מסך SONY OLED AF9 במבחן!

איציק ירקוני
20-12-2018 11:23

המסך החדש של סוני מביא איתו גם תמונה מדהימה והסאונד? לא צריך יותר רמקולים חיצוניים. כמה היא באמת טובה? איציק ירקוני בדק וסיכם.

שנת 2018 ממשיכה להציג חדשנות טכנולוגית היא מביאה עימה חידושים ושיפורים בתחום המסכים, חברת סוני הציגה השנה שני מסכי דגל מסדרת ה-MASTER היוקרתית. בקטגורית מסכי הליד היא מציגה את דגם ה-ZF9, שמגיע בגדלים (65-75) אינצ'. בקטגורית מסכי האולד היא מציגה את דגם AF9 שמגיע בגדלים (55-65) אינצ', שלמעשה הוא דור שלישי במסכי אולד. ה-AF9 החדיש מחליף את קודמו ה-A1, שני המסכים החדשים כוללים את מעבד התמונה העוצמתי ביותר כיום מדגם X1 ULTIMATE שארחיב לגבי יכולותיו בהמשך, מסך האולד הנסקר ה-AF9  מביא עימו מגוון שיפורים וחידושים בכל הנגזרות ובמיוחד בתחום האודיו, כן רבותי, סוני לוקחת את טכנולוגיית ה-Acoustic Surface הייחודית ומעלה אותה כמה כיתות באיכות ההגברה והשמע, כאשר הדובדבן שבקצפת הוא פאנל המסך שמקבל תפקיד נוסף, הוא משמש גם כרמקול פאסיבי שמיועד לשמש כתחליף ראוי לרמקול הסנטר במערכת רב ערוצי, הטכנולוגיה היצירתית הזאת מצליחה להביא עימה מגוון פתרונות ואפשרויות בתחום האודיו למרבית הסלונים בישראל ובעולם. 

 

sony AF9


SONY

סוני הוא תאגיד יפני בינלאומי המתמחה בעיקר בפיתוח ובייצור ושיווק מוצרי בידור בדגש על התחום האלקטרוניקה הביתית והמקצועית. בנוסף לחברה מגוון שירותים פיננסיים. סוני נוסדה בשנת 1946 תחת השם "Tokyo Tsushin Kogyo" ב-1958 עם התבססות החברה החליטו מייסדי החברה, "מוריטה" "ואיבוקה" שחברתם תהיה בינלאומית והוחלט לשנות את שמה ל-SONY בשנת 1960 ייסדה החברה את התאגיד האמריקאי שלה. סוני היא חברה עם סממן לחדשנות טכנולוגית, היא נחשבת עד היום לחלוצה ומובילה בתחום כשרשמה על שמה פיתוח מוצרים טכנולוגים מתקדמים רבים, כמו הרדיו טרנזיסטור הראשון בעולם, נגן קלטות, שפופרת המסך לטלוויזיות "טריניטרון" ובהמשכו מסך ה CRT-השטוח הראשון בעולם, הווקמן הראשון, מצלמת וידאו 8 מ"מ ו-HI8 ווידיאו  BETAMAX, דיסקמן, הקומפקט דיסק הראשון, המיני דיסק, SACD, מצלמת HD ומיני.DV MEMORY STICK, (DVD  בשיתוף עם חברות נוספות) פלייסטיישן 1.2.3.4, PS PSP' VITA BLU-RAY, בלוריי 4K, מסכי Bravia, ועוד. לצד המצאות אילו החברה עוסקת בפיתוח תחום הצילום החובבני והמקצועי, בקו מוצריה מצלמות סטילס, ומצלמות ווידיאו מקצועיות לאולפנים בפורמט 4K, ביניהם גם מצלמת.VENICE FULL-FRAME 6K סוני ממשיכה בפיתוח פורמט ה-8K, לאחרונה הציגה את מסך ה-8k הראשון בעולם בגודל 85 אינץ’ הכולל 10.000 אזורי תאורה אחוריים, בנוסף בבעלות החברה אולפני הקלטות, ומספר חברות בידור, כמו חברת התקליטים CBS ואולפני ההסרטה של "קולומביה" ו"טרייסטאר". אולפני MGM וספריית הסרטים הענקית שלהם 

עיצוב ומראה

המבנה הפיזי ועיצובו של הטלוויזיה הזה דומה לדגם ה-A1 כשמציבים אותו על המזנון הוא נשען על רגל אחורית אלכסונית דיי גדולה שבה נמצא פאנל החיבורים ההגברה זוג סאב וופרים שטוחים ואי אילו רכיבים אלקטרוניים נוספים. יש צורך להצמיד את הרגל למסך כאשר תולים אותו על קיר. ה- AF9 מגיעה בגדלי 55"-65".

