ביקורת למגבר משולב Arcam SA20

אנטון קמינסקי ונמר לוי
06-11-2018 09:30

כתבינו אנטון קמינסקי מקבל את המגבר המשולב החדש של ארקם. האם יצליח לרגש אותו והאם הוא יצליח לבצע את המשימות שיוטלו עליו? הכנסו וגלו

קצת על החברה

Arcam היא אחת החברות המוערכות בעולם האודיו, חברה בריטית מסורתית שהוקמה ב-1976 על ידי שני חברים מהנדסים שנפגשו באוניברסיטת קיימברידג' (המשמעות של השם היא: Amplification and Recording Cambridge). בשנת 2017 החברה נרכשה על ידי קונצרן סמסונג הקוריאני.

המגבר

ה-SA20 הוא המגבר הבסיסי, הזול ביותר שהחברה אי פעם הוציאה לשוק שמשתמש בטופולוגית הגברה מסוג Class G. טופולוגית Class G, נחשבת לטופולוגיה מורכבת, אך אמורה להציע ביצועים טובים יותר ביחס לטופולוגית ה-A\B הנפוצה. עד כה טופולוגית Class G הייתה שמורה למגברי ההיי-אנד של החברה בלבד.


Arcam SA20

ה-SA20 שייך לסדרת מוצרים חדשה של ארקם שנקראת HDA, יחד איתו בסדרה נמצא מגבר ה-SA10 שמציע הגברה חלשה יותר בטופולוגית A\B סטנדרטית ונגן CD מדגם: CDS50.
ה-SA20 הינו בעל הגברה של 80W לערוץ.

 בתקופה הזו, שעולם המגברים המשולבים די נשלט לאחרונה עד ידי מגברי ה-All in one שכוללים יכולות להזרים ולנגן מוזיקה, ה-SA20 הוא מגבר אינטגרייטד קלאסי המתוכנן להגביר אות בלבד. כיום המון מכשירים יודעים להזרים מוזיקה ומגבר שכל עלותו הושקעה בהגברה איכותית ובמגוון יכולות חיבור, יכול בהחלט להתאים לאנשים שכבר יש בבעלותם מכשיר עם יכולות ניגון והזרמה. ואם אין, ירכשו מקור ראוי.

עיצוב, איכות בנייה וחיבוריות

 עיצוב המגבר הוא מעט שמרן, פשוט ונקי. העיצוב משדר את מהות המותג. לטעמי העיצוב ממחיש שמדובר על מגבר לאוהבי מוזיקה, שבא לעשות את העבודה שלו בלי להתהדר בפיצ׳רים. איכות הבנייה מעולה, המגבר שוקל כ-9 ק"ג, הכפתורים וכל הכניסות מרגישים באיכות גבוהה.

בחלקו הקדמי של המגבר יש כניסת אוזניות, וכניסת AUX. בורר עוצמה גדול, כפתור נפרד למעבר לכל כניסה, כפתור הדלקה וכפתור השתק-mute. בהחלטה מעט תמוהה בעיניי, על מנת להיכנס למסך ההגדרות של המכשיר יש ללחוץ על כפתור ה-mute במשך מספר שניות, לא ברור למה ארקם בחרו לא להוסיף כפתור Menu לשם כך.

Arcam SA20

בחלקו האחורי של המגבר, מבחינת כניסות האודיו, ישנן 3 כניסות אנלוגיות, כניסת Phono לפטיפון, שתי כניסות קואקסיאליות וכניסה אופטית. בנוסף ישנה כניסת רשת (נועדה לשליטה בלבד, ישנה אפליקציה רק לאייפונים משום מה), כנסית USB (נועדה לעדכון תוכנה בלבד) ויציאות pre-out. אולי הדבר היחיד שחסר הוא יציאת סאב למי שמעוניין במערכת 2.1. השלט של המכשיר הוא שלט שנועד לשימוש במגבר ונגן ה-CD של הסדרה והוא למעשה חיבור של שני שלטים באחד.


