רמקול רצפה קלאסי - Vandersteen 2Ce Signature II במבחן

נמר לוי
04-12-2018 10:22

רמקול חדש, בגלגול נוסף. דגם המיוצר עוד משנות השיבעים, במהדורה מעודכנת, איך הוא נשמע? הכנסו וגלו.

את הרמקולים הבאים אני מכיר מכמה וכמה גלגולים. אבל את האחרון טרם שמעתי. מדובר במודל ותיק מאוד, שמסרב (וכנראה בצדק) לעזוב אותנו ובכל כמה שנים משחררים גרסה חדשה שלו והיא, באופן שאינו מובן מאליו, טובה יותר מקודמתה. הפעם אני מקבל את הגרסה האחרונה של הרמקול הנהדר הזה. מה השתנה בו? תקראו קצת את ההיסטוריה של המודל הזה ותבינו מיד. אבל בגדול, לא השתנה בו יותר מידי אך מה ששיפרו, אמור לעשות מספיק בשביל שגם זה, לעומת הגרסאות הקודמות, יהווה שיפור סוני נוסף.

Vandersteen 2Ce Signature II

 אם נלך קצת אחורה בזמן נגלה שבסופו של יום סוס מנצח לא מחליפים. אבל מה לעשות, סוסים מזדקנים ומפסיקים לנצח. ואז, בלית ברירה, צריך למצוא סוס חדש. בציוד אודיו זה לא בדיוק ככה. הסוס האודיופילי יכול לקום לתחיה מחדש. עושים קצת שינויים והנה - הוא מעודכן וחוזר למירוץ. פעלה החברה עם המודל הספציפי הזה משנת 1977. דהיינו, סוס ותיק, מנוסה שתוכנן היטב ומה שנותר הוא להתעדכן בהתאם ליכולות החדשות ביצור רכיבים. השינויים הללו הופכים את הסוס החדש לכזה שאין קשר בינו לבין הסוס הישן מלבד חותמת הצליל. אני זוכר שהאזנתי למהדורה המקורית ההיא, זה היה לפני 3 שנים עם אלקטרוניקה דומה לזו שהיתה לי היום מבחינת היכולות שלה. ואני יכול להסיק מכך מסקנה, שביחס לדור האחרון, הסיפור כאן הוא לא שונה ממש אבל טוב מהדור ההוא. התכנון הראשוני כל כך מוצלח שיש רק לעדכן אותו לזמננו. זה אומר להשתמש ביחידות טובות יותר, קרוס מהיר ומדויק יותר ולשפר, אולי, אם צריך, את היחידות עצמן.

מה הקטע שלו

בניגוד לדיעה הרווחת לא מדובר ברמקול נטול תיבה. עם זאת, מדובר ברמקול מחוזק בעזרת שילדת (כלוב) מתכת עטוף בבד (גרב) שתפקידו הוא אסטטי בלבד. מאחורי המעטפת תמצאו את הרמקול בעצמו והוא בנוי בתצורת Four-way כאשר יחידת הטויטר היא העליונה והיא בקוטר 1 אינטש העשויה מחומרים קרמים ואלומניום, יחידת מיד בקוטר 4.5 אינטש עשויה פלסטיק כמו יחידת הבס בקוטר של 8 אינטש. אך מתחת לכל אלה יחידה אקטיבית נוספת האחראית על התחום הנמוך והיא בקוטר 10 אינטש. חיתוך הקרוס בין היחידות הוא שישה דציבל לאוקטבה מה שאומר בעצם שמדובר בקרוס מנימלי לחלוטין. הרמקול מציג נתוני הענות לתדר מרשימים מאוד שמסדרים לנו 29 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-29 קילוהרץ בקצה העליון. הנתון הזה מלמד אותנו שמדובר על רמקול פול ריינג׳ אמיתי.


Vandersteen 2Ce Signature II

 הרמקול אינו רגיש במיוחד והנתון של 86 דציבל עלול להלחיץ לא מעט חובבים. עם זאת, החברה אינה ממליצה על מגברים חזקים מי יודע כמה ומדווחת על שידוך מגברים שבין 40 ל-160 וואט. המלצה נחמדה, בפועל לא מתרשם מההמלצות הללו. ניתן להזמין את הרמקול (בתוספת תשלום) עם בסיס מתכת (לא חייבים להשתמש בהן אבל רצוי בהחלט) העשויות מתכת כבדה וחלולה אותה ניתן למלא בחול או כל חומר מעלה מסה אחר.