 

sony AF9

 

sony AF9

 

כבר לא צריך כבר רמקולים מבחוץ

כשסקרתי את מסך האולד מדגם AF8 התרשמתי מאוד מטכנולוגית Acoustic Surface פרי פיתח החברה, סוני בחרה בשיטה ייחודית זו להפקת סאונד מהמסך הנקראת Acoustic Surface, להבדיל מרמקולים רגילים בהן עושות שימוש חברות אחרות. פאנל OLED עשוי פלטה אחת ללא שכבות נפרדות או מנגנון תאורה אחורי כמו ב- LED LCD ובזכות זה, סוני בחרה להשתמש בו כמשטח אקוסטי להפקת צלילים. סוני שתלה בתוך הפאנל יחידות אודיו קטנות שמרעידות אותו ויוצרות את הצליל, מדובר בויברציות זעירות אותן ניתן לחוש כשנוגעים במסך, אך הן לא גדולות מדי על מנת להרעיד את התמונה עצמה. 

הדגם הנסקר ה-AF9 עלה עוד כמה כיתות באיכות הסאונד שמניב המסך, סוני בחרה בהגברה דיגיטלית מסוג S-MASTER שפותחה במעבדות סוני עוד בתחילת המילניום, עוצמת הגברה הכוללת במסך 98 WATT RMS כאשר ברגל האחורית של המסך ישנם 2 יחידות סאב וופרים שטוחים שבאים לעזר בכל מה שנוגע לצלילים הנמוכים ומעבה את הצליל. ואיך זה נשמע בפועל, סופר מרשים איכות השמע הבוקעת מהמסך אינה מביישת סאונד בר ברמת כניסה ויותר, שומעים בבירור את הדיבור האנושי שמן הסתם מהווה חלק מרכזי בשידורים. והמוזיקה נשמעת מדהים – גם בווליום נמוך. אם רוצים עוד יותר בס, יציאת האוזניות במסך יכולה לשמש גם כיציאה לסאב וופר חיצוני.

רמקול הסנטר במערכת שמע רב ערוצי מהווה מכשול דיי רציני ובעייתי ביצירת חזית נקייה ואסטטית במרבית הסלונים, סוני הבינה את הבעייתיות בהצבת רמקול סנטר והחליטה להעלות את מסך הדגל AF9 כמה כיתות בתחום האודיו היא הצליחה להשמיש את פאנל המסך שיתפקד כרמקול סנטר לכל דבר, כן רבותי, פאנל המסך במסך הנסקר הופך לרמקול פאסיבי כאשר מחברים אותו ליציאת הסנטר ברסיבר, הרעיון המבריק  מבית סוני מסיר כאב ראש גדול ממשתמשים רבים שהיו בדילמה די גדולה היכן ימקמו את רמקול הסנטר (רמקול שקוע, או קופסתי) בסלון המעוצב שברשותם. ואיך זה נשמע בפועל... מרשים ומפתיע בכל אספקט, פאנל המסך מצליח להתמודד היטב עם עוצמת שמע גבוהה, איכות השמע הבוקעת מהמסך מרשימה ביותר, הטכנולוגיה הזו תהווה תחליף לרמקול שקוע או קופסתי בינוני, אך למרות היכולת המרשימה שמציג המסך בתחום האודיו, הוא אינו מיועד להוות תחליף לרמקול סנטר גדול ויקר במיוחד.


sony AF9

 


