מסך מתקדם בבדיקה - LG OLED E8Y

איציק ירקוני
23-07-2018 20:53

ביקורת מסך OLED: הדור הרביעי של LG עומד למבחן, אז מה מציע דגם ה- LG OLED E8Y? שחורים עמוקים כמו בחצות הליל, בהירות משופרת מבעבר ואיכות תמונה שמזכירה פלזמה, אבל טובה יותר.

שנת 2018 הביאה עימה מהפכה בשוק מוצרי החשמל בישראל בעקבות החלטת האוצר על הפחתת המיסוי עבור מוצרי חשמל וביניהם מסכי טלוויזיה, ההקלה הזאת הגדילה משמעותית את הביקוש למסכים גדולים וביניהם מסכי OLED מסדרת הביניים. הדור הרביעי של טלוויזיות OLED מתוצרת LG נחת בארץ, ואנחנו קיבלנו לסקירה את דגם ה"ביניים" למשפחה זו מסדרה ה-E8Y המרשימה בגודל 65": דגם OLED 65E8Y.

מי אנחנו LG

החברה נוסדה בשנת 1958 בשם GoldStar ובמהלך השנים שונה שמה של החברה מספר פעמים: בשנת 1974 שם החברה Lak Hui משתנה אל Lucky Co, בשנת 1995 שונה שוב שמה מ-Lucky Gold אל LG כאשר שמה הנוכחי Life's Good הגיע מאוחר יותר. חברת אל ג'י היא קונצרן דרום קוראני, הפועל  במגוון תחומים. כימיקלים, תקשורת, הנדסה, טכנולוגיית מידע וייצור חשמל. לחברת LG מפעלים רבים ברחבי דרום מזרח אסיה, החברה מייצרת מגוון רחב מוצרי צריכה וחשמל ואלקטרוניקה ביתיים. ביניהם, מקררים, מכונות כביסה, מזגנים, סמארטפונים, טאבלטים, כונני מחשב מסכי טלוויזיה, כאשר בחזית הטכנולוגיה ניצבים מסכי טלוויזיה בטכנולוגיית OLED.


עיצוב ומראה

המבנה הפיזי של הטלוויזיה שונה מהדור הקודם, אם מסתכלים מקרוב מהצד רואים שפאנל המסך מוצמד לזכוכית שקופה בעובי 3 מ"מ, במבנה שיוצר עובי אחיד כולל של כ- 6 מ״מ בלבד – דק כמו סמארטפון מודרני, בזכות העובדה שטכנולוגיית ה- OLED לא דורשת מערכת תאורה חיצונית מאחורי פאנל הפיקסלים (להבדיל מטלוויזיות LED LCD), אפשר לייצר אותה ״דק דק״ והגב נראה כמו פלטה שחורה מבריקה. כל זה נכון ל-2/3 העליונים של המסך, בעוד השליש התחתון הופך עבה יותר ובו ממוקמים מעבדי המסך, ופאנל החיבורים, ובדגם הנוכחי גם רמקול המסך. שינוי מיקומו של רמקול המסך מביא לשינוי מראה בחזית המסך שמגיע בסיומת זכוכית שקופה שנותנת תחושה של ריחוף גם בעת התקנתו על הקיר, מבט בגב המסך חושף את מארג החיבורים האחורי במסך עדין אינו מאורגן ומסודר בצורה מרוכזת, ואסטטית, ומומלץ יהיה לשפרו בדורות הבאים. יחד עם זאת חסר לי לוגו המותג LG על גבי אחד האזורים במסגרת חזית המסך. להצבת המסך והתקנתו ישנן שתי אופציות, מעמד שולחני, (יש לציין שבמצב זה המסך אינו מרגיש יציבות מוחלטת) והתקנה על הקיר, שהיא המועדפת בעיני, גם מבחינה עיצובית ובטיחותית.

