Nagra מהחלל לישראל - מבחן בכורה בישראל

נמר לוי
08-08-2018 17:50

נמר לוי מחליט לבחון סט שלם של יצרנית האודיו השוויצרית שנחשבת לאחת מהטובות בעולם. האם יצליחו לעבור את המבחן בכל סגנונות המוסיקה? הכנסו וגלו.

אני מאמין שמעט מאוד אודיופילים ישראלים התנסו בסט שלם של אחת מחברות האודיו הכי נחשבות בעולם. אני בטוח שכאן בארץ, אף אחד לא התנסה בסט שלם כזה בבית. כמה היא נחשבת? אז ככה. מעבר לעובדה שמוצר מהמפעל הזה כבר ביקר בירח באופן רישמי, אחד אחר שימש ככלי הטעיה נגד צבאות אויב בכך שניגן פעילות צבאית במהלך המלחמה על ידי ״אבי יפה״. בכלל, בין צוות ״יפה״ לבין החברה יחסי אהבה והערכה של שנים רבות. זה מתבטא בכך שהם, כאולפן מקצועי משתמשים בציוד של נאגרה ומייבאים את מחלקת הפרופשיונל שלהם. עבור משפחת יפה, צירוף האודיו הביתי של החברה זו סגירת מעגל נפלאה ומרגשת.

 Nagra

הולדתו - הבריחה מהמלחמה - הקמת החברה - סיבוב קטן לחלל ונחיתה רכה בנס ציונה

 נתחיל עם זה שמי שעד היום לא שמע על החברה הזו שישחק אותה כאילו מאז ומתמיד הכיר את השם והמוצרים מפני שלא להכיר אותם זו בורות מוחלטת. נאגרה היא חברה שוויצרית שנוסדה בשנת 1951 על ידי ״סטפן קודלסקי שנולד בפולין בשנת 1927. בשנת 1939 משפחת קודלסקי עזבה את פולין על מנת לברוח מהמלחמה, ובשמת 1943 נחלה את משפחתה בשוויץ. בשנת 1951 חשף קודלסקי את ה-Nagra 1. זה היה טייפ הקלטה עם נתונים טכנים תקדימים לאותה תקופה. הוא היה קטן, איכותי ביותר ובלתי תלוי בחשמל או לחלופין - סוללות. את ה- Nagra 3 חשף בשנת 1957 ובמשך 20 שנה הוליווד השתמשו במוצר הזה להקלטת סרטים. בשנת 1960 קולה של השחקנית ״מרלין מונרו״ הוקלט על טייפ הקלטה של Nagra. בשנת 1965, ממשלת בריטניה החלה להשתמש ב- Nagra SN לצורך פעילות מודיעינית בזכות המימדים המינאטורים שלו ואיכות ההקלטה המשובחת. וב-1969 טייפ הקלטה של Nagra נלקח למשימת מעבורת החלל אפולו. בשנת 1973 קיבלה החברה פרס מתעשיית הקולנוע על איכות הקלטת הסרט ״מגרש השדים״. בשנת 1978 קיבל קודלסקי פרס מהאקדמיה לתנועה ותמונה על הישגיו בהקלטת סאונד. עד היום, Nagra נמצאת החוד החנית בתחום האודיו העולמי. והם, כמו יין, משתבחים עם השנים.


זו לא הפעם הראשונה שאני בוחן ציוד יקר כל כך. עברו אצלי מיטב המוצרים מהקצה העליון. ובשורה התחתונה, המערכת שברשותי יקרה להחריד כך שבסופו של דבר, מתוקף תפקידי ומהעובדה שאני חי עם ציוד שנחשב לקצה העליון בתחום האודיו, אני לא מסתנוור כל כך מהר (אם בכלל). ומדוע אני מספר לכם את זה? משום שמוצרים מבית היוצר של נאגרה השוויצרית עלולים לסנוור גם את הרציונלים שברציונלים. זה בזכות כמה פרמטרים שהופכים אותה לאחת מיצרניות האודיו החשובות והנחשבות בעולם. ראשית ההיסטוריה שלה. המוצרים של החברה הזו, בלי יוצא מהכלל, מה״זול״ ועד היקרים ביותר, זכו לשבחים רבים ברחבי הגלובוס. כתבים, גולשים, אורחים בתערוכות תמיד שמו את החדרים שהחברה הזו היתה מעורבת בהם כחדרים שהיו בתוך החמישיה הפותחת. ובכלל, ככל שמביטים יותר במוצרים הללו, נוגעים בהם, מתעמקים באיכות הבניה ותשומת הלב לפרטים הקטנים, מבינים שיש כאן אולטרה השקעה, אולטרה תשומת לב ואולטרה הנדסה. וזה בדיוק מה שאני מצפה ממוצר כזה מהבחינה הזו, עוד לפני הסאונד, שיראה, ירגיש ויהונדס ברמת על. והמוצרים של החברה הזו, איך שלא תסובבו את זה, עומדים בקלות בשלושת הפרמטרים הללו.

 Nagra

״נטול פוזה״

 וזו בדיוק הפוזה של ה-NAGRA. היא כאילו לא קיימת אבל יש שם טונות ממנה. המוטיב העיצובי של בוררים שהזזתם חושפת פס אדום המתאר שהבורר עומד על ״תוכנית״, הלוק האולפני הזה, המקצועי, שמקנה תחושה שהמוצר הזה לא מעוצב על ידי מעצבים אם כי הוא מהונדס על ידי מהנדסים. יחד עם זאת, המימדים הלא סטנדרטים שהם לא בגודל מלא מצד אחד, מהצד השני אינם קטנים במיוחד. לצורך העניין, בשביל שיהיה מיוחד, הנגרה במידות אחרות מהיתר (פחות מתחבר לזה - תן לי גודל מלא - סטנדרטי). זה אומר שעל הסטנד שלי, ביחס לשאר הרכיבים, הם יראו קטנים. אבל מי שקונה נגרה תמיד יעדיף את הסט המלא. וזה גם חלק מהקטע. העיצוב שלהם מזמין אותך לרכוש סט שלם, כך תקבל אפילו לוק סופר מרשים.

 

Nagra

 

Nagra


Nagra
ולכן, את המוצרים של NAGRA העדפתי לבחון כסט שלם. זה משום שאני רוצה לטעום את הטעם של החברה הזו באופן מוחלט. לכן, החלטתי לבחון ממיר, קדמגבר ומגבר הספק. וכך אני הולך להתייחס אליו. את כל המוסיקה שלפתי מהמאגר הדיגיטלי של טידל.

Nagra

קדמגבר, מגבר וממיר דיגיטלי לאנלוגי מסדרת CLASSIC במבחן

הממיר
 

תומך ב-DSD 2x וכל מה שמתחת. החלטתי לחבר אותו למקבוק פרו שלי בחיבור USB ומשם יצאתי לקדמגבר בחיבור XLR. בכלל, למען ההמשך, כל המערכת שלי מחוברת בכבלים מאוזנים.


נתונים טכנים ממיר

 Nagra



Nagra

 

 

נתונים טכנים קדמגבר

 

 

Nagra

 

Nagra

 

נתונים טכנים מגבר הספק


Nagra

 

Nagra

 

דיברנו מספיק - מבחן האזנה!

אמיתי רבותי - אמיתי!

  Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti


 

הפתיח מהמם אותי. אומר בביטחון שרמת הביצועים היא כמעט כמו של המגבר האישי שלי שמחירו כפול מזה הנבחן. הפתיח פשוט ״מפחיד״ - מולי צוות כלי קשת אמיתיים, טבעיים וריאליסטים ברמה פסיכוטית. מי שאינו מהתחום, ובפעם הראשונה מבין מהי במה, תמונת סטריאו, נוכחות ודינמיקה, יהיה בטוח שאחרי שהוא מאזין לזה הוא יכול לבחור להיות חירש, זה משום שהוא יוכל להגיד בביטחון שהוא שמע הכל. וזה ככה, ריאליזם מפיל לסתות. גם הדינמיקה בקריאשנדו מלמדת אותי שהמגבר הזה, על הוואטים הלא מרשימים שלו במספר, מאוד מרשים בפועל.

Nagra

הוא יודע להיות תוקפני ואלים כשצריך, אבל טבעי ורך בכלים שזהו המרקם שלהם. מצאתי גם יכולת הפרדה מעולה ופרופורציות מושלמות (כן, מושלמות) בין הכלים השונים. הבמה הולוגרפית, מסודרת כמו בקונצרט. במילים אחרות, עד כה בביקורות, אולי זו התוצאה הטובה ביותר ששמעתי ביחס למוצרים אחרים שסקרתי.

יש הדר!
 

Ben Webster stormy weather


הפסנתר המוחשי, הסקסופון הזה שהמתכת שלו מתגלה בקלות והבס הנישלט והמדויק שהסט הזה יודע להפיק. ישנם מעט מאוד מגברים שפשוט מהממים אותי ביכולת שלהם להפיק בס אמיתי, מדויק, מוגדר ומגובש כמו שזה מפיק. אבל החלק המרשים ביותר הוא השקט (או החושך) שבין הכלים. זה מסדר לנו במה כל כך מציאותית ומוחשית שקשה מאוד להתעלם ממנה. הפסנתר בגודל טבעי ממש ממוקם מולי, הסקסופון מלפניו וכן, כמו בהופעה, הוא אינו בדיוק במרכז אם כי זז מעט ימינה ושמאלה כאילו הנשפן מתהלך על הבמה לכבוד הקהל. רמת הפרטים מוחלטת. אין אות שתיכנס אליו ולא תצא מהרמקולים. נכון, זה תלוי גם ביכולת של הרמקולים לחשוף את זה, ובעניין הזה, לעניות דעתי, הוא קיבל את אחד הרמקולים השקופים ביותר לסקירה הזו.

 הערה: אני לא יכול שלא להתפעל מהביצועים הללו. ומכיוון שאני רושם הערות בסוף, אני כבר עושה לכם ספויילר ומבשר לכם שמכאן, למרות שזה לא נראה הגיוני, הצליל רק משתפר.

 אפשר חתימה?

  Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

זה בערך מה שיצא לכם מהפה כשתשמעו שירה דרכו. אם זו אופרה טובה כמו זו, יש סיכוי יותר מסביר שיפלט לכם ״אפשר חתימה?״ או שתקומו בתחושה שבאמת מישהו ילחץ לכם את היד מהעבר השני. ככה ראליסטי, ככה מציאותי הצליל. היכולת של הסט הזה להעיר לחיים את אלו שאינם עוד היא פנומינלית. יכולות כאלה אני מכיר היטב, אבל במוצרים שעוברים את ה-100k לרכיב אלקטרוני (להוציא רמקולים). כאן, כמה שהוא יקר, ומה שאני אומר הוא על הגבול המגלומני, הוא מצליח להציג תמורה אדירה לכסף. אהבתי את היכולת שלו לשמור תמיד על פרופורציות נכונות בין השירה לתזמורת בכל עוצמה שתבחרו. ואם כבר בעוצמה עסקינן, אז הוא שם לגמרי. אומנם לא על הנייר, אבל במציאות הוא עושה כמה דברים שרק מגברים גיבורים מאוד, מפוצצים בטסטסטורון, יודעים לעשות. ולא סתם לעשות - לעשות את זה מהמם.

נו. אז איפה אתה נופל?
 

Deep Purple - Smoke on the Water



זהו. הוא לא, וזה קטע ממש. הוא לא גדול כל כך, לא מאיים ולא נראה כמו איזה טנק. אבל מנגן רוק כאילו אנחנו יושבים על הדשא באיזה פארק ענק. הבמה שהוא מייצר חוצה את גבולות הרמקולים בקלות בלתי נסבלת. יש בו משהו שאפילו קצת מעצבן - ״למה לא כולם עושים כזה סאונד?״ לא קל לשמור על דינמיקה, איזון טונאלי ועושר כזה בצליל בעוצמות כאלה, שהשכנים כבר מסוכסכים איתי בעקבות הסקירה הזו. בואו נגיד את זה אחרת, הרגשתי בטוח להגביר ווליום מבלי שאחשוש לאיזה סכין שתקפוץ לי מהטויטר. והטויטר הזה של הרמקול שלי, יחשוף סכינים כאלה בקלות מוחלטת. זו אחת מהתוצאות המרשימות ביותר שנתקלתי בהן במוסיקת רוק.

בנימה אישית

במשך שבוע וחצי ״חרשתי״ על המכשירים הנהדרים הללו. לראשונה מזה הרבה חודשים מצאתי את עצמי מתרגש לשים תקליט ותתפלאו, מתרגש לא פחות לשדר קובץ דיגיטלי. את הלוק של המוצרים האלה צריך לאהוב. למרות שמתחת למכסה תמצאו את ההנדסה הטובה ביותר, המראה עלול להטעות ולחשוב שמדובר באיזה מוצר וינטאג׳ עם סאונד חם ומלטף (ככה הוא מכונה על ידי חובבי הוינטאג׳) או עייף, איטי וחסר דינמיקה (כך הוא מכונה על ידי). במקרה הזה, ברגע שתשמעו את הצליל הראשון שיבקע ממנו, תגלו צליל מודרני, מדויק מאוד, עשיר ומהיר כברק. ולמה אני מוסיף את החלק הזה? משום שכשניכנס אלי חבר יקר, שהוא עם רגל אחת בתחום, הוא ישר שאל אותי מאיזה שנה המוצרים האלה? אז כן, הלוק כמו פעם, הסאונד - היום בהחלט!

נקודות ציון
 

העמדה ומיקום

 שהחום לא ידאיג אתכם. הוא כמעט ולא מתחמם. אבל לא, זה לא אומר שאתם יכולים לשים אותו במגרה, הוא עדיין זקוק לאוויר. עם זאת, הוא אינו כל כך רגיש למשטחים למרות שכן חשתי שיפור בין הנחתו על הרצפה ביחס לפיניט אלמנט שברשותי. כמובן, שמי שקונה מוצר כזה, לא יעז לזלזל ולא להניח אותו על מדף ראוי.

 התאמה לרמקולים

המגבר הזה, לעניות דעתי ומנסיוני על הרמקול שלי (לא ממש קליל להנעה) קשה יהיה לשים לו רמקול ליגרום לו לקרוס או לא להתאושש מהר. המגבר הזה חזק! הוא שולט בכל תחומי התדרים בקלות וסביר שיניע כמעט כל רמקול שפוי שיעמוד מולו. ואם יש לכם איזה רמקול מאתגר בצורה קיצונית, קחו אותו בגרסת מונובלוק.

משפחת צליל

 זהו סט נטרלי לחלוטין. הוא לא נוטה לחמימות, לא בהירות - נטרלי במלוא מובן המילה. הוא חושף הקלטות בקלות ולכן כדאי לנגן עליו חומרים המוקלטים היטב. אבל איך אומרים? ״קודם המוסיקה ואחר כך הסאונד״, זה עשוי להיות שווה ערך כשתבינו איך הוא נשמע כשההקלטה טובה.


סיכום

 מה אגיד ומה אומר. מעבר לעובדה שהסט הזה הוא כזה שאני יכול לחיות איתו בקלות, מעבר לעובדה שהוא פשוט מהמם בעיני, אני מוצא בו יכולות סוניות כאלה ששמות כמעט כל מוצר מקביל למחירו בתחרות שקשה מאוד להתמודד בה.

 הסט הזה כסט שלם, או כרכיבים בודדים, שייך לקצה העליון של מוצרי האודיו האיכותיים באמת. תתפלאו, אני חושב שביחס ליכולות הללו הוא גם לא יקר כלל. הרי אנחנו החובבים ה״כבדים״ כבר מזמן לא נבהלים מהמספרים האלה. אבל כששומעים את היכולות הללו, את הביצועים האלה שמציגים איזון טונאלי מהמם, רמת שקט של כפר נטוש בשעות הלילה המאוחרות, פרטים בקנה מידה פסיכוטי ואיך לא - דינמיקה מפחידה, המחיר לפתע נראה מזה שפוי.


Nagra

וכן. גם לא כסט שלם, אם כי רכיבים בודדים, הרכיבים של NAGRA מפילי לסתות. החלק המדהים הוא שכל רכיב לבדו נשמע דומה מאוד לרכיב אחר מאותה סדרה. אני יכול לדווח שבדרך כלל שזה מתרחש הרכיבים יחד נשמעים או חמים מידי, או קרים מידי. נתקלתי בתופעה הזו בכבלים המצוינים של אודיו מכה. כרכיבים בודדים הם נשמעים כאילו באו ממשפחה אחרת (כבל כוח נשמע שונה מכבל הרמקול) וביחד מאזנים את כל התוצאה. ובמקרה הזה של נגרה כל רכיב הכניס את עצמו למערכת בעוד כולם יחד יצרו משהו כל כך קסום, שלם כל כך מיוחד ו״טהור״ שלא ניתן להישאר אדיש אליו.

