Pro-Ject - Vinyl Cleaner VC-S - מכונת שטיפת תקליטים במבחן

נמר לוי
18-12-2018 14:47

מכונת ניקוי התקליטים החדשה של Pro-Ject היא עוצמתית, בנויה נהדר וחשוב לא פחות, המחיר בהחלט מפתה. אבל האם היא באמת מנקה?

על המערכת האנלוגית שלכם אתם שומרים מכל משמר. זה אחד הרכיבים הבודדים במערכת שאף אחד, למעט בודדים שקיבלו אישור לכך, לא נוגע בו. המערכת האנלוגית מראש מוגדרת כרכיב ״פרטי״ שמאוד מזכיר את נירות חנוכה - ״אלה לראותו בלבד״.

אז כן. יש לנו רגשות לפטיפון שלנו. אחרי הכל מדובר במערכת הנדסית עדינה יחסית, שרכיביה נבחרו בקפידה בהתחשב בתקציב, מראה, וכמובן, הכיוונון הוא כזה שלא נוגעים בו אחרי שהושלם.
גם לראש אנחנו רוכשים תכשירים מיוחדים, נוהגים בעדינות מוגברת וסופרים בלב את שעות העבודה המשוערות שלו.

Pro-Ject - Vinyl Cleaner VC-S

אז הנה סקופ - אתם לא באמת אוהבים את המערכת האנלוגית שלכם אם אין לכם מכונת ניקוי תקליטים. ומדוע? כפי שאתם אוכלים אוכל נקי, כך הפטיפון שלכם. הוא, בדיוק כמוכם, רוצה את האוכל שלו נקי. והאוכל זה הצליל, הצליל הזה שנמצא על התקליט שמה לעשות, יש לו טבע לאגור שומנים, אבק ושאר טינופת שמסתובבת בחלל.

החשיבות של מכונת ניקוי התקליטים במערכת אנלוגית היא מכרעת. אם אין לכם מכונה, ויש לכם אוסף תקליטים, אתם מסכנים את המחט שלכם בכך שתמסור את נשמתה לבורא עלול להיות מוקדם מהצפוי. תקליט נקי יסדר לה אריכות חיים וכמובן, חשוב לא פחות, הצליל ישתדרג משמעותית.

מאז שאני זוכר את עצמי עם פטיפון עשיתי רכישה כפולה. פטיפון ומכונת ניקוי תקליטים. זה התחיל ב-vpi שנרכשה כיד 13 מקרטעת מחבר קרוב בכמה גרושים. אבל אף פעם לא אהבתי את המכונה הזו משום שמשהו במבנה שלה היה נראה לי עקום. הרי אני מניח את התקליט המטונף על משטח עגול, מנקה צד אחד, הופך את הצד הנקי על המשטח שקודם לכן, ממש לפני שניה, ישב עליו תקליט דרוש ניקוי. דהיינו, ליכלכתי את הצד השני. ומה עשיתי על מנת לפתור את הבעיה? שני מאטים. אחד קבוע לצד המלוכלך, ואחד נוסף שאני מחליף אחרי שאני הופך את התקליט ועליו מניח את הצד שאחרי הניקוי. זה אומר שלפני שאני הופך את התקליט אני גם מחליף למט הנקי. בקיצור - עבודה ולפעמים שוכחים להחליף ואז שוב לנקות.

משם הגיעה לישראל ה-Nitty Gritty על ידי היבואן אייל פור ז״ל, מכונה שבתכנון שלה חשבו על העניין המטריד הזה. משם יוצא שמניחים את התקליט על שפתיים שהן גם השואב. מכונה מעולה שליוותה אותי עשור שלם ונמכרה אחרי לא מעט לבטים. בגדול זו מכונת ניקוי מדהימה. הכי טוב שהיתה לי עד שגיליתי את זו. ועל זו, זו שגיליתי, אתם הולכים לקרוא ברגעים אלה ממש.

