AnalogMagik - הפתרון המושלם לכיול הסטאפ האנלוגי?

נמר לוי
18-07-2018 22:07

לא מעט סופרלטיבים קיבלה התוכנה הזו. יש המדווחים כי האוזן שלנו כבר לא רלוונטית למשימה הזו. בדקנו, הגענו למסקנות חשובות. חשובות לפחות לטעמי.

זהו זה! לא צריך יותר אוזניים, לא צריך לשמוע בכלל! התוכנה הזו, בשילוב שני תקליטים שהאחד אחראי על ה-45.1 סיבובים לדקה והשני על ה-33.3 סיבובים, יסדרו לכם סטאפ אנלוגי מושלם! נמדוד, נביט במסך, נגיע למדידה המושלמת, נניח תקליט ונהנה. מדוע נהנה? כי המדידה במחשב דיווחה לנו שברגעים אלה ממש, אנחנו נהנים. וזה רבותי מדוד. ההנאה שלנו נמצאת על הגרפים במחשב. רק שבפועל, גילינו כמה דברים מעניינים מאוד שהופכים את התוכנה הזו לכזו שעדיין לא מחליפה את האוזניים. וכן, מי שמספיק יסודי יגלה גם כמה פדיחות.

 AnalogMagik

 

קריז למדידה...

אחרי לא מעט סופרלטיבים החלטתי שאני מוכרח להזמין כיול לעצמי. אבל לא רק שמישהו יכוון לי את הפטיפון אם כי אני רוצה לבחון את הצעדים, להבין מה כל דבר עושה ומה הרפרנס שיגדיר לי את אמינות התוכנה. אחרי הכל אני עם פטיפון כזה מדופלם, זרוע ברמת רפרנס וראש, איך נגיד, ראש כזה שפשוט חגיגה לאוזניים להאזין לו. מאידך, למרות שהפונו החדש שלי יגיע תוך כמה שבועות בודדים, בינתיים בשילוב ה-asr המעולה שלי, אנחנו מתחילים בכיול.

AnalogMagik

 

מתקנת או לא מתקנת?

 התוכנה הזו אינה מתקנת דבר. היא נותנת אינדיקציה שאמורה להיות מאוד מדויקת לאיפה אנחנו נמצאים ברגע נתון ומשם, מה לעשות, נדרש ידע ונסיון על מנת להבין לאן צריך ללכת. ואם קודם השתמשנו במילה ״פדיחה״. נגלה לכם שמצאנו פדיחה אחת. פדיחה אחת שמי שלא ישים לב ישלם בצליל עקום וגרפים מרשימים. לגבי התוכנה? אדווח לכם שהיא מאוד אמינה. הנתונים שהיא מציגה נכונים ומדויקים. אבל יש לה בעיה אחרת. בעיית חומרה אחת - התקליט המסופק עימה. המבחן הזה לימד אותי ששימוש בשני התקליטים המסופקים עם התוכנה הזו, לא יכול להביא אתכם לסאונד נכון כפי שאנלוגמג׳יק מצהירים. אבל לפדיחה הזו נגיע אוטוטו. לפני כן, נספר לכם מה בכלל הקטע שלה.

אז כן. תוכנה ממוחשבת שאינה מודדת את התוצאה ישירות מהזרוע אם כי דרך מגבר הפונו. וזה רבותי, זה ממש חכם. וכל כך למה? משום שמה יעזור לכם לכוון את המרכיבים האנלוגים כאשר הפונו שלכם למשל, אינו מאוזן בין ימין ושמאל. דהיינו, האזימוט יהיה מושלם בגזרת הזרוע, אבל הבמה תעוף לכם הצידה כי הפונו שלכם מגביר צד אחד יותר. ולכן, יאמר לזכות אנלוג מג׳יק, שמעצם העובדה שאנו מכוונים את כל החוליות בשרשרת, בזמן אמת, כמקשה אחת, זו בשורה אמיתית.