LG OLED E8

LG OLED E8
סאונד
בדגם הנסקר רמקולי המסך הועברו לחלקו האחורי של המסך בשליש התחתון בחלקו העבה יותר של המסך, מה שעוזר להפיק בס נמוך יותר, בכל התכנים שצפיתי בהם הקולות והאפקטים מילאו ביעילות את חלל הסלון שלי גם עם קולות נפץ, אז כן, הרמקולים עושים את תפקידם. LG הציגה גם בדגם הזה גם תמיכה בפורמט האודיו הרב ערוצי דולבי אטמוס בעוצמת שמע של 60 וואט, שאמור להציע העברת אפקט של גובה תלת מימדי לרסיברים תומכים.

שלט רחוק
השלט הרחוק שונה בצורתו ובגודלו מקודמו, הדור החדש של שלט ה- Magic כולל עיצוב נוח יותר לכף היד עם יכולות ניווט. השלט מגיע בצורת טיפה מקומרת די נוחה לאחיזה, מיקום לחצני הניווט והגישה נוחים. השלט מציע מגוון של לחצני גישה ישירה, כמו גם לחצן רב כיווני במרכזו ואפילו גלגלת (כמו זו של עכבר מחשב) אשר משמשת כלחצן בעצמה. כהרגלה של LG בשנים האחרונות, השלט הרחוק משמש גם כ״מצביע״ וכאשר מנופפים בו מול המסך, מופיע ציין / סמן צבעוני. לטעמי, השיטה הזו של מצביע הוכיחה את עצמה כנוחה ויעילה בשימוש, למשל כאשר רוצים לבחור אותיות במקלדת וירטואלית שמופיעה על המסך. בשלט יש גם לחצני גישה ישירה לשירותי הטלוויזיה המקוונים של נטפליקס ואמזון, כמו גם מיקרופון לזיהוי קולי.(עדין לא בעברית) ישנה אפשרות להגדיר גישה ישירה לפונקציות דרך לחצני הספרות בשלט (למשל גישה ישירה לכניסת HDMI 1 בלחיצה על ספרת 1).

LG OLED E8Y
טלוויזיה חכמה

מערכת ה- webOS של LG בגרסתה החדשה ה-4.0, מציעה שיפורי ממשק קלים ביחס לדור הקודם שהיה די מוצלח. אחד מהם, כאשר אין מקור או אין כניסה, המסך נכנס למצב גלריה ומציג תמונות וציורים של מפורסמים, צילומי טבע ונוף עם מסגרת מותאמת לכל תמונה. בנוסף ניתן לפקוד על המסך להיכנס למצב זה דרך האפליקציה הייעודית של הגלריה. חיבור הרשת האלחוטית חזק ויציב. ממשק הטלוויזיה החכם במסך פועל באופן מהיר וחלק. חנות האפליקציות מציעה את סלקום TV ללקוחות הישראלים, וואלה VOD, את ה- Smart VOD של וונוטייז ועוד שמרביתם חינמיות, (אם כי לא מצאתי הרבה יישומים נוספים שימושיים). יש כ- 3.5GB נפח אחסון פנוי עבור התקנת אפליקציות בהפעלה ראשונה של המסך. יש גם טיונר פנימי לערוצי עידן פלוס שניתנים להקלטה ע"ג כונן חיצוני בשימוש במנגנון Time Machine. וכמובן קישוריות אלחוטית והתממשקות לסמארטפונים. לאנדרואיד, אפשר לשתף את התוכן מהטלפון בעזרת אפליקציית Magic Mobile ובעלי אייפון יוכלו להתחבר למסך בסגנון Miracast בעזרת TV Cast.

