ביקורת סרט - סגן הנשיא עם כריסטיאן בייל

סרגיי ליטבק
15-01-2019 17:39

הסרט הזה מעביר אותנו סטאז' על הפוליטיקה האמריקאית, פוקח את העיניים ומלמד אותנו כמה שיעורים חשובים. קולנוע חשוב וצוות שחקנים איכותי. שווה צפייה.

מה לעזאזל אני יודע על הפוליטיקה האמריקאית? מה אני יודע על הפוליטיקה הישראלית? אני יכול להבין ואף להביע דעה על הנושא התקשורתי, אולי גם עמדה פוליטית תקשורתית, בבטח אני יכול להגיד משהו על סרט כזה או אחר, לפחות את עמדה שלי! אבל מה אני יכול להגיד על הסרט על  פוליטיקה אמריקאית? כמו שאמרו בזמנו בלימודי חשיבה עצמית: "תתייחס לאנשים כאילו היו ילדים קטנים עם פוטנציאל להבין אותך במידה ותסביר דברים בצורה פשוטה ומובנת.." אז אני אנסה לעשות את זה בצורה כזאת, אחרי שראיתי סרט שהתייחס אלי כאילו הייתי ילד קטן ואולי אף אינטליגנטי - או שלא. זה לא שאני לא אינטליגנטי, זה היוצרי הסרט חושבים שאולי אנחנו הצופים לא כאלה ולא מנקודה אגוצנטרית, אלה כי אנחנו עדר (גדול ומטומטם). משועשעים? יאללה מתחילים!!!

אני חושב שרוב האזרחים הישראלים אינם בקיאים בתרבות האמריקאית, שלא לדבר על הפוליטיקה האמריקאית, היסטוריה ארוכת שנים של תרבות שונה, עם חשיבה אחרת. ובכלל, למי יש זמן להתעסק עם פוליטיקה של מישהו אחר, כאשר אין לך זמן להתעסק בפוליטיקה שלך (אלא אם זו העבודה שלך). בנוסף על כך, האם זה בכלל מעניין אותנו? כפי שצויין אף בסרט: כיום, המשכורות נמוכות והעבודה רבה וקשה עוד יותר, אז כאשר אנחנו יוצאים לחופש קצר בסופ"ש, האם באמת אנחנו שמים על איך פועלים תאגידים ואיזה חוקים הם מעבירים? אז, כאמור, אנחנו לא בקיאים בפוליטיקה ההיא, שלא לדבר על הפוליטיקה שלנו (אני אומר את זה כי כולנו אוהבים להתלונן, אבל רובנו לא עושים דבר בנידון ולכן אנחנו ממשיכים לחיות באותו ה"חרא", וכל בחירות מוכיחות את זה שוב). אז כאשר מגיע הנושא הפוליטי, כולנו אוהבים לשחק בספורט הלאומי, לחרטט בהבנה בנושאי ביטחון שרובינו לא ממש מבינים בהם לעומק, אבל מי אוהב להודות שהוא לא מבין במשהו? למי יש אגו ירוד בצורה כה דרסטית ומסוכנת? ובכן, למעטים מאיתנו ולכן אנחנו כמו עדר - צועקים את אותן סיסמאות עם אותה הבעת פנים של "אני מבין". אגב, בשלב הזה אני אנסה להמנע מלהפוך את הביקורת הזאת  לדיון פוליטי, למרות שזה יהיה ממש קשה, כי כולנו נמצאים ממש בתוך הסחי הזה שמצד אחד בא להגן עלינו, מצד שני, זה כל כך טובעני שקשה לראות משהו מחוץ לכך.

אז בעניין של הסרט: צוות השחקנים בתחילה - אינני יכול שלא לציין את כריסטיאן בייל כל כך לטובה (בטח ובטח אחרי הפרשה של שליחות קטלנית 4), אבל השחקן הזה בהחלט ידע להביא חיים לדמות האמיתית והאנושית הזאת ואחרי טרנספורמציה ב"המכונאי", בו הוא הוריד איזה 30 קילו ממשקל גופו, בסרט הזה, בייל מעלה באיזה 30 קילו ומצליח לעשות שואו מהדמות אותה הוא מגלם (דיק צ'ייני) שבתחילתה של השנה הזאת, אתם עוד תזכרו, אבל הוא יועמד לאוסקר על הדמות שלו ויש סיכוי לא קטן שהוא אף יזכה (אגב זה לא קורה הרבה, אבל הסרט רשמית יצא בארה"ב עוד בתחילת דצמבר אשתקד.. אזי פרסי האוסקר 2018, קבלו מתחרה). הבימאי אדם מק'קאי, שנמצא בתעשיה הקולנועית מאמצע שנות התשעים, נראה שבתחילת שנות האלפיים, היה לבמאי של קומדיות שיהיו שיגידו שהיו לקלאסיקות של הז'אנר וכמה שאני לא מתחבר אליהן, חייב לציין שכך הדבר ו"הרי החדשות", הוא קלאסיקה קומית ואדם אחראי על הסדרה הזאת ועוד כמה סרטים שהיו בז'אנר הקומי אך לדעתי אלה סרטים לא לטעמי. למרות שהוא היה בין הכותבים של "איש הנמלה", שהיה די חביב לדעתי ותו לא, דווקא הסרטים האחרונים שלו, מראים בגרות ורצינות (למרות שהסרטים משאירים טון קומי, או יותר ציני), הם הרבה יותר בוגרים: סגן הנשיא, מכונת הכסף - מה שעוד יותר מגניב כי חצי מהצוות השחקנים של הסרטים הללו, מופיעים שוב עם הבימאי בסיפור הזה.

ביקורת סרט - סגן הנשיא

אחרי הזהרת הספויילרים, נחקור מה היה בסרט הזה?

למעשה מדובר על סיפור חייה של דיק, החל משלב שבו הוא בגיל העשרים בשנות ה60 של המאה ה20. הוא כבר נשוי לליין (איימי אדמס שנותנת עבודה מצוינת, אולי לא של חייה, אבל בהחלט ראויה לשבח) אבל הוא שקט באופיו ודי לא מוצלח בכל מה שהוא נוגע בו. אין לו שאיפות רבות, ורק בקבוק אלכוהול, הוא חברו באותה התקופה. אחרי דרישתו מוציאה אותו בפעם השנייה מהמעצר, היא מאפסת אותו לקחת את החיים שלו לכיוון אחר ומחזיר. אותו למסלול של הגבר שהיא רוצה לצידה שיהיה. וכאן הוא מתאפס וחוזר לספסל הלימודים בתחום הפוליטי. בסטאז' בבית הלבן, הוא מכיר את דונלד ראמספלד (סטיב קארל - אני חייב להגיד שאני נהנה לראות את השחקן הזה משחק דמויות שאינן קומיות, אלה דווקא ציניות. דווקא ממנו הדמויות יוצאות חיות הרבה יותר על המסך ועל זה אני מעריץ אותו). דונלד הופך להיות למורה דרך של צ'ייני בבית הלבן ובפוליטיקה בכלל. 

אחרי תקופת זמן, הלימוד והחניכה מסתיימים, צ'ייני מתקדם לתפקידים בכירים יותר ויותר ועם שינויי ממשל עולה יורד במעמדו. בין לבין הוא עובד בחברות שונות כמייעץ פוליטי וכאשר תומכיו עולים לשלטון, חוזר לבית הלבן. בשנות ה80, אף מתמודד בעצמו לתפקיד הסנטור ובגלל תמיכת אישתו, נבחר לייצג את המדינה שלו. שוטפים לפוליטיקה ומורה הדרך, הוא מחזיר אותו מגלות באירופה כנציג באו"ם. 

אחרי שנים של פעילויות שונות, לעת זקנה נראה כי הוא הולך לפרוש מחיי הפוליטיקה, בתקופת חייב הוא הרוויח טוב ועוד ממשיך לייעץ באופן פרטי לתאגידים ענק, ונראה כי הסיפור הולך להיגמר ברגע הזה.. נראה כי המסך יורד והכתוביות עולות.. אבל לא כך הדבר! הבן של ג'ורג' בוש, שעד לפני כמה שנים היה ילד צעיר מסטול שלא מעצמו, מתמודד לנשיאות ארה"ב, ונראה שזה רק כדי להוכיח לאבא שלו שגם הוא יכול. משום חוסר הניסיון שלו, הסקרים מראים כי אין לו סיכוי ללא תמיכה של פוליטיקאי עבר שיש לו ניסיון, אבל צ'ייני לא רוצה להיות סגן נשיא (שעד אז היה נחשב לתפקיד עם אפס מעשה) ואחרי שדיה את ההצעה, מסכם עם ג'ורג' הבן, שאם הוא רץ איתו להרפתקה הזאת, הוא יקבל קארד בלאנש בכל הנושאים החשובים של הניהול הממשל.


כמו שאני תמיד אוהב לעשות, כאן אני אעצור ואגיד.. חלאס, רוצים לדעת מה היה? לכו לראות בקולנוע, כי ראבק, זה שווה את זה. זה לא מארוול והנוקמים שהולכים להביא מיליארדי דולרים, אבל זהו סרט שנודע לעצמו, יוצרי הסרט מבינים את החשיבות של הסיטואציה, מי הדמויות ועל מה נעשה כאן הסרט. אופן ההנגשה של הסיפור, אמצעים קולנועיים המגוונים, שיביאו אתכם לבכות מצחוק, ועוד אלמנטים שונים שכאשר תראו את הסרט, תבינו על מה דיברתי.

הסיבה העיקרית לחיבתי לסוג ז'אנר הסרט הזה, הוא היכולת פתיחת עיניים של הצופים בכל מקום לראות מה הפוליטיקאים של המדינות שלהם, עושים לאזרחי אותן מדינות. אולי גם אצלנו אנשים יתחילו לשים לב, אך מאחורי הקלעים דופקים את האזרחים הפוליטיקאים עם אינטרסים שלהם ואותנו לא סופרים בכלל.

ציון: 9

בבקשה, שתפו את כולנו מה הייתה החוויה שלכם בסרט. תהנו.

סגן הנשיא - VICE

ארה"ב, 2018

במאי: אדם מקיי

שחקנים: כריסטיאן בייל, איימי אדמס, סם רוקוול, סטיב קארל

אורך הסרט: 132 דקות.

מעבר לתגובות בפורום