מסך ה- OLED מדגם סוני AF8 בבדיקה - שחור מושלם ועוד

איציק ירקוני
04-08-2018 23:24

הדור השני של טלוויזיות SONY OLED כבר כאן ואנחנו בודקים את ה- AF8. כצפוי, איכות השחור מרשימה, אבל יש כאן הרבה יותר מזה: עיבוד תמונה ותנועה מרשימים ומערכת צליל יחודית, בדקנו.

שנת 2018 הביאה עימה עוד יצרניות מסכים מהשורה הראשונה שהחליטו לאמץ את טכנולוגית האולד, ביניהם סוני אשר הוסיפה את דגם AF8 בגדלי 65-55 אינץ’ לצד ה- A1 מהשנה החולפת, מהפכת המחירים בשוק מוצרי החשמל בישראל בעקבות החלטת האוצר על הפחתת המיסוי הגדילה משמעותית את הביקוש למסכי איכות גדולים וביניהם גם מסכי OLED. הדור השני של טלוויזיות OLED מתוצרת SONY נחת בארץ ואנחנו קיבלנו לסקירה את דגם ה-AF8 המרשים בגודל 65 אינץ’ בשם KD-65AF8BAEP.

מי אנחנו SONY

סוני הוא תאגיד יפני בינלאומי המתמחה בעיקר בפיתוח ובייצור ושיווק מוצרי בידור בדגש על התחום האלקטרוניקה הביתית והמקצועית. בנוסף לחברה מגוון שירותים פיננסיים. סוני נוסדה בשנת 1946 תחת השם "Tokyo Tsushin Kogyo" ב-1958 עם התבססות החברה החליטו מייסדי החברה, "מוריטה" "ואיבוקה" שחברתם תהיה בינלאומית והוחלט לשנות את שמה ל-.SONY בשנת 1960 ייסדה החברה את התאגיד האמריקאי שלה. סוני היא חברה עם סממן לחדשנות טכנולוגית, היא נחשבת עד היום לחלוצה ומובילה בתחום כשרשמה על שמה פיתוח מוצרים טכנולוגים מתקדמים רבים, כמו הרדיו טרנזיסטור הראשון בעולם, נגן קלטות, שפופרת המסך לטלוויזיות "טריניטרון" ובהמשכו מסך ה CRT-השטוח הראשון בעולם, הווקמן הראשון, מצלמת וידאו 8 מ"מ ו-HI8 ווידיאו BETAMAX, דיסקמן, הקומפקט דיסק הראשון, המיני דיסק, SACD, מצלמת HD ומיני.DV MEMORY STICK, (DVD בשיתוף עם חברות נוספות) פלייסטיישן 1.2.3.4, PS PSP' VITA BLU-RAY, בלוריי 4K, מסכי Bravia, ועוד. לצד המצאות אילו החברה עוסקת בפיתוח תחום הצילום החובבני והמקצועי, בקו מוצריה מצלמות סטילס, ומצלמות ווידיאו מקצועיות לאולפנים בפורמט 4K, ביניהם גם מצלמת.VENICE FULL-FRAME 6K סוני ממשיכה בפיתוח פורמט ה-8K, לאחרונה הציגה את מסך ה-8k הראשון בעולם בגודל 85 אינץ’ הכולל 10.000 אזורי תאורה אחוריים, בנוסף בבעלות החברה אולפני הקלטות, ומספר חברות בידור, כמו חברת התקליטים CBS ואולפני ההסרטה של "קולומביה" ו"טרייסטאר". אולפני MGM וספריית הסרטים הענקית שלהם.


עיצוב ומראה

המבנה הפיזי ועיצובו של הטלוויזיה הזו מהמם אותי בכל זווית שבחנתי אותו, במבט ראשוני לחזית המסך ניתן לראות שהמסך מותקן ע"ג בסיס דקיק מעוצב שמקרב אותו מילימטרים ספורים לקו המזנון, היצירתיות הזו מובילה במצבים מסוימים לתחושה שהמסך מוצב על המזנון ללא רגלית. כשמסתכלים מקרוב, רואים שפאנל המסך ממוקם בתוך תבנית דקיקה עם מסגרת מאלומיניום יוקרתי, דקה יותר משמעותי מסמארטפון מודרני. בזכות העובדה שטכנולוגיית ה- OLED לא דורשת מערכת תאורה חיצונית מאחורי פאנל הפיקסלים להבדיל מטלוויזיות  LED LCDאפשר לייצר אותה דק דק, היא משתמשת בטכנולוגיה ייחודית Acoustic Surface בפאנל המסך המשמש כרמקול למסך, והגב נראה כמו פלטה יוקרתית. כל זה נכון בעיקר לצידי המסך בעוד כמעט מחצית מהמסך הופך עבה יותר ובו ממוקמים מעבדי המסך אשר במרכזו ממוקמת יחידת הסאבוופר, מארג החיבורים שמאורגן ומסודר בצורה מרוכזת ואסתטית, באשר ללוגו יצרן המסך, הוא נמצא בתחתית המסך בפינה השמאלית. להצבת המסך והתקנתו ישנן שני אופציות, האחת מעמד שולחני והשנייה כהתקנה על הקיר, בכל אחת מהאופציות שתבחרו המסך יראה יוקרתי ואלגנטי.

