האזנה ראשונית למערכת האודיו של משה דימיטשטיין-מיני כתבה

תומר צין
29-11-2018 23:25

הפעם תומר צין מבקר אודיופיל ותיק וחביב במיוחד. אדם שהשקיע לא מעט בכל המסביב של המערכת, והצליל? פעמונים.

משה דימיטשטיין המוכר בפורום moshe625, גר במושב שיתופי נורדיה השייך למועצה האזורית לב השרון, סמוך לעיר נתניה. משה אדם קפדן, לאחר שהרתיח את הקפה, פתחנו בשיחה קלילה ומעניינת על עבודתו המרתקת במפעל הקפיצים “Nordia Springs” הנמצא במושב. החברה מיצרת קפיצים ליצרן הרכב אודי, למטוסים ולתעשיית החלל ועבור התעשיות הביטחוניות.


Synergistic Research

 

דימיטשטיין סיפר כיצד לפני כ-3 שנים, פנה לחברת חשמל בטענה שמתח החשמל בבית נמוך ועומד על כ-210 וולט בלבד. לאחר שחברה עשתה בדיקות בביתו, הגיעו למסקנה שהחשמל נמוך והעלו את המתח ל-235 וולט. הוא דיבר על שיכוך קפיצים במערכת האודיו ועל רזונטורים הנמצאים בחדר האזנה והמשפרים את הצליל בצורה ניכרת.

 

מסע אודיופילי   

 משה הוא אודיופיל, חובב תקליטים ומוזיקה, שרכש לפני כמה חודשים את המגבר המשולב והמנורתי NAT Audio מסרביה והוא בין היתר מושא גאוותו. למגבר 2 מנורות Gm 70 ו-2 מנורות בקדם של ECC 88, הוא פועל בשיטת Single Ended, בשני מצבי הספק: 15 וואט לשני ערוצים או 50 וואט לשני ערוצים. משקל המגבר 51 ק"ג ומשקל הספק כוח 16 ק"ג. המגבר מחובר לרמקולים Rockport Mira 2, בעלי וופרים צדדים.


Nottingham Analogue Hyperspace

קדם מגבר פטיפון מנלי Chinook מחובר למגבר, אליו מחובר פטיפון Nottingham Analogue Hyperspace כולל ספק, זרוע Triangle Art   דגם Horus וראש Triangle דגם Zeus.


Nottingham Analogue Hyperspace

כבלי רמקולים, שני אינטרקונקטים וכבלי חשמל של Synergistic Research, מפצלי חשמל של איזוטק ומד מתח דיגיטלי עם תצוגת LCD.


Nottingham Analogue Hyperspace

חדר האזנה
 

שטחו של חדר האזנה הנו כ-3.8 מטרים רוחב, על 3.20 מטרים אורך ועל 2.80 מטרים גובה. מערכת האודיו נמצאת על המימד הצר והארוך, המרחק בין הרמקולים עומד על כ-2 מטרים והמרחק הרמקולים למאזין הינו 1.80 מטרים. מרחק הרמקולים מהקיר האחורי הינו כ-50 ס"מ והמרחק לקירות אשר לצידי הרמקולים, הינו כ-40 ס"מ ומהספה לקיר האחורי 56 ס"מ. הרצפה עשויה פרקט למינציה, מונח עליה שטיח שאגי המאופיין בשיער עבה, ארוך ונעים למגע, מחמם ובולע צלילים. התקרה עשויה מרביץ והקירות עשויים בלוקים עליהם שפריץ טמבור טקס. ב-4 פינות החדר ישנם פלטות אקוסטיות, על התקרה 7 פלטות נוספות ועל הדלת פלטה אחת.      