 יכולת הדינמית של המגבר היא אחת מהמרשימות שנתקלתי בהן. בסך הכל הוא לא גדול במיוחד, אינו מתחמם כלל, אינו מרשים במראהו ולא ממש גיבור גדול. אך במבחן התוצאה התחושה שקיבלתי היא שאין לו גבולות. לא בכוח ולא בדינמיקה. זהו פשוט מגבר ״על״. לא חשתי ששמתי מגבר זול יותר מהמגבר האישי שלי שעולה יותר מכפול מזה העומד למבחן. אז כן, בקונסטליישן סנטאור תקבלו טיפל׳ה יותר שקט, יותר דינמיקה וכוח. אבל זה בטל בשישים. המחיר משחק פה תפקיד ראשי. וביחס למחיר, הנגרה הזה נותן תמורה לכסף ששמה את המגבר שלי במקום פחות נוח. שניהם טבעיים בטירוף, נכונים ומאוזנים.

 כמו המגבר גם הקדמגבר הציג שקט מבהיל, רזולוציה ופרטים שגרמו לי להרגיש ממש בבית. אומר זאת אחרת, הקדמגבר של NAGRA טוב יותר מהקדמגבר האישי שלי. היה בו משהו ״נכון״ יותר, מדויק יותר. נכון, שניהם ברמת קצה, אבל ל- NAGRA יש עוד משהו קטן, שעלול להיות חסר משמעות עבור מישהו אחר, אבל עבורי העוד טיפה הזה שווה הרבה. והוא עשה הכל פשוט בטיפה יותר טוב מהקדמגבר שלי - וואו!
הממיר הוא ההפתעה הגדולה ביותר. הוא כל כך אנלוגי וטהור שהתעלמות מהביצועים הללו הם פשוט בלתי הוגנים. זהו הממיר הראשון שאני שומע שפשוט מפיל אותי ביכולות שלו. אני חש שסוף סוף יש פתרון ראוי למי שמחפש דיגיטל עם יכולות שהן כבר מתקרבות לאנלוג. את הביצועים הללו שמעתי רק בנגן הבכיר של אקיופייז שלטעמי הם יושבים על אותה משבצת מבחינת יכולות סוניות. פשוט מהמם ביכולתו.


Nagra

 במילים פשוטות, כרכיבים בודדים כל אחד מהם ייקח את המערכת שלכם למקום גבוה מאוד וכסט שלם, יש סיכוי שאיתו תישארו הרבה מאוד שנים. זה משום שזו הפעם הראשונה (או השניה) שאני כותב ביקורת שאין בה ביקורת מלבד מחמאות מוחלטות. ואני, מה לעשות, מגלומן כזה שמאמין שדעתי מלומדת מספיק ונסיוני עשיר מספיק בשביל לצאת בהצהרות כאלה. אז קדימה, אל תתקמצנו, ואם קשה, אפשר תמיד לעבור לארוחה ביום, לוותר על קייטנה לילדים, למכור את האיפור של האישה ולהינות ממוסיקה טובה. הסיכון במהלך הזה הוא שיגרשו אתכם מהבית, אבל אם לא - הרווחתם!

שורה תחתונה: הביקורת הזו נכתבה אחרי 40 שעות עבודה של הסט. זה מלמד אותי שיש סיכוי שהוא אפילו טוב יותר אחרי עוד כמה עשרות שעות טיגון.

מחירים
Nagra CLASSIC DAC : ₪58,750
Nagra CLASSIC PREAMP : ₪74,800
Nagra CLASSIC AMP : ₪83,000

 

Audio System

Speaker - tidal contriva diacera se

Power amplifier - constellation audio centaur

Preamplifier - constellation audio inspiration Preamp 1.0

Digital source -mac mini + RME Fireface 800

Analog

Turntable - DaVinci Audio - Gabriel Grand Reference DaVinci v3

 Tonearm - Graham Engineering - Elite

 Cartridge - Miyajima Madake

Phono Cable - Stealth Hyperphono XLR

Phono Stage - Asr Basis Exclusive MK2 HV

 Audio Rack - Finite Elemente Pagode Master Reference Heavy Duty

Cables

 Speaker Cables - Stealth Dream v14

 Interconnect Cables - Acoustic Zen Silver Reference XLR

Power Cables - Stealth M-7000 With Solid Silver V10 Wall Plug And  V10 IEC

מעבר לתגובות בפורום