ביקורת סרט ״הנערה ברשת העכביש״

סרגי ליטבק
13-11-2018 11:42

זו אחת הפעמים הבודדות שכתבינו ליטבק יוצא מסרט בתחושה כזו. איזו תחושה? הכנסו וגלו

 

בשנת 2009 יוצא הסרט הראשון "נערה עם קעקוע דרקון" בגרסה השוודית (אגב בשוודיה שם הספר נקרא: "גברים ששונאים נשים"). אחרי הצלחה של הסרט הראשון שבוים ע"י Niels Arden Oplev, וזכה לתשומת לב רבה בעולם, שני סרטי ההמשך בוצעו באיכות נמוכה יותר ע"י Daniel Alfredson, שאגב, גם הם זכו לביקורות חיוביות ובעיקר משום ששמרו על המקור הספרותי, הסופר השוודי סטיב לרסון שלפני מותו כתב שלושה רומנים ואלו ראו אור רק לאחר מותו, ואילו הסרטים באו מספר שנים מאוחר יותר.

הנערה ברשת העכביש

הוליווד כמו הוליווד

פעולה מוצלחת של מדינה אחרת, משוכפלת באמצעות הבימאי דיויד פינצ'ר ומשחזרת את ההצלחה של החלק הראשון מול הטרילוגיה השוודית, ואף החלק האמריקאי מקבל הצלחה גם הוא וזוכה למרות השחזור הדי עלוב (לטעמי) של הדמויות והסיפור. יחד עם זאת, בחיים הכל יחסי, ואילו היום אנחנו צפינו בסרט החדש: ״הנערה ברשת עכביש״ הוא החלק הרביעי בסדרת הספרים בת שלושת החלקים (?!). אז זהו ממשיך דרכו של סטיב לרסון, בוצע ע"י דיוויד לגרקרנץ - ולמרות שבת זוגו של לרסון לא הייתה נשואה לו באופן רשמי, לא הושארה צוואה וגם לא זכויות על הספרים. דיוויד המשיך את הסיפור של הדמויות - אבל עד כמה אלו עומדים ביחס לכתיבה המקורית, ואיזה סרט יצא מתוך קקפוניה זו?!

זהירות ספויילרים לפניכם!

למרות שאני לא נוטה לקטול סרטים, ומנסה מאוד לעודד צפייה של אלו כי אני מבין שיצירה של סרט זה תהליך ארוך גדול ומורכב, אבל בסופו של דבר יש סרטים טובים יותר וטובים פחות. סיבות לטוב הסרט עלולים ויכולים להיות שונים ואני חושב שהסרט הזה הוא כל כך רע ברמת הסיפור שלו, שאני פשוט ישבתי וסבלתי 90% מהזמן המסך. לפני שאני מגיע לבחירת שחקנים גרועה, בימוי ועריכה חובבנים - הסיפור היה פשוט רע!
הסיפור נפתח כמו בטריילר, בכך שליזבט משתלטת על איש עסקים שזה עתה זוכה ע"י בית המשפט מהאשמות של תקיפה מינית בכך שמרביץ לאישתו. היא, ליזבט מעבירה כספים לנפגעות וכל השאר מעבירה לאישתו ובכך מסתיים החלק המעניין של הסרט. משם הסיפור מתדרדר להציג שלליסבט הייתה אחות שבזמנו הגנה עליה מפני אביה, אבל משום שאחותה העריצה את אביה נתנה לו לנצלה לעומת ליזבט שברחה מזוועה זו. שנים מאוחר יותר יתברר כי כאשר ליזבט חשבה שאחותה נפטרה התברר כלא נכון ואחותה השתלטה על העסק של אביה - בעצם פשיעה מאורגנת.
הנערה ברשת העכביש

במקביל, מתכנת שוודי, מייצר תוכנה עבור השלטונות אמריקאים שיכול מרחוק להפעיל את כל הטילים הגריעיניים בכל העולם - אחרי שהבין איזו תועבה הוא בנה, הוא פונה לליסבט ומבקש ממנה לגנוב בחזרה את התוכנה על מנת שיוכל להשמיד אותה. כשהיא פורצת למחשבים של הCIA, מפקד היחידה המיוחדת הוא והוא בלבד - הרואה את הפריצה הזאת, לא מצליח לעצור את הגניבה. אחרי התקרית, נוסע לשוודיה למצוא את האשם בפריצה ולהחזיר את הקובץ הביתה (מה? מכל הCIA, בן אדם אחד שיודע, מבין ומטפל בזה? לא משנה). 

אחד הדברים שמאוד אהבתי, היה מרדף מכוניות באמצעות הרכב VOLVO - לא באמת, זו פעם הראשונה בחיים (אני חושב) שהיה מרדף עם הרכב הזה - כלומר אחרי המצאת הקול (1927), הסרט הצבעוני הראשון - חלף עם הרוח 1938 והמרדף עם רכב וולבו 2018 - זה היה השיא! יחד איתו הגיעו שיאים קטנים יותר של של סצנה שנתקלה גיבורה, מיד נמצא פתרון לבעיה, כאילו לא ניתן היה למציא משהו מורכב יותר שהגיבורה לא יכולה להתמודד איתו או שהיה דורש יותר מ-3 שניות לחשוב ולעשות אותו. פריצה למכוניות ומערכות מידע באמצעות טלפון סלולרי ולא היה שם בצורה מגוכחת.
הנערה ברשת העכביש

הדמות של מיקאל בלומקביסט, במקום להיות בחור בגיל 40 פלוס (טוב השחקן הוא בן 40) אבל הוא נראה בסוף שנות ה-20 שלו ובטח שלא אחד שעבד קשה, סבל ומראה איזשהי התנהגות של אדם מבודר ומשכיל.
במילים אחרות, לדעתי הסרט הוא די אכזבה, למרות שזה די נחמד לראות אקשן שהוא לא הוליווד - אבל הסיפור לדעתי היה כה רדוד שאני רק חיכיתי מתי זה ייגמר.
לא מזמין אתכם לראות את הסרט בקולנוע, אבל אם כבר ראיתם, אשמח לקבל תגובות ודעתכם.
ציון: 4


מעבר לתגובות בפורום