 
SONY OLED AF8

 

SONY OLED AF8

סאונד - לא צריך כבר רמקולים רגילים

סוני בחרה בשיטה ייחודית להפקת סאונד מהמסך הנקראת Acoustic Surface, להבדיל מרמקולים רגילים בהן עושות שימוש חברות אחרות. פאנל OLED עשוי פלטה אחת ללא שכבות נפרדות או מנגנון תאורה אחורי כמו ב- LED LCD ובזכות זה, סוני בחרה להשתמש בו כמשטח אקוסטי להפקת צלילים. החברה שתלה בתוך הפאנל יחידות אודיו קטנות שמרעידות אותו ויוצרות את הצליל, מדובר בויברציות זעירות אותן ניתן לחוש כשנוגעים במסך, אך הן לא גדולות מדי על מנת להרעיד את התמונה עצמה. בגב המסך ישנו סאב וופר שטוח שבא לעזר בכל מה שנוגע לצלילים הנמוכים ומעבה את הצליל. ואיך זה נשמע בפועל, מרשים ביותר, שומעים בבירור את הדיבור האנושי שמן הסתם מהווה חלק מרכזי בשידורים. וגם מוזיקה נשמעת טוב – גם בווליום נמוך. אם רוצים עוד יותר בס, יציאת האוזניות במסך יכולה לשמש גם כיציאה לסאב וופר חיצוני.

שלט רחוק רגיל (מדי)


השלט הרחוק זהה לזה שמגיע בדגמי הביניים של סוני, כדוגמת ה- XF85, גופו עשוי פלסטיק מלבד הגב שלו אשר עשוי בתבליט דמוי עור והלחצנים שלו פחות בולטים (זה דווקא פחות נוח בהשוואה לשלט הרחוק בדגמים הזולים יותר של סוני). הוא עדיין משדר את אותות השליטה שלו למסך דרך אינפרה אדום (IR) ולא RF או BT וזה מגביל את טווח וזוויות השידור שלו. הוא שמרני בתפיסה שלו ופחות מתאים לשימוש במערכות הפעלה חכמות מאשר השלטים בדגמים המתחרים של סמסונג ו- LG ולתחושתי, פחות ראוי למסך פרימיום שכזה. יש בו מיקרופון לשליטה קולית בעברית לחיפוש תכנים באנדרואיד TV דווקא זה כן מתקשר עם הטלוויזיה דרך.BT יש קיצורי דרך לשירות נטפליקס וגם לחנות האפליקציות של גוגל. לחילופין, אפשר להשתמש בטלפון חכם כשלט רחוק עם אפליקציית סוני מתאימה.


SONY OLED AF8

חכמה עם אנדרואיד TV


ה- AF8-עושה שימוש באנדרואיד TV בגרסה 7.0 עם נפח אחסון פנימי של 16GB, גם כאן, אפשר להוריד אפליקציות מהחנות של גוגל (זוהי חנות של אפליקציות מותאמות לטלוויזיה ולאו דווקא זו המוכרת מהסמארטפונים. הממשק מתורגם לעברית כמובן (ע״י גוגל) עם תוספות של סוני, כגון מדריך מפורט למשתמש, גם הוא מוצג בשפת הקודש. מומלץ לעדכן את אפליקציית נטפליקס לגרסה האחרונה עם ממשק בעברית, ולעדכן לגרסה אחרונה את שאר האפליקציות המובנות ואתם די מסודרים להתחלה. אפליקציית נטפליקס עובדת מצוין באופן חלק וללא גמגומים, אפליקציית סלקום TV  עובדת גם טוב עם מעבר חלק וללא גמגומים בין תפריטי התכנים השונים.


SONY OLED AF8

כניסות ויציאות


ארבעה חיבורי HDMI - HTCP 2.2 – שניים בתקן צבע מלא ו-4K 60p.

