Scansonic HD - M20 מבחן:

ניב נמר
10-10-2018 15:49

קלישאות כמו ״זה הקטן גדול יהיה, דברים טובים באים בקטן, הגודל לא קובע״ כולן נכונות כאן ורק מחזקות את הטענה (המאוד נכונה) שרמקולים בוחרים עם האוזניים.

הקדמה

את Scansonic לא הכרתי עד לסקירה זו. אמנם שמעתי על החברה אך לא יצא לי להקשיב לרמקולים מתוצרתה.
פנה אלינו זיו מ״אודיוזיפ״ (יבואן Scansonic בישראל) על מנת לספק זוג לסקירה ונעננו בחיוב כמובן. כשהגעתי אליו לאסוף את הרמקול (קרוב לביתי), ישר הרגשתי בבית, ובזמן שארז את הרמקולים לסקירה דאג להנעים את זמני עם תקליט אודיופילי מבית pure analog של Belafonte at Carnegie Hall, אשר נוגן דרך מערכת מצויינת עליה שווה להרחיב בסקירה נפרדת לחלוטין.

 Scansonic HD - M20

Scansonic הינה חברה דנית מקונצרן Dantax אשר מחזיק בשמות גדולים נוספים כמו Raidho ו-Gamut.
Scansonic משתמשים באלמנטים עשויים קרמיקה, קרבון או מחוזקי פיברגלאס כמו ברמקול שנבחן היום בשילוב עם טוויטר ריבון. עוד דבר שמאפיין את הרמקולים שלהם הוא גודלם הפיזי הקטן יחסית של המיד/וופרים בהם הם משתמשים.

סדרה M החדשה של Scansonic היא סדרת הכניסה של החברה - הסדרה מאופיינת ברמקולים קטנים יחסית בגודלם בעלי טוויטר ריבון ודרייברים בגודל ״4 - הסדרה כוללת סאב, רמקולים מדפיים ורמקולים רצפתיים, ה M20 הוא האמצעי שבחבורה.

מדובר ברמקול רצפתי קטן מימדים - הייתי אפילו אומר ״שחיף״, בעל עיצוב פשוט אך נעים מאוד לעין - כזה שקל מאוד למקם ויראה טוב בכל סלון ובכל סגנון עיצובי. הוא עובר את מבחן האישה בקלות ויתרה מכך - אישתי (המעצב פנים ראוי לציין) טענה שככה צריך להראות רמקול - עם חתימה קטנה ונחה שלא משתלטת על החלל.
הגרילים המתמגנטים שלו עשויים מתכת ומזכירים את אלו של Morel מהדגמים האחרונים - סה״כ גריל יפה שקצת פחדתי שינגן יחד עם הרמקול אך כבר כאן אציין שהגרילים לא הפריעו לנגינתו של הרמקול ובכל מקרה הם קלים מאוד לשליפה בעזרת הכלי שמגיע איתם.בנוסף, לטוויטר ישנה רשת מתכת נוספת אשר מגנה עליו ככה שמדובר ברמקול די חסין מפני ילדים. הגימור של הרמקול איכותי, הפינות מוחלקות ומעוגלות והוא לא מרגיש שברירי, אציין שנקודת החולשה שלו לדעתי היא הטרמינלים שמרגישים קצת זולים והמגשרים (הרמקול מאפשר bi-wire/amp) השבריריים שהייתי מחליף למגשרים איכותיים יותר.

 Scansonic HD - M20

הרמקול הינו בתצורת 2.5way - טוויטר ריבון, מיד-וופר ״4 מחוזק פיברגלאס עם פייזפלאג ועוד וופר ״4 מחוזק פיברגלאס לתגבור הנמוכים אשר אלו מאווררים דרך פורט אחורי בתצורת שני חריצים קטנים.

 טווח התדרים הינו 50hz-40khz עם עכבה נומינאלית של 4ohm ונצילות של 86.5db מה שדורש הגברה בשרנית יחסית, עם מספיק כח להניע אותו ביחס הפוך לגודלו הפיזי. אצלי הוא שודך ל-Vincent 238 - רדיאטור שמספק Class A ב 60w הראשונים ועד 400w ב 4ohm ובעל גוון ניטרלי.
חדר המבחן הינו חדר בגודל 3.5 על 3 עם מרחק של 2.5 מטר מהרמקולים ומרחק הרמקולים מהקיר האחורי הוא כ 60 ס״מ. החדר בעל קירות גבס וטיפול אקוסטי מינימאלי (שטיח וכמה מלכודות באס).

 נקשיב קצת?

