עדשת אולימפוס 17 מ";מ F1.2 פרו במבחן

ליאור קורן
29-12-2018 20:00

סקירה: עדשת הפריים 17 מ"מ F1.2 של אולימפוס מציעה ביצועי Pro, עם צמצם גדול במיוחד, חדות וצבעים יפייפיים. כיצ נראה הבוקה שלה ולאיזה סוג צילומים מתאימה במיוחד? בדקנו אותה.

אולימפוס 17mm F1.2 Pro

בשנים האחרונות, הציגה אולימפוס שלוש עדשות פריים מסדרת הפרו, שלושתן עם צמצם גדול F1.2 וביצועים שאמורים להצדיק את המימדים והמשקל לעומת עדשות פריים רגילות. אני בחרתי בעדשת ה- 17 מ"מ היות והיא מתאימה במיוחד לשימושים כלליים ויכולה להיות רב גונית.

רמת הבנייה ואיכות הגימור יאה לעדשת פרו, עם עמידות בנתזי מים ואבק. יש כאן את מנגנון ה"קלאץ'" של אולימפוס שמעביר במשיכה / דחיפת קצרה ממצב של פוקוס אוטומטי לידני ובחזרה (סופר נוח). קוטר הפילטר (62 מ"מ) זהה לשאר עדשות ה- F1.2 Pro וגם לעדשת ה- 12-40mm F2.8 וזה נוח וחסכוני - מאפשר שימוש באותו הפילטר לכמה עדשות. מנגנון הפוקוס שלה מהיר ושקט ואני יכול להעיד שגם בזמן צילום וידאו, הוא שקט לגמרי ואינו נשמע בהקלטה.

ה- 17mm F1.2 גדולה ביחס לפורמט ה"מיקרו 4/3" לעדשות פריים (אורך 87 מ"מ ומשקל 390 גרם), למעשה זהה כמעט במידות לעדשת ה- 12-40 F2.8. על מצלמת ה- E M1 II הזיווג מושלם ויש איזון מצוין ביחס לגוף המצלמה (ל- E M1 II יש גריפ יד מוצלח ונוח מאוד לאחיזה עבורי). העדשה מגיעה עם לחצן

אולימפוס 17 מ
17 מ"מ בפורמט m43 הופכים (בגלל מקדם הקרופ x2 של הפורמט) ל-34 מ"מ בפועל בתרגום לקרופ מלא, מה שהופך את העדשה למתאימה לצילומי רחוב ונוף וצילומי אנשים בחצי גוף או גוף מלא. אם תרצו עדשה לצילומי פורטרטים "קלאסיים", אזי דגם ה- 45mm F1.2 יוכל להתאים יותר. העדשה מכילה 9 להבי צמצם מעוגלים לקבלת בוקה רך ועגול יותר.

אולימפוס 17 מ

יש לאולימפוס כבר עדשת 17mm ותיקה יחסית לפורמט מיקרו 4/3, עם צמצם F1.8 מקסימלי (לצד עדשת הפנקייק 17mm F2.8). זו עדשה קטנה וקלה יחסית ותמיד אפשר לזרוק אותה בתיק "למקרה שנצטרך". אבל, למען האמת, אף פעם לא מצאתי אותה מרשימה בחדות או בביצועי הקונטקסט שלה. לעומת זאת ה- 17mm F1.2 מרשימה הרבה יותר ונמצאת בליגה אחרת (והיא ממוקמת גם בקטגוריית מחיר אחת לגמרי...).

 אולימפוס 17 מ
איכות תמונה

חדות ובוקה
באופן מסורתי בעדשות, שיא החדות של העדשה מחייב סגירת צמצם בכמה סטופים על מנת להגיע לשיא חדות התמונה. אבל, בעדשות עם צמצם גדול כל כך, חשוב שתהיה מספיק חדות גם בערך הצמצם המקסימלי, אחרת במה הועילו חכמינו אם צריך להקריב פירוט כאשר רוצים לצלם בצמצם הכי גדול?

