחרת, הקרוב ביותר לכלי האמיתי ביחס למחירו ומתחריו שאני מכיר היטב. אז יש לנו כאן מגבר פונו צנוע במימדיו, כזה שניתן בקלות להסתיר אותו מאחורי המזנון, עם יכולות פנומינליות שבפרונט שלו מופיע הלוגו של אחת מיצרניות הציוד האנלוגי הטובות שאני מכיר – AVID - Pulsus Phono Stage!

שורה תחתונה: אם הייתי צריך לתמחר אותו על פי איכות הצליל הוא היה עולה כפול!

אחריות ושירות: אור אודיו

מחיר: 9500 ש״ח

 

Audio System

Speaker - tidal contriva diacera se

Power amplifier - constellation audio centaur

Preamplifier - constellation audio inspiration Preamp 1.0

Digital source -mac mini + RME Fireface 800

Analog

Turntable - DaVinci Audio - Gabriel Grand Reference DaVinci v3

 Tonearm - Graham Engineering - Elite

 Cartridge - Miyajima Madake

Phono Cable - Stealth Hyperphono XLR

Phono Stage - Asr Basis Exclusive MK2 HV

 Audio Rack - Finite Elemente Pagode Master Reference Heavy Duty

Cables

 Speaker Cables - Stealth Dream v14

 Interconnect Cables - Acoustic Zen Silver Reference XLR

Power Cables - Stealth M-7000 With Solid Silver V10 Wall Plug And  V10 IEC


מעבר לתגובות בפורום