טיול לרומא עם ניקון Z7

אלי כרמי
16-12-2018 07:00

סקירה על ניקון Z7 החדשה: לקחנו את ה- Z7 עם עדשת קיט 24-70 מ"מ לטיול משפחתי ברומא, היה מקסים ועשה חשק לרומן ארוך יותר עם המצלמה.

אבא שלי חוגג 80 והחלטנו לחגוג עם כל המשפחה איתו ברומא, אז ארזנו את הילדים, בגדים חמים הרבה מצב רוח. לא לקחנו עוגת יום הולדת מהארץ, אבל אני לקחתי מצלמות ניקון Z7 עם עדשת קיט NIKKOR Z 24-70mm f/4 S לתעד את הטיול. אתם מוזמנים לראות כמה תמונות ואת חוות דעתי על המצלמה.

רשימת ציוד לטיול
אז מה לוקחים לטיול בחו"ל? רשימת בגדים אני משאיר לאחרים, אני לקחתי מצלמה ניקון Z7 עם עדשת קיט, עדשת ניקון 24-70 F4 עבור ממשק Z החדש של ניקון למצלמות Z7 ו- Z6. הסט מגיע עם מתאם FTZ המאפשר חיבור עדשות ניקון "רגילות" למחבר Z החדש, לנסיעה הוספתי עדשת ניקון 28 מ"מ F1.8 שאני אישית מאוד אוהב, שתי סוללות EN-EL 15b ומטען לסוללות, כרטיס זיכרון XQD של 64GB וקורא כרטיסים. כל זה בתיק עליה למטוס, זורקים כמה בגדים במזוודה קטנה, כמה שטרות של יורו ודרכון בכיס ואני מוכן.

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה

מי את ה-Z7?

זו אינה סקירה מעמיקה רגילה אלא יותר התרשמות ראשונית מטיול של מספר ימים עם המצלמה. אז מי זו ה-Z7? אחרי כמה שנות ציפייה מצד משתמשי ניקון, הציגה החברה צמד ראשון של שתי מצלמות "ללא מראה" עם חיישן FF. הניקון Z7 מציעה חיישן בפורמט מלא (Full Frame - FF) של 45 מגה פיקסל (לצד דגם Z6 עם 24 מגה פיקסל), אתם מוזמנים לקרוא את המפרט המלא של המצלמה: מפרט המצלמה. מה שעוד חדש במצלמה הזו הוא מחבר העדשה (Mount Z) שגדול יותר בהיקפו מזה המקובל במצלמות אחרות. לטענת ניקון, זה יאפשר לפתח עדשות עם צמצם גדול יותר ועם חדות משופרת בשוליים. נכון לעכשיו, הושקו בסדרת Z שלוש עדשות: עדשת הקיט 24-70 מ"מ, עדשת פריים 35mm F1.8 ועדשת 50mm F1.8. בשנים הבאות יושקו עדשות נוספות ולעת עתה, ניתן להשתמש במתאם FTZ שעובד עם עדשות ניקון הקודמות שיועדו ל-DSLR במקור.

היות והמצלמה הקבועה שלי היא ניקון D810, תפעול מצלמות ניקון והתפריטים אינם זרים לי וגם כאן הרגשתי בבית, הגריפ הנוח (עדייו לא בגודל של מצלמת DSLR בכירה, אבל עדיין מאוד נוח), אפשר להניח את כל האצבעות כולל הזרת על הגריפ (בניגוד לסדרת A7 של סוני) ומיקום לחצן הצילום טבעי לי. כאן רוב הלחצנים בגב מצלמה מסודרים בצד ימין (ניגוד ל-D810 למשל בה יש שורת לחצנים משמאל), קל להתרגל לכך וזה נוח לשימוש ביד אחת בעת הצילום, מלבד לחצן הצפייה בתמונות שדורש שימוש ביד שמאל. כך תפעול המצלמה הוא יחסית מאוד נוח וקל לעבוד איתה, עדיין לא ברמה של מצלמות DSLR הבכירות של ניקון, אבל לא רחוק משם. אני עדיין לא רגיל לשימוש רגיל עם מסך המגע, אבל זה העתיד ומצלמה זו מוכנה לכך וקל לתפעל את המצלמה הן בתפריטים, בתצוגת התמונות והן בשינוי הגדרות המצלמה. חבל רק שמסך המגע הוא לא מפרקי מלא וניתן להטיה רק כלפי מעלה ומטה בלבד.