Arcam SA20

למי שירכוש את המגבר והנגן יהנה משלט אחד לשליטה על שניהם, אבל מי שרוכש רק אחד מהמכשירים מקבל שלט שרק חצי ממנו רלוונטי עבורו.

בכל מקרה השלט מאוד נח לאחיזה וכולל תאורה, בהחלט נחמד מאוד ברמת המחיר הזו. דבר מוזר בנוגע לשלט, משום מה הוא מדליק ומכבה גם את הרסיבר שלי (Marantz 7010), אני תוהה אם הדבר מכוון. אם משתמשים במגבר כמגבר כח לרסיבר זה בהחלט נח, אבל לא ברור לי אם זו הכוונה או שזה במקרה.

אינטגרייטד במלוא המילה

 מעבר לאופן העבודה הרגיל של חיבור נגן ורמקולים למגבר, ה-SA20 כולל גם יציאות pre-out ולכן הוא יכול לשמש כ-Pre-Amp וניתן לחבר אותו למגבר כח חיצוני. בנוסף בהגדרות המכשיר ניתן לבחור כניסה שתתפקד ככניסת Processor Mode, מה שאומר שהעוצמה בכניסה הזו היא קבועה (בורר העוצמה לא משפיע בכניסה זו) ובכך המגבר למעשה הופך להיות מגבר כח (את העוצמה הקבועה של הכניסה הזו ניתן לבחור בהגדרות גם).
כך שלמעשה המגבר הזה יכול לתפקד גם כמגבר משולב, גם כקדם מגבר וגם כמגבר כח. אני חושב שברמת המחיר הזו, הגמישות הזו היא מאוד ראויה לציון.

התאמה לרמקולים וגודל חלל

 הרמקולים שבחנתי איתם את המגבר הם ה-Kef LS50 וגודל החלל אצלי הוא בינוני ודיי ממוצע לארץ: סלון עם שטח פתוח למטבח. המגבר הזה מילא את החלל שלי בקלות ולטעמי שלט ברמקולים לחלוטין גם בעוצמות גבוהות וגם בנמוכות.  עודף הכח של המגבר הרגיש לי די גדול ואני מאמין שהוא יכול להתאים גם לרמקולים שצריכים יותר כח.

מבחן האזנה (דו ערוצי)


Arcam SA20

על מנת לבחון את המגבר חיברתי אותו ליציאות האנלוגיות של נגן ה-Oppo 103 שלי. כבר מהשנייה הראשונה היה ברור שמדובר במגבר שיודע איך לנגן מוזיקה, לא משנה מה זרקתי עליו בין עם פורמט: CD, flac או הזרמה מ-Youtube, בין עם סגנון מוזיקלי: בלוז, פופ, רוק, טיפה קלאסי, הוא צלח הכל בקלות ובטבעיות. המגבר לא מאפשר שום יכולת כיול (באס וטראבל למשל), הוא פשוט מנגן את המוזיקה בדיוק איך שהיא אמורה להיות ובצורה הטובה ביותר שהוא יכול. באופן כללי אהבתי מאוד את החיבור של הארקם לרמקולים שלי, אני חושב שמדובר בשילוב מעולה. הדבר הראשון שמיד שמתי לב אליו זה הבאס שהוא הצליח להוציא מה-Kef LS50 שלי, הבאס היה עמוק פאנצ'י ומהיר (מדהים אותי היכולת של הרמקולים הקטנים הללו לייצר באס כל כך הדוק ומוזיקלי). למשל בשיר של מרינה מקסימיליאן: I trust this man הבאס עמוק, מהיר ומשתלב נפלא עם הקול שלה.


Arcam SA20

רמת הפירוט של המגבר הזה מעולה, במיוחד בחלק התחתון של הבאס, התחושה היא כאילו הוסיפו עוד שכבות לבאס ושומעים הרבה יותר פרטים. את השיר Bob Dylan – One more cup of coffee שמעתי אולי מאות פעמים, מעולם לא שמתי לב לטמבורין (תוף מרים) בצורה כל כך בולטת כמו עם המגבר הזה. השיר הזה גם מדגים את יכולת ההפרדה המרשימה של המגבר, הקולות של דילן וזמרת הליווי במהלך הפזמון נשמעים כשכל אחד יושב במקום משלו.


