Samsung Q9FN - מסך טלוויזיה חכם במבחן

איציק ירקוני
22-08-2018 11:19

סדרת המסכים החדשה של סמסונג נחתה בארץ, וביניהם דגמי ה-QLED שהם הבכירים שבסדרות המסכים, שבראשם ניצב מסך הדגל Q9FN קיבלנו אותו לסקירה, ובדקנו.

מי אנחנו?

סמסונג: קונצרן דרום קוראני הכולל מספר גדול של חברות בת כגון, שירותים פיננסים, תעשיות כימיות, מכונות לתעשייה, הנדסה ובנין, ביגוד, פרסומת, חינוך ושירותים רפואיים, מסחר ופיתוח ואפילו מזון. חברת סמסונג נוסדה בשנת 1938 והחלה בייצור סוכר, בשנת 1958 החלה החברה להציע שירותי ביטוח ובשנת 1969 הוקמה ״סמסונג אלקטרוניקס״. 1974 סמסונג נכנסת לתחום התעשיות הכבדות וב-1976 זכתה החברה לייצא מוצרים ע"י הממשלה הדרום קוריאנית כחלק ממדיניות ייזום ופיתוח. 1982 הקימה קבוצת בייסבול מקצוענית, ב-1983 ייצרה החברה את שבב המחשב הראשון שלה ה-SDRAM 64k. לקראת סוף שנות השמונים התחילה החברה להתפתח בתחום האלקטרוניקה והפטרוכימיה, ב-1994 נוסדה חטיבת ״סמסונג מוטורס״ למכוניות שנמכרה בסופו לחברת רנו, בשנת 2008 שברה סמסונג כמה שיאים בתחום הסלולארי ביניהם הטלפון הדק ביותר בעולם (5.9 מ"מ) ונכנסה לספר השיאים של גינס. בשנת 2010 הכריזה סמסונג על השקת מכשיר טלפון סלולארי חכם מסדרת Galaxy S המבוסס על מערכת הפעלה אנדרואיד. חטיבת האלקטרוניקה של החברה כוללת: יצור מסכים, נגנים, כרטיסי זיכרון, מחשבים ניידים, טלפונים ניידים, טאבלטים, כונניSSD. כיום סמסונג היא יצרנית השבבים הגדולה בעולם. בנוסף, לחברה חטיבה המייצרת מקררים, מכונות כביסה, תנורים, מיקרוגלים, ומזגנים. נכון לשנת 2017 שווי הקונצרן מוערך למעלה מ- 360 מיליארד דולר.

זו חברת ענק, החולשת על תחומים רבים בשוק. אך הפעם נתמקד במסך הדגל שחשפה לא מכבר.

Samsung Q9FN

Samsung Q9FN - מסך טלוויזיה חכם במבחן

מעוצבת

הדגם הנסקר, ה-Q9FN במבנה שטוח, והיא עבה יותר ממרבית מסכי ה-LED שאנחנו מכירים, המסך מגיע עם תאורה אחורית בעלת 480 אזורי תאורה, עוצמת הארה אדירה מקסימאלית של 2000 ניט במצב HDR. מסגרת המסך בעובי של 3.9 ס"מ מחופה במסגרת דקיקה בסיומת אלומיניום שחור מוברש. את המסך ניתן להתקין ממש צמוד לקיר ובמצב AMBIENT הוא יוכל להראות ציורים ותמונות. בנוסף ניתן יהיה להניח אותו על השידה בעזרת רגל יעודית (מגיע בחבילה). אם תשאלו אותי, מעדיף אותו כצמוד קיר וזאת גם בזכות העובדה שהמסך כבר אינו כולל כבל הזנה לחשמל, שאותו נפגוש בקופסת החיבורים החיצונית ה-One Connect, שגדלה משמעותית מהדגם של השנה שעברה בשל העובדה שהיא מטפלת גם במתח החשמל של המסך. בשונה מהדגם היוצא, נקבל כבל (הסיב) מעט עבה יותר שמסוגל להעביר את החשמל למסך, מצב זה מאפשר לנו להתקין את המסך צמוד לקיר בכל מקום שנחפץ ללא צורך בנקודת חשמל, מעבר לעובדה שמדובר ברעיון יפה ואלגנטי, הוא מביא עימו עוד יתרונות רבים. עם המסך נקבל כבל הזנה באורך של 5 מטרים, בתוספת תשלום ניתן יהיה לרכוש כבל הזנה ארוך יותר של (15 מטר) קופסת החיבורים, ה-One Connect כוללת את מכלול החיבורים ארבע כניסות HDMI שלוש כניסות USB, שני חיבורי לווין, אנטנה, יציאה אופטית, חיבור רשת, חיבור אוזניות, ואפשרות לכרטיס חכם לפענוח שידורי לווין.

 
Samsung Q9FN

 

Samsung Q9FN

סאונד

הרמקולים עושים עבודה טובה, עם הספק כולל של 60 וואט. במבנה של 4.2. הרמקולים מספקים בס מוחשי אשר מוסיף דרמטיות לכל סרט אקשן או קטע מוזיקה, ומורגש שמישהו חשב על זה בסמסונג. אם כבר מדובר בגוף עבה אז בואו ננצל את היתרון הפיזי שלו כתיבת תהודה וזה בהחלט עובד. הרמקולים עשו עבודה טובה בסרטים, מעבירים בצורה משכנעת את המוזיקה כמו גם את קולות האפקטים ורעמי הפיצוצים.

השלט

השלט של המסך הוא הרבה מעבר לשלטים הרגילים שאנחנו מכירים ממותגים אחרים. הוא עשוי מאלומיניום איכותי, דקיק וארגונומי. הוא מסוג השלטים שנותנים תחושה של אחיזה בשלט כחלק מהיד שלך, התחושה הזאת אינה גורמת לך צורך להניח אותו בסיום כל פעולה. הוא מגיב היטב במהירות ובדיוק מכל מקום ומכל זווית. הוא דומה מאוד לדגם הקודם, כאשר בראש הכפתורים נמצא כפתור המיקרופון ולצידו כפתור ה- Ambient . שאר הכפתורים זהים למהדורות הקודמות.

את כל פעולות התפעול של המסך והמכשירים סביבו ניתן לעשות דרך כפתור הבית, וכפתור החזור, כאשר כפתור הווליום פועל למעלה ולמטה, לחיצה קלה עליו מבטל את עוצמת השמע ((MUTE)


Samsung Q9FN

ממשק ואפליקציות

השנה סמסונג הפכה את הממשק למינימליסטי יותר ופשוט ונקי לעין ולתפעול. בשלוש מילים - ממשק סופר נח. נראה שכוונת המתכננים היא ״לא לסבך את המשתמש״. פס תחתון שכולל מקורות והגדרות עיקריות ודגש יותר על תפריט המשנה שכולל תכנים והגדרות לכל אחד מהמקורות. גם במצגת הגדרות תמונה, כניסה לתפריט הכיול נקראת ״הגדרות מומחה״ משמע, אם אין לך מושג, אל תנסו לשנות אפילו את הניגודיות או הבהירות בתמונה. במצגת המקורות ניתן לבחור כניסה או שרת/NAS שממנו ניתן להגיע לתוכן, וכאשר בוחרים באפליקציה כגון Netflix אתם כבר יכולים לראות ישירות את התכנים האחרונים שראיתם ותכנים חדשים שהאפליקציה מציעה לכם. בנוסף סמסונג מציעה מגוון גדול של אפליקציות לטלוויזיה, כמקובל, הן מחולקות לפי קטגוריות כמו מוזיקה ורדיו וכאלה המוגדרות ״אפליקציות כדי להעביר את הזמן". יש כמובן את ספק התוכן החשוב ביותר כיום "נטפליקס" (דורש מנוי בתשלום), יוטיוב, אמזון וידאו, ועוד. חובבי הגיימינג יוכלו להתחבר לשירות Gamefly שמציע משחקי קונסולות דרך הענן. אגב, נפח האחסון הפנימי במסך שהגיע לסקירה עמד על  2.82GB להתקנות. אפליקציית SmartView מאפשרת לשלוט באפליקציות הטלוויזיה דרך הטלפון ולעבור בין הטלפון למסך הגדול. המסכים ביבוא הרשמי מגיעות מגוירות לעברית כבר ברמת היצרן, הן בתמיכה באפליקציות, תפריטים בעברית (כולל מקלדת וירטואלית) ותכנים. דפדפן האינטרנט המובנה עושה עבודה טובה ולמרות שזו אינה עדיין חווית גלישה מושלמת דרך הטלוויזיה הוא טוען את האתרים באופן זריז יחסית.

