כתבה ערב NORDOST 2‏

גיא אזרואל
07-11-2018 22:26

כשגבי הודיע לי על ערב המשך של NORDOST פניתי את היומן שלי תוך כדי השיחה הטלפונית. אני את NORDOST ואת אלכס לא מפספס ובטח שלא קהל הקוראים היקר שלנו.

בסיום ערב ההדגמה הקודם של NORDOST אצל סאונדקווסט בשנה שעברה אני, אלכס נציג NORDOST וגבי היבואן, נשארנו בחנות לעוד קצת קשקושי אודיו שונים. שוחחנו על התעשיה וגם קצת כיצד אנו רואים את כל עולם הכבילה ברמה האישית. אחד הדברים שאלכס ואני שוחחנו היה הפעם הבאה שהוא יגיע לערב הדגמה. אלכס הצליח לסקרן אותי אך לצערי נאלצתי להסתפק בתושבה בריטית מנומסת שבתרגום לישראלית מדוברת אומרת כך: "תמתין בסבלנות חביבי. לא תתאכזב".

nordost cable

הקונסטלציה של הערב הייתה זהה לערב הקודם (לא משנים נוסחה מנצחת)

בשעת ערב נפגשים כ-20 חברה בקונדיטוריה הצמודה לסאונדקווסט לחצי שעה של פינוקים ושתיה וכמובן קשקושי אודיו וכבלים. אלכס כבר בשלב המינגלינג מפגין את יכולותיו ואני רואה אותו בחוץ פוצח בשיחות קולחות לפחות עם חצי מהחברה. אני אוהבת את ה-"חוסר רישמיות" מול אלכס וגבי. האווירה היא חברית ונעימה וכמו בערב הקודם זה הופך את החוויה לזורמת וקלילה. אלכס מעביר את הערב במקצועיות נעלה של בחור מתורגל היטב השולט בחומר באופן מוחלט ובעל בטחון מלא במוצריו. אין שאלה שאלכס לא משיב לה באופן מדויק ומקצועי. אלו האנשים בתעשייה שפשוט תענוג להכיר. גבי מאשר שאחרון המוזמנים הגיע ואנחנו נכנסים ומתמקמים. לאחר דברי פתיחה קצרים הכוללים מעט רקע על החברה אלכס וגבי מסבירים מה הולך לקרות במהלך הערב.

nordost cable

 הערב יכלול הדגמה של כבלי רמקול וחשמל. הגישה הייתה שההדגמות יהיו ע"ג מערכת בסיסית יחסית שכללה רמקולים ספנדור A7 ומגבר משולב סטרימר של הגל H190 וזאת ע"מ לתת דגש על הכבילה עצמה ולשקף את היכולות וההבדלים בכבילה ככל הניתן ולא לבצע הדגמה ע"ג מערכת יקרה להחריד שבה למערכת עצמה יש השפעה רבה הרבה יותר על התוצאה. בנוסף, גם להראות עד כמה נושא הכבילה והיכולות של היצרן שמיעות בקלות גם במערכות ברמה בסיסית וכאן המסר הוא כמובן כפול.

 היה גם קינוח לערב לבקשתי. מנה משולשת של כבלי רשת. ספוילר קטן... מבחנתי ולדעתי מבחינת גם כל ייתר הנוכחים בערב הזה, הנושא הזה הגיע לסיום והממצאים ברורים כשמש! נחזור לזה בסוף.

מתחילים

כבלי חשמל. הכבל הראשון היה כבל הכניסה של החברה מדגם BLUE HEAVEN שחובר למגבר המשולב מקור של הגל. הקטעים שנוגנו במהלך הערב היה כולם דרך תוכנת הזרמת המוזיקה TIDAL כאשר המגבר המשולב הוא אמצעי ההגברה, הזרמה וממיר. מכשיר המכונה all in one. כרגיל גבי מצליח להוציא סאונד מפיל לסתות ממערכת צנועה ובחלל לא אידיאלי. האזנו פעמיים לאותו קטע ונקודת הרפרנס נרשמה אצל כולם.

 עולים לדגם הבא בסדרת כבלי החשמל RED DAWN:

 כאן מורגש שיפור ברצפת רעש נמוכה יותר, העומק במרכז הבמה גדל והקצוות בתחום התדרים הגבוהים צלולים וברורים יותר.

