וואו! ממיר דיגיטל לאנלוג Lavry Engineering

נמר לוי
04-02-2019 02:05

לא מאוהב ברכיבים דיגיטלים. יש לי קטע אנלוגי כזה. אך הפעם אני מוכרח לחשוף אותו בפניכם. האם זה הממיר הטוב שיש למחירו?

הממיר הוא הלב של המערכת הדיגיטלית. הוא אחראי על הפיכת האות הדיגיטלי המגיע מהטרנספורט/מחשב/סטרימר לכזה אנלוגי שמתחבר למגבר שלכם ומשם לרמקולים. הוא המקשר בין הוירטואלי למציאות, בין הקובץ הקר לצליל עצמו המגיע לאוזן בסופו של דבר.

יצא לי לשמוע לא מעט ממירים במהלך הקריירה שלי. ברוב המוחלט של הפעמים, אני, כחובב אנלוג מושבע, מתחמק מלכתוב עליהם. מדוע? משום שברוב הפעמים זה פשוט נשמע בינוני. אלה שאני כן כותב עליהם, הם כאלה שהצליחו לעבור רף מסויים, גם בהתאם למחיר, שהופך אותם לכאלה ששווה ממש להתרכז בהם, להתייחס לצליל שלהם וממש, אשכרה, לפתוח את המחשב ולכתוב עליהם.

 lavry engineering

 

את המוצר הבא קבלתי מאחיינו של היצרן. את הגילוי הנאות הזה אני מכיר רק אחרי שהחזרתי את המוצר ליבואן החדש. וההפתעה היתה גדולה. שהרי מדובר ביצרן שהוא לא רק יהודי, הוא גם ישראלי לשעבר שהיגר לארצות הברית ושם, מתוך אהבה לצליל ומתוך הידיעות שלו באותות דיגיטלים, החליט ליצר ממירים לתחום האולפני. ומשם קל היה להגיע לתחום הביתי. ובכלל, דעו לכם שלא מעט יצרני אודיו שאנו מכירים היום, החלו את דרכם בחדרי הבקרה של האולפן. שהרי שם הכל אמור להיות הכי שקוף, הכי נכון, הכי מדויק. אז זהו שלא ממש, כנראה שהשוק הביתי דורש לא פחות. במיוחד בקליבר הזה.

על ההיסטוריה של היצרן ״Dan Lavry״ מקים והמתכנן הראשי של ״Lavry Engineering״ אפשר לקרוא באתר הרשמי שלו. שם גם תוכלו לטייל בין המחלקה המקצועית למחלקת ה״היי פיי״ המיועדת להאזנה ביתית. דהיינו ממיר דיגיטל לאנלוג או לשוק המקצועי, אנלוג לדיגיטל. ההבדלים בניהם הם לא בבקרת האיכות או באיכות הרכיבים בכלל. גם התכנון לא השתנה כלל. ההבדלים הם ביציאות למקרופונים והמבנה הבסיסי שמיועד להתברג לשידה אולפנית 19 אינטש.

אבל בגדול אני יכול לספר לכם שהחברה נוסדה בשנות ה-80, וההתמחות המוחלטת של היצרן הוא יצור ממירים דיגיטלים לאנלוגים להיפך לישומים מקצועיים וביתיים. דהיינו - ממוקד המרה.

בין שלל המוצרים תמצאו ממירים בטווח מחירים שנעים בין כמה אלפי שקלים ועד ל-40,000 ש״ח לדגם הזהב הממוקם בקצה העליון של החברה.

Lavry Engineering da11

הממיר העומד למבחן הוא בעצם ממיר מדיגיטל לאנלוג בעל יציאה אקס אל אר מאוזנת וכניסות USB, אופטי וקואקסיאלי. יחד עם זאת לממיר כניסה דיגיטלית מאוזנת שגם היא כמובן  XLR . בנוסף, בחלקו הקדמי סוויצ׳ים כאשר אחד אחראי על העוצמה, אחר על הכניסה הנבחרת ועוד אחד נוסף שהוא הפתעה גמורה - משפר במה.

 lavry engineering

אבל אני לא הולך לספר לכם בעברית על הספספיקציות שלו. ולכן, באתר שלו הוא מתאר את זה הכי טוב. אם קשה לכם עם הגודל של התמונה, השקעתי בכם והוספתי לינק ישיר לנתונים הטכנים שלו (אין יותר מתחשב ממני).

lavry engineering

lavry engineering

איכות הבניה של המוצר היא בסטנדרט צבאי. המימדים צנועים למדי אך התחושה היא שהוא פשוט בנוי בסטנדרט כזה שאפשר להשתמש בו במהלך קרב צבאי אלים מבלי שתחששו לחייו. שכמו שכתבתי קודם, שווה ביקורת רצינית מסודרת. כן כן, חצי טון ספויילרים וכבר הבנתם שאני חושב שמדובר בממיר אדיר. אבל בכל זאת, גם לקרוא סופרלטיבים זה כייף, לא?


אז קדימה. בואו נתחיל לפרגן לו במוסיקה

Ben Webster -Stormy Weather (Live in Copenhagen, 1965)


 

פסנתר במערכת דיגיטלית, לפחות מלא מעט שאני התנסתי בהם, נשמע כאילו דחסו אותו לתוך אקווריום ומשם חל מאמץ אדיר לשכנע אותי שמדובר בפסנתר אמיתי ולא באיזה סינטיסייזר מאולץ. אני כמובן מגזים, אבל כזה אני - מגזימן. עם התחום הגבוה ברוב המקרים נשמע לא ממש טבעי במערכות דיגיטליות שמחירן אינו כשל מכונית ספורט גרמנית (אפשר גם משומשת). במקרה הזה הפתיח של הקטע הבא הביא אותי לכתוב את כל הפתיח שמעל. ומדוע? משום שזו אחת הפעמים הבודדות, מלבד הממיר של נגרה שהוא הטוב ביותר ששמעתי אי פעם (אבל מחירו יסדר לכם ארנק שטוח לתקופה לא מבוטלת), הממיר הזה פשוט הפיל אותי לקרשים. הפסנתר טבעי, בלי חתימת קול דיגיטלית ורזה. המשקל של הפסנתר נכון, המיקום שלו והמימדים שלו פשוט נכונים. מצאתי תחום גבוה מעולה, מלא, מפורט ותאמינו או לא - אנלוגי לחלוטין. הסקסופון נשמע מצוין. הוא מוגש עם הרבה אוויר, פירוט מרשים, מהירות ומיקרו דינמיקה בציון המתקרב לציון כזה שאין מעליו.

 

lavry engineering

 

 Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti



במוסיקה קלאסית מורכבת, במיוחד בתחום ההפרדה, הדיגיטל מאותגר מאוד. לא אגיד לכם שהממיר הזה מעביר תזמורת סימפונית מושלמת, האמת שאין מוצר כזה, אבל הוא עושה כמה דברים שאני מכיר רק ממערכות דיגטליות יקרות להחריד. והאמת היא שגם החלטתי להשוות אותו לכאלה. ומדוע? משום שאת היצרן הזה אני מכיר שנים מתחום האולפן והוא תמיד היה נחשב לכזה ״היי אנד״ שמעט מאוד אולפנים מחזיקים. אי לכך, בהתחשב ביכולות שאני מכיר מהאולפן, אני לוקח אותו ברצינות ומשווה אותו ליקרים שאני מכיר. ולא, הוא לא מאכזב. הפתיח מרשים מאוד. גדול, חזק, החלטתי, מפורט וצליל הדעיכה שמתקבל לאחר שהקשתות עזבו את הכלי פשוט מרשים. גם בקריאשנדו הממיר הזה לא גומר את הצליל. להיפך, הוא מרגיש מאוד נוח בקטעי מוסיקה מורכבים כמו זה ואחרים. הבמה שלו, מבלי שאתערב ברמה הדיגיטלית, כשהכפתור בכלל ״מנוטרל״ מוגשת בצורה משכנעת למדי.

lavry engineering

 


  Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

 


בקולות אדם, כמו במוסיקה קלאסית וכלים אקוסטים בכלל, הממיר הזה יודע את העבודה. לא תמצאו דיגיטציה בקולו של פבבורטי ולא בקולה של סטרלנד. יחד עם זאת, תקבלו את הפרופורציות הנכונות בין קולות אדם לבין כלי התזמורת מאחור. במה, כמו בשאר קטעי המוסיקה, מרשימה מאוד. הצליל מאוד הולוגרפי, אמנם לא כמו פטיפון, אבל תאמינו או לא, מתחיל לעשות צעדים לקראת. עוד מצאתי שהוא שקט בטירוף. שקט במידה כזו שכל נשימה, כל צליל שיקלט במקרופון בשכבות שמאחור יתגלה לכם במערכת. ובכלל, רמת הפירוט היא לעילא ולעילא.

 lavry engineering

Manowar - Warriors of the World



זה מבחינתי סיום מרשים. מגבר ווליום, שם את הראש אחורה ונותן לממיר לקחת אותי להופעת רוק בפארק ענקיסטי. כן כן, אני יותר לא מרחיב על עניין הבמה שהוא משחזר - תשמעו בעצמכם ותבינו. מה שכן, הוא סידר לי אחלה אנרגיה בבס, רזולוציה מדהימה ודינמיקה כזו, כאילו נועד לרוק. קולות אדם כבר למדנו שהוא יודע לשחזר מבעד לתזמורת סימפונית אז אין סיבה שלא יסתדר עם כמה נגנים מחורפנים שבעבר שברו את שיא הדציבל בבמות בארצות הברית (טוב נו, זה לא בדיוק הנגנים אם כי מערכת ההגברה שהוצבה שם), אבל זה מלמד גם על רוח המפקד, אופי ההקלטה שלהם - ללכת על הקצה. והקצה הזה מרגיש לממיר הזה כאילו הוא על הספה בבית. בעצם אני הייתי שם, אבל הרגשתי כאילו אני בפארק, רק הממיר הרגיש נינוח. תוצאה מהממת!

lavry engineering

מגבר אוזניות

את אותם קטעי מוסיקה בדיוק בחנתי עם האוזניות שלי. האוזניות הן כמובן ה-Kennerton Vali המדהימות שלי. היכולת שלהן לחשוף את היכולות של המגבר הזה הופכים אותה גם לנבחרת השנה שלי וכמו כן, החלטתי בזמנו פשוט לרכוש אותה. מגבר האוזניות מעולה, שמעתי טובים ממנו אבל הוא בהחלט בקטגוריה של הטובים. הוא אינו המפורט ביותר שנתקלתי בו, לא הדינמי ביותר ולא השקט ביותר. עם זאת, הוא בהחלט יספק לכם הנאה מרובה בהאזנה לאוזניות טובות. לזה נוסיף את היכולת להניע אוזניות שנחשבות לקשות להנעה כמו הבייארדינמיק עם התנגדות מאתגרת של 600 אוהם ובקלות יתרה, יניעו אוזניות סטנדרטיות.

בנימה אישית

עם הממיר הזה חייתי במשך יותר מחודש. מצאתי את עצמי מאתגר אותו בכל סגנון מוסיקה אפשרי. ישבתי ושיחקתי עם הפרמטרים כאשר הפרמטר העקרי הוא במרחב הבמה. הוא מאפשר לשחק בין במה רחבה לבין במה צרה יותר. מדוע זה טוב? תלוי במיקומים של המערכת שלכם ובחלל שלכם. אם הוא כזה שלא מאפשר לכם להגיע לפוקוס מוחלט, האופציה הזו תעשה את זה עבורכם וזה יקרה מבלי שתפסידו אפילו פרט אחד בצליל. במקרה שלי, מכיוון שהסלון והמערכת טופלו היטב, ומכיוון שהחלל שלי מטופל אקוסטית, לא היה צריך לחפש לו את המיקום המושלם. חיברתי ושידרתי, זה ניגן מעולה מהתחלה.

נקודות ציון

טבעיות

מדובר במוצר שמציג צליל טבעי ביותר. לא תחושו לרגע אחד שמדובר בממיר דיגיטלי למעט רגעים קטנים מאוד, במוסיקה אקוסטית, שמאחור, ממש בניואנסים, אפשר לגלות איזו נגיעה דיגיטלית. ותגלו את זה בשני תנאים. התנאי הראשון הוא מערכת חושפנית והתנאי השני הוא ריכוז. אם אחד מהם אינו מתקיים תקבלו מוצר אנלוגי לחלוטין

העמדה ושיכוך

כמו כל מוצר אודיו שיכוך ראוי מקפיץ את היכולות שלו. הוא בנוי נהדר אבל לא מתמודד היטב עם ויברציות. כלומר, הוא קשוח ברמה שיספוג נפילה או כדור 05, אבל יזדעזע מכת בס אימתנית. שיכוך ראוי הכולל מדף איכותי ימנע ממנו לחגוג יחד עם הצליל. הוא פשוט יפיק דינמיקה טובה יותר, פרטים מרובים יותר והכי חשוב - טבעיות משופרת.


נוחות תפעול והתקנה

קל ופשוט. לא צריך תוכנה לא הכנות ולא טלפון לטכנאי. חבר ושדר - ממש ככה. ולכן, גם חמי, שהוא טכנופוב מוצהר, יסתדר איתו בקלות.

lavry engineering


סיכום

האם זה הממיר הטוב ביותר ששמעתי? לא. וזה משום ששמעתי טובים ממנו. אממה, הם עלו לפחות כפול. האם זהו אחד מהממירים הטובים ששמעתי ביחס למחיר? חד משמעית כן. היכולת שלו לשחזר מוסיקה אקוסטית טבעית היא פשוט פנומינלית. היכולת שלו לעשות את זה גם בקטעי מוסיקה מורכבים הופכת את הפנומינל ליותר מזה. היכולת שלו לעשות את שני אלה במחיר הזה מעלה אותו בעוד דרגת פנומינל. וזה מבחינתי המפתח לצליל טוב - טבעיות ונטרליות. הוא נטול צבע, אין לו גוון בכלל. הוא פשוט מזרים את המוסיקה נכון. הוא דינמי בטירוף ויצליח לשחזר תזמורת סימפונית באופן כזה שאי אפשר להתעלם מהיכולות שלו. הוא יסדר לכם במה ענקית ואם לא מספיק לכם, משחק קטן בבורר הנכון ותגיעו לבמה הזו שתעשה לכם את זה. בגדול, כמעט ואין לו כאן ביקורת - נטו התפעלות. וזה רבותי, זה הכי כייף שיש.

שורה תחתונה: האם זה הממיר הטוב ביותר שיש במחיר הזה? לא יודע, לא שמעתי את כולם. אבל ממה שיצא לי לשמוע - פשוט וואו!

מחיר: 6300 ש״ח

אחריות ושירות: קאזו

מעבר לתגובות בפורום