מה בשוק

בשוק ישנים מספר סוגים של מכונות ניקוי תקליטים. כזו ידנית, שהתקליט נטבל באמבטיה שבה נוזל ניקוי. מכשיר כזה עולה כמה מאות שקלים בודדים. דומה לזו חשמלית ומשוכללת שלוקחת את הקטע הזה לקיצון בשימוש באמבטיית נוזל אולטרה-סונית. כלומר: הנוזל מווברץ בתדר גבוהה במיוחד, מה שמאפשר להסיר כל זכר לליכלוך על התקליט. הבעיה היא במחיר שמתחיל בקרוב ל-10,000 ש״ח ונגמר בעשרות אלפים כאלה. בעיה נוספת עם המכונות הללו, שהיא כנראה פסיכולוגית, והיא זו שגרמה לי להחליף את ה-vpi. זה אומר שכמו שב-vpi אתה מניח צד נקי על משטח מלוכלך בטופולוגיית האמבטיה אתה מכניס תקליט מלוכלך לנוזל מלוכלך. נכון, הטינופת שוקעת ואין באמת בעיה עם זה. יחד עם זאת, מייקל פרמר למשל, שהוא הולך על המהדרין, מנקה את התקליטים שלו פעמיים. פעם אחת על מכונה מסורתית (כמו זו העומדת למבחן) ואחרי שהתקליט נקי, מכניס אותו למכונת ניקוי אולטרה-סונית. וזה רבותי, מבטל את העניין הפסיכולוגי הזה ואולי אפילו באמת נכון יותר לנקות כך.

מהי מכונת ניקוי מסורתית?

זה מאוד פשוט. הרי מה אנחנו מחפשים ממכונת ניקוי תקליטים? שתדע לשאוב נוזלים, שתהיה בעלת עוצמת שאיבה חזקה וחשוב לא פחות, שטח מגע מינימלי עם התקליט. זה בעצם הבסיס. אך במקרה הזה מדובר על תוספות חשובות. ראשית היא אוטומטית לחלוטין. זה אומר שהיא מסתובבת לבד, לשני הצדדים. עם זאת יש לה שני מפסקים. מפסק אחד, בעל שלוש אופציות שאחראי לסיבוב עם כיוון השעון, כנגדו או ללא סיבוב כלל. כפתור נוסף הנועד להפעיל את השואב.
זה אומר שאחרי ששופכים את הנוזל, מסובבים את המשטח וכך מורחים את הנוזל באופן שווה על כך שטח התקליט, אחר כך מסובבים לצד השני, ממשיכים למרוח על מנת שיכנס לעומק החריצים. לאחר מכן מניחים את שנורקל השאיבה ושואבים את הנוזלים. שלוש סיבובים לצד ויש לכם תקליט מבריק כאילו יצא עכשיו מבית החרושת.

Pro-Ject - Vinyl Cleaner VC-S

איכות בניה

זה Pro-Ject כן? ולבנות הם יודעים ויודעים היטב. והמכונה, כפי שמצפים מ- Pro-Ject, בנויה פשוט מעולה. עם זאת, איכות ההרכבה ובחירת החומרים מרגיש לי קשוח ביותר. היא כבדה והחומרים ממנה עשוי הציוד הנלווה מוצקים וקשוחים. עם המכונה תקבלו מברשת למריחת הנוזל העשוי משערות של עיזה (או עז), קלאמפ נעילת התקליט לספינדל, ונוזל ניקוי מרוכז (פרטים בהמשך).

Pro-Ject - Vinyl Cleaner VC-S

חווית משתמש

נתחיל בזה שמבחינת עוצמת השאיבה מדובר במכונה החזקה ביותר. ומה היתרון בכך? זמן. מהירות סיבוב הצלחת היא 78 סיבובים לדקה מה שמקצר את זמן הניקוי משמעותית. ללא מנוע שאיבה עוצמתי שכזה, תוסיפו עוד כמה שניות לא מבוטלות לכל צד. במקרה הזה, המכונה מצליחה לנקות צד אחד (עד ליבוש מלא) תוך 3 שניות בלבד. וכן, הוא יוצא יבש לגמרי. ואם אתם רוצים ללכת על בטוח, תשקיעו עוד שלוש שניות ותנו לצלחת להסתובב נגד ועם כיוון השעון במשך 3 שניות לכיוון. זה יבטיח לכם ניקוי מוחלט. 