                                                                                                     
אקוסטיקה
 

הביצועים המרחבים הטובים ביותר עבור הרמקולים, הם כשהם מוטים ישירות כמעט לעבר עמדת ההאזנה המרכזית, שנמצאה לאחר מעט ניסויים לצד שמאל. היינו צריכים להיכנס לחדר האזנה על קרטון של ביצים, שלא נפגע חס וחלילה ברזונטור או בקפיץ. בחדר האזנה ישנם 25 רזונטורים של HFT, שבע יחידות רזונטורים של ECT, שבע פעמונים, הרבה קפיצים משככים משמשים כמחזיקי כבלים לרמקולים, נמצאים מתחת לספק כוח של המגבר וראינו אחד ואחד מתחת לפטיפון.

שלום כתה י"ב

 לדברי משה, שימוש ברזונטורים שעשויים מחומרים שונים, הממוקמים בחדר האזנה בצורות שונות ובאסימטריות, נותן מטרה אחת: לאזן את המידע המגיע מהרמקולים אל מרחב חדר האזנה, ללא הגברה צבע ומיד מודגש יתר על המידה.     

Nottingham Analogue Hyperspace                                                              

כמו כן, המאזין לא מאבד משקל מהחלק תחתון ביחס לתדרים הגבוהים, מהשקיפות, מהבמה התלת ממידת וכדומה. התחושה היא שהמערכת סוחטת ממקור השמע את מקסימום המוזיקה, בצורה טבעית ומאוזנת. הרבה אנשים בתחום התווכחו והיו סקפטיים - לקח למשה זמן להוכיח כי רב הנסתר על הגלוי, בכל מה שקשור למידע במרחב השמע. הוא הבין שעל מנת לשדרג את המערכת האודיו הוא לא חייב לרוץ ולהחליף ציוד. מאידך, התחום גורם ללא מעט אנשים מהתחום לתסכולים, אכזבות, הוצאות כספים, מעט רגעי עושר מהעיסוק והתחביב שאמור להסב הנאה - לא רק מהתעסקות מסביב. בסופו של דבר צריך הרבה סבלנות, ניסוי-טעייה וגם ואינטונאציה בריאה, בכדי ליצור מרחב שמע, שהוא הגיע אליו. כבר לפני מספר שנים, משה הבחין שמיקומים מסיימים של הפעמון, מסוגלים ליצור השפעה על הצליל, לכידה של גבוהים, הדגשת נמוכים או לחילופין, פיזור של אלמנטים בבמה ועוד. הוא נוכח לדעת, שקיימים לא מעט נקודות וטריגרים במרחב החדר, שבמפתיע או שלא, יכולים להשפיע על  הגוון של הצליל. לדוגמא, לסגור את הצליל או לחילופין לפתוח, להשפיע על הגמישות שלו. בפעמונים הוא משתמש בעיקר לטיפול בבס. לטענתו, "הפעמון מנקה את הבס, המוזיקה יותר "מהודקת" ונותן עומק במה רחבה יותר". לדעתו, חשוב מאוד המיקום של הפעמון, כדי לקבל את התוצאה הרצויה. הפעמון יכול לטפל גם בתדרים הגבוהים (מנקה את הגבוהים), שוב, תלוי באיזה גובה ממקמים את הפעמון. רזונטורים שלHFT  יכולים לטפל בכל התדרים, ונותנים שקט, דינמיות, גבוהים צלולים, עומק במה ותלת מימד. היתרון שלהם, שאפשר למקמם בכל מקום בלי שום בעיה/הפרעה, כולל על הרמקולים, אינטרקונקטים, מנוע של הפטיפון וכדומה. השינוי שהם עשו אצלו מעבר לשקט, הם גרמו לחדר להעלם.

רשימת האזנה

 הגענו למשה פעמיים למשך שעתיים וחצי, פעם בלי תקליטים ופעם עם חבר שהביא תקליטים, שאותם אנו מכירים. בכל תקליט האזנו לכמה קטעים כדי לבחון את האיכות של מערכת האודיו. לפני כשלושה שבועות, היו כמה הערות בפורום לגבי המוזיקה שהוא מאזין. התברר שיש לו שתי הדפסות של דיאנה קרול, מתוך למעלה מ-500 תקליטי ג'אז, בלוז, קלאסיים ורוק, שהם כלל לא אודיופילים וזה המוזיקה שהוא אוהב.   