Arcam SA20

הבמה שה-SA20 מייצר היא רחבה והרמקולים ממש נעלמים בה, אין רמקול ימין או שמאל, יש חומת סאונד אחת. בשיר של אנדריאה בוצ'לי Canto Della Terra, הקול של אנדריאה ממלא את כל החדר, ונשמע ממש מפורט.
שיר שהוזרם מיוטיוב מתוך אלבום הבכורה של האחיות לוז (לא באמת אחיות) הישראליות time tell (baby sister), זהו שיר עם הרמוניה מדהימה והמגבר מדגים את היכולות שלו לשלוט בחלל: קול אחת הזמרות מגיע מימין בעוד קולה של זמרת אחרת נשמע בדיוק מהמרכז, כאילו מרמקול הסנטר.


 

בסימפוניה ה-5 של בטהובן, המגבר עובר בקלות מקטעים שקטים לקטעים דרמטים, בשניהם רמת הפירוט נשמעת מעולה והמעברים טבעיים ופשוט נכונים. על מנת לבחון את המגבר במוזיקה יותר רועשת הוצאתי מהבוידם דיסק של Dream Theater (היו כמה שנים בחיי ששמעתי פחות או יותר רק אותם, אבל הטעם שלי מאוד השתנה מאז), בקטע הפתיחה של Systematic Chaos שנקרא  In the Presence of enemies part 1, יש פתיחה אגרסיבית ומאתגרת במיוחד, מייק פרוטנוי מתופף במהירות הברק כשברקע גיטרות ואורגן. התיפוף נשמע שוב מפורט בצורה מדהימה, מה שכן, ההפרדה בין התופים לשאר הכלים כאן לא ממש מוצלחת. זה כמובן יכול לנבוע גם מהרמקולים או ההקלטה, אבל זה אולי הקטע היחיד מכל מה שזרקתי על המגבר שלא ממש סיפק אותי בסאונד שלו.


Arcam SA20

תכונה נוספת שמאוד הרשימה אותי במגבר היא היכולות שלו לשמור על דינאמיות טובה מאוד של הסאונד גם בעוצמות בינוניות ואפילו חלשות, לשמוע איתו מוזיקה בערב כשהילדים ישנים למעלה היה לגמרי תענוג.
אז לאחר סוף שבוע שבו הפצצתי את המגבר בכל דבר שהיה לי על מנת לנסות ללמוד את החזקות והחולשות שלו, בהמשך השבוע פשוט ישבתי והאזנתי בכיף למוזיקה שאני אוהב. ברגעים האלה כשפשוט יושבים ובאמת מקשיבים למוזיקה, רק אז באמת מעריכים את מה שה-SA20 יודע לעשות וזה פשוט לנגן מוזיקה בצורה נכונה, מדויקת ומפורטת. הטבעיות של המגבר גורמת לרצון להאזין לעוד ועוד מוזיקה מכיוון שהוא לא מעייף את האוזן עם סאונד שמנסה לתפוס או להרשים, אלא פשוט מנגן את המוזיקה בדיוק איך שהיא הוקלטה.

שימוש כמגבר כח במערכת קולנוע ביתי

 אני חושב שרבים מאתנו מחפשים את הדרך להנות משני העולמות באותה המערכת, גם קולנוע וגם מוזיקה. חיבור מגבר אינטגרייטד, שמקורות המוזיקה מחוברים אליו ישירות אבל הוא גם משמש כמגבר כח לרמקולים הקדמיים ברב ערוצי נשמע בהחלט כמו פתרון פוטנציאלי מעולה.

לכן בחרתי לבחון את תפקוד המגבר בתצורה כזו. כמו שתיארתי למעלה, על מנת להשתמש במגבר כמגבר כח יש להכנס להגדרות, לבחור איזו כניסה תתפקד כ-Processor Mode, ולחבר את יציאות ה-Pre-out של הרסיבר לכניסה שנבחרה ב-SA20.