שלט רחוק רגיל 

 השלט הרחוק זהה לזה שמגיע בדגמי הביניים של סוני, כדוגמת ה- XF90, גופו עשוי פלסטיק מלבד הגב שלו אשר עשוי בתבליט דמוי עור והלחצנים שלו פחות בולטים (זה דווקא פחות נוח בהשוואה לשלט הרחוק בדגמים הזולים יותר של סוני). הוא עדיין משדר את אותות השליטה שלו למסך דרך אינפרה אדום (IR) ולא RF או BT וזה מגביל את טווח וזוויות השידור שלו. הוא שמרני בתפיסה שלו ופחות מתאים לשימוש במערכות הפעלה חכמות מאשר השלטים בדגמים המתחרים של סמסונג ו- LG ולתחושתי, פחות ראוי למסך פרימיום שכזה. יש בו מיקרופון לשליטה קולית בעברית לחיפוש תכנים באנדרואיד TV דווקא זה כן מתקשר עם הטלוויזיה דרך .BT יש קיצורי דרך לשירות נטפליקס וגם לחנות האפליקציות של גוגל. לחילופין, אפשר להשתמש בטלפון חכם כשלט רחוק עם אפליקציית סוני מתאימה.


sony AF9

 

 

חכמה עם אנדרואיד TV

ה- AF9 עושה שימוש באנדרואיד TV בגרסת 8.0 המרשימה, עם נפח אחסון פנימי של 16GB,  גם כאן, אפשר להוריד אפליקציות מהחנות של גוגל (זוהי חנות של אפליקציות מותאמות לטלוויזיה ולאו דווקא זו המוכרת מהסמארטפונים. ה-AF9 מגיעה עם תפריט חדיש ונוח יותר לשימוש ומקלדת בעברית, תמיכה ב-Alexa וממשק מתורגם לעברית כמובן (ע״י גוגל) עם תוספות של סוני. כגון מדריך מפורט למשתמש, גם הוא מוצג בשפת הקודש. מומלץ לעדכן את אפליקציית נטפליקס לגרסה האחרונה עם ממשק בעברית, ולעדכן לגרסה אחרונה את שאר האפליקציות המובנות ואתם די מסודרים להתחלה. אפליקציית נטפליקס עובדת מצוין באופן חלק וללא גמגומים, אפליקציית סלקום TV  עובדת גם טוב עם מעבר חלק וללא גמגומים בין תפריטי התכנים השונים. 


sony AF9

 

 

חיבורים 

 

3שקעי USB

4 כניסות  HDMI בתקן HDCP 2.3 

1.מחבר קומפוזית

1.חיבור אינטרנט

חיבור RF אנטנה

2 חיבורי אנטנת לווין IF

AC 1 שקע 

1 שקע אודיו אנלוגי 

CAM SLOT 1

Optical 1

1 שקע מיני פלג אוזניות

 

התמונה חברים, איך התמונה?

דגם ה-AF9 מגיע עם מעבד התמונה הנקראX1 Ultimate  שמחשב למעבד התמונה העוצמתי והחדשני ביותר לזמננו, המעבד מבוסס על רעיון  Object-based Super Resolution. Object-based HDR remaster. Super Bit Mapping 4K HDR Dual database processing. Dynamic Contrast Enhancer. Precision colour mapping.    