AnalogMagik

 

גיאומטריה תחילה

 ההחלטה היא לכוון את המערכת האנלוגית מנקודת ההתחלה. כאילו זו הפעם הרכבה הראשונה. ולשם כך אנו משתמשים בהנדסה של Graham Engineering אשר מסופקת עם הזרוע עצמה. זה אומר שכאן המידות מוחלטות, פלסטיק הרוכב על הספינדל צריך להיכנס לתוך חריר הממוקם על השלה של הזרוע. אם השפיץ של הרכיב הרוכב על הספינדל ניכנס לתוך החריר שבזרוע - המרחק בין הפיבוט לספינדל מושלם. ורבותי, אין מדויק מזה!

למיקום הראש והמחט רכיב נוסף, גם הוא מסופק עם הזרוע, המאפשר לנו להגיע למיקום המדויק של הראש ביחס לזרוע. וגם הוא, רכיב מהונדס על ידי Graham Engineering ומותאם במיוחד לזרוע הזו.

לאחר שהתחום הזה של הגאומטריה מושלם, מתחילים לבחון את מהירות הסיבוב ב-45.1 וב-33.3. על מנת לאשר זאת השתמשנו בשני אביזרים נוספים מעבר לתוכנה. ראשית באפלקציה בטלפון הנייד שכוייל ונבדק שוב ושוב ביחס לסטרובוסקופ ובנוסף בסטרובוסקופ בכבודו ובעצמו. המהירות - וואו. מדויקת כמו פטיפון שוויצרי. התוכנה בהחלט מתארת מדידות דומות לשני הרכיבים האחרים ואף עימה ניתן להגיע לדיוק טוב יותר. אך ההבדל הוא שהיא אינה מתארת סיבובים לדקה אם כי האינדיקציה שהיא מראה מבוססת על תדר בדיקה החרוט על גבי התקליט המסופק. דהיינו, 3150 הרץ. וכפי שנמדד, הפטיפון מסתובב במהירות הנכונה בהחלט.

AnalogMagik

לאחר מכן בדיקת משקל. ושוב, בדיקה אל מול משקל אנלוגי של Shure ומשקל דיגיטלי של Pro-Ject. המשקל, 2.5 גרם, מדויק להפליא. אלה הן בעצם שתי המדידות הראשונות שבלעדיהן לא ניתן להמשיך בכיול. יחד עם זאת, כמובן שבדקנו שוב את כיול מגבר הפונו שאכן יתאים לצרכים החשמליים של הראש. נסגור לכם את הפינה הזו, ברמת הגיאומטריה וברמת כיול הפונו הכל פיקס מעולה.

בדיקת מקבילות הזרוע או כפי שאנו רגילים לאמר - vta. לכך גם דאג גראהם מבעוד מועד (איזה מאמי!) ועל הזרוע ממוקם פלס בועה. כמובן שאין באמת חובה לכוון את הזרוע במקבילות מוחלטת ביחס לתקליט. אבל אנחנו ילדים טובים, וכיוונו במקבילות מוחלטת ולאחר מכן בוודאי שנתאים על פי עובי התקליט. והנה - יש לנו זרוע מקבילה לחלוטין.

 מה שיוצא אני מרוצה?

לאחר הבדיקות הללו ניגשנו לבדיקת האזימוט. זו בעצם בדיקה שמטרתה לבדוק שזווית המחט ישרה לחלוטין ביחס לגרוב, על מנת לוודא כי קיימת קריאה נכונה משני הערוצים באופן שווה. מדליק הא? אבל רגע, יש בעיה. לאחר מדידה התוכנה טוענת כי קיים פער של כמעט 5 דציבל בין ערוץ ימין לערוץ שמאל.

 

תוצאת מדידה: אזימוט ערוץ שמאל

AnalogMagik

תוצאת מדידה: אזימוט ערוץ ימין

AnalogMagik

שנינו שקענו בהלם מוחלט, שהרי האזנו למוסיקה טרם המדידה ולא גילינו שהבמה נזרקת הצידה בצורה כל כך בוטה. עם זאת, החלטנו להקשיב לדבר התוכנה ולבצע תיקון על פיה. לאחר קבלת הנתונים הנכונים על פי התוכנה, (חצי דציבל פער בין הערוצים) אנו מוצאים את הזרוע בהטייה כזו שהיא נראת בלתי הגיונית. התוכנה לעומת זאת, מדווחת לנו שאנו במקום הנכון.

פה חשדתי!