 כמו-כן ניתן לבחור במגבר מה היא העוצמה הקבועה באותה כניסה. ברירת המחדל היא 30, כשניסיתי להריץ את כיול האודיסי, היה ברור שבעוצמה הזו הרמקולים הקדמיים חלשים משמעותית ביחס לאחרים, ואכן האודיסי בחר להגביר אותם ב-+12, שזוהי ההגברה המקסימלית. לכן הייתי צריך לשנות את הערך של העוצמה הקבועה במצב Processor ב-SA20. לאחר כמה משחקים הערך שבחרתי הוא 70 ועבורו כיול האודיסי נתן תוצאה הגיונית הרבה יותר.

 
על מנת לבחון את ביצועי המגבר ברב ערוצי ניגנתי מספר הופעות בלוריי: The Phantom of the Opera at the Royal Albert Hall, Leonard Cohen: Live In Dublin ו-Sade -Bring Me Home - Live 2011. שלושתן הופעות מעולות שאני מאוד אוהב. בעקבות הביצועים המרשימים של המגבר במוזיקה מאוד קיוויתי לשמוע משהו מהיכולות הללו גם בהופעות, במיוחד בהופעה של לאונרד כהן, שהמיקס של הפס קול בה לא משתמש בסנטר ולכן המשקל של רמקולי הסטריאו הוא עוד יותר מכריע.

 לצערי, בתור מגבר כח, הארקם לא הצליח להביא לידי ביטוי אף אחת מהיכולות שלו שהרשימו אותי כל כך כשהמקור של המוזיקה מחובר אליו ישירות: לא שכבת הבס הנוספת והמפורטת, לא ההפרדה המעולה ולא השמירה על דינמיקה בעוצמת ניגון נמוכה.

כל ההופעות נשמעו טוב, אבל לא הרגשתי שום שיפור בעקבות שרשור הארקם כמגבר כח.
ניגנתי גם כמה קטעים מדיסק ה-4K BluRay של Terminator 2, גם כאן הסאונד היה מעולה, אבל לא טוב יותר ממה שהרסיבר יודע להוציא בעצמו. מי שבוחר לשרשר מגבר משולב לרסיבר עושה זאת בראש ובראשונה לשפר את ביצועי המוזיקה של המערכת, ולכן אני חושב שאם הארקם היה מצליח גם לשפר את החוויה ברב-ערוצי זה היה בונוס נחמד אבל עדיין רק בונוס.

ממיר דיגיטלי לאנלוגי

כאן ההפתעה בהחלט מרשימה. בכלל, המגבר הזה, כמה שהוא שמרן, הוא עומד בקלות בסטנדרט הטכנולוגי של 2019 בתחום ההמרה. הצליל באותם קטעי מוסיקה נשמע מצוין. בקבצי היי רז הוא מפגין יכולות פנומינליות, הצליל מאוד טבעי ו״זורם״ ולא חשתי באיזה ״דיגיטציה״ בשיחזור כלי נגינה אקוסטים. הבמה שהוא מציג רחבה מאוד ועמוקה במיוחד, הכלים מסודרים נכון במרחב ובשורה התחתונה, יכולת ההמרה שלו פשוט מעולה.

 Arcam SA20

 

מגבר פונו

היום, כמו ממיר דיגיטלי לאנלוגי, כניסת פונו סטייג׳ חזרה להיות חלק מהמרכיבים ההכרחיים במגבר. הרי מכירות הפטיפונים עלו משמעותית, המשתמשים כן מבקשים שיתמוך בכניסה אנלוגית, ובמגבר הזה מקבלים את זה בתצורת mm. בחנתי את יציאת הפונו עם פטיפון וראש שממתינים לכתבה מבית פרוג׳קט. הראש כמובן תומך mm. בהשוואה לפונו חיצוני יעודי איכותי, מגבר הפונו המצוי במכשיר עושה עבודה מצוינת. הוא לא מושלם, תמיד עדיף פונו חיצוני עם שנאי משלו. אבל כשמדובר במוצר בסיסי כזה, במחיר הזה, הכניסה האנלוגית שלו פשוט מעולה! הוא מאוד שקט, נקי, מדויק והולוגרפי וזה בדיוק מה שאני מצפה מאנלוג. עם זאת, חסרה מעט דינמיקה וחסרו מעט פרטים. אבל עד כה לא נתקלתי במגבר משולב זול עם כניסת פונו שהצליח להציג איזון טונאלי כזה, טבעיות ובמה כזו. לעניות דעתי, ארקם פשוט שילבו את הפונו הישן והטוב שלהם ששימש אותם בזמנו כשלא היה דיגיטל, עשו בו כמה התאמות ושתלו אותו במגבר. וכמו שאז הם ידעו לעשות מגברי פונו זולים וטובים, גם כאן הם לא ניכשלו כלל - להיפך.

מגבר אוזניות

אל תצפו ממנו לדחוף אוזניות של 600 אוהם. אבל רוב האוזניות הסטנדרטיות, וגם אלה שקצת יותר קשות להנעה, יתפנקו מאוד ממגבר האוזניות של הארקם. מצאתי דיוק, רזולוציה וחשוב מכל, המון פרטים. מגבר האוזניות הפנימי הוא מתנה אודיופילית שאמורה לטעמי להמצא בכל מגבר. ולכן, בלילה שכולם הולכים לישון, במידה ויש לכם אוזניות ראויות, הוא יאפשר לכם להמשיך את התענוג הזה שיש בהאזנה למוסיקה.  

(מגבר אוזניות, פונו סטייג׳ וממיר דיגיטלי לאנלוגי נבחנו על ידי נמר לוי)

 

לסיכום

 ה-Arcam SA20 הוא מגבר נפלא לטעמי, בחלל שלי ועם הרמקולים שלי הוא חולל פלאים וממש גרם לי להתאהב במוזיקה מחדש. בסופו של דבר עם כל האהבה לציוד, הוא רק אמצעי ליהנות מהאומנות של המוזיקה, והמגבר הזה עושה עבודה מעולה בלהעביר את המוזיקה איך שההקלטה התכוונה שהיא תועבר. ניתן גם לשלב את ה-SA20 עם רסיבר של קולנוע בייתי, הוא יעשה עבודה מעולה בשיפור ביצועי המערכת במוזיקה (בחיבור ישיר אליו כמובן) אבל כנראה שלא יתרום לאיכות המערכת ברב ערוצי. למי שמחפש מגבר באזור התקציב הזה על מנת לנגן בחלל בינוני עם רמקולים שלא צריכים מאות וואטים, אני מאוד ממליץ לשקול את ה-Arcam SA20. והמלצה שלי אם אתם בוחנים אותו תשבו, תירגעו ותקשיבו בנועם למה שאתה אוהבים, כי ככה בדיוק ארקם התכוונו שתשתמשו במגבר שלהם.

ציונים:
 

איכות בנייה: 8/10 איכות מעולה לרמת המחיר.
שמע דו ערוצי: 9/10 עם רמקולים מתאימים, מדובר במגבר מפורט מאוזן ומוזיקלי מאוד.
שימוש כמגבר כח במערכת רבת ערוצים: 6/10 הקסם של המגבר לא עובר כשמשתמשים בו כמגבר כח.
תמורה למחיר: 9/10 מחיר מצוין מאוד ביחס לביצועים ברמה גבוהה.
ציון כולל: 8.5/10 מגבר נפלא וורסטילי שמצטיין בדו-ערוצי, אבל יכול גם להיות משולב במערכת רבת ערוצים.

מחיר: 5700 ש״ח

אחריות ושירות: אי וי טופליין

המערכת ששמשה לבדיקה:

 דו ערוצי: רמקולי Kef LS50, נגן בלוריי Oppo 103 (שימש לנגן CD וקבצי flac מדיסק חיצוני).
רב ערוצי: רסיבר Marantz 7010, רמקולים: סנטר Kef R200C, אחוריים Kef 3005, סאב SVS PB2000 ונגן Sony X700 4K BluRay.

 

מעבר לתגובות בפורום