LG OLED E8Y
LG OLED E8Y
LG OLED E8Y

כניסות ויציאות

ארבעה חיבורי HDMI
שלושה שקעי USB
Digital Audio Out כניסה אופטית
RF 2 כניסות אנטנה
כניסת קומפוננט
קווי LAN כניסת רשת
RS-232C (Control / SVC)
CI Slot כניסת
יציאה לאוזניות

איכות תמונה

לדגמי דור 8 וביניהם דגם ה- E8Y הוכנסו שיפורים ניכרים באיכות התמונה: מעבד תמונה חדש אלפא 9 אשר שיפר משמעותית את איכות התמונה והתנועה, והניגוד הדינמי, שיפור בציפויי המסך, אחידות הפאנל בגוונים הכהים שופרה דרמטית מהדורות הקודמים, תמיכה בתקניActive HDR – HDR .Dolby Vision, HDR10, HLG עם טווח צבעים מורחב תאימות של 99% אחוז לתקן DCI-P3. אופציות הכיול במסך רבות ומגוונות, הם מספקות למומחה הכיול את כל האפשרויות הנדרשות בכיוון התמונה, כולל שני מצבי isf ״מומחה״ מתקדמים, אחד לצפייה בחדר חשוך והשנייה במואר. מעבר לכיוון עוצמת תאורת ה-  OLED יש אינספור פרמטרים נוספים לבחירה, איזון לובן מתקדם וניהול מערכת הצבעים, למערכת החלקת התנועה  (Trumotion) נוספה אופציית Motion pro שאמורה להכניס פריים בכל שני פריימים במסך, אופציה זאת אומנם מוסיפה חדות בתמונה אך הופכת את המסך לכהה יותר ומוסיפה הבהוב די מורגש בתמונה, לכן מומלץ לבטל את מנגנון זה, מסך ה-OLED הינו בעל זמן תגובה די מהיר ואינו זקוק למערכת זו. מנגנוני ההגנה והשמירה על המסך בפני צריבה שוכללו גם הם, אחרי הכל הדור החדש בהיר יותר ולכן צריך גם לשמור על עצמו יותר. מסך ה-OLED אינו מציע עוצמת הארה חזקה במיוחד, אך משמעותית טובה יותר ממסכי הפלזמה האיכותיים שהכרנו, ההתמודדות שלה עם תנאי אור סביבתי חזקים והשתקפויות הגיעה כבר לרמה מוצלחת בדור הנוכחי, למעשה, ברוב המקרים אני צופה בחדר מואר, שפתחתי את הוויטרינה האחורית אור חזק הציף את הסלון, השחור בתמונה נשאר עמוק ועוצמת התאורה הספיקה לחוויית צפייה טובה.

LG OLED E8Y
קהלים רבים מגלים עדין חשיבות רבה לתכני SD וזאת למרות שכיום מרבית הערוצים משודרים באיכות HD, מהדורת החדשות בערוץ 20 משדרת באיכות SD. יכולותיו של המסך להתמודד עם תוכן הערוץ די הרשימו אותי לטובה, מעבד התמונה החדש אלפא 9 מצליח להביא את המסך לתוצאה מצוינת בשידורי SD. בשידורי יס בתכני HD מפגין המסך תמונה מבריקה ומוארת, בתוכנית דידי בשישי ניתן לראות היטב את תווי פניו של דידי הררי, המסך משדר תמונה רכה, שאינה מחודדת יתר על המידה, ועושר צבעים מרהיב. בשידורי המונדיאל ביס דרך ערוץ 511 ב-4K מציג המסך תמונה סופר מרשימה, מוארת ומבריקה, עם עומק פירוט, וצבעים מרהיבים במיוחד המכוונים לתקן (BT 2020).

LG OLED E8Y
LG OLED E8Y

ה-  65E8Y מציגה תמונה מבריקה ומוארת יותר מהדגם היוצא, היא אינה עוקצנית ומחודדת מדי. השחור כאן מושג בעזרת כיבוי פיקסלים נקודתי וללא פעלולי תאורה שמנסים לעקוף את הבעיה במסכי LED LCD וכתוצאה מכך מחזקים ומחלישים את האור בצורה אזורית (ולא נקודתית).

הניגודיות הטבעית הזו יוצרת אפקט של עומק בתמונה ותחושת תלת מימד גם בתכני דו מימד, למשל בסרט "ארץ קשוחה" נראים תווי פניו של השחקן חוויאר בארד ברורים ועוצמתיים כאשר ברקע נראה המדבר החולי כל על גווניו.