 איכות הבניה טובה מאוד, זה אמנם לא הרמקול היפה ביותר שראיתי בחיי אבל הוא לא מכוער כפי שהוא נראה בתמונות. בחלקו העליון והתחתון גימור עץ הניתן לבחירה. היו כמה וכמה חובבים שצבעו את העץ בלבן מה שנתן לו לוק מודרני יותר וגם אז, זה לא הופך אותו לדוגמן.

להלן נתונים טכנים

Vandersteen 2Ce Signature II

 

Vandersteen 2Ce Signature II במבחן!

Mahler - Symphony No. 2, 1st Movement - Georg Solti 1966

 

מבחינתי המבחן המוחלט הוא שחזור כלים אקוסטים במוסיקה קלאסית. וכאן, לפני שאני מתחיל בהאזנה אני נזכר ברמקולי רצפה רבים שבחנתי בטווח המחיר הזה. המודרנים שבניהם, סיפקו תוצאה מעולה ביחס למחירם. אבל משהו שם, משהו בנפח היה מאולץ. הרמקולים הללו, לעומתם, מרגישים כאילו אין להם תיבה כלל, אבל לא שכמו רמקולים נטולי תיבה שמתקשים להעביר נפח בתחום התחתון. היכולת של הרמקול לשחזר תזמורת סימפונית היא מהמפתיעות שנתקלתי בהן בטווח המחיר הזה. יש לו את זה, יש לו את היכולת להפריד כלים זה מזה, לדווח על הפרופורציות שלהם, על האופי הבסיסי של כל כלי וכלי, על היחס שלו במרחב הבמה וחשוב מכך, הוא גם יודע לעשות את זה בקול רם.


זה מתחיל בפתיח המאוד דרמטי של היצירה, הרמקול מצליח לשחזר צליל קונטרבס עשיר, מהיר מדויק ומלא. מיד לאחר הפתיח הדרמטי מצטרפים כלי קשת נוספים יחד עם צוות הקונטרבסים. רמת ההפרדה מעולה, הפרופורציות בין הכלים מצוינת ובכלל. התוצאה משכרת. ממשיך לקריאשנדו שלא מציג אפילו רמז לכניעה ומשם לחוויה מרשימה מאוד של תזמורת סימפונית בחלל. כלי נשיפה דרכו נשמעים פשוט מטמטם. יש לו הכל - טבעיות, מהירות, מרקם צליל המאייפן כלי נשיפה ממתכת וכמו בכלי הקשת, גם כאן, הפרופורציות בין הכלים פשוט מעולה. אבל הדבר הכי מרשים (ולא מפתיע) זו הבמה שלו. הרמקול הזה נעלם בחלל בקלות ממכרת. אני חש כי מולי יש במה גדולה של אולם קונצרטים, הכלים מסודרים כפי שמופיעים לי בתמונה והפוקוס בכל איזור ואיזור הוא פשוט מעולה.


Vandersteen 2Ce Signature II

הערה: אני משער שאת התנאים האלקטרונים שנתתי לרמקול הזה אף לקוח פוטנציאלי לא יספק להם. אלקטרוניקה וכבילה ברמה הגבוהה ביותר ששודכה לרמקול במחיר כזה. עם זאת, היכולות שהוא מציג מלמדות אותי כי ניתן להגיע איתו לביצועים שאין קשר בינם לבין מחירו הצנוע. ולכן, כאן אני יכול להעביר מסר חשוב שבזכות מאות ביקורות רמקולים שביצעתי - האלקטרוניקה חשובה יותר מהרמקול. זה לא אומר שאם תשימו רמקול נורא על אלקטרוניקה מצוינת זה ישמע נהדר. אבל רמקול טוב מאוד יכול להשמע מהמם עם אלקטרוניקה בקליבר הזה.

