MartinLogan - ElectroMotion ESL רמקול אלקטרוסטטי במבחן!

נמר לוי
07-03-2019 17:20

הרמקולים האלקטרוסטטים החדשים של מרטין מגיעים למבחן האזנה אצל נמר לוי. מה הוא חושב עליהם? הכנסו וגלו

רמקולים אלקטרוסטטים.  אלה הרמקולים הדקים האלה שמי שלא מהתחום בטוח ב-100% שמדובר ברמקול ״לייף סטייל״. אז זהו שלא. כאילו ברמת העיצוב הוא יכול בהחלט לחשוב כך, ברמת מה שחשבו המתכניים - רחוק מכך.
נסיוני עם אלקטרוסטטים, פלאנרים וריבונים די גדול. שמעתי את הקוואד 57 בכמה הזדמנויות ואת דעתי עליו כתבתי לא מעט פעמים. לרמקולים אלקטרוסטטים יתרונות רבים בתחום המיד אבל חסרונות משמעותיים בגזרת הדינמיקה והתחום הנמוך. ולכן, באו מרטין ופתרו את בעיית הבס בכל שצרפו לרמקולים שלהם יחידת בס אקטיבית נוספת, המתוכננת לעבוד עם הפאנל האלקטרוסטטי המהיר.

 MartinLogan - ElectroMotion ESL

אז בואו נספר לכם קודם כל על הקטע הזה, שנקרא ״רמקול אלקטרוסטטי״.
למעשה, למרות השם המאוד מודרני ועתידני, מדובר בטופולוגיה אשר קיימת עשרות שנים.
הרמקול האלקטרוסטטי בנוי מלוח (פנאל) העשוי לרוב מפוליאסטר דק ביותר (עשרה מיקרומטר) שיושב בין שתי רשתות מתכת. בעזרת מתח שלילי המחובר לפאנל האלקטרוסטטי ומתח חיובי אשר מחובר לשתי רשתות המתכת, שינוי המתח בינהם מניע את הלוח האלקטרוסטטי ובעזרת תנועה זו נוצרים גלי הקול.


MartinLogan - ElectroMotion ESL
 

מדובר ברמקול רצפה גבוה בעל יחידת בס עצמאית. הרמקולים מגיעים עם שני שנאים המספקים לו חשמל. חלקו העליון הוא פאנל מסוג XStat™ CLS™ electrostaic transducer. גובהו של הפאנל בלבד הוא 86 ס״מ ורוחבו 22 ס״מ. היחידה האלקטרוסטטית מחוברת ליחידת בס פסיבית בקוטר 8 אינטש בעלת פורט תחתון. הרמקול מציג היענות לתדר שנעה בין 42 הרץ בתחום הנצוך ועד ל-22 קילוהרץ בגבוהים כאשר נקודת החיתוך בין הבס לפאנל מתבצעת ב-500 הרץ. זה אומר שיחידת הבס מטפסת גבוה מאוד ואינה מגיעה לגזרת ה״סאב״. לרמקול רגישות נוחה מאוד של 91 דציבל מה שמאפשר לו לעבוד נוחות בבחירת מגבר. הרמקול כולו בוגבה מרשים מאוד של 132 ס״מ. דהיינו, מדובר ברמקול רצפה גדול.

MartinLogan - ElectroMotion ESL

מוסיקה

 

 Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti

 

 