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה

עינית אלקטרונית מצויינת

אחד הדברים "המוזרים" (לטובה) לי ביותר במצלמה זו היה הרגע הראשון בו הבטתי דרך העינית, זה נראה לי טבעי כמו עינית אופטית, אבל זכרתי שיש ל-Z7 עינית אלקטרונית... כאמור, אני משתמש במצלמת DSLR FF עם עינית אופטית טובה ואם אני אומר שהעינית הזאת נראית לי טבעית, אזי זו מחמאת ענק. הגוונים נכונים, ללא מריחות וגם בתאורה לא הכי אופטימלית היה לי נוח להשתמש בעינית הזאת. מדהים איזה שיפור עברו המצלמות ללא מראה בתחום הזה לאחרונה ונראה שהאופטיקה שהכניסה ניקון בעינית, בתוספת מסך OLED זעיר ברזולוציית 3.68 מיליון נקודות יצרו את אחת מהעיניות הטובות בנמצא כיום. גם המסך האחורי חד, ברור ומציג צבעים טובים מאוד.

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה

צילום סטילס

צילום הינו פעולה פשוטה לקחת את המצלמה לעין ללחוץ על לחצן והמצלמה מצלמת, כן גם כאן זה עובד כך - רק שכאן זה עובד קצת שונה. שונה מ DSLR, על העינית כבר דיברנו, מערכת הפוקוס כאן שונה וב- Z7 יש 493 נקודות פוקוס שזה המון מול מה שאני רגיל ב DSLR, אבל עדיין לא ברמה של סוני A7 שכן מערכת הפוקוס כאן מסוגלת לזהות פנים ולעקוב אחריהם שזה נחמד, רק שזה עדיין לא עובד בצורה מושלמת לגמרי (דגמי סוני A7 האחרונים טובים יותר בכך) ובהתאם לכך חזרתי לצלם ב-Z7 ללא פוקוס עוקב ובטח ללא זיהוי פנים. אולי עדכון גרסת קושחה או קצת יותר תרגול שלי יכולים לשפר את החוויה.

נקודה נוספת שהיית לי מוזרה לאחר צילום תמונה המסך האחורי מחשיך לפרק זמן (כך גם בעינית), מסתבר שהמצלמה לאחר הצילום מציגה את התמונה המצולמת, אבל הכתיבה לכרטיס הזיכרון לוקחת קצת זמן, להזכיר לכם זה ממשק חדיש סופר מהיר (XQD), אבל גם קבצי ה- RAW של המצלמה ממש לא קטנים.  RAW של 14 ביט ללא דחיסה שוקל כ- 73 מגה, אפשר להגדיר לצלם במצב RAW דחוס ואז הקובץ יוצא כ- 40 מגה, עדיין לא קטן. כמובן שעברתי לצלם בצורה זאת - אחרי הכל, יש במצלמה רק כרטיס זיכרון אחד. בהקשר של הדיליי בתצוגה, את זה פתרתי על יד כך שביטלתי את תצוגת התמונה בעינית לאחר הצילום.

אחד הדברים שהפתיעו אותי ברומא זה כמות הציפורים שיש בכל מקום, אבל מצלמה זו היא לא הכלי האידאלי לצילום עוקב אחר ציפורים, מצד שני היו הרבה צילומי נופים, כיכרות, אנשים, משפחה והיה כיף גדול לצלם עם המצלמה. ברוב הזמן צילמתי עם עדשת הקיט NIKKOR Z 24-70mm f/4 S, שיחד מרגישים סט נהדר ביד, לא גדול ולא כבד מידי פוקוס מהיר וטוב ואיכות תמונה טובה.

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה
ניקון Z7 - ביקורת מצלמה

אני מבין שעדשת הקיט היא זולה וככזו היא תמורה נהדרת לכסף, מצד שני אני בטוח שעם עדשות טובות ויקרות יותר יהיה יכולת לקבל איכות תמונה אף יותר טובה. לא יצא לי ממש לצלם עם המצלמה עם עדשות אחרות של ממשק Z, אבל בעזרת מתאם ה- FTZ בדקתי כמה עדשות ניקון שברשותי. מערכת הפוקוס של עדשות אלו עובדת פחות מהר מזו של עדשת הקיט, לא ברמה שמפריעה מאוד, עדיין ניתן להשתמש בעדשות וקבל פוקוס בזמן מהיר, כל עוד לא חושבים על צילום ספורט או ציפורים - אבל מראש מצלמה זו היא פחות הכלי המתאים לכך.