 עולים לדגם הבא בסדרת כבלי החשמל HEIMDALL 2:

 כבל זה הוא דגם הכניסה בסדרת ה-NORSE 2 וכאן המוליכים משתנים למוליכי כסף solid (קונסטלציה שממשיכה הלאה כולל דגמי הדגל ODIN).
כאן כבר השיפור מתרחב לתחומים אחרים וההבדלים ניכרים ודרמטיים יותר. נפח וגודל הבמה גדלים משמעותית, בתחום הבאס נרשם extension ארוך וגדול יותר וצלילי פריטות כלי מיתר צלולים ומדויקים יותר. בנוסף מוסיף אלכס באומרו שתכונות אלו מורגשות במיוחד בהאזנה בשעות לילה מאוחרות כאשר ווליום האזנה נמוך יותר וכאן הכבל הזה מצליח לשמר את הדינמיקה גם כאשר הווליום נמוך יחסית.


 nordost cable

הערה: המעבר מדגם RED DAWN לדגם HEIMDALL 2 שבעצם מהווה מעבר מסדרת הכניסה LEIF לסדרת ה-NORSE היווה את הקפיצה הדרמטית ביותר בסדרת ההשמעות בכבלי החשמל שבוצע במהלך הערב.

עולים לדגם הבא בסדרת כבלי החשמל FREY 2:

 כאן כבר מורגש שיפור בדקויות האודיופיליות הטיפוסיות המוכרות. בכלי הנשיפה אני שמוע את מנעד האוויר בכלי הנגינה ולראשונה אני שומע את לשונית העץ מווברצת בנשיפות הנגן. תיאור יותר אודיופילי מזה אין. בנוסף נחשפים עוד מיקרו פרטים, נקישות הקלידים הופכות יותר טבעיות והסינטטיות דועכת ואיתה ישנו גם שיפור בדינמיקה.


nordost cable

 עולים לדגם הבכיר בסדרת ה-NORSE, כבל החשמל TYRE 2:

 כאן ישנה המשכיות ברורה במגמת השיפורים האודיופיליים הקודמים. ישנו שיפור בהפרדה בצליל מברשות תוף הסנייר, הצלילות טובה משמעותית והפרשי או "פספוסי התזמון" בסנכרון הנגנים נשמעים היטב.

הערת אישית חשובה לסיכום סדרת החשמל: ככל שעלינו בדגמים אני מתרשם כי מגמת השיפור העיקרית היא טבעיות. צלילים שהתחילו סינטטיים כמעט לחלוטין בתחילת הדרך פשוט הפכו לטבעיים יותר ויותר. תכונה מאוד נכונה בעיניי בתחום כבלי החשמל.


nordost cable


כבלי רמקול

אלכס מתחיל עם דגם BLUE HAEVEN מסדרת הכניסה כאשר אנו מאזינים לאותו קטע פעמיים ברציפות כדי לכייל אוזניים ולקבוע את נקודת הרפרנס.

עולים שני דגמים למעלה לדגם HEIMDALL 2 אשר מהווה את הכניסה לסדרת ה-NORSE:

ההבדלים מאוד ברורים וקלים לאבחון. הבאס נשלט והדוק יותר, התחום הווקאלי גרוני, טיבעי ומדויק יותר וסה"כ ישנה תחושה של יותר אנרגיה במוזיקה כך שהשיפור מורגש באופן רוחבי.
מבט מהיר על השעה ואלכס אומר שיש לנו זמן לעוד הדגמה קטנה נוספת לפני שנגיע לבקשת ההדגמה האחרונה שנתבקשה עלידי עבדכם הנאמן בתחילת הערב.

אחד המרכיבים הקבועים שעבד במהלך כל הערב היה מפצל החשמל QB8 של NORDOST.

למי שאיננו זוכר מהכתבה של הערב הקודם מדובר במפצל חשמל פסיבי עם שתי שכלולים במעגל הארכה. האחד יציאת הארכה נפרדת לקופסאות GROUNDING של החברה, והשני שקע אחד מתוך שורת השקעים במפצל אשר מיועד ו/או מומלץ להזנת הקדם מגבר. בשקע הזה שנקרא PRIMAIRY EARTH ישנו מעגל פסיבי אשר מבצע הנחתה של חצי אוהם מול השקעים האחרים ובכך מעניק שיפור בדרגת השקט לקדם המגבר אשר אמורה להשפיע באופן שמיע על התוצאה הסופית של המערכת.

nordost cable

ההדגמה כאן הייתה פשוטה מאוד. פעם אחד כאשר החיבור של המגבר (אני מזכיר משולב) מחובר לשקע PRIMAIRY EARTH ופעם שניה כאשר מחובר לשקע אקראי אחר במפצל.
זו הדגמה שבוצעה גם בערב הקודם והתוצאות דומות למדי כאשר השיפור די ברור בתחום הבאס אשר מקבל הידוק ולעומת המצב הקודם שפתאום מתגלה כבאס שהיה מעט נפוח. בתחום הווקאל השיפור הוא בקצוות יותר טבעיים לעומת המצב הקודם שפתאום מתגלה מעט חד מידי.

לקינוח: מבחן כבלי רשת

זהו נושא יחסית חדש בתחום כבילת אודיו האיכותית ולאחרונה אף התפתח דיון ארוך אצלנו בפורום ״אודיופיליה״ שנכון לרגע כתיבת מילים אלו עדיין מתקיים ונותר ללא סגירה בין צד המאמינים לצד אלו שלא וכמובן הצד השלישי החביב ביותר, אלו הטוענים מדעית, טכנולוגית ואפילו פסיכולוגית כי אין כאן מאום מעבר לבזבוז כספו של האודיופיל המצוי. אז בערב הזה בקשנו וקבלנו את התנאים האופטימליים לבדיקת הנושא ברצינות ובאופן מקצועי.

הנתונים לבדיקה:

חיבור רשת ישירות באמצעות כבל CAT5E סטנדרטי מהנקודה בקיר למגבר המשמש גם כממיר וסרטימר (אותו מכשיר ששימש אותנו כל הערב). כל קטעי המוזיקה הושמעו דרך TIDAL (בדיוק כפי שהיה כל הערב). 
ולמי ששכח לשאול, הנקודה בקיר מסתיימת בחיבור RG45 סטנדרטי, כאשר הקו רץ לחדר הסמוך בו נמצא הראוטר ומכשיר ה-NAS וכמובן הקו הוא כבל CAT5E סטנדרטי מהום סנטר.

בנוהל הקבוע, אנו מאזינים לקטע פעמיים כאשר אנחנו בקונפיגורציה הנחותה ביותר שהיא חיבור כבל רשת CAT5E סטנדרטי מהנקודה בקיר למגבר משולב / ממיר / סרטימר. כולם מאזינים בדממה מוחלטת שהייתה גורמת לשכנים של המכון הפתולוגי באבו כביר לחשוב שכנראה סגרו את המתקן.

אלכס ניגש ומחליף את כבל ה-CAT5E שגבי רכש במיטב כספו מהום סנטר וכעת מחובר בין הנקודה בקיר למגבר all in one הנאמן שלנו כבל רשת מדגם BLUE HEAVEN. בקיצור המטר האחרון הוחלף מכבל של 10 ₪ לכבל של NORDOST.

nordost cable

הדרמה בשיאה, כולם מתוחים כמו טירונים קרבים לפני קבלת הכומתה המיוחלת. גבי נותן נגיעה באייפד והמוזיקה ממלאת את החדר. צליל נפילת הלסת שלי נבלע תחת קול צחוקו של חברי "הצנום" שישב מימיני ולאחר מספר שניות גם קולות הרחש ביושבים מאחורי ביצעו וידוא הריגה לממצאים. ההבדל הוא דרמטי. דרמטי בכל טווח התדרים ובתוצאה כולה. דרמטי ברמת טלנובלה מקסיקנית מוגזמת. אלכס ממשיך בשוונג ומחליף לכבל רשת בכיר יותר HEIMDALL 2. הדרמה רק ממשיכה והשיפור ממשיך באופן רוחבי. אותם שיפורים רק שעכשיו זה עלה בעוד רמה.

ההסכמה בחדר היא אבסולוטית. תם הטקס!

לסיכום

בשנים האחרונות נכחתי בהדגמות שונות של יצרני אודיו שונים בכל מיני רמות מחירים. מרמקולים, אלקטרוניקה, מערכות שלמות, כבלים ועד לחתיכות ברזל משונות שהונדסו ברמת חדר ניתוח. הייתי בהדגמות סגורות בתערוכות בחו"ל והיית בהדגמות של יבואנים בארץ ואפילו בכמה הדגמות בוטיק בתערוכות בחו"ל שעשו בית ספר לכרישים הגדולים של מינכן.
למדתי שיש רמות שונות לגמרי של הדגמות והפגנת יכולות. יש הדגמות שאתה ללא ספק שומע את ההבדלים אך אתה יוצא מהחדר עדיין מוטל בספק בגלל האופן והמשתנים שבוצעו במהלך ההדגמה.
ואז מידי פעם אתה נתקל באחת כמו זו של אלכס מ-NORDOST. התנאים נראים לעין באופן ברור וההדגמות מבוצעות באופן מאוד מאוד פשוט ובזמן אמת במרחק מטר ממך וכמובן מקצועיות המדגים בהתאם. אלכס NORDOST הוא מאותם אלא של 'מידי פעם'. אחד שמשאיר עליך את הרושם והרצון לעוד. הרושם שמרגיע את המצפון שלך כאשר אתה רוכש כבל אודיו ברמות האלו בפריסה לתשלומים וכאשר התרגשות החדש חולפת אתה שומע שהכבל הזה והיצרן הזה מצדיקים כל שקל כי מה לעשות, כשזה טוב אז זה טוב ופה זה מצוין!

nordost cable

תודה לגבי סאונדקווסט על ערב ואירוח נפלאים. כרגיל הכל ברמה גבוה והמקצועיות מהמעלה הראשונה.
תודה לאלכס ולחברה ב-NORDOST ששוב מפגינים יכולות ברמה הגבוה שיש - תענוג!

צילום: גולן זיו

מעבר לתגובות בפורום