המעבד מצליח לזהות מאות אובייקטים שונים ע"ג המסך בזכות עיבוד נתונים כפול שמעצים את הקונטרסטיות, היכולות הללו מצליחות לשכפל יותר עומק עם טקסטורה וריאליסטיות בתמונה בכל אזור בתמונה בזמן נתון. המעבד מציג יכולת עילאית לאזן את שלל האובייקטים בבהירות בפירוט ובצבע גם בקטעים חשוכים במיוחד. יחד עם זאת הוא אחראי למניעת צריבה במסך, מזהה מצב של תמונה סטטית ומשנה את הפיקסלים כדי למנוע צריבה. כיול התמונה במסך נעשה במצב תמונה קולנוע מקצועי, במצב הזה, אפקט ה-HDR די מרשים, הבהירות המקסימאלית ב-AF9 שומרת על עוצמה דיי מרשימה, עם דיוק צבע משובח ביותר. השחור כמובן פנטסטי כיאה למסך אולד, המסך מצליח לייצר פירוט מרשים במיוחד בחלקי התמונה הכהים בגוונים קרובים לשחור. למסך טכנולוגיה ייחודית בפאנל, TRILUMNOS 4K HDR LIVE COLOR, שמצטיינת בהפקת צבעים אדומים, ירוקים וכחולים ובכך מגדילה את מרחב הצבע לתקן DCI-P3.  מתוך ארבע כניסות ה- HDMI של הטלוויזיה, כולם תומכים בעומק צבע מלא באיכות 4K 60p ו בכדי להשמיש את הכניסות יש להיכנס לתפריט המסך בקטגורית "צג"  ולסמן את האפשרות המתאימה, בתפריט מרחב הצבע אפשר לבחור את הטווח הסטנדרטי sRGB/BT709 או את BT-2020, HDR10 HLG או את DCI-P3 שהוא התקן החדיש לטלוויזיות 4 K HDR עם כיסוי של כ-98% מהתקן. יש גם תמיכה בתקן דולבי וויז'ין ותמיכה בפורמט- IMAX Enhanced. ציפוי המסך הקדמי מציע יכולת התמודדות טובה מאוד עם השתקפויות אור בחדר. אחרי הכל הדור החדש בהיר יותר ולכן צריך גם לשמור על עצמו יותר. מסך ה-OLED אינו מציע עוצמת הארה חזקה במיוחד, אך משמעותית טובה יותר ממסכי הפלזמה האיכותיים שהכרנו, ההתמודדות שלה עם תנאי אור סביבתי חזקים והשתקפויות הגיעה כבר לרמה מוצלחת בדור הנוכחי, למעשה, ברוב המקרים שבחנתי את המסך בחדר מואר, השחור בתמונה נשאר עמוק ועוצמת התאורה הספיקה לחוויית צפייה טובה במיוחד. 

 באשר לתכני SD הנעלמים ממרקע הטלוויזיה, קהלים רבים עדין מגלים התעניינות רבה בתכני SD וזאת למרות שכיום מרבית הערוצים משודרים באיכות HD מהדורת החדשות בערוץ 20 משדרת באיכות SD די ירודה יכולותיו של המסך להתמודד עם תוכן הערוץ די הרשימו אותי לטובה, בתמונה המוצגת ניתן לראות את דמותו של המנחה בועז גולן מוצגת בצורה די מרשימה וברורה, בתמונה השנייה ניתן לראות את פאנל האולפן והיושבים סביבו באיכות מיטבית המסך מציג מרקם צבעים עשיר ומאוזן מעבד התמונה X1 Ultimate מצליח להביא את המסך לתוצאה מצוינת בשידורי SD שהצליח להפתיע גם אותי, בשידורי יס בתכני HD מציג המסך תמונה מבריקה ומוארת, בשילוב עיבוד צבעים מרשים ביותר, בתוכנית הטלוויזיה MKR המוצגת בערות 12 ניתן לראות בתצלום תקריב את פניו של השף חיים כהן, גם כאן המסך מציג תמונה מרשימה ומאוזנת מעבד התמונה במסך מצליח ליצור מרחב צבעים עשיר ומדויק במיוחד עם שמירה על תמונה רכה שאינה מחודדת יתר על המידה. 

 

sony AF9

sony AF9

sony AF9

 


4K HDR

בסרט "גלדיאטור" בסצנת היער חיילי משמר הקיסרות מתכוונים לרצוח את "גנרל מקסימוס" (ראסל קראו) הסצנה מציגה משחקי הצללים, ישנם נצנוצי אור בין גזעי העצים הם יוצרים עומק מוחשי לעין ומסך הטלוויזיה מצליח לשקף בסלון הבית את החוויה הקולנועית באופן מרשים, ה-AF9 מציג תמונה מבריקה מוארת מאוזנת ומדויקת להפליא. השחור במסך האולד מושג בעזרת כיבוי פיקסלים נקודתי וכתוצאה מכך מחלישים ומחזקים את האור בצורה נקודתית. הניגודיות הטבעית הזו יוצרת אפקט של עומק בתמונה ותחושת תלת מימד גם בתכני דו מימד.

sony AF9

למשל בסרט האלמנט החמישי נראים פניו של הכומר במרקם עשיר של צבעים, ניתן לראות את כניסת האור משתקפת לתוך פניו בצידו הימני הנוטפים זיעה. בסצנה השנייה "באלמנט החמישי" אנחנו רואים את השוטרים בתוך המנהרה רודפים אחר "לילו" (מילה ג'ובוביץ) המבוהלת, המסך מציג חשיפה מרשימה בתוך חלל המנהרה והשוטרים עם מדי העתיד נחשפים מוצגים באופן ברור לפרטים. בסצנה השלישית אנחנו רואים את "לילו" המבוהלת עומדת על עדן הבניין, קרן האור משתקפת על חלק ניכר מפניה ובכך חושפת ומבליטה את גוון עיניה המרשים לפרטים.