שלושה שקעי USB
Digital Audio Out כניסה אופטית
RF 2 כניסות אנטנה
כניסת קומפוזיט
קווי LAN כניסת רשת
מחבר RF
יציאה לאוזניות

איכות תמונה? בהחלט


דגם ה-AF8 מגיע עם מעבד תמונה עוצמתי ממעבדות סוני בשם X1 Extreme בעל יכולת עיבוד ניתוח התמונה והצבע, יחד עם זאת הוא אחראי למניעת צריבה במסך, מזהה מצב של תמונה סטטית ומשנה את הפיקסלים כדי למנוע צריבה. כיול התמונה במסך נעשה במצב תמונה קולנוע מקצועי, במצב הזה, אפקט ה-HDR די מרשים, הבהירות המקסימאלית ב-AF8 שומרת על עוצמה טובה למדי, ודיוק צבע משובח ביותר. השחור כמובן פנטסטי כיאה למסך אולד, גם הפירוט בחלקי התמונה הכהים בגווני קרובים לשחור מרשים ביותר.למסך טכנולוגיה ייחודית בפאנל, TRILUMNOS 4K HDR LIVE COLOR, שמצטיינת בהפקת צבעים אדומים, ירוקים וכחולים ומגדילה את מרחב הצבע לתקן DCI-P3. מתוך ארבע כניסות ה- HDMI של הטלוויזיה, שתיים תומכות בעומק צבע מלא באיכות 4K 60p ובכדי להשמיש את כניסות 2-3 יש להיכנס לתפריט המסך בקטגורית "צג" ולסמן את האפשרות המתאימה, בתפריט מרחב הצבע אפשר לבחור את הטווח הסטנדרטי sRGB/BT709 או את BT-2020, HDR10 HLG או את DCI-P3 שהוא התקן החדיש לטלוויזיות 4K HDR עם כיסוי של כ-98% מהתקן. יש גם תמיכה בתקן דולבי וויז'ין, ויש אפילו Adobe RGB שמיועד לעריכה מקצועית של תמונות שנדיר מאוד למצוא אותו בטלוויזיות. ציפוי המסך הקדמי מציע יכולת התמודדות טובה מאוד עם השתקפויות אור בחדר. אחרי הכל הדור החדש בהיר יותר ולכן צריך גם לשמור על עצמו יותר. מסך ה-OLED אינו מציע עוצמת הארה חזקה במיוחד, אך משמעותית טובה יותר ממסכי הפלזמה האיכותיים שהכרנו, ההתמודדות שלה עם תנאי אור סביבתי חזקים והשתקפויות הגיעה כבר לרמה מוצלחת בדור הנוכחי, למעשה, ברוב המקרים שבחנתי את המסך בחדר מואר, השחור בתמונה נשאר עמוק ועוצמת התאורה הספיקה לחוויית צפייה טובה.


באשר לתכני SD הנעלמים ממרקע הטלוויזיה, קהלים רבים מגלים עדין התעניינות רבה לתכני SD וזאת למרות שכיום מרבית הערוצים משודרים באיכות HD, מהדורת החדשות בערוץ 20 משדרת באיכות SD די ירודה, יכולותיו של המסך להתמודד עם תוכן הערוץ די הרשימו אותי לטובה, ניתן לראות בתמונה את פניו של אל"מ ארז וינר עם מרקם צבעים עשיר עיבוד התמונה X1 EXTREME מצליח להביא את המסך לתוצאה מצוינת בשידורי SD שהצליחו להפתיע גם אותי, בשידורי יס בתכני HD מפגין המסך תמונה מבריקה ומוארת, בשילוב עיבוד צבעים מרשים ביותר, במהדורת החדשות של ערוץ "כאן" ניתן לראות היטב, שהמסך מצליח ליצור מרחב צבעים עשיר במיוחד עם שמירה על תמונה רכה שאינה מחודדת יתר על המידה. בשידורי המונדיאל ביס דרך ערוץ 511 ב-4K מציג המסך תמונה סופר מרשימה, היא משלבת עימה ברק עם עומק ופירוט, וצבעים עשירים במיוחד המכוונים לתקן (BT 2020). ניתן לראות את מרקם גווני צבע על אוזנו של שחקן נבחרת קרואטיה לוקה מודריץ'.