לרמקולים אלקטרוסטטים יתרון בולט אחד. וזה ניכר ביצירה הזו ממש. הצליל מהרמקול האלקטרוסטטי מזכיר מאוד ״מפל מים״. זה בזכות המימדים של הפאנל ממנו בוקע הצליל. זה אומר שהיכולת שלו להציג במה הולוגרפית מאוד היא כזו שמאוד קשה להתחרות בה. עם זאת, לרמקול אלקטרוסטטי עם פאנל כזה (לא ענק) יש בעיה להפיק דינמיקה בקטעי מוסיקה מאתרים. וזה רבותי, קטע מאתגר מאוד. זה אומר שלא מעט מהאנרגיה שהמידהיי אמור להפיק תלך לאיבוד בגלל הצורך לספק בס ראוי. מרטין לוגן פתרו את זה עם יחידת בס שמורידה ״לחץ״ מהפאנל עצמו. והתוצאה בהחלט ראויה.
הפתיח נשמע פשוט מעולה. בעוצמה הנכונה ובמשקל הנכון. הקשר בין יחידת הבס לפאנל אינו מקרי. הם מנגנים יחד כאילו נולדו זה לזה (היה לי חשש בהתחלה בעניין הזה). הרמקול מצליח להציג במה ענקית, גבוהה מאוד, ריאליסטית במיוחד. הרמקול מציג צליל אוורירי מאוד, הפרדת הכלים טובה מאוד והיכולת שלו לשחזר את ה״קריאשנדו״ טובה מאוד אך לא מושלמת. זה אומר שמתוך יצירה שלמה, אתם עלולים להחשף לכמה מאיות השניה שהרמקול נמצא בקצה היכולת הדינמית שלו, אבל זה בטל בשישים לעומת היכולת הכללית שלו.

 MartinLogan - ElectroMotion ESL

הרמקול מציג כלי נשיפה מאוד משכנעים, אפקט הגובה מסדר לנו תמונת סטריאו מאוד מאוד ברורה ומדויקת. הרמקול מאוד ״מערב״ בשיחזור מוסיקה. הוא מצליח להפיק תזמורת סימפונית מאוד משכנעת. אבל מה שהפתיע אותי במיוחד, זה שהוא אולי הרמקול האלקטרוסטטי היחיד שמצליח לשחזר חווית במה גם למי שלא יושב בדיוק במרכז. וזה בזכות הפאנל שלו, שברוב המוחלט של המקרים בנוי מלוח ישר, בעוד הרמקול הזה, בעל פאנל בצורת חצי גורן. זה אומר שלהבדיל מרמקולים אלקטרוסטטים אחרים, הרמקול הזה אינו דורש נקודת ישיבה מדויקת במרכז.

manowar - warriors of the world


אני ממשיך עם אתגר דינמי ועובר דווקא למוסיקת רוק כבד. כאן קל לחוש שהרמקול הזה לא מת על הז׳אנר הזה. וכל כך למה? משום שמוסיקת רוק כבד (מטאל) שומעים בעוצמה גבוהה. לפחות אני כזה. זה בשביל לקבל את התחושה של איצטדיון גדול. עוצמה, היא חלק מהחוויה כאן. הרמקול הזה דינמי אבל יש ו גבוות שלרמקול רצפתי דינמי הם מטושטשים יותר. דהיינו, כשהאלקטרוסטטי מפסיק להיות דינמי זה מאוד בולט. זה מתבטא בקושי מסוים להעביר לנו גם שירה, גם דיסטורשיין של גיטרה חשמלית, גם בס וגם תופים, בעוצמה שבאמת תרצה אותי. יוצא שבסגנון המוסיקה הזה, הרמקול הנבחן לא גיבור גדול. ואם נודה על האמת, למרות שיש לא מעט אודיופילים חובבי מטאל, לא בשביל זה קונים רמקול אלקטרוסטטי.