 Robert Plant & Alison Krauss - "Rich Woman"

 קטע ״מיסטורי״ בסאונד שלו ודורש רמקול על הצד הפתוח של הסקאלה כדי להינות ממנו - גיטרות עם המון טרמולו, שירות רכות ותופים שדוחפים קדימה מאופיינים בשרשרת/ניטים (sizzle) על מצילת הרייד מה שמוסיף מעיין כרית של תדרים גבוהים לאורך כל הקטע.
ברגע שהM20 החלו לנגן הופעתי משני דברים - הדבר הראשון הוא שהרמקול בעל אופי חם ולא מאופיין בהרבה טופ אנד ודבר שני זה שהוא שובר את חוקי הפיזיקה, כמות הנמוכים שהוא מוציא היא לא פרופורציונאלית לגודלו בשום צורה!
הגיטרות נשמעו מצוין, השירה הייתה נעימה וברורה והקונטרה-באס רחוק מלהישמע אנמי.
התמונה הכללית של הקטע מאוד טובה אך את השרשרת על המצילה כמעט ולא שמעתי ועוד נגיעה של הקצה הגבוה היתה מחמיאה מאוד לתמונה הכללית.


Eric Clapton - Change The World

 קולו של קלפטון נשמע מצוין והגיטרות האקוסטיות מפורטות מאוד - הטוויטר הזה ניחן ביכולת מרשימה בשיחזור התחום הגבוה של גיטרות אקוסטיות, כמו כן השייקר בצד שמאל מאוד ברור ולא נעלם לאורך כל השיר בדיוק כמו שהוא אמור להשמע (רמקולים בתקציב הזה נוטים להעלים אותו ברגע שיש יותר עומס של כלים, כנל לגבי מצילת ההאי האט - לא כך המצב כאן).

 אני מאוד אוהב את העבודת קולות רקע בשיר הזה והרמקול לא מאכזב אותי, מוציא אותם מעולה מעל המצופה ומצליח לעטוף אותי בנעימות שהקטע הזה משרה. תוף הבאס שמן ומצליח להפתיע אותי שוב - נמוכים הם הצד החזק של הרמקול הזה, ביחס לגודלו הפיזי הוא מצליח להרשים ולספק חוויה נעימה מאוד עם באסים מדוייקים עם זריזות המאופיינת לאלמנטים קטנים. פסנתר ואורגן הם עוד חוזקה של הרמקול הזה - על החוסר בטופ אנד ובהי מיד הוא מפצה עם לואו מיד מעל רמתו.

 

George Duke - You Touch My Brain

מדובר בקטע חמים בגוון שלו והרמקול גורם לו להשמע קצת יותר עמום ממה שאני אוהב, זה לא שהוא לא נשמע טוב - סה"כ הוא די מפורט אך בהחלט חסרה לי טיפה המכה של תוף הסנר והחלקה של כלי הנשיפה - מי ששם שמיכה על תוף סנר והקיש עליו יבין בדיוק במה מדובר, שמיכה דקה על הרמקול שהייתי שמח להוריד.
הגיטרות החשמליות וגיטרת הבאס נשמעות מצויין ופסנתר וקלידים הם פשוט תענוג ברמקול הזה. הבמה שהרמקול מפגין היא מהטובות בקטגוריה - בעלת עומק מרשים ומיקום טוב של הכלים - מעל הממוצע למחירו.
 עם כל זאת - מי שמקשיב באופן קבוע להקלטות יחסית חמימות יעדיף אולי רמקול קצת יותר בהיר (או מדינה קרה יותר).



Michael Kiwanuka - Cold Little Heart

איזה פתיח מדהים יש לקטע הזה -  כזה עם המון אווירה, מרגש מאוד ובעל נגיעות ״פינקפלוידיות״ כמו שלא שמעתי המון זמן. קולו של מייקל מרגש מאוד לטעמי ובעל המון אופי וגם ברמקול הזה הוא מצליח לרגש אותי עד לגבול מסויים - כאשר כלים נוספים נכנסים מרגיש שקצת קשה לרמקול והוא מתחיל לקרוס תחת העומס. הוא טוב מאוד כשיש לו מקום לנשום אבל הוא לא אוהב להדחק לפינה וקטעים מסויימים בהחלט דחקו אותו לפינה.



The Beatles - Eleanor rigby/Something(Remastered)

הרמקול מפיק במה מצויינת ומפגין יכולות מרשימות בהפרדה, כבר אמרנו - כשלא עמוס הרמקול מתפקד לא רע בכלל - אפילו טוב מאוד.
כלי הקשת נשמעים מעולה, האופי החם של הרמקול החמיא להפקה הבריטית המשובחת, כמו כן, מקרטני נשמע מעולה וקופץ החוצה מהרמקול כדי לשיר לי בחדר. כל כך אהבתי את איך שהוא מוציא את הביטלס שהמשכתי איתם מה שנקרא - בכיף שלי.

Scansonic HD - M20

כשהגעתי לsomething פשוט נפעמתי מהיכולת של הרמקול לעטוף, הקטע הזה מרגיש לו הכי בבית שבעולם ואם הייתי צריך להדגים את הרמקול עם קטע אחד בלבד זה היה זה בהחלט - הרמקול הזכיר לי למה הביטלס הן אחת הלהקות הכי אהובות עלי. אם אפשר לומר כמה דברים על הרמקול שהוא נשמע קטן לא אחד מהם.



Beethoven : Symphony No.9 in D minor Op.125 : II Molto vivace - Chamber Orchestra of Europe

אחת מהסימפוניות היותר מוכרות - אולי בגלל הסרט פנטזיה של דיסני שם הכרתי אותה לראשונה כילד, בהחלט סימפוניה שכל אחד צריך וחייב להכיר.
כיאה למוסיקה קלאסית מדובר בקטע דינאמי ביותר לאורך כל טווח התדרים. מערכת לא מאוזנת (רמקולים ו\או מגבר) תתקשה לנגן את הקטע ותדרש התערבות ומשחק עם כפתור הווליום תוך האזנה מה שפוגע קצת בחוויה.
אני חושב שאפשר להגיד שהרמקול התמודד לא רע עם הקטע אך אודה שנגעתי בכפתור הווליום לא פעם ולא פעמיים.בקטעים הטכניים יותר כלי הנשיפה עשויים עץ (חלילים למניהם) נבלעו בריברב של עצמם והגוון החמים משהו של הרמקול פגע קצת בכינורות ובחצוצרות - בקטע טכני שכזה גבוהים הם הדרך שלהם לצאת החוצה.
אציין לטובה שבקטעים הרגועים יותר הרמקול תיפקד לא רע וניתן לשמוע את הנקישות על האבוב וחריקת הקשתות עלי כלי הקשת.
אגב, באיזור הנמוך יותר של כלי הנגינה היה ביצוע טוב בלי קשר לגודל הרמקול (גודלו הופך את זה ללא פחות ממדהים).




Killswitch Engage - My Curse

התגובה הראשונית שלי הייתה גיחוך בלתי נשלט, מהרגעים האלה שאתה אומר - ״אני לא מאמין שזה קרה עכשיו״. כשחושבים על מטאל ורוק יש ללא מעט אנשים תמונה של סרוין-וגה מגושמים ועצומים עם וופרים של 15 אינץ בראש. ממש לא צריך שני מקררים בסלון בכדי להינות מרוק ומטאל - קחו ״צוציק״ שכזה ותופתעו.
התוף באס היה עמוק ומרשים, גיטרות חשמליות מחשמלות ושירה מפורטת. אישית, אני מעדיף קצת יותר גבוהים וגם עוד טיפה של מיד-גבוה אבל בתמורה לחמימות תקבלו רמקול שפחות יעייף את האוזנים בהאזנה לרוק ומטאל שגם ככה בד״כ מתוגברים בגבוהים. לסיכום - הצלחה.



אז מה היה לנו כאן בעצם?

יחסי אהבה שנאה פיתחתי עם הרמקול הזה - אם נסכם, מדובר ברמקול טוב, על הצד החם של הסקאלה, מפורט ומרשים מאוד בבמה שהוא מייצר ביחס למחירו ואף מייקרים משמעותית ממנו. ושירה נשמעת בו מצויין ופסנתר וגיטרות הן הבית שלו. התדרים הנמוכים נעימים, עמוקים, מדוייקים וזריזים - לא מזמן סיקר נמר לוי את המיני-מוניטור של Neat והתרשם מהעומק שלהם, נראה שניתן לייצר היום דרייברים קטנים אך איכותיים דיו בכדי לרדת לטווח תדרים נמוך (יחסית) עם רמת עיוות נמוכה מאוד ובלי הנחתה שערורייתית כפי שהיה עד כה. בהחלט זוהי שנה של גיבורים לא רק בקולנוע אלא גם בתעשיית האודיו.

Scansonic HD - M20

הרמקול הזה נראה טוב, יעלם ברקע אם תרצו ויעבור בקלות כל אישור נשי בנוסף ויהיה סלחן מאוד עם ההצבה בבית.
במחירו מדובר על לא פחות ממציאה לחובבי הגוון וגם אם התקציב שלכם גבוה ממנו פי כמה לכו תנו לו הקשבה - אולי העודף יספיק לשדרוג המגבר הנוכחי שלכם או להשקעה באקוסטיקה של חלל האזנה (השקעה באקוסטיקה היא אחת התמורות הטובות ביותר לכסף שלכם).

מאחר והרמקול נשמע לא פרופורציוני לגודלו החלטתי לתת לו האזנה זריזה בסלון ביתי - חלל בגודל x*x משולב עם מטבח. המרחק מהרמקולים הוא 5.5 מטר ומרחקם מהקיר כ 60 ס״מ.

הרמקולים בהחלט הצליחו למלא את החלל מעל המצופה, כמובן שאני מעדיף רמקולים גדולים יותר עם וופרים כאלו שיכו בי עם כל קיק של תוף באס, בנוסף הם קטנים לי מבחינה עיצובית בחלל הזה אבל זו לא הנקודה - מבחינה סונית, אפשר להתייחס לרמקול כגדול יותר, כזה בעל וופרים של 5״ או אפילו אעז לומר 6.5״ ***

מחירו - 6,500₪
יבואן - אודיוזיפ

מעבר לתגובות בפורום