 

SONY OLED AF8

 

SONY OLED AF8

 

SONY OLED AF8

הניגודיות הטבעית הזו יוצרת אפקט של עומק בתמונה ותחושת תלת מימד גם בתכני דו מימד, למשל בהתחלה של הסרט ״האיש שנולד מחדש״. בסצנת הציד בנהר של האב ובנו, משחקי הצללים, נצנוצי האור במים וההשתקפויות במים הזורמים בין גזעי העצים יוצרים עומק מוחשי לעין ומסך הטלוויזיה מצליח לשקף בסלון הבית את החוויה הקולנועית באופן מרשים, ה-AF8 מציגה תמונה מבריקה ומוארת יותר מהדגם של השנה שעברה ה-.A1 השחור במסך האולד מושג בעזרת כיבוי פיקסלים נקודתי וכתוצאה מכך מחלישים ומחזקים את האור בצורה נקודתית. הניגודיות הטבעית הזו יוצרת אפקט של עומק בתמונה ותחושת תלת מימד גם בתכני דו מימד, למשל בסרט "האיש שנולד מחדש" נראים פניו של השחקן ליאונרדו דיקפריו" (בתפקיד גלס) במרקם עשיר של צבעים, ניתן לראות בתמונה את כניסת נצנוצי האור משתקפת לתוך עינו הימנית.

SONY OLED AF8

SONY OLED AF8

 

כאן בסצנה מפרק בסדרה נרקוס, עונה שלישית ב-4K ניתן לראות האחים קסטניו במדי המיליציה המשולבים בצבעי הסוואה בגוונים שהצבע הירוק שולט בהם, יחד עם זאת המסך מצליח ליצור רווית צבעים עשירה ויכולת הפרדה ראויה. בתמונה המצולמת מהמסוק ניתן לראות את בסיס האימונים של המליציות של האחים קסטניו, הצבע הירוק מהווה מכשול במרבית המסכים בכך שהם מתקשים להציג מגוון עשיר של גוונים ירוקים בעיקר במקומות סבוכים, ה-AF8 מציג מגוון עשיר במיוחד של צבע בגוון ירוק השולט במרחבי הג'ונגלים של קולומביה, יחד עם זאת אין בתמונה צבעים פלסטיים שאנו מורגלים לראות במרבית מסכי הטלוויזיות מסוג LED LCD.

 SONY OLED AF8

SONY OLED AF8

 

כאן בסצנה מתוך הסרט "האלמנט החמישי" ניתן לראות את החזר האור של פנסי הרכב לתוך תא הנוסעים בחלל הניידת, מדי השוטרים העתידניים היושבים בתוך הניידת נחשפים לפרטים במגוון עשיר של צבעים.

 
SONY OLED AF8

בסצנת הסרט "שר הטבעות אחוות הטבעת" ניתן לראות את טבעת הזהב הזוהרת עם דגש ברור על החריטה בטבעת, אך מה שמעצים את יכולותיו של המסך בסצנה זו, שהמסך מצליח להציג את הצבע השחור בגוונים שונים גם בתנאי תאורה חשוכים.

 
SONY OLED AF8

חשיפה לפרטים, ועיבוד תמונה מרשים במיוחד, כאן בסצנת הסרט "סיקריו בו נמצאים ארבעת המתנקשים במכונית ההונדה האדומה, ניתן לראות על פניו של המתנקש את שלל קעקועיו בפירוט מרשים במיוחד, חדי העין יוכלו לראות אם את קעקע של "מגן דוד" קרוב לעינו הימנית.

 
SONY OLED AF8

בסצנת המרדף הלילי אחר הנבל הג'וקר ברחובות גותהם סיטי המוארים ניתן לראות את הרחוב לעומקו רווי בפרטים, וביניהם גם את נתזי הקליעים שפגעו בשמשת המכונית שירה לעברה הג'וקר. המסך מציג תמונה מבריקה ומפורטת עם עוצמת הארה די מרשימה למסך אולד.

 
SONY OLED AF8

כאן בסצנה מפרק בסדרה "אל צ'אפו" עונה שנייה, ניתן לראות את חברי הקרטל מתכנסים מתחת למבנה מוצל, למרות זאת המסך מציג תמונה מוארת ומפורטת עם צבעוניות מרשימה במיוחד, ניתן לראות בבירור את הדמויות משתקפות לתוך שולחן הזכוכית.
SONY OLED AF8