 

sony AF9

sony AF9

sony AF9

 

 

מציג רווית צבעים עשירה במיוחד, בסצנת משחק הפוטבול בסרט "פורסט גאמפ" ניתן לראות "פורט גאמפ" במדיי הקבוצה עומד מבועת על כר הדשא, עיבוד התמונה שמציג המסך מרשים במיוחד הוא מצליח להציג תמונה מדויקת עמוקה עם רווית צבעים עשירה במיוחד.

sony AF9

בסצנת המרדף מתוך הסרט "האביר האפל" רואים את איש העטלף רוכב על האופנוע המוגזם ברחובות ״גוטהם סיטי״. המסך מצליח לחשוף פרטים מרשימים של איש העטלף באופן ברור למרות שמדובר בסצנה די חשוכה. המסך מצליח ליצור תמונה קונטרסטית ומדויקת עם עומק, ואיכות שחור פנומנאלית.


sony AF9

הסרט "בלייד ראנר 2049" מציג תמונה עשירה וקונטרסטית במיוחד, בחרתי בשלושה קטעים שונים  שלכל אחד מהם תמונה בעלת אופי שונה, בסצנה הראשונה אנחנו רואים את הבלש  K(ראיין גוסלינג) יושב בנייד המשטרה העתידנית, תנאי התאורה בסביבה די חשוכים למרות זאת המסך מציג תמונה ברורה ומוארת פניו של הבלש K מוצגים באופן ברור בתוך הניידת.


sony AF9

 

 "בסצנה השנייה" הנחקרת שעברה עינויים יושבת על רצפת החדר כשהיא נראת מותשת, חדירת קרני האור חושפים בצורה מרשימה את מרבית חלקי גופה המכוסה בסמיכה, ה-AF9 מציג תמונה מבריקה מוארת מאוזנת ומדויקת להפליא.


sony AF9

 

הצבע הירוק מהווה מכשול במרבית המסכים מרביתם מתקשים להציג מגוון עשיר של גוונים ירוקים בעיקר במקומות סבוכים, כאן בסצנת היער המדומה אנחנו רואים שהצבע הירוק שולט במרחב, עיבוד הצבע והתמונה שמציג ה-AF9  מעורר השתאות ייתר הצבע הירוק מוצג במגוון עשיר במיוחד, קרני האור חושפים את דמותה של הנערה באופן מרשים במיוחד.


sony AF9

 

התמונה בסדרה "אל צ'אפו" ב- 4K של נטפליקס בוהקת, הגדרות HDR  קובעות עמעום מקומי על ערך גבוה כמו גם מגביר הניגודיות, הצבעים רוויים להפליא הכל נראה חי חד וזורח, כאן בסצנה מפרק בסדרה "אל צ'אפו" בחרתי בקטע די מאתגר למסכי אולד, אל צ'אפו מבין שהחבל מתהדק סביב צאוורו וזמנו אוזל, הוא מצליח לקיים פגישה מסתורית עם הבמאית הנערצת שתביים סרט הוליוודי בדמותו, הסצנה המוצגת חשוכה יחסית, אך המסך מצליח להציג עיבוד תמונה מרשים במיוחד עם עמוק וצבעים עשירים במיוחד.


sony AF9

 

לגיימרים שבינינו

בסקירה הקודמת של מסכי האולד של אל ג'י וסוני   החמרתי עם המסך בהתמודדות עם אזורים חשוכים, גם הפעם בסקירה בחנו את המסך בחיבור לקונסולה משחק   SONY PS4 PRO בפורמט 4K עם אותו משחק Tomb Raider: Definitive Edition, בסצנת היער הלא מוארת, ניתן לראות שהמסך מתקשה לחשוף פרטים בקטעים חשוכים במיוחד, מורגש שעוצמת ההארה של המסך אינה מספקת ומתקשה להתמודד בקטעים חשוכים במיוחד, בסצנת היער ניתן גם לראות שהדמות המרכזית במשחק (לארה קרופט) אינה נחשפת באופן ברור, וניתן לראות שהיא חשוכה כדי להאיר את תווי פנייה. במשחקים נוספים שנבחנו באזורים מוארים המסך הציג חשיפה מרשימה עם רווית צבעים עשירה במיוחד, עם זמן תגובה מרשים בסצנות מהירות  . 