ביקשתי מזיו לעצור ולחבר את המערכת בחזרה לבדיקה בהאזנה. אני מוכרח לשמוע אם אכן זה המצב בהאזנה, שכן לא נראה לי הגיוני שזיו ואני לא הצלחנו להבחין בסטיה כזו באזימוט טרם התחלת המדידה והכיול. ומה גילינו? שזמרים לא שרים במרכז. כלומר, הזמר הבריג את עצמו חזק חזק הצידה וסרב לגשת למרכז הבמה. טוב, כנראה זמר ביישן - עניו. ננסה מישהו אחר. אולי לפברוטי יש את העוז והאומץ לעמוד במרכז הבמה. לא, גם לא הולך. אפילו פברוטי תקוע בכניסה הצידית של הבמה. נכון, אני לוקח את זה קצת לקיצון על מנת להמחיש לכם שיש בעיה. המדידה טובה, המציאות מעאפנה.

נעשה מעשה

לא להתייחס למדידה ולכוון בעצמינו על פי האוזן והעין (בלי עין הרע). אבל למה בעצם ללכת רק על זה? הרי אנחנו בקטע של מהנדסים, לא? החלטנו לעשות מדידה נוספת. מיד שולף זיו את הפוזגומטר הנאמן והטוב שברשותו, שהוא כמובן מכוייל היטב על פי הוראות היצרן, יחד עם תקליט הכיול של אנלוג פרודקשיין, ומודדים את התוצאה לאחר מה שהתוכנה ביקשה מאתנו לעשות.

להלן התוצאות.


למרות שלאחר הטיית הזרוע התוכנה מדווחת על פערים תקינים של חצי דציבל, בזמן שבאוזן ואפילו מבט על הזרוע מלמדים כי התוצאה לא מאוזנת בין ימין ושמאל. הפוזגומטר מדווח בדיוק על מצב הפוך, ומאשר בדיוק את מה שאנו רואים ושומעים. התוכנה אומרת אתה אחלה, האוזן, העין ומכשיר מדידה אנלוגי אומרים לך אתה שיכור.  

 

תוצאות מדידת אזימוט לאחר תיקון ב-AnalogMagik. כפי שניתן לראות, הפוזגומטר מודד את מה שלכאורה תקין ב-AnalogMagik

ערוץ שמאל

AnalogMagik

ערוץ ימין

AnalogMagik

 

לאחר שהבנו שהאוזן לא הטעתה אותנו, כיוונו את האזימוט בדרך המסורתית. כשהגענו לכיול הראוי, ניתקנו, הקשבנו ונמסנו. הצליל חזר למקום הטוב שלו. פברוטי כבר לא מתבייש לעמוד במרכז, התזמורת מאחוריו מוחזקת היטב במרחב הבמה, ההפרדה, המהירות והדינמיקה כפי שאני רגיל לשמוע - מצוין!

 

מדידת אזימוט שמאל: פוזגומטר/אנלוג פרודקשיין

AnalogMagik

 

מדידת אזימוט ימין: פוזגומטר/אנלוג פרודקשיין

AnalogMagik


מחיאות כפיים סוערות לאוזניים ולפוזגומטר

כפי שכבר למדנו, האזימוט מושלם. עכשיו התוכנה, שכפי שציינתי בהתחלה, אמורה להראות לי תמונה עדכנית של אזימוט מכוון היטב. ולא כך. שוב אני מקבל את אותם נתונים התחלתיים שמתארים לי פער של כמעט 5 דציבל בין ימין ושמאל. זיו החליט להתפלסף כשהוא מניח את תקליט הכיול של אנלוג פרודקשיין במקום התקליט המקורי של אנלוג מג׳יק ולהשתמש בו למדידת האזימוט בתוכנה. יעני, עשה לה קטע. וראו איזה פלא! המדידה מושלמת. מה שמתאר הפוזגומטר מתארת התוכנה. וכך, מה לעשות, גם האוזניים שלנו חשו. תענוג? לא ממש. קצת הרתיע העניין שבסופו של דבר בעיית חומרה כזו עלולה להטעות את תהליך המדידה כולו.