LG OLED E8Y
מעבד תמונה משופר

סדרת ה- OLED החדשה השתפרה משמעותית ביחס לדור הקודם בזכות מעבד התמונה החדיש אלפא 9, יכולותיו של המעבד החדש שיפר משמעותית את איכות התמונה, בתנועה, ובניגוד הדינמי, הצגת הצבע בתקן DCI-P3  שופר ועומד על-99%, עיבוד הצבע של המסך מנתב את הצבעים לערמוניים כשצריך, ובחלק מהתכנים קרים נוטים לתכלכלים ובאחרים חמים, למשל, בחלק מהסצנות של נרקוס יש הדגשת גוון כתום ליצירת דרמטיות. גם גוון העור האנושי שהמסך מציג השתפר ונראה טבעי ונכון יותר. ושיפור בפירוט בחלקי התמונה הבהירים, פחות שרוף ויותר מפורט ואפקט ה- HDR טוב יותר משמעותית, כשהוא מותיר יותר פרטים נראים לעין עקב שיפור עוצמת ההארה.

בסצנה מפרק של הסדרה נרקוס עונה שלישית ב-4K, מפגינה טלוויזת ה-OLED את מה שהיא טובה בו, איכות שחור מעולה, ומגוון רחב של צבעים, הדור הרביעי מביא עימו עוצמת הארה טובה יותר, ומניפת צבעים רחבה יותר, גם בגוון הירוק הבעייתי, וכאן בסצנה ניתן לראות את הסוכן (פנייה) וברון הסמים (ברנה) גוון צבע הירוק שלוט במרבית התמונה אך הוא רווי בגווני ירוק מרשימים. 

LG OLED E8Y

כאן בסצנה מפרק בסדרה נרקוס, עונה שנייה ב-4K ניתן לראות אפקט כניסת אור די חזקה על פני רעייתו של אסקובר, וזאת מבלי לפגוע בגוון העיניים, ובשאר תווי פניה, אין בתמונה עוקצנות וצבעים פלסטיים שאנו מורגלים לראות במרבית מסכי הטלוויזיות מסוג LED LCD.

LG OLED E8Y
הניגודיות הטבעית הזו יוצרת אפקט של עומק בתמונה ותחושת תלת מימד גם בתכני דו מימד, למשל בהתחלה של הסרט ״האיש שנולד מחדש״. בסצנת הציד בנהר של האב ובנו, משחקי הצללים, נצנוצי האור במים וההשתקפויות במים הזורמים בין גזעי העצים יוצרים עומק מוחשי לעין ומסך הטלוויזיה  מצליח לשקף בסלון הבית את החוויה הקולנועית באופן מרשים.

LG OLED E8Y
כאן בסצנת המרדף הלילי אחר הנבל (הג'וקר) ברחובות גותהם סיטי המוארים ניתן לראות את כל אורך הרחוב לעומקו רווי בפרטים, המסך מציג תמונה מבריקה עם עוצמת הארה די מרשימה למסך אולד.

LG OLED E8Y
לגיימרים שבינינו

כאן בסקירה בחנו את המסך בחיבור לקונסולה משחק SONY PS4 PRO בפורמט 4K במשחק Tomb Raider: Definitive Edition, בסצנת היער הלא מוארת ניתן לראות שהמסך מתקשה לחשוף פרטים, די מורגש שעוצמת ההארה של המסך אינה מספקת, ואף מתקשה להתמודד בקטעים חשוכים, בסצנת היער ניתן גם לראות שהדמות המרכזית במשחק (לארה קרופ) אינה נחשפת באופן ברור, ואפשר לומר שהיא די חשוכה ודי קשה לזהות את תווי פנייה. בסצנה השנייה (לארה קראפ) נמצאת במרתף חשוך כשהיא אוחזת לפיד בידה שמאיר היטב את חלל המרתף, פניה של לארה נראים די ברורים, בקטעים נוספים שבחנתי באזורים מוארים המסך הציג חשיפה ראויה עם רווית צבעים די עשירה, בסצנות מהירות זמן התגובה של המסך די מרשימה.