למרבה השמחה, בעדשה שלפנינו, יש מספיק חדות גם בצמצם מקסימלי והוא שימושי בהחלט לצילומים. כאשר סוגרים מעט את הצמצם, סביב F1.8-F2.2 מקבלים חדות פנטסטית. בדוגמה הזו, קצה הקש נמצא בפוקוס, צמצם F1.8 (קובץ JPEG ישירות מהמצלמה), לחצו להגדלה:

אולימפוס 17 מ

לפי הצהרת אולימפוס, מנגנון העדשה לבוקה בצמצם F1.2 נקרא "Feathered Bokeh" ובתרגום לעברית, "בוקה נוצתי":

אולימפוס 17 מ
צילום פורטרטים סביבתיים, מאפשרים להציג את מושא הצילום על רקע הסביבה ונותנים הקשר בין האדם לסביבתו. התמונה הזו צולמה עם צמצם F1.8.

אולימפוס 17 מ
כפי שניתן לראות בהגדלה של 100% בתמונה, חדות לא חסרה כאן:

אולימפוס 17 מ

בזכות הניגודיות הטובה, כולל מיקרו קונטרסט, ה- 17 מ"מ מתרגמת מצויין לשחור לבן:

אולימפוס 17 מ

בזכות הציפויים (בין השאר), ניתן לקבל איתה צבעים יפים מאוד לעין (לטעמי) בגוון ערמוני שאני קורא לו "קולנועי".
"ילדה מתכוננת לפיצה", צמצם F1.6.
ניתן לראות כי גם הבוקה הקדמי יפה ורך.

אולימפוס 17 מ

צילום מול מקור האור, דוגמה נוספת לצבעים שמפיקה העדשה.

אולימפוס 17 מ

חדות ופירוט בצילומי נוף

עדשות פריים עם צמצם גדול לא מצטיינות תמיד בצילומי חוץ לנוף רחוק. גם כאן, אין שום סיבה לצלם באור יום בצמצם גדול F1.2-1.4, אבל כפי שניתן לראות בדוגמה שלפנינו עם F3.2, החדות מצויינת:

אולימפוס 17 מ

חדות 100% במרכז התמונה:

אולימפוס 17 מ

חדות בפינה ימנית תחתונה:

אולימפוס 17 מ

אבל, אם מסיבה כזו או אחרת תבחרו צילום חוץ ב- F1.2, זה לא בהכרח מייצר תופעות שליליות, הפוקוס כאן נעשה על האדם שנשען על הקיר, לחצו להגדלה:

אולימפוס 17 מ

גם CA שעלול להופיע בצילום עם צמצם גדול כל כך, נשלט בצורה טובה מאוד בעדשה הזו (הגדלה 100% מגב המעיל של המצולם):

אולימפוס 17 מ

בוקה F1.2: (ילדה בתחנת רכבת)

אולימפוס 17 מ

אם אתם רוצים בוקה מודגש ועומק שדה רדוד יותר בצילומי מרחק, אז עדשות ה- 25mm / 45mm F1.2 יתאימו יותר. מצד שני, מבחינת אורך מוקד, ה-17mm היא העדשה שמתאימה מכולן לצילומי רחוב. הדוגמה שלפנינו צולמה בתנאי חשיכה ועם צמצם מקסימלי. הברווז של דודו גבע, נמצא במרחק של כ-3 מטרים מהצלם. צולם עם F1.2, מהירות סגר 1/60 ו- ISO 2000. לחצו להגדלה:

אולימפוס 17 מ
מטרייה ב- F1.2:

אולימפוס 17 מ

כאמור, צמצם F1.2 בהחלט שימושי ומספיק חד אם רוצים ליצור עומק מסויים גם בצילום חוץ, הנה לדוגמה כאן בצילום רחוב, לחצו להגדלה:

אולימפוס 17 מ

הפלמינגו הוורוד - דוגמה נוספת עם F1.2:

אולימפוס 17 מ
מרחק הפוקוס המינימלי לעדשה זו הוא 9.5 ס"מ בלבד, עם יחס הגדלה של x0.3. בצילום מקרוב שמתקרב למצב מאקרו, בצמצם F1.2 אפשר לקבל אפקט בוקה ציורי בהחלט:

אולימפוס 17 מ
אולימפוס 17 מ
כרמי ושוט, אפשר לראות צבעים עזים ושמחים, לחצו להגדלה:

אולימפוס 17 מ

עדשת ה-17 מאפשרת לצלם בתנאי תאורה חשוכים מאוד ובכך לפצות על חסרון גודל החיישן בפורמט המיקרו 4/3.
התמונה הזו צולמה בתנאי חשיכה מאתגרים כאשר הרחוב היה חשוך כמעט לגמרי, למעט שני פנסים בצד הרחוק.
לשם השוואה, כך נראו בפועל תנאי התאורה במקום (דרך מצלמת הסמארטפון):

אולימפוס 17 מ
עם האולימפוס, ערך הצמצם הנבחר כאן הוא F1.4, עם ISO 6400 ומהירות סגר של 1/30. לחצו להגדלה:

אולימפוס 17 מ

עם עדשת F2.8 למשל, בכדי לקבל תוצאה דומה, היה צריך לבחור ב- ISO 25,600 או מהירות סגר של 1/8...

סיכום

עדשת ה-17mm F1.2 מצדיקה את תואר ה-Pro והיא עושה בהחלט טוב לפורמט ה- m4/3 בו עושות שימוש מצלמות אולימפוס וגם פנסוניק (ועוד כמה חברות נוספות, כמו DJI ברחפנים מקצועיים, מצלמות וידאו של בלאקמג'יק ועוד). בהנחה ואתם לא מתכוונים לעבור לפורמט מצלמות אחר, במידה מסויימת, היא מסייעת לצמצם פער מול מצלמות בעלות חיישן גדול יותר, בכך שהצמצם הגדול שלה מאפשר לשמור על ISO נמוך בתנאי תאורה חשוכים ולקבל רקע מטושטש יותר (בעיקר בצילום מקרוב).

היות ואורך המוקד שלה שווה ערך ל-34 מ"מ בפועל, שזה אורך רחב יחסית לעדשת "נורמל", אם תרצו לקבל רקע מטושטש ובוקה מוצלח, תצטרכו להתקרב יחסית אל האובייקט המצולם, אחרת ממרחק של כ-3 מטרים ואיך כבר לא יתקבל אפקט העומק. כאמור, בצילום נושא מרוחק יותר, הצמצם הגדול יבוא לידי ביטוי בעיקר ביכולת צילום בתנאי חשיכה, מה שיאפשר לצלם עם ISO נמוך יותר ותמונה גרעינית פחות.

המחיר אינו זול והוא מתאים בעיקר למי שרוצה להפיק את המירב מפורמט ה- m43. זו אינה עדשת Tele, כך שמי שבונה על קבלת אפקט של עומק שדה רדוד ורקע מטושטש צריך להבין מאיזה מרחק יש לצלם עם ה- 17mm F1.2. בנוסף, יש לקחת בחשבון שהיא גדולה יחסית - בטח לעדשות פריים "רגילות" באורך מוקד דומה. העדשה הזו, מתוך דגמי עדשות הפריים Pro מתאימה בעיקר לצילומי רחוב, נוף וגם פורטרטים "סביבתיים". היא חדה מאוד וגם בעת צילום בצמצם הגדול ביותר - F1.2, התמונה חדה דייה בכדי שהמצב הזה יחשב שימושי בהחלט. בנוסף, העדשה מציגה עיוות מינימלי, צבעים טובים ובתוספת בונוס של יכולת צילומי תקריב עם בוקה ציורי.

מחיר רשמי: 4,800 ש"ח
שנתיים אחריות יבואן רשמי גטר קוניוסמר

תמונות דוגמה נוספות:


אולימפוס 17 מ

אולימפוס 17 מ

אולימפוס 17 מ

אולימפוס 17 מ

אולימפוס 17 מ

מעבר לתגובות בפורום