Nottingham Analogue Hyperspace         

תקליט הראשון נבחר The Alternate Blues - Clark Terry & Freddie Hubbard & Dizzy Gillespie & Oscar Peterson. התקליט השני הוא Jazz at the Pawnshopותקליט השלישי Masterpieces By Ellington - Duke Ellington. התקליט הרביעי הוא Perry Como collection והתקליט חמישי אריק לביא - שיר שהוא לא רק מילים. התקליט השישי Adagio d'Albinoni בביצוע של Gary Karr והתקליט השביעיAaron Neville - Warm Your Heart. אחרון תקליט קלאסי  Beethoven: Piano Concerto No. 4 in G Major.

חווית האזנה

מה שמאפיין את מערכת הסטריאו של משה היא האינטימיות והקצב של מוזיקה, שגורמת לך להאזין לתקליט אחר תקליט, במשך שעתיים וחצי ולא להתעייף. שילוב ההגברה המנורתי של NAT יחד עם הרמקולים Rockport Mira 2, יוצרת הרמוניה נהדרת. המערכת מאוזנת ומפורטת מאוד, מהירה עם טווח תדרים רחב, רצפת הרעש נמוכה מאוד ומעל לכל קיימת תחושה של שליטה ודיוק. הרמקולים מנגנים נפלא בעוצמה נמוכה ובינונית ושולטים ביד רמה במערכת. תוספת הרזונטורים, הפעמונים והקפיצים גורמים לכך שעובי הבאס הוא בדיוק כפי שאנחנו אוהבים - לא מעט מידי ולא הרבה מידי. צריך לזכור שיש בחדר קטנטן 2 וופרים 10 אינץ'.      

הרמקולים יורדים עד 30 הרץ בקירוב וממלאים את רוב חלל החדר. הבאס מהודק ומפורט, האיזון הכללי מאוד טבעי והטונליות נכונה. המהירות והקצב נכונים, מעל לכל קיימת תחושה של שליטה. המערכת מצטיינת בחוסר צרימה בתחום המידרינג', הצלילים הגבוהים נמצאים בכל מידתם והם מספקים ניצוץ, שקיפות, ברק, הגדרה ואוירה למוזיקה. היכולת של הרמקולים לשחזר קולות של זמרים וזמרות פנטסטית, עם יכולת עקיבה נאמנה לשינויים בקול המזמר, הכול באיזון כמעט מושלם, ללא צרידות ותוספות.


Nottingham Analogue Hyperspace

המוזיקה שקופה וטבעית לחלוטין, מפורטת, הכלים בגודל הנכון, הכול מוגש בצורה מאוזנת, אין משהו שמשתלט על חשבון האחר. בהאזנה למוסיקה קלאסית בה מנגנת תזמורת שלמה מרובת כלים, מערכת הסטריאו מתמודדת בצורה נהדרת וישנה תחושה שהמערכת מבקשת עוד עוצמה ואינה מתעייפת. במת הצליל עמוקה ורחבה, קולות אדם מרחפים בחלל בתלת מימד, בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. לעיתים רחוקות, הבס והזמר מגיעים מאחורי הרמקולים והגבוהים באים מהרמקולים – אולי זה ההקלטות וההדפסות של התקליטים. הדינאמיקה (מיקרו/ומאקרו) הייתה טובה מאוד ותמונת הסטריאו בחדר הייתה טובה. עלות המערכת כחדשה, למעט הרופורט טכנולגי Mira 2 שהם יד שנייה, היא בערך רבע מילון ₪. איכות כזו של מערכת לא באה בזול, אבל מגיעה לה ההכרה כמערכת טובה מאוד, עם מאפיינים ייחודים לה, ללא קשר למחיר.

לסיכום

משה אדם מעניין וחביב - לא רצינו ללכת כי השיחה נעמה לכולם, אבל היינו צריכים ללכת. תודה רבה מקרב לב - היה כיף.

 

מעבר לתגובות בפורום