מדידת אזימוט ימין: תוכנת AnalogMagik בשילוב תקליט כיול אנלוג פרודקשיין

 AnalogMagik

מדידת אזימוט שמאל: תוכנת AnalogMagik בשילוב תקליט כיול אנלוג פרודקשיין

AnalogMagik

 

הערה: אני מוכרח להתעקב על הנושא הזה עוד טיפה. אם הייתי לוקח את תוצאות המדידה כ״ראה וקדש״  יש סיכוי יותר מסביר שהייתי שולח את הראש שלי בחזרה ליפן שכן מבחינת המדידה ותוצאותיה הוא אמור להיות עקום או במילים אחרות, לא תקין. במידה והראש היה ישן יותר, כנראה הייתי רוכש אחד חדש שכן ראש ישן ושחוק, עלול להיות בהחלט לא תקין. במילים אחרות, קבלת המדידות כדבר מוחלט מבלי האזנה בוחנת, עלולה להביא אתכם להחלפת ראש או גרוע מכך, החלפת זרוע!

אחרי שהתבאסנו נעבור לחלק האומנותי - כן יש הרבה אור בתוכנה הזו

לאחר שפתרנו את עניין האזימוט אנו מתפנים לבדיקת שאר הפרמטרים. כמובן שלאחר כל כיול בדקנו את התוצאה באוזן ואכן חשנו שיפור בתוצאה. למשל גילינו כי אחוז הרעידות הינו מתחת לסף הנדרש מה שכמובן עשה לי מזה מגניב בעצמות. עוד משהו מגניב שיש בתוכנה הזו הוא שהיא מאפשרת לנו למדוד את פערי העוצמה שמספק מגבר הפונו בין ימין ושמאל וכך כמובן, את פערי העוצמה של כל הסטאפ האנלוגי. התוצאה מרשימה בהחלט, פער של 0.02 דציבל בין ערוץ ימין ושמאל. וזהו רבותי, נתון מאוד מרשים.

 

מדידת gain המתארת את פערי העוצמה בין ערוץ ימין ושמאל ביציאה ממגבר הפונו

AnalogMagik

 

במדידת ה-Anti-skating, השאיפה היא להגיע לערך של פחות מ-0.5% בשני הערוצים, וההפרש הקטן ביותר בין הערוצים. אגב, אל תבהלו אם הנתון יהיה גבוה יותר. מ-0.5% אתם כבר במצב טוב. יש לקחת בחשבון שהתוצאות תלויות ביכולות הטכניות של הרכיבים שברשותכם.

 

מדידת Anti-skating: זרוע Graham Engineering - Elite

AnalogMagik

 

עוד נתון חשוב שיש לבחון אותו היטב הוא ה-Resonance. הנתון הזה משקף את ההתאמה בין הראש לזרוע מבחינת מסה אפקטיבית ו-Compliance. טווח הערכים המבוקש  נע בין 8 עד 11 הרץ.

 

מדידת Resonance: זרוע Graham Engineering - Elite/ראש: Miyajima Madake

AnalogMagik

 

סיכום

לא מעט חובבים בעולם רואים תוכנה זו כ״ראה וקדש״. זו תוכנה מעולה. אבל היא דורשת ידע וכמובן, יסודיות. יחד עם זאת, היא דורשת בדיוק את מה שאני מטיף לו במשך שנים - האזנה לתוצאה במהלך המדידה. נכון, אפשר לחיות עם המדידות ולהיות בטוחים שאם אנו מרגישים סטייה בבמה כנראה הבעיה היא אצלינו. הרי המדידות מראות שהכל לכאורה מושלם. אי לכך, אם אתם משתמשים בכלי העתיק הזה, שמחובר לכם בצידי הקלבסה, תסמכו על עצמכם משום שיש סיכוי יותר מסביר שתשמעו משהו אחר ממה שהמדידה טוענת. ומכאן אני מוסיף נימה אישית. רבותי, אנו מנוסים מספיק בהאזנה בשביל להבין מה נשמע נכון ומה נשמע לא נכון. המדידות תפקידן להגיע למקום הזה שהאזנה ומדידות חיים יחד בכפיפה אחת. במידה והפער בין מה שאתם שומעים לבין מה שמדדתם הוא כזה משמעותי, יש מצב שהבעיה תהיה במדידה ולא ביