ראיון MBL מינכן 2018

גיא אזרואל
11-10-2018 00:33

ראיון אחד על אחד בתערוכת מינכן 2018. גיא אזרואל פוגש את המהנדס הראשי של אחת מיצרניות האודיו הטובות והמוכרות בעולם. הוא שאל, הם ענו וזה הזמן להכיר מקרוב את אחד היצרנים הכי חשובים בתחום.

MBL היא מאותן חברות שאין חובב בתחום שלא מכיר אותה באופן כזה או אחר. בין אם זה מהמדיה בתחום, תערוכות ועד לרשימות top 50 או top 10 עולמיות, וכמובן אותן רשימות ״ידועות לשמצה״ Cost no object. וכמובן שאל לנו לשכוח את אותם אנשים אשר במבצריהם ניצבים המוצרים העיליים הללו שכאן ההיכרות היא הכי אישית שיש. השם MBL הפך עם השנים לכלי המשמש לתיאור מעמד ורמה של מערכת אודיו ברמת היי אנד ואולטרה היי אנד. כאשר אדם מצהיר שיש לו מערכת של MBL, מיד ברור באלו רמות מדובר.

MBL

במרוצת השנים שלי בתחום, מאז אותה מערכת של אבא בבית, וכיום בגיל יחסית צעיר אל מול חברי בעלי הציודים הכבדים בתחום, שכמעט כולם בעלי שנות לידה של שתי עשורים ויותר מוקדמים ממני אני עצמי כבר עכשיו שם. הציוד הפך כבד ולא רק בעשרות ק"ג רבים. ההשקעה וההתעסקות הקבועה בתחביב הפכה לחלק מהחיים. המוזיקה היא המטרה והציוד הוא האמצעי, סדר שהיום בקלות יכול להתהפך והציוד הופך למטרה והמוזיקה היא רק התירוץ או אמצעי ההצדקה.

מה שמביא אותי לדברי ההקדמה לראיון עם היצרן הזה: pride of ownership (בעברית גאוות בעלות). כמו עם הרבה מוצרים בקטגוריה הזו, גם במקרה הזה יש בהחלט גאוות בעלות. זה ניכר כשאתה עומד מהצד למשל ורואה את ההתנהלות של אנטואן מנהל המכירות העולמי של החברה עם הלקוחות והמפיצים העולמיים. אתה מבין שיש כאן משהו שבהחלט יש סיבה להתגאות בו. במהלך תערוכת מינכן 2018 נכחתי בהשמעות פרטיות וגם הוזמנתי לערב סגור של MBL אותו אזכור הרבה שנים. באותו הערב נכחו יבואנים מיותר מ-20 מדינות ובדברי הפתיחה של הערב אנטואן מפגין יכולות שיווק מהמעלה הראשונה בכך שהוא מציין אישית כל אחד מהנציגים בשמו הפרטי (לרבות החברה האסייתים שכל שם מצריך טיפול צמוד) ולחלקם גם זורק תוך כדי איזו בדיחה פרטית. היה שם vibe מיוחד. יש הרבה כבוד מצד היצרן כלפי הנציגים שלו ואותה גאוות בעלות ניכרת גם בעיניהם של היבואנים, נראו שם מערכות יחסים עם וותק של שנים רבות.

MBL

בנימה אישית, את החדר של MBL בתערוכות מינכן 2014 והשנה פקדתי כל יום. השנה אף נפל מזלי ובילתי חצי שעה לבד בחדר באחד הערבים לאחר שעות הסגירה. המערכת הייתה מערכת הדגל, תג המחיר נשא חמישה אפסים + מספר מקדם והכל ביורו כמובן. בקיצור מחיר של בית נאה בישראל. אנטואן נתן לי קריצה ועזב אותי לבדי מול המפלצת. חווית ההאזנה הייתה פשוט חוץ גופית - אין עוד דבר שדומה לזה.

את הראיון קיימתי עם "יורגן רייס" שהוא המהנדס הראשי של MBL מזה שנים רבות. מיותר לציין שהשליטה שלו במוצרים היא ברמת המיקרון אך בכל זאת זה ראוי לציון. מכל הראיונות שערכתי בתערוכה יורגן היה האדם שהפגין ידע ההנדסי ברמות הגבוהות ביותר שנתקלתי. כשנכנסו לשיחה ולקרביים של מגבר הדגל של החברה זה היה כמו לנהל דיון עם מח"ט צבאי. חצי ממה שנאמר זה בכלל בשפה זרה. שולט הבחור ושולט חזק! מכיר כל נגד וכל נתון טכני.

מהי עמדתך לטענה הבאה: "MBL עובד טוב רק עם MBL"?