 

Samsung Q9FN

 

Samsung Q9FN

Samsung Q9FN

 

סמסונג מאפשרת לנו ליהנות מהמסך גם כאשר הוא כבוי, וזאת במצב Ambient המאפשר לנו להשמיש את המסך כתמונת קיר, תמונות נוף, ציורי אומנות, רקע של מים המלווה בצליל ציפורים נעים, מבחר שעונים שהמלהיב מכולם הוא שעון הפנינים היוקרתי המחליף את המחוגים. אפליקציית SmartThings המובנית בתוך המסך משמשת לא רק כמרכז ניהול מערכת  SmartThings  בבית חכם. מדובר במערכת מתוחכמת שמתממשקת למגוון רחב של שירותים ואופציות מעבר למוצרי סמסונג שיכולים לכלול סאונדבר, מכונת כביסה, מקררים, מזגנים מקררים ועוד. המערכת ניתנת להתממשקות גם מול מוצרים אחרים, אותם תוכלו לבדוק באתר הבית של החברה.

 
Samsung Q9FN


איכות תמונה

ה-Q9FN מציגה השנה שיפור כמעט בכל סעיף שקשור לאיכות התמונה: המסך מגיע עם פאנל VA המציג איכות שחור משובחת ולבן בוהק, עם רווית צבע משופרת. סמסונג משתמשת בטכנולוגיה חדשה הדוחה החזרי אור, כאשר בפועל לא מדובר בציפוי פאנל אלא בשימוש בזכוכית בטכנולוגיה ייחודית אשר דוחה החזרי אור ומונעת גם השתקפויות בצורה יעילה. במקרה שלי גם שפתחתי את הוויטרינה האחורית המסך הצליח להציג תמונה קונטרסטית וצבעונית כמו בחדר חשוך. שיפור משמעותי נוסף הוא בסוג התאורה שכולל 480 אזורי תאורה אחוריים עצמאים, המצליח להציג תמונה כמעט חפה מבעיית אחידות בתמונה. לזה נוסיף מעבד תמונה חדיש ומתקדם שלטענת החברה מגיע לכיסוי של 100% מתקן הצבע DCI-P3 לקולנוע הדיגיטלי ושיפור ברמת הצבע, ושיפור משמעותי בזוויות צפייה מהצד לעומת הדור הקודם. גם השנה תאורת המסך מגיעה ל-2000 ניטים בתכני HDR. אך אינה תומכת בפורמט דולבי Vision HDR.

 
Samsung Q9FN

זהו מסך סופר מתקדם שאמור להתמודד עם שידורי SD. ערוץ 20 המשדר תכנים באיכות -SD מציג תוכן באיכות ירודה, ה-Q9FN מתקשה בעיבוד התוכן ב-SD בצורה סבירה, ניתן לראות את הדמויות של המנחה בועז גולן ולצידו עו"ד יורם שפטל מוצגים באיכות די ירודה. במרבית שידורי יס בתכני HD מפגין המסך תמונה מבריקה ומוארת, בשילוב עיבוד צבעים מרשים, בתוכנית "אביב מול אייל" המשודר בערוץ 13, ניתן לראות את דמותו של "אייל גולן" בצורה ברורה ומדויקת, קעקועיו על ידיו של "אייל גולן" נראים ברורים ובולטים לעין. בשידורי המונדיאל ביס דרך ערוץ 511 ב-4k מציג המסך תמונה די חדה ומפורטת, ניתן לראות בתמונה את דמותו של הילד עטוף בבגדי נבחרת קרואטיה בצבעי האדום לבן, המוצגים בצבעים עזים, בצבעוניות יתר המשלבת עימה ברק ופירוט המכוונים לתקן (BT 2020)