לגיימרים שבינינו

בסקירה הקודמת של מסך ה-LG- E8Y החמרתי עם המסך בהתמודדות עם אזורים חשוכים, גם הפעם בסקירה בחנו את המסך בחיבור לקונסולה משחק SONY PS4 PRO בפורמט 4K עם אותו משחק Tomb Raider: Definitive Edition, בסצנת היער הלא מוארת, ניתן לראות שהמסך מתקשה לחשוף פרטים, מורגש שעוצמת ההארה של המסך אינה מספקת ומתקשה להתמודד בקטעים חשוכים, בסצנת היער ניתן גם לראות שהדמות המרכזית במשחק )לארה קרופט) אינה נחשפת באופן ברור, וניתן לראות שהיא חשוכה כדי להאיר את תווי פנייה. בסצנה השנייה (לארה קראפט) נמצאת במרתף מואר בתאורת נרות, חלל המרתף נחשף על צבעיו ופרטיו באופן די ברור, ניתן לראות שפניה של "לארה קרופט" נחשפים באופן די ברור, בקטעים נוספים במשחק שנבחנו באזורים מוארים המסך הציג חשיפה ראויה עם רווית צבעים עשירה במיוחד, עם זמן תגובה מרשים בסצנות מהירות.

 
SONY OLED AF8

 

SONY OLED AF8

 

סיכום

למסך ה-OLED יתרונות רבים בכל הקשור לאיכות התמונה: השחור המוחלט, מהירות התגובה, זוויות הצפייה ועוד. הטכנולוגיה הזו נמצאת במסכי הטלוויזיה הביתיים וזהו דור האולד השני של מסכי סוני. במרבית הנגזרות הדגם החדש שופר משמעותי לעומת הדגם הקודם, הניגוד הדינמי וציפויי המסך שודרגו והעיצוב חדשני ומרשים בכל זווית שמסתכלים עליו. בנוסף, הצליל הבוקע ממערכת האודיו במסך מרשים במיוחד ואם נחזור לסעיף התמונה, נגלה תמיכה בתקנים משלל פורמטים כמו Active HDR – HDR ,Dolby Vision, HDR10, HLG בטווח צבעים מורחב, בתאימות של 98% אחוז לתקן DCI-P3.

לזה נוסיף את הנדסת הצבע המרשימה שהטלוויזיה מפיקה בנוסח צבעים קולנועי יותר. מה זה אומר בפועל? שהמסך מציג צבעים עשירים במיוחד עם יכולת ההפרדה מרשימה בזכות מעבד תמונה עוצמתי X1 EXTREME אשר מציג תמונה חדה צבעונית ורכה לעין מבלי לאבד את הטבעיות שאמורה להיות לה. מסך ה- OLED בדגם שנסקר חפה מבעיות שמלוות את קטגוריית טלוויזיות ה- LED LCD, אין בה זליגות אור בלתי רצויות, שינויי עוצמת תאורה פתאומיים או עננות בחלקי המסך, השחור מושלם ובדור הנוכחי של ה- OLED גם הלבן בוהק דיו. אין כאן גם בעיות של מגבלת זוויות צפייה מהצד. זה נכון שעוצמת ההארה של המסך עדיין לא מספקת לשידורי Dolby Vision, HDR10 בתקן המלא וגם התמודדות המסך עם תנאי אור סביבתי חזקים וההתמדדות עם שתקפויות מגלה חסרון, אך חוץ מזה לא מצאתי מגרעה בולטת מספיק בשביל להתלונן עליה.

בכל המקורות שבהם צפיתי, נראה שמסך ה- OLED סלחן יותר לפגמים בשידור מאשר מרבית טלוויזיות ה- LED LCD במובנים רבים, בתקופה שמסך שהה אצלי הוא הזכיר לי את הפלזמה שאני אוהב, אם זה בטבעיות התמונה, באחידות התאורה, זוויות הצפייה הרחבות, השחור והניגודיות, זמן התגובה ועוד. לטעמי זהו המחליף הטבעי של הפלזמה, אבל עכשיו כבר עם עוצמת הארה טובה יותר ועם שלל תוספות מודרניות ועדכניות, תמיכה ב- 4K HDR ובתקני צבע חדישים, לזה נוסיף מערכת הפעלה מתקדמת אנדרואיד TV בגרסה 7.0, עיצוב מרשים ומערכת שמע ייחודית מרשימה.


שורת המחץ
אהבתם את איכות השחורים ורכות התמונה מדגמי הפלזמה האיכותיים בעבר, אזי תוכלו לקבל עכשיו תוצאה משודרגת יותר ועיבוד צבעים קולנועי של סוני ומערכת הפעלה חכמה, עם מערכת סאונד איכותית, בעיצוב מרשים במיוחד.

מחיר לצרכן 13,990 שקלים לגודל 65"
היבואן הרשמי: ישפאר

מקורות וידיאו

ממיר יס YES ULTRA 4K
נגן אופו OPPO BDP-105D
אפליקציית נטפליקס 4K
קונסולה משחק סוני SONY PS4 PRO

מעבר לתגובות בפורום