Pro-Ject - Vinyl Cleaner VC-S

אהבתי מאוד שהתקליט בעצם יושב באוויר כך שאין מצב שתנקו צד אחד, תהפכו את התקליט ותניחו את הצד שזה עכשיו נקי על משטח מטונף. עם זאת, הקלאמפ הנועל את התקליט לצורך שאיבה, מכסה רק את הלייבל. מה שבעצם גם שומר עליו מחדירה של נוזל ניקוי.
מצאתי שהמכונה מצליחה לנקות 20 תקליטים ברצף מבלי שהיא תדווח לכם שהמנוע התעייף. מה המקסימום ברצף? אין לי מושג. אבל יש כאלה המוגבלות לחמישה תקליטים לערך כשאחר כך היא תדרוש מנוחה. האם זה חשוב? האם באמת צריך לנקות כל כך הרבה תקליטים ברצף? חד משמעית לא. אבל אם היא מסוגלת לעשות את זה, זה מלמד אותי שמדובר במנוע סופר אמין וסופר חזק.

הערה: בצידה של המכונה חלון לניקוז נוזל הניקוי שנשאב ושנורקל המתחבר לצידה על מנת לשפוך אותו לכיור. אני מוכן להבטיח לכם שלא תצטרכו לעשות זאת לעולם. הנוזל יתאדה מעצמו עד השטיפה הבאה. נגיד את זה אחרת. בעשור האחרון מעולם לא ניקזתי את נוזל הניקוי.

התוצאה אחרי השימוש

אני מכיר את השידרוג בצליל אחרי ניקוי מה-Nitty Gritty Model 1.0 הבסיסית שהיתה ברשותי. זה תמיד דרמה. אבל במקרה הזה, כשהקפדתי להשתמש באותו חומר, התוצאה של ה-Vinyl Cleaner VC-S נראת בעין זהה לזו של ה-Nitty Gritty Model 1.0  אבל בצליל טוב יותר. זה מתבטא ביותר שקט מה שמסדר לנו עוד דינמיקה ופרטים. במילים אחרות, היא פשוט מנקה טוב יותר.
חומרי ניקוי.

Pro-Ject - Vinyl Cleaner VC-S

יחד עם המכונה קיבלתי חומר מקורי שאותו יש למהול במים מזוקקים ביחס של 10 ל-1. אם התקליטים שלכם ממש מטונפים ניתן לשים 20 אחוז חומר ניקוי ו-80 אחוז מים מזוקקים. בדקתי את שתי האופציות ביחס לחומר הניקוי שרכשתי מזיו (אודיוזיפ) ומצאתי שהחומר של Nitty Gritty מנקה טוב יותר משמעותית. דהיינו, השילוב של ה-Vinyl Cleaner VC-S עם חומר הניקוי Nitty gritty pure2 הוא הדבר הנכון מבחינתי לפחות.

Pro-Ject - Vinyl Cleaner VC-S

סיכום

מכונת ניקוי תקליטים זה רכיב חובה במערכת שלכם. מכונת ניקוי תקליטים יעילה וחזקה זה כבר לשיקולכם. ואם אתם רוצים לשקול נכון, אל תשקלו. זה משום שהכסף הזה יצא במכפלות על ראש חדש. אז אנא מכם, תחשבו בהגיון - גם צליל טוב וגם שמירה על המחט. לא עסקה טובה? במקרה הזה, עם ה-Vinyl Cleaner VC-S, זו אולי העסקה הטובה ביותר!


מחיר: 2550 ש״ח ללא מכסה אבק, 2850 ש״ח יחד עם מכסה אבק
אחריות ושירות: קודו אודיו

מעבר לתגובות בפורום