 

Ben Webster -Stormy Weather (Live in Copenhagen, 1965)

 


 

 

 במוסיקת ג׳אז תמצאו משהו אחד שאפשר למצוא רק ברמקולים אלקטרוסטטים ואם לא תמצאו אותם רק בהם, תמצאו אותם ברמקולי היי אנד אולטרה יקרים. אני מדבר כמובן על שקיפות. רמקולים אלקטרוסטטים מעצם הטופולוגיה שלהם הם שקופים בטירוף. הצליל שלהם לא מתבל דבר. הוא טבעי מאוד, נטרלי לחלוטין. פסנתר כפסנתר בלי שמץ של נפיחות. והמדהים הוא, שיחידת הבס אינה מורגשת כאיטית מידי, מהירה מידי - הצליל קוהרנטי לחלוטין. מצאתי כלי נשיפה ממתכת שנשמעים פשוט מצוין. היכולת של הפאנל הכל כך מהיר ומפורט, מאפשר לכל ״פיפס״ לצאת החוצה אל המאזין. בסולו הקונטרבס הביצועים מעולים. התחום הנמוך מאוד מפורט, טבעי, ״נכון״. וכמו בפסנתר, שגם הוא משתף לא מעט את יחידת הבס התחתונה, גם כאן לא חשתי בבור בינו לבין הפאנל האלקטרוסטטי.


MartinLogan - ElectroMotion ESL

 הבמה, כמו שאני מצפה מרמקול בטופולוגיה הזו, פשוט מדהימה. הצליל מאוד הולוגרפי ומוגדר, תמונת הסטריאו משכנעת מאוד. קל להבין שלנגד עיני פסנתר בגודל טבעי, והפרופורציות בינו לבין הסקסופון לקונטרבס מדמות מציאות. דהיינו, כל כלי מקבל את המרקם הטונאלי שלו, המימדים שלו והמיקום שלו בבמה.

 הערה: שיקיפות - שקיפות היא לא רק הצליל השקוף שבוקע מהרמקול אם כי גם הרגישות לכבלים ומגברים שונים. הרמקול הזה ער לכל שינוי שמתרחש מאחוריו. זה מעיד גם על פינוק. למרות מחירו הצנוע (יחסית), הוא ידרוש אלקטרוניקה ברמה מסויימת על מנת להישמע במיטבו. ולכן, אם ברשותכם רסיבר קולנוע ביתי, יש סיכוי יותר מסביר שלא ממש תאפשרו לרמקול לעשות את מה שהוא באמת יודע לעשות.


 MartinLogan - ElectroMotion ESL

  Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

 

 

 

 אחד היתרונות הבולטים של רמקולים אלקטרוסטטים הוא בשיחזור קולות אדם. אבל כאן יש תנאי. על ההקלטה להיות ממש טובה. אחרת, אם תחזרו קצת למעלה להערה שלי על שקיפות, תקבלו תוצאה בינונית. הקלטה טובה של קולות אדם תפיל אתכם לקרשים ותסדר למי שלא התנסה ברמקול יקר, סטנדרט חדש. ומדוע? מפני שהפאנל המאורך והגבוה הזה מאפשר משהו די נדיר במחוזות שיחזור המוסיקה - מימד הגובה. הרמקול הזה מצליח לתאר את הגובה של פברוטי ביחס ליתר. יחד עם זאת, הוא גם מצליח להפיק את הניואנסים שבקולות אדם כמו נשימות, סגירה ופתיחה של השפתיים וכמובן - הנידנוד שבקולם. מידת הרזולוציה מרשימה מאוד המאפשרת בקלות להבחין בכלי התזמורת מאחור, הפרופורציות משכנעות והבמה - במיוחד בשירה, מגיעה אלינו כמו ״מפל מים״ שנשפך מהרמקול.
אני יכול להעיד שבשחזור קולות אדם, זהו אולי הרמקול הטוב ביותר למחירו.

נקודות ציון

העמדה
 

מאוד רגיש למיקומים וחלל. יש לזכור כי רמקול אלקטרוסטטי הוא רמקול שמנגן גם קדימה וגם אחורה. על אגרטל, מראה, מרחק מקיר אחורי ישפיע ישירות על כל טווח התדרים. יש להעמיד את הרמקולים כאשר מאחוריהם תכונות אקוסטיות דומות. אחרת, הבמה פשוט תזוז לכם הצידה. מצאתי שמרחק מינימלי של מטר אחד מקיר אחורי יספיק. פחות מזה, איכות הצליל נפגעת. עם זאת, להבדיל מאלקטרוסטטים בעלי פאנל ישר, נקודת ההאזנה המיטבית של הרמקול הזה היא רחבה יותר מעצם המבנה שלו.
 

חשמל
 

הרמקול מגיע עם שנאים משלו ולכן אין שום אפשרות להחליף לכבלי חשמל שונים. עם זאת, בחיבור לסוגים שונים של שקעים (זהב, בריליום, נחושת, רודיום, כסף) שברשותי, מצאתי שיש השפעה קלה מאוד על סוג החומר. החומר שנשמע הכי טוב לטעמי היה הנחושת. הוא לטעמי היה המאוזן והנכון ביותר עבור הרמקול הזה בחלל שלי.

התאמה לחללים

מתוך הצורך להעמידו לפחות מטר אחד מקיר אחורי, הוא ידרוש חלל מינימלי של 4 על 4 מטרים. זה משום שגם שלהם זה מזה יש משמעות. זהו אינו רמקול לחללים קטנים מזה אך בהחלט יסתדר עם חללים גדולים מזה.

התאמה למגברים

זהו רמקול מאוד מפונק. במקרה שלי הוא שודך לאלקטרוניקה מאוד יקרה ומושקעת אך יחד עם זאת, שידכתי לו גם מגבר משולב של ארקם ובאמצע, מגבר משולב של yba במחיר אמצע (ביקורת בקרוב). ככל שתעלו באיכות ההגברה כך ייטב. המחיר שלו מאוד מטעה. לרוב רמקולים במחיר הזה יסתדרו גם עם מגבר משולב טוב מאוד אך ״עממי״. הרמקול הזה לא מהסוג הזה. הוא דורש איכות מאחוריו, וכשתתנו לו אותה, הוא יעשה בדיוק את מה שאני מדבר עליו.

MartinLogan - ElectroMotion ESL

סיכום

זהו רמקול שאינו מרשים בהתחלה. צריך לעכל מה שומעים, לחיות אותו, להתרגל אליו. ברגע שתתרגלו לצליל הזה, לשקיפות הזו ולאווריריות הזו, יהיה קשה לכם לחיות בלעדיו. מנסיוני, רובם המוחלט של חובבי האלקטרוסטטים נישארים עם הטופולוגיה הזו הרבה שנים. וכשהם מחליטים לעבור לרמקול דינמי, הם לרוב מטפסים לקצה העליון של הרמקולים הדינמים. זה משום שיש כמה דברים שאלקטרוסטטי עושה בזול, שניתן להשיג רק ביותק עם רמקול דינמי. לעומת זאת, מה שהוא עושה לא טוב, עבור לא מעט חובבים, בטל בשישים.
ואם אסכם את דברי בפסקה אחת, אדווח לכם שמדובר ברמקול היי אנד אמיתי עם כל היתרונות והחסרונות שלו. היתרונות הן שאתם יכולים להגיע איתו כל כך רחוק שיהיה לכם קשה לשחרר אותו מכם. היתרונות הן בבמה ובהולוגרפיה שלו שפשוט מפילה לסתות במיקום ובחלל הנכון. הוא מפורט ורזולטיבי וחשוב לא פחות, מאוזן מאוד. החסרונות שלו הן ביכולת לנגן מוסיקת רוק כבד בעוצמה גבוהה ששם הדינמיקה תפגע, הוא מפונק בכל הנוגע לשילוב הגברה ומיקומים. זה רמקול דורש, והוא דורש שמאחוריו יהיה משהו שייתן לו להתבטא במיטבו. במידה ואתם ״חפיפניקים״ אז הוא לא בשבילכם.


שורה תחתונה: תשקיעו בו ותגלו עולם של היי אנד אמיתי.

אחריות ושירות: טופ אודיו
מחיר: 17,600 ש״ח

מעבר לתגובות בפורום