למרות החשש שלי ליום צילום ארוך, סוללה אחת הספיקה בדרך כלל (מעל 350 תמונות) ורק כאשר התחלתי לצלם קטעי וידאו הייתי צריך להחליף סוללה - כך ששתי סוללות הספיקו לי מעל הראש לכל יום. נקודה חיובית נוספת לציון הן בוידאו והן בסטילס למצלמה היא מייצב תמונה נהדר (VR) שקיים ב-Z7, לא הייתה לי אפשרות לבדוק זאת לעומק, אבל מניסיון הקצר שלי הוא עובד נהדר.

צילום ב- ISO 4500:

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה
ניקון Z7 - ביקורת מצלמה
כרגיל, צילמתי את הרוב התמונות שלי ב- RAW כדי לקבל יכולת עריכה גבוהה יותר לאחר הצילום וכן ניסיתי לצלם ב JPEG לחסוך בגודל הקובץ וכן לראות כיצד המצלמה מציגה את התמונות וכצפוי עיבוד התמונה של המצלמה היה המשך הקו של ניקון עם גוון תמונות רגוע, טבעי ויש סיכוי שרבים ירצו לשפר את התמונות ולהוסיף קצת יותר קונטרסט לתמונה - אבל זה כבר טעם אישי.

חיישן ה-Z7 זהה כמעט לזה של מצלמת הדגל D850, הטווח הדינמי מהטובים ביותר בקטגוריה וגם ביצועי ה-ISO מאפשרים לצלם עד סביב ISO 12,800 ללא חשש גדול. ה-ISO הטבעי מתחיל מבסיס של 64 - מה שתורם לתמונה חלקה מאוד וטווח דינמי מצויין (להבדיל מרוב המצלמות כיום שמתחילות ב-ISO שנע סביב 100-200). באינטרנט נכתבו תלונות על תופעת BANDING שהיא הופעה של פסים ישרים בתמונה שקורית כאשר מבהירים מאוד את החלקים הכהים בתמונה ונובעת כתוצאה מסידור שורות נקודות הפוקוס בחיישן. בפועל, קשה מאוד לשחזר את התופעה שקורית בעיקר בצילום בסגר אלקטרוני, אולם בשימוש בתריס הרגיל נדיר ביותר להתקל בכך.

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה

וידאו 4K

בפעם הראשונה, ניקון לקחה את הנושא ברצינות רבה והכניסה יכולות שמשוות אותה למצלמות מתחרות ומאפשרות לצלם וידאו באיכות גבוהה, כולל עזרים נחוצים לצילום. ה-Z7 מאפשרת לצלם רזולוציית 4K בקצבים של 24p/25p/30p, יש הילוך איטי מוצלח יחסית ברזולוציית 1080p וניתן גם לצלם בקצב 1080/120p. יש גם פרופיל תמונה "שטוח" FLAT להקלטה פנימית במצלמה באיכות 8 ביט וגם יציאת 10 ביט למקליט חיצוני ופרופיל לוג בשם N-Log. הצבעים טובים כמצופה מניקון, שימו לב כי אם תבחרו לצלם בפרופיל תמונה "סטנדרט" תמצאו אותו כקונטרסטי מדי ומומלץ להוריד בו את הניגודיות.

מערכת הפוקוס בווידאו עובדת באופן מוצלח, נעילת הפרצופים והמעקב אחריהם מתנהלת באופן טוב מאוד, עם מעקב מדוייק באופן יחסי. המעברים בפוקוס בין אובייקט לאובייקט מתנהלים בצורה חלקה וללא קפיצות מיותרות. ניתן לשלוט על המהירות בה הפוקוס עובר מאחד לשני, אבל גם במצב ברירת המחדל המעבר נעים לעין. מערכת הפוקוס טובה ויעילה והשליטה עליה פשוטה, אם תרצו לעקוב אחר פרצוף או אובייקט מסויים, סמנו אותו בנגיעה במסך האחורי והמצלמה תעקוב אחריו היטב. בחלק מהמקרים, גם אם האובייקט יוצא מהפריים ולאחר מכן חוזר אליו, המערכת תזהה אותו ותמשיך להתמקד בו. יש פוקוס פיקינג לעזרה במיקוד ידני, יש פסי זברה לעזרה בהצגת האזורים החשופים יותר מדי בתמונה (אם כי מפסיק לעבוד כשמסובבים את טבעת המיקוד ומפעילים את הפוקוס פיקינג).

הסרת רעש בווידאו מוצגת בצורה גרעינית דמויית פילם ואחידה. מצב Auto ISO פעיל גם במצב M. אפשר לתכנת חלק מהלחצנים במצלמה לתפקידים אחרים מאשר במצב סטילס.

במצב ברירת המחדל, המצלמה מצלמת בפורמט FF מלא. בגלל שיש לחיישן כל כך הרבה פיקסלים, יש צורך בהמרה של 45 מגה פיקסל לרזולוציית 4K, מה שאומר צורך בדילוג על שורות פיקסלים וחיבור בין כל כמה פיקסלים קרובים לאחד ולבסוף קבלת תמונת 4K - כלומר 8 מגה פיקסלים. כל העיבוד הזה מוריד מאיכות התמונה, אבל אם תעברו למצב DX (קרופ), תקבלו תמונת 4K חדה ומפורטת יותר. ניתן להגדיר לחצן קיצור דרך מצב DX ו- FX ובכך מקבלים גם "זום" בווידאו, במקרה של ה-Z7, כאמור, זה אף משפר את איכות התמונה ובשורה התחתונה, התמונה מוצלחת מאוד.

להזכירכם, ה-Z7 מגיעה עם חיישן מיוצב וזה תורם בהחלט ליציבות התמונה. ה-VR מוצלח, אין לצפות לחלקות בסגנון גימבל, אבל באחיזה ביד התמונה יציבה מאוד ואין רעידות מעצבנות. יש גם ייצוב דיגיטלי לתוספת החלקה, אבל זה על חשבון קרופ מסויים בתמונה וחדות.


סיכום - פוטנציאל לרומן ארוך טווח

הסיבוב הראשון של ניקון עם מצלמות "ללא מראה" וחיישן גדול יצא לדרך. היתרון של ניקון ניכר בעיקר בארגונומיה המוצלחת יחסית, חיישן איכותי בהחלט, עינית אלקטרונית ומסך אחורי מצויינים וחווית צילום מוצלחת. מערכת הפוקוס מתאימה לשימוש כללי, אבל ביצועי הפוקוס העוקב יכולים להשתפר ונקווה שזה יוכל להתבצע בעזרת עדכוני קושחה עתידיים.

יש למצלמה הרבה טריקים קטנים והגדרות שעוזרות להשתמש ולהגדיר אותה להיות נוחה לצילום לפי הטעם האישי, אני יכול רק להגיד שבפרק הזמן הקצר שהשתמשתי במצלמה מצד אחד היה לי מאוד נוח להשתמש איתה ומצד שני אני יודע שעדיין לא יצא להכיר עדיין את כל היכולות שלה.

היה לי טיול מאוד מוצלח ברומא ויש לי גם תמונות להוכיח זאת ולהיזכר בכך. מאוד אהבתי את המצלמה והייתי יכול לחיות איתה על בסיס קבוע שזו השורה התחתונה החשובה. מעבר לכך ה- Z7 נכנסת לשוק תחרותי: מצד אחד יש לה תחרות מבית עם ניקון D850 שהיא אחת ממצלמות ה- DSLR הטובות ביותר בשוק ומצד שני הסוני A7R III בנישת ה"ללא מראה". לכל אחד מהדגמים האלו יש יתרונות וחסרונות. כאשר מדברים על הסט של ניקון Z7 עם עדשת קיט NIKKOR Z 24-70mm f/4 S זה סט נהדר מבחינת גדול ומשקל ומה שמקבלים וכאמור הייתי יכול לחיות איתו על בסיס קבוע. מחיר ה-Z7 אינו זול ואם אתם לא זקוקים לכמות הפיקסלים הגדולה כאן אזי ה-Z6 מוצעת במחיר זול משמעותית ויש לה גוף זהה כמעט לחלוטין לזו של אחותה הגדולה.

בעד: קטנה וקלה יחסית למצלמה עם חיישן FF, נוחה מאוד לשימוש, איכות תמונה נהדרת, עינית מעולה, צלמי ניקון ירגישו בבית, מסך מגע, מייצב תמונה מוצלח, איכות וידאו.

נגד: מערכת פוקוס דורשת שיפור במצב עוקב ותנאי תאורה חשוכים, מבחר עדשות Z כולל רק 3 עדשות כרגע, זמן סוללה לא ברמה של DSLR, כרטיס זיכרון אחד (אם כי מהיר מאוד מסוג XQD).

מחיר
מצלמה + מתאם FTZ לעדשות ניקון קודמות: 16,190 ש"ח
מצלמה + מתאם + עדשת 24-70mm F4S: מחיר 18,990 ש"ח

אחריות של הדר (יבואן רשמי): שנתיים למצלמה, שלוש שנים לעדשה

תמונות דוגמה נוספות (עברו עיבוד תמונה קל בלייטרום):


ניקון Z7 - ביקורת מצלמה
ניקון Z7 - ביקורת מצלמה

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה

ניקון Z7 - ביקורת מצלמה 

מעבר לתגובות בפורום