ביקורת סדרה - Dark

אנטון קמינסקי
25-10-2018 00:41

כתבינו אנטון קמינסקי מספר לכם על העונה הראשונה של הסדרה. האם אהב? האם כדאי להתאמץ ולעשות מרתון צפייה? הכנסו וגלו.

Dark היא סדרת מדע בדיוני גרמנית מבית היוצר של נטפליקס. אם הייתם שואלים אותי כיצד תראה סדרת מדע בדיוני גרמנית לפני שהתחלתי לצפות בה, בטח הייתי אומר משהו כמו: משהו מאיים ואפל עם אפס הומור ורצינות מוחלטת, משהו עם משפחות שמסתירות סודות אפלים, מרתפים חשוכים וכמובן זומבים נאצים!

ביקורת סדרה - Dark

 אז זומבים נאצים אין ב-Dark, אבל כל השאר דיי מדויק. הסיפור מתרחש בעיירה שכוחת אל בגרמניה שנקראת וינדן. עיירה שמוקפת יער אפל ומאיים וליד העיירה ישנה תחנת כח גרעינית. בתחילת הסדרה הסדרה אני מתוודעים לכך שילד נעלם בעיירה. קציני המשטרה שאחראים לחקירה הם אולריש ושארלוטה.

ביקורת סדרה - Dark

לפני 33 שנה אחיו של אולריש נעלם בנסיבות דומות. השוטר שהיה אחראי לחקירה אז היה איגון טידמן, ואולריש ראה בו כישלון גמור. עכשיו אולריש נחוש לא לחזור על הטעויות של איגון. הסיפור שמתחיל כסיפור היעלמות של ילד, הופך להיות מסתורי יותר ויותר. הפרעות מוזרות בחשמל, ציפורים שפתאום מתרסקות על הקרקע בהמוניהן, כל זאת היא רק ההתחלה.

ביקורת סדרה - Dark

"דברים מוזרים" הגרמנית?
 

ראיתי לא מעט הפניות לסדרה כ"דברים מוזרים" הגרמנית, אבל האמת היא שהסדרות שונות מאוד. בשתיהן מככבת עיירה שכוחת אל, יער מסתורי ואיזה שהוא מפעל סודי שאין כניסה אליו.
אך בעוד שב"דברים מוזרים" ישנו עולם מקביל ואפל, ב-Dark לא מדובר בעולם מקביל אלא במסע בזמן. כל העלילה מתרחשת ב-3 תקופות שונות כאשר בדיוק 33 שנה מפרידות ביניהן: ההווה הוא 2019 ובהמשך העלילה ממשיכה גם ב-1986 וב-1953. בכל התקופות הללו שלוש המשפחות הוותיקות מהעיר תמיד נמצאות במרכז ההתרחשות.

לא קל לעקוב אחרי הסיפור, כיוון שהוא כולל לא מעט דמויות מתקופות שונות ומלא פרדוקסים של מסע בזמן – למשל חזרה אחורה בזמן במטרה למנוע אירוע כלשהו, הופכת להיות המניע של אותו האירוע. יש מספר קטעי קריינות במהלך הסדרה, שמנסים להסביר שהקשר בין עבר, הווה ועתיד הוא אינו רציף וכל אחד מהם יכול להשפיע על האחר.

ביקורת סדרה - Dark

בניגוד מוחלט ל"דברים מוזרים", אין כאן שום הומור, אין ילדים חמודים או אתנחתות של תקופות נוסטלגיות. הרצינות התהומית של הסדרה, הוויזואליות והפס קול שלה, תורמים לתחושה מאוד מלחיצה של "משהו רע" באוויר.העלילה מתפתחת באיטיות ודורשת המון סבלנות מן הצופה (משמעת גרמנית ממש). מי שכן יצליח לשרוד את ההתחלה יגלה סדרת מדע בדיוני בוגרת, מאוד מעניינת ולא מתחנפת.הדמויות מאוד מורכבות ומאוד קשה להחליט מי טוב ומי רע. כמובן שממש לא הכל מושלם, יש המון דברים שנשארים פתוחים ויש את עניין הפרדוקסים שמאוד מבלבלים.

ביקורת סדרה - Dark

לסיכום, Dark היא סדרת מדע בדיונית שמנסה לספר סיפור אפל ומורכב על מסע בזמן שבו לא רק העבר משפיע על העתיד אלא גם להפך. לא קל לשרוד אותה, אבל לאלו שישרדו צפויה חוויה מסקרנת, מותחת ושונה מהחוויה שרובינו רגילים אליה מהסדרות ההוליוודיות.


הציון שלי: 7.5/10.

ביקורת סדרה - Dark

העונה השניה של הסדרה צפויה להגיע עלינו בדצמבר, משום מה אני לא בטוח שהם יצליחו לשחזר את העניין של העונה הראשונה, אבל אני מקווה להיות מופתע.

מעבר לתגובות בפורום