 
Samsung Q9FN

 

Samsung Q9FN

Samsung Q9FN

בסקירות הקודמות שמתי דגש ברור על הבעייתיות ביצירת מרחב גוונים עשיר בצבע הירוק.  בסדרה נרקוס עונה שלישית ניתן לראות בתמונה המצולמת מהמסוק את בסיס האימונים של המליציות של "האחים קסטניו", הצבע הירוק מהווה מכשול במרבית המסכים בכך שהם מתקשים להציג מגוון עשיר של גוונים ירוקים בעיקר במקומות סבוכים, ה-q9fn  מציג מגוון עשיר של צבע בגוון ירוק השולט במרחבי הג'ונגלים של קולומביה, הוא מציג שיפור משמעותי בגוון הירוק לעומת הדורות הקודמים שהוצגו במסכי סמסונג.

 
Samsung Q9FN

ה-Q9FN בעל עוצמת הארה חזקה במיוחד, בסצנת המרדף מתוך הסרט "האביר האפל" רואים את איש העטלף רוכב על האופנוע המוגזם ברחובות ״גוטהם סיטי״. ניתן לראות שעוצמת ההארה של המסך חזקה מאוד. המסך מצליח לחשוף פרטים מרשימים של איש העטלף באופן ברור למרות שמדובר בסצנה די חשוכה. המסך מצליח ליצור תמונה קונטרסטית עם עומק, ואיכות שחור מרשימה במיוחד.

 
Samsung Q9FN

מצטיין בפירוט, כאן בסצנה מתוך "האביר האפל" רואים את חברי הכנופיה של "הג'וקר" כאשר מסכות הליצנים על פניהם ה-Q9FN מצליח לחשוף כל פרט במסכת הליצן, הוא מציג תמונה מפורטת עם חדות מרשימה במיוחד.

Samsung Q9FN

כאן בסצנה מפרק בסדרה "אל צ'אפו" עונה שנייה בחרתי בקטע די חשוך, ראש הקרטל "אל צ'אפו" עמוד תחת מבנה די מוצל, ניתן לראות שהמסך מצליח לחשוף את פניו בצורה מרשימה במיוחד.


Samsung Q9FN


הגדרות ה-HDR בברירת המחדל קובעות עמעום מקומי על ערך גבוה, כמו גם מגביר ניגודיות. הניגודיות הטבעית הזו יוצרת אפקט של עומק בתמונה ותחושת תלת מימד גם בתכני דו מימד, כמו למשל בסרט ״הסרבן״ בסצנת "בית הקברות", ניתן לראות שעוצמת ההארה האימתנית של המסך מצליחה להגביר את משחקי האור והצל, בחלקו המוצל של התמונה ניתן לראות את חדירת קרני השמש דרך ענפי העצים, מסך הטלוויזיה מצליח לשקף בסלון הבית את החוויה הקולנועית באופן מרשים, הq9fn מציגה תמונה צבעונית, מבריקה, ומוארת. טובה יותר משמעותית מהדגם של השנה שעברה.

Samsung Q9FN


התמונה בסדרה  "אל צ'אפו" ב-4K של נטפליקס בוהקת, הגדרות ה-HDR קובעות עמעום מקומי על ערך גבוה, כמו גם מגביר ניגודיות, הצבעים רוויים להפליא, הכל נראה חי, כאן בסצנה מתוך הסדרה "אל צ'אפו" עונה שלישית ראש הקרטל מזמין פרחים להלוויית בנו שנרצח בטעות ע"י חבריו, ניתן לראות את הגוון האדום בולט כל כך, יש כאן סוג של צבעוניות יתר, תמונה עזה מהחיים - גודשים בצבע את התמונה, והפירוט כמובן מצוין.