Scorpions - Still Loving You

 מעטים הרמקולים הגדולים במחיר הזה שמצליחים לייצר ביד אחת במה ענקית ודינמיקה כזו שנשמרת בעוצמה גבוהה, וביד השניה להעלם בחלל. השילוב בין השניים במקרה הזה, הוא פשוט מדהים. העבודה שעשו שם עם הקרוס היא פשוט פנומינלית. הרמקול הזה מצליח לשמור על איזון טונאלי מושלם בכל עוצמה. הוא שומר על הדינמיות הזו גם בשירה. הצליל מפוקס מאוד, מלא ועשיר במיוחד. ישנה תחושה שלא ניתן להכניע אותו או לאתגר אותו בכלל. והתחושה הזו, מה לעשות, ממכרת במיוחד. בשיר


הערה: אין לי שום דרך לבסס את מה שאני כותב עכשיו, אבל חלק מהעניין של הדיוק של הרמקול הזה, היכולת שלו להפריד כלים ולהציג נפח שמורגש שאינו מערב את התיבה הוא בזכות כלוב החיזוק שמהווה מבחינתי מרכיב חשוב ביצירת הצליל של הרמקול הזה. ומדוע אני סבור שכך? אין לי מושג, אבל כבר אמרתי בהתחלה - אין לי דרך לבסס את הדברים הללו. אבל מה אכפת לי להמר?

Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976

נשים, גברים וילדים משוחזרים היטב דרך יחידת המיד והטויטר ומצוינים של הרמקול הזה. הקטע הזה שהרמקול מצליח ממש להעמיד אותם מולי הוא כזה ששמור לרמקולים יקרים במיוחד. הוא מצליח לשחזר קולות אדם בטבעיות משכנעת במיוחד, ממקם את הסולן במקומו בבמה ומציג צליל מפוקס, מאוזן ביותר וחשוב יותר - בפרופורציות טבעיות ביחס לכלי התזמורת. הרמקול הזה לעולם לא יצרח עלייך. את העבודה הזו הוא משאיר לזמר/ת בלבד. הוא ישמור על דינמיקה ואיזון טונאלי כמעט בכל עוצמה והקטע הוא שהוא יודע לנגן בקול רם. אהבתי מאוד את הפרופורציות הנכונות בין השירה לתזמורת מאחור, את היכולת של הרמקול לשמור על דינמיקה מצוינת גם בקטעים מורכבים. אהבתי במיוחד את הצליל הענק שבוקע מהם. זמר בגודל מרשים, זמרת נמוכה ממנו בקצת, ומאחור, עמוק מאחור, התזמורת הסימפונית המלווה אותם באיכות סונית טבעית ועשירה.


Vandersteen 2Ce Signature II

אלקטרוני/דאנס/האוס

בתחום הזה אני אומר חד משמעית שרוב הרמקולים האיכותיים אינם מצליחים להעביר את הסגנונות הללו כפי שאני מצפה שיעברו. במוסיקה כזו אני מצפה לניפוח מסויים, למרות שזה ״לא נכון״ בתחום התחתון. יש מונח שמגיע מתחום הגברות במה שאומר ״לא רועד לא רוקד״. וזה בדיוק הקטע. להרגיש בבטן באופן בלתי פרופורציונלי ומשם בעצם מגיעה האנרגיה. נכון, הוא מהיר ומגובש, מאוזן ו״נכון״ אבל במוסיקת דאנס והאוס זה צריך לעבוד אחרת. מה שנכון לכאן לא נכון לשם ולהיפך. אי לכך, בגזרה הזו, כמו רבים אחרים איכותיים, התוצאה שתקבלו עם הרמקול הזה תתגמד על יד התוצאה שיפיק כל סרווין ווגה בשליש מחיר. אוהבים בומים? לא בשבילכם.

 נקודות ציון

התאמה למגברים

מדובר ברמקול לא ממש קל להנעה. הוא לא כזה שינוע עם מגברי מנורות מעוטי וואטים. וביננו, מגבר של 50 וואט לא יסחט ממנו יכולות שמגבר גיבור ושרירי יסחט בקלות. המגבר שלי, 250 וואט לערוץ, המהווה חבילת כוח שהיא מעל להמלצת היצרן, עושה לו כל כך טוב, שה-50 וואטים מרגישים מעט מידי למוסיקה קלאסית סימפונית מורכבת. אי לכך, חובבי המנורות החלושים  - אל תחתנו בניהם, הגירושים יהיו כואבים. השאיפה של רוב החובבים היא להתאים מגבר שמחירו מתאים (ביחס מסוים) למחיר הרמקול הנרכש. במקרה הזה תשחררו את ההרגל הזה מראשכם. הרמקול הזה שקוף כמו הרמקולים היקרים האלה שמעצבן לראות את המחיר שלהם. אי לכך, אל תתפשרו ולכו על המגבר שהכי מתאים לו באיכות הצליל נטו. יש סיכוי שיעלה כפול מהרמקול. וזה מסביר את מה שאני טוען שנים - מערכת היא רכיב אחד - יחידה אחת שההאתמה בניהם חשובה וחלוקת התקציב. בגדול, תתחילו עם 50 וואטים בריאים וסופר איכותיים. אבל תשאפו ליותר - תמיד תשאפו ליותר (בלי קשר לאודיו).