LG OLED E8Y
LG OLED E8Y
סיכום

יתרונותיו של מסך ה-OLED בולטים בכל הקשור לאיכות התמונה, השחור המוחלט, מהירות התגובה, וזוויות הצפייה ועוד. הטכנולוגיה הזו נמצאת במסכי הטלוויזיה הביתיים בדור הרביעי שלה ולעת עתה, רק LG מייצרת פאנלים עבורה (שאר החברות משתמשות בפאנל OLED של LG ו"מלבישות" עליו מעבד וידאו, צבע, תוכנה ועוד). במרבית הנגזרות הדגם החדש שופר משמעותי לעומת הדגם היוצא, הוכנס בו מעבד תמונה חדש אלפא 9 אשר משפר משמעותית את איכות התמונה והתנועה. גם הניגוד הדינמי וציפויי המסך שודרגו, אחידות הפאנל בגוונים הכהים שופרה דרמטית מהדורות הקודמים, בנוסף נקבל תמיכה בתקניActive HDR – HDR .Dolby Vision, HDR10, HLG  טווח צבעים מורחב, תאימות של 99% אחוז לתקן DCI-P3, הנדסת הצבע שהטלוויזיה מפיקה בנוסח צבעים קולנועי יותר. מה זה אומר בפועל? שהתמונה חדה, צבעונית ורכה לעין מבלי לאבד את הטבעיות שאמורה להיות לה. מסך ה- OLED בדגם שנסקר חפה מבעיות שמלוות את קטגוריית טלוויזיות ה- LED LCD, אין בה זליגות אור בלתי רצויות, שינויי עוצמת תאורה, או עננות בחלקי המסך, השחור מושלם ובדור הנוכחי של ה- OLED גם הלבן בוהק דיו. גם אין בעיות של מגבלת זוויות צפייה מהצד, נכון שעוצמת ההארה של המסך עדין נמוכה במיוחד לשידורי Dolby Vision, HDR10 וההתמודדות המסך עם תנאי אור חזקים והשתקפויות עדין מגלה חסרון, אך חוץ מזה לא מצאתי מגרעה בולטת מספיק בשביל להתלונן עליה.

LG OLED E8Y

בכל המקורות שבהם צפיתי, נראה שמסך ה- OLED סלחן יותר לפגמים בשידור מאשר מרבית טלוויזיות ה- LED LCD. במובנים רבים, מסך האולד מזכיר את הפלזמה שאני אוהב, אם זה בטבעיות התמונה, באחידות התאורה, זוויות הצפייה הרחבות, השחור והניגודיות, זמן התגובה ועוד. לטעמי זהו המחליף הטבעי של הפלזמה, אבל עכשיו כבר עם שלל תוספות מודרניות ועדכניות : תמיכה ב-4k ובתקני Active HDR – HDR .Dolby Vision, HDR10, HLG עם טווח צבעים מורחב ותאימות של 99% אחוז לתקן DCI-P3. גם בשאר הנגזרות המסך הציג יכולות מצוינות, עם מערכת שמע מרשימה למדי, השלט החדש נח לאחיזה וקל לתפעול. יכולות הרשת של המסך מתקדמות, מערכת ה-WebOS בגרסתה החדשה ה-4.0 תפקדה בצורה קלה וחלקה על מגוון תכונותיה.

שורת המחץ
אם אהבתם את איכות השחורים ורכות התמונה במסכי הפלזמה האיכותיים, אזי תוכלו לקבל עכשיו תוצאה משודרגת וטלוויזיה עדכנית יותר.

OLED 65E8Y

היבואן הרשמי ח.י
מחיר לצרכן 16,990 ₪ לגודל 65"

מקורות וידיאו
ממיר יס ULTRA 4K
נגן אופו OPPO BDP-105D
אפליקציית נטפליקס 4K
קונסולה משחק סוני SONY PS4 PRO

מעבר לתגובות בפורום