Samsung Q9FN



לגיימרים שבינינו

בסקירות הקודמת החמרתי עם מסכי האולד בסעיף עוצמת ההארה המתקשים בהתמודדות בהצגת תכנים באזורים חשוכים, גם בסקירה הזו בחנו את המסך בחיבור לקונסולה משחק SONY PS4 PRO בפורמט 4K עם בדיוק עם אותו משחק Tomb Raider: Definitive Edition,  בסצנת היער הלא מוארת, נראה שעוצמת ההארה האדירה של המסך מתמודדת מצוין בקטעים חשוכים, בסצנה ניתן גם לראות שהדמות המרכזית במשחק (לארה קרופט) נחשפת באופן ברור וניתן לראות את פנייה נחשפים בצורה ברורה. בקטעים נוספים במשחק שנבחנו באזורים חשוכים המסך הציג חשיפה ראויה עם רווית צבעים עשירה במיוחד, עם זמן תגובה מרשים במיוחד בסצנות מהירות.

 
Samsung Q9FN


סיכום

ה-Q9FN מציגה השנה שיפור כמעט בכל סעיף שקשור לאיכות התמונה, שיפור דרמטי בקונטרסט המסך עד כדי ליישור קו עם מסכי האולד, טיפול בהחזרי אור, רווית צבע משופרת, שחור עמוק ולבן בוהק. עוצמת אור גבוהה, תאורת מסך אחורית, זמן תגובה קצר במיוחד לגיימרים, המסך מציג שיפורים גם בשאר הנגזרות, שיפור בסיב האופטי שמשלב גם כבל חשמל כך שניתן להרחיק את קופסת החיבורים שלא דורש העברת כבל חשמל למסך, תליה צמודת קיר לחלוטין,  יכולת שליטה על מוצרים שמחוברים אליו, ללא צורך בשלט אוניברסאלי. והתממשקות למוצרים התומכים באפליקציית SmartThings   הגדרות המסך פשוטות וקלות לתפעול.
ה-Q9FN מתאימה בהחלט לתנאי התאורה הישראליים, עם עוצמת הארה אדירה שמיועדת לא בהכרח לסנוור את עיני הצופים אלא בכדי לשקף את מירב הפרטים בתמונה ולהתגבר על השתקפויות או אורות בלתי רצויים מסביבת הצפייה. התמיכה ב-HDR הופכת בהדרגה להיות סטנדרט אצל ספקי תוכן כמו נטפליקס. שירות נטפליקס נגיש כיום לכל לקוח ישראלי בעל חיבור אינטרנט נורמאלי, במחיר מאוד נורמאלי בתכני UHD  וזה אומר שאפשר ליהנות מיכולות מסך הפרימיום של סמסונג כבר עכשיו. אם חיבור האינטרנט הביתי שלכם מספיק מהיר לתמוך בשירות, התמונה בסדרות כמו  "Narcos"  "ואל צ'אפו" תהמם אתכם.
המסך הזה פחות סלחני לתכנים - בעיקר בתכני SD ותכני Full HD ברזולוציות שאינם באיכות טובה מספיק ואפשר לראות הבדלי חדות בתמונה וגם הדגשת פגמי דחיסה בגלל ההארה החזקה בתמונה. זוויות הצפייה מצוינת ביחס למסך LED LCD .. ואיכות התמונה ושחורים... שלוקחת אותנו לשאלת השאלות, האם הוא מצליח לעבור את איכות התמונה במסכי אולד, מדובר בשתי טכנולוגיות שונות שלכל אחת מהן יתרונות משל עצמה, בסופו של דבר גם בתכנים מאתגרים המסכים נראים במיטבם, שכל אחת מהם מציגה יתרונות וחסרונות.

שורת המחץ: מלכת האור גם הפעם, עם השלט הנכון וכמובן, איך אפשר בלי טונות של פיצ׳רים סופר מעניינים.

מחיר לצרכן 19.990 שקלים לגודל 65"

היבואן הרשמי: סמ ליין

מקורות וידיאו: 

ממיר יס YES ULTRA 4K

נגן אופו: OPPO BDP-105D

אפליקציית נטפליקס 4k

קונסולה משחק: סוני SONY PS4 PRO

מעבר לתגובות בפורום