מצלמים עם הטלפון הסלולרי? קבלו טיפים לשיפור הביצועים

אלי כרמי
03-08-2018 14:43

רוב התמונות המצולמות היום מצולמות עם סמארטפון, אלי כרמי ייתן לכם כמה טיפים שיכולים לעזור לכם לצלם טוב יותר עם הטלפון.

בניגוד למצלמה המסורתית, שאין לה שיחות יוצאות, גלישה באתרי אינטרנט ומשחקים, והיא דורשת עוד מקום בכיס או בכלל, אם היא כזו עם עדשות מתחלפות - אז תיק הטלפון איתנו תמיד. בכלל, היום הנייד שלנו הפך לאיבר בגוף. כך שהזמינות שלו מאפשרת לנו להוציא אותו לצלם. בין אם זה טיול, או כל העולה על רוחינו ללא הכנה מוקדמת. הזמינות אמנם נוחה, אך נדע לשפר את הידע שלנו בצילום עם הטלפון ניתן לקבל תמונות מאוד מוצלחות.

 

הערונת קלה: מיותר לציין שידע והבנה ביסודות הצילום, עוזר ויכול לשפר רבות את היכולת שלנו לצלם תמונות טובות יותר, אבל זה נושא בפני עצמו וחומר לכתבה אחרת תפורסם בהמשך.

 

ניקיון

התמונה מגיעה לחיישן בטלפון דרך העדשה, וכמו שאתם נוהגים לנקות את עדשות משקפי השמש או הראיה שלכם יש לנקות את עדשת הטלפון, עדשה מלוכלכת פוגמת ביכולת הטלפון לקבל פוקוס, בחדות התמונות וכן בגוונים שמתקבלים כך שקל להבין את היתרון בעדשה נקיה.

phone photo

פוקוס

 

בטלפון יש מערכת פוקוס מתקדמת שבוחרת לבד את האזור שיהיה בפוקוס, אבל לא תמיד הנקודה שטלפון בוחר להתמקד עליה היא זו שאנו רוצים. מכיוון שהתמונה תהיה חדה יותר בנקודות הפוקוס, כדאי לבדוק שנקודת הפוקוס תהיה זו שאנחנו רוצים. נקודות הפוקוס מסומנת בריבוע על המסך ואנו יכולים לבחור נקודה בעזרת נקישה על המסך.

 



למשל, בעת צילום פורטרטים, כדי לסמן פוקוס על העיניים ועדיף זו הקרובה אלינו אם האובייקט בזווית קלה. ככלל בדרך כלל בצילום אובייקט. עדיף לפקס על הנקודה הקרובה אלינו, מיקוד על העין מביא תוצאה טובה יותר מכיוון שלשם אנו מביטים כשרואים תמונת פורטרט.

 

phone photo


בגדול קל יותר לפרס על אזור שיש בו שינויים גדולים בקונטרסט או בצבע. יהיה קשה לטלפון לפקס על קיר לבן.

 

מאקרו


בגדול הטלפון יכול לפקס על אובייקטים ממרחק קצר מאוד, לכן הוא יכול להיות כלי נוח לצילום מאקרו. עם זאת, יש לבדוק שהטלפון שלכם מצליח לפקס לפני שמצלמים. יש לקחת בחשבון שלא תמיד בצילום מקרוב שהפלאש של הטלפון מצליח להאיר את האובייקט המצולם, ובמקרה הצורך יש לבדוק תאורה נוספת עם טלפון אחר או פנס עט קטן.

phone photo

להביט בתוצאה


לאחר צילום תמונה, מומלץ להביט בתמונה, מה שהטלפון רואה הוא לא תמיד מה שאנחנו מעוניינים שיצא, לפעמים זה גם הפתעה לטובה, אבל לא תמיד. אם נראה שפספסו את המסר שרצינו להעביר בתמונה מומלץ לצלם שוב ולנסות להצליח יותר. אם זה חברה שסגרה עניים בזמן הצילום או שהתמונה לא קלטה את מה שרצינו, אם לא נציץ לא נדע. בכלל, גם אם אהבנו, תמיד כדאי לצלם את אותה תמונה שוב. מי יודע מה תגלה עוד התמונה השניה.

phone photo

סורה חושך

 

אור וצל הם בעצם התמונה. צילום זה איך האור המשתקף על גבי החיישן. בתאורה חלשה התוצאה עלולה להיות מגורענות ובדרך כלל גם הטלפון יצלם בזמן חשיפה איטי יותר על מנת לנסות להכניס יותר אור (ככול שזמן החשיפה ארוך יותר יכול להיכנס יותר אור לחיישן), יש לכך חסרון בכך  שכל תזוזה הטלפון הטלפון תגרום לתמונה פחות חדה, כמו כן אם האובייקט המצולם זז זה מקשה מאוד להשיג תוצאה חדה. לכן, ככל שיהיה יותר אור כך הסיכוי לתמונה חדה גדל.

phone photo

עם זאת, צילום בתאורת שמש חזקה, יוצרת מצב של הרבה אור וצל. ואומנם יש את רוב הסיכוי שהתמונה תצא חדה, אבל יכול להיות שנקבל אזוריים לבנים מאוד (שרופים) מצד אחד ואזורים חשוכים מאוד מצד שני (תת חשיפה). מומלץ תמיד לחשוב על האפשרות שאיפה שיש הרבה אור עשוי להיות גם צל. הניגודיות בניהם עלולה לפגוע בתמונה או לחלופין, אם מתכננים היכן הצל יפול, אפשר בהחלט לנצל את ה״חסרון״ הזה לצילום מעניין יותר.

 

phone photo

 

אחת הדוגמאות הקלאסיות הן אור שמש במרכז השמיים שכמובן מגיע מעל המצולם. האף יפיל צל מעל השפה העליונה מה שיביא לתמונה בה נראה כאילו לאובייקט יש שפם צר מתחת לאף. ואנחנו, היהודים במיוחד, לא מחבבים שפמים צרים.

 

פלאש (מבזק)

 

צילום עם פלאש הפנימי של הטלפון בדרך כלל יעיל למרחק קצר בלבד ועם זאת מציג אפקט של תמונה שטוחה ולא נעימה לעין. אם יש טלפון אחר בסביבה עדיף לצלם אם התאורה שלו מצד בדרך כלל קצת מלמעלה, ולצלם ללא פלאש של הטלפון.

 

זוויות צילום

 

נושא קומפוזיציה הוא נושא גדול בפני עצמו ולמידה שלו יכולה לעזור להבין מה העיין אוהבת לראות בתמונות. בבקשה כמה נקודות שיכולות לעזור:

 

העין אוהבת סימטריה, שמצלמים כמה אנשים להקפיד על רווח זהה מימין ומשמאל במידה וניתן. כמו כן לצלם אובייקטים שמשלימים סימטריה.

 

מצד שני אובייקט בודד שלא ממש נמצא במרכז התמונה מושך את העיין, כדי לקרוא ולהכיר את חוק השלישים שהוא שאחד הנקודות הבסיסיות בקומפוזיציה.

 

העין אוהבת קווים שמוליכים את העיין לאובייקט בתמונה, כמו גם קווים אלכסונים בתמונה, בכל מקרה בצילום נוף מומלץ ליישר את קו האופק.

השתקפות וחזרות הן נושא שגם כן  מושך את העיין וגורם למחשבה.


phone photo

זום

 

בגדול רוב הטלפונים לא מאפשרים לעשות זום אופטי כלל, וזום שלהם דיגיטלי שפוגם באיכות התמונה, עדיף לעשות זום עם הרגליים. כלומר להתקדם או להתרחק כדי לקבל את טווח זום הרצוי.

 

לא לעצלנים - זוזו כבר!

 

נסו לצלם מזווית שונות. לא תמיד מה שאנחנו רואים נראה טוב גם במצלמה ולפעמים להתכופף יכול לספק את התמונה הנכונה, למשל בצילום ילדים כדי לצלם אותם מהגובה שלהם ולא מהגובה שלנו.

 

כמו כן לפעמים צעד ימינה או שמאלה יכול לספק זווית תמונה מעניינת יותר, כמו שכתבתי. כדי לראות מה צילמנו ואז לנסות לשפר זאת גם עם זווית צילום שונה. כך שמשתלם לנסות למצוא זוית צילום שונה לקבלת תמונה מוצלחת יותר.

phone photo

אני לא מת על סלפי ובטח לא על מוט הסלפי, אבל שימוש במוט סלפי לצילום בזויות שונות לא בתמונת של עצמנו יכול לספק זווית צילום מעניינת.

 

הכר את הטלפון

 

כל טלפון עם יתרונות וחסרונות שלו, כדי להכיר את היכולות של הטלפון לדוגמא האיפון לחצני הווליום משמשים כלחצני צילום שלדעתי זה מאוד נוח לצילום, טלפונים אחרים מאפשרים יכולות שליטה מתקדמות שכדי להכיר.

 

סוגי צילום

 

למי שחובב צילום של נושאים מסוימים כדי להכיר את שיטות וזווית הצילום שמתאימות לסוג צילום הזה. לדוגמא: בצילום אוכל יש מספר זווית צילום מקובלות והתייחסות לתאורה שעוזרות להפיק תמונות מוצלחות יותר. מצד שני בצילום נוף או פורטרטים נהוג לצלם בזויות שונות מכך שיתאימו לסוג הצילום הנדרש.

phone photo

עיבוד

 

טלפונים מסוימים מאפשרים לצלם בפילטרים כאלו ואחרים לקבלת אפקטים מעניינים וכן לשפר תמונות במצבים מסוימים. כמו כן יש יכולת לצלם ב hdr והפנורמה. מעבר לכך ניתן לעשות עיבוד לתמונות לאחר הצילום אני אוהב להשתמש בתוכנת Lightroom לטובת העיבוד. (לקנות מקורי. כן?)

 

מיון וסינון

 

בעידן המודרני קל לצלם הרבה מאוד תמונות, אבל גם הצלם המוכשר ביותר לא מצליח לצלם תמונה מדהימה בכל צילום, אין צורך לשמור כל תמונה שצילמו ויותר מכך אם צילמנו אותו אובייקט מספר פעמים מספיקה תמונה אחת או שתיים טובות שלו.


כדאי לפרסם רק את התמונות הטובות שלכם ובמקרה הזה באמת הרבה יותר חשובה האיכות על פני הכמות.

phone photo

 

לסיכום אני יכול להגיד בטלפון הוא כלי נהדר וגם אני מצלם איתו הרבה מפני שהוא חלק מהפקלאות הקבועות שלי. אני יכול לדווח שיש שיפור דרמטי ביכולות של טלפונים החדשים בתחום איכות הצילום והן בנוחות. כך שברור שאני ממליץ לצלם עם הטלפון. ואם אתם מצלמים רק עם הטלפון, אני ממליץ ללמוד את עקרונות הבסיסים של הצילום זה בטוח יעזור לכם לשפר את התמונות שלכם.

 

אשמח לשמוע טיפים שלכם...

 

מעבר לתגובות בפורום