"יש לזה שתי היבטים. הראשון הוא כאשר יש לך רמקול של MBL. הרמקולים של MBL בעלי צליל מאוד שקוף כך שאתה בעצם שומע את האלקטרוניקה המחוברת אליו. אני בכנות יכול לומר שיש עוד מספר חברות אלקטרוניקה מאוד טובות בשוק שעובדות טוב מאוד עם הרמקולים של MBL, אך המקרים הללו מצריכים יבואן מנוסה שיודע כיצד ואיזה ציוד אלקטרוני כדאי לשדך לרמקולים שלנו, אחרת אתה עלול למצוא את עצמך משקיע המון אנרגיה ואף מתוסכל בניסיונות שידוך עם ציודים שונים. לעומת זאת, חייך יהיו קלים ונעימים הרבה יותר כאשר השידוך יהיה עם אלקטרוניקה של MBL. במקרה הזה איזון והתאמה הוא דבר מובטח כמובן. אגב, ישנם גם מגברי מנורות וסוליד סטייט שנשמעים טוב עם הרמקולים שלנו אך הצליל שונה כמובן. ההיבט השני הוא קל יותר. שידוך אלקטרוניקה של MBL לרמקולים של יצרנים אחרים. כאן אין בעיה כלל, האלקטרוניקה שלנו עובדת עם כל רמקול ויש לנו הרבה לקוחות עם רמקולים שונים והם מאוד מרוצים מהתוצאה בחיבור לרכיבי אלקטרוניקה שלנו כך שהאופן הזה הרבה יותר קל."

MBL

טכנולוגית ה-omni ברמקולים של MBL עובדת בפיזור של ˚360. האם אתה מוצא שזה מייצר מגבלות מול לקוחות פוטנציאלים בהעמדת הרמקולים בבית טיפוסי?

"אני חושב שהמקרה הוא בדיוק הפוך. ברמקול קונבנציונלי המאזין חייב לשבת ב-sweet spot אחרת הצליל קורס וגם אם אתה זז מעט הצליל משתנה בהיענות התדרים כך שבעצם כל התוצאה משתנה באופן משמעותי. טכניקת הפיזור ההיקפי (omni) של הרמקולים שלנו מייצרת לחץ צליל הומוגנית בחלל הנתון וזה מבטיח פיזור מלא בחלל ללא קשר למקום הישיבה בעת האזנה. זו הטכנולוגיה של ה-omni. לכן לעומת רמקולים קונבנציונליים (חלקם) ניתן להעמיד בקרבה או אפילו צמודים לקיר אחורי מה שברמקולים של MBL אני כלל לא ממליץ לעשות. כנ"ל לגבי העמדה בפינות, למרות שזה אפשרי אך נדרש לבצע טיפול אקוסטי לפיזור (דיפיוזיה) ספציפי ואז זה עובד לא רע בכלל."

MBL

 מה הוביל אתכם לפתח את הטכנולוגיה הייחודית של יחידות המיד והטוויטר?

"העניין הוא שכאשר התנסתי עם טכנולגית ה-omni הזו לפני 35 שנה, יחידת הבס הגדולה הזאת בעלת צורת המלון כבר הייתה קיימת, ולמרות שהיו לה מעט עיוותים אפילו כבר אז היא הייתה מאוד שקופה. היא שקופה משום שאין בה נפח פסיבי היות והסליל נמצא בתוך המלון עצמו, ובעצם אין תיבת עץ פסיבית שסופגת אנרגיה ופולטת אותה בין ובהעדר הפעימות. זה נתן לי את קו הבסיס שגם טווח התדרים האחרים חייב להיות מאוד שקוף וללא איבוד אנרגיה ואין דרך אחרת מאשר להטמיע את אותה הטכנולוגיה גם ביחידות המיד והטוויטר. לעומת זאת לדוגמה ביחידת טוויטר כיפה (dome) ניתן לקבל את אותה רמת הקרנת צליל אבל ליחידה כיפתית אין את אותה רמת רזולוציה ושקיפות כמו שיש בטכנולוגיה שלנו, כך שתגובת התדר יכולה להיות זהה אך לא באותה רמת השקיפות הגבוה. המטרה העיקרית שלי בכל מוצר שלנו היא צליל מאוזן ולכן זה לא הגיוני שרק יחידות הבאס יהיו מאוד שקופות ויחידות המיד והטוויטר יהיו רגילות."

MBL

מה הוביל אתכם לשימוש בטופולוגית class D במגברים בסדרות הקורונה והנובל אל מול סדרת רפרנס הדגל?

"אני תמיד שיחקתי עם טכניקות שונות ואינני לא רוצה לקרוא לזה class D. כבר כמה שנים שאני מגדיר את זה: switching amplifier אז כשהתחלנו לתכנן את סדרת הכניסה 'קורונה' רצינו לתכנן יחידות יפות מאוד ומעוצבות וזה היה העת הנכון לעשות שימוש במגברי switching שהגיעו לרמה מספקת. אני חייב לומר לך שטווח הענות התדר הומוגני ולא משתנה כפי שקורה בהגברה דיגיטלית קונבנציונלית. מאפיין העיוות במגברי ה-switching שלנו הומוגני לחלוטין, אין שינוי במאפייני העיוות כלל ולכן המגבר הזה נשמע ניטרלי לחלוטין ובסדרת הקורונה קבלנו תגובות מלקוחות ששאלו האם ישנן מנורות ברכיבים כי הצליל כה חלק, נעים ונשמע "אנלוגי". בסופו של יום הדבר היחיד שיש לנו במשותף עם המגברים הדיגיטליים הטיפוסיים זה מאפיין פליטות חום נמוך."

 אתה יכול לספר על מוצרים חדשים שצפויים לצאת בקרוב?

"לא! (פרצופו הרציני למחצה של יורגן נשבר כאשר אנטואן ואני פורצים בצחוק).  אני יכול לרמוז לך שלאחר שהשקנו את יחידת הממשק של roon לממירים בסדרות הרפרנס והנובל "יכול להיות" שיהיה איזשהו שרת מדיה או משהו דומה."

MBL

מדוע בחרתם להתממשק דווקא עם roon?

 "אני מאוהב ב-roon כבר קרוב לארבע שנים. אני מצאתי שהממשק הזה מאוד מתוחכם מבחינת הקדמה ובעל חשיבה ברורה מאוד. הצורה שבו הממשק הזה מעביר מידע לנקודת הסוף היא מאוד מתוחכמת ואני מאוד התרשמתי מה-roon ולכן עבדנו על יחידת ה-roon הזו קרוב לשנתיים ובחצי שנה האחרונה ביצענו את האופטימיזציה המרבית והבאנו את הסאונד של היחידה למקסימום וכעת עם היחידה הזו ניתן להחזיק ליבה אחת שבה מאוכסנת ספריית המוזיקה ע"ג NAS למשל, או אפילו מחשב ישן ולא מתוחכם, והכל מועבר דרך יחידת ה-roon הזו. היחידה הזאת עובדת באופן אסינכרוני כך שהתזמון מאוד מדויק. גם לחיבור ה-USB שלנו ישנו מצב אסינכרוני אך זה מוגבל לקו באורך של עד 3 מטרים. לעומת זאת בחיבור רשת גם קו באורך של 50 מטר לא מהווה בעיה כלל. אני גם רוצה לספר לך שביחדת ה-roon המדוברת ישנו בידוד מלא לספק הכוח וגם מנגנון השעון הדיגיטלי מבודד לחלוטין בכך בעצם היחידה יחסית אדישה לכבל רשת באיכות ירודה, אגב מה שלא תופס במקרה של חיבור ה-USB שבו האיכות מושפעת משמעותית מאיכות ואורך הכבל."

אנטואן מוסיף: "הצפי שלנו הוא שעד סוף השנה יושק נגן מדיה. אצלנו זה בעצם תמיד מגיע ל-2% האחרונים בכוונונים אחרונים במוצר חדש ובדיקה שהכל עובד כראוי וברמה הגבוה ביותר שיש לפני השחרור לשוק ולכן זה קשה לומר בדיוק מתי תהיה ההשקה. הרי תוכנה שהיום נמצאת בפסגה מחר כבר נחשבת למיושנת ולכן בתחום הזה זה אתגר משמעותי ואנחנו לוקחים את נושא ה"רלוונטיות העכשיוית" של המוצר מאוד ברצינות."

MBL

 האם נגני התקליטורים הם מוצרים שיישארו וישרדו בקו המוצרים של MBL?

"כן. אנחנו עוקבים אחר השוק העולמי הן באופן כללי וכמובן ספציפית ל-MBL וזה שונה לחלוטין ממדינה אחת למדינה אחרת. יש מדינות שהזרמה דיגיטלית היא במקום הראשון באופן מוחלט ואז הורדות במקום השני וניגון תקליטורים נמצא במקום שלישי אך יש מדינות שהזרמה דיגיטלית קרובה לאפס! וניגון תקליטורים שולט באופן מאוד ברור. בסין למשל, נגני תקליטורים הם מוצר מאוד חזק. באירופה ניגון תקליטורים עדיין נמצא במקום הראשון עדיין במיוחד בקרב האודיופילים כי אצל האנשים הללו נבנו מאגרי מוזיקה עצומים לאורך שנים בדיוק כמו אוספי תקליטים לפני 25 שנה."

MBL

היכן אתם רואים את MBL בעוד 10-15 שנה מהיום?

"אנחנו תמיד מסתכלים לטווח הרחוק ולא לטווח הקצר. אנו עוקבים אחרי השוק העולמי, אך בכל זאת מחזיקים בדעות האישיות שלנו כחברה, באשר למה הוא הסאונד הנכון ביותר בדיוק כמו טכנולוגית ה-omni. אני חושב שבמהלך ה-10 שנים הקרובות MBL תמשיך בקו דומה ותשפר את הסאונד לאט לאט ממוצר למוצר ואנחנו נפתח שתי סדרות קצת יותר מודרניות מבעבר ואיתן גם כיוון לצליל יותר מודרני ברכיבים האלקטרונים כך שאנו בעצם נלך בהתאם לקו השוק אך בדרך שלנו."   

תודה מיוחדת לרן שביט שנענה לבקשתי ודאג לתיאום הראיון והמפגשים המיוחדים וכמובן ליורגן ואנטואן שיצרו חוויה נפלאה ומעשירה ככתב וכאודיופיל כאחד.

MBL

מעבר לתגובות בפורום