התאמה למוסיקה

בשורה התחתונה הוא מרגיש טוב עם כל סגנון מוסיקה מלבד מוסיקה אלקטרונית. אבל הוא מרגיש ממש בבית עם מוסיקת ג׳אז או מוסיקה קלאסית קאמרית. במוסיקה סימפונית הוא מעולה, אבל מרגישים שיש מקומות מסויימים בהם הוא נחשב באיזה כשל קל בתחום המיד הגבוה. אני משער, רק משער, שאם לא תתרכזו לא תשימו לב שיש פה כשל, אבל ברגע שתשימו לב לזה, זה לא ינוס מכם. אבל עכשיו מגיע השוס (לפני שאתם מתבאסים), מגבר חזק, איכותי ושרירי, יפיק ממנו ביצועים מרשימים מאוד גם במוסיקה סימפונית. אי לכך, למרות מחירו הצנוע, אבקש מכם לקרוא שוב את פרק ה״התאמה למגברים״.

מיקום והעמדה

בספר המוצר הוראות מדויקים להצבה הנכונה ביותר ביחס למרחק הישיבה. הצבה על פי הטיה כלפי מעלה ביחס למיקום המאזין. ועכשיו לתכלס. תציבו אותו על פי האוזן. זהו רמקול מאוד רגיש למיקומים. קרבה לקיר צד או אחורי משפיעה עליו מאוד. לכן, בכל חלל שימוקם, יש לקחת בחשבון שהעמדה שאינה נכונה ומוקפדת תשפיע על התוצאה באופן משמעותי.

Vandersteen 2Ce Signature II

סיכום

אני סוקר כל רמקול בהתאם למחירו. לכן, יש להתייחס לכך. במקרה הזה, אני חורג ממנהגי ומכתיר את הרמקול הזה כבר עכשיו לרמקול השנה. זהו רמקול עם תמורה לכסף בקנה מידה פנומינלי. הוא מהיר, מדויק, חזק, מאוזן מאוד ומפורט להפליא. יחד עם זאת הוא רמקול מיוחד שמצליח לשלב את הרומנטיקה של שנות ה-80 יחד עם הצליל המודרני המפורט והמדויק. כלומר: מדובר ברמקול נטול תיבה, מה שהופך אותו לטבעי לחלוטין ללא ״סרחים״ של תיבה שאינה חזקה ונטרלית דיה שמציג צליל מאוד ״נכון״ ולא ״מתובל״ ומתייפיף ומצד שני, יש בו את החמימות הזו שמתאימה מאוד לתיכנון של פעם. קרוס מאוד פשוט, יחידות מהמשפחה ה״רכה״ (לעומת קרבון וקרקמיקה) וכמובן, ביצוע ובניה שמלווה את המודל הזה כבר כמה וכמה עשורים. בסופו של דבר, השילוב הזה מוצא את דרכו לא רק למוחו של המאזין, אם כי לליבו.

מחיר: 12,500 ש״ח
אחריות ושירות: רפי לוהב

 

Audio System

Speaker - tidal contriva diacera se

Power amplifier - constellation audio centaur

Preamplifier - constellation audio inspiration Preamp 1.0

Digital source -mac mini + RME Fireface 800

Analog

Turntable - DaVinci Audio - Gabriel Grand Reference DaVinci v3

 Tonearm - Graham Engineering - Elite

 Cartridge - Miyajima Madake

Phono Cable - Stealth Hyperphono XLR

Phono Stage - Asr Basis Exclusive MK2 HV

 Audio Rack - Finite Elemente Pagode Master Reference Heavy Duty

Cables

 Speaker Cables - Stealth Dream v14

 Interconnect Cables - Acoustic Zen Silver Reference XLR

Power Cables - Stealth M-7000 With Solid Silver V10 Wall Plug And  V10 IEC

 

מעבר לתגובות בפורום