sony AF9

 


 

סיכום

ה-AF9   הוא מסך אולד דור 3 מסדרת ה-MASTER החדשה, הוא מגיע בעיצוב חדשני ומרשים בכל זווית שמסתכלים עליו. ה-AF9 מציג יתרונות ושיפורים בכל הנגזרות, הוא מציג התמונה קונטרסטית להפליא עם שחור מושלם רווי בגוונים עם עומק פירוט ודיוק וצבעוניות מרהיבה, המסך מציג זמן התגובה מרשים כמו כן כך גם בזווית הצפייה. ה-AF9 מגיע עם מערכת שמע מרשימה במיוחד המאפשרת לפאנל המסך לתפקד כרמקול סנטר פאסיבי במערכת שמע רב ערוצי. ואם נחזור לסעיף התמונה, נגלה תמיכה בתקנים משלל הפורמטים כמו Active HDR – HDR ,Dolby Vision, HDR10, HLG ו- IMAX Enhancedבטווח צבעים מורחב, בתאימות של   98% אחוז לתקן  DCI-P3.  לזה נוסיף את הנדסת הצבע המרשימה שהטלוויזיה מפיקה בנוסח צבעים קולנועי יותר. מה זה אומר בפועל? שהמסך מציג צבעים עשירים במיוחד עם יכולת ההפרדה מרשימה בזכות מעבד תמונה עוצמתי   X1 Ultimate אשר מציג תמונה חדה צבעונית מדויקת ורכה לעין מבלי לאבד את הטבעיות שאמורה להיות לה. מסך ה  -OLED בדגם שנסקר חפה מבעיות שמלוות את קטגוריית טלוויזיות ה  -LED LCD, אין בה זליגות אור בלתי רצויות, שינויי עוצמת תאורה פתאומיים או עננות בחלקי המסך, השחור מושלם ובדור הנוכחי של ה  -OLED גם הלבן בוהק דיו. אין כאן גם בעיות של מגבלת זוויות צפייה מהצד. זה נכון שעוצמת ההארה של המסך עדיין לא מספקת לשידורי  Dolby Vision, HDR10   בתקן המלא וגם התמודדות המסך עם תנאי אור סביבתי חזקים וההתמודדות עם השתקפויות מגלה חסרון, אך חוץ מזה לא מצאתי מגרעה בשביל להתלונן עליה  .

בכל המקורות שבהם צפיתי, נראה שמסך ה  -OLED סלחן יותר לפגמים בשידור מאשר מרבית טלוויזיות ה  -LED LCD במובנים רבים, בתקופה שמסך שהה אצלי הוא הזכיר לי את הפלזמה שאני אוהב, אם זה בטבעיות התמונה, באחידות התאורה, זוויות הצפייה הרחבות, השחור והניגודיות, זמן התגובה ועוד. לטעמי ה-AF9    הוא מחליף טבעי של הפלזמה, אבל עכשיו כבר עם עוצמת הארה טובה יותר משמעותית ועם שלל תוספות מודרניות ועדכניות, תמיכה ב- 4K HDR ובתקני צבע חדישים, Vision, HDR10, HLG    ו-IMAX Enhanced לזה נוסיף מערכת שמע ייחודית מרשימה במיוחד  ומערכת הפעלה מתקדמת אנדרואיד   TV בגרסה 8.0 חדשה וזריזה, הכוללת מבחר אפליקציות מרשים.

 

 

שורה תחתונה: יצירת מופת וידאופילית

היבואן הרשמי: סוני ישפאר 3 שנים אחריות מלאה.

מחיר: 19.990 שקלים.

מקורות וידאו

ממיר YES HD    

נגן אופו  : OPPO BDP-105D    

אפליקציית נטפליקס   4K   

נגן סוני: SONY UBP-X800 4K   

קונסולה משחק: סוני     SONY PS4 PRO

 

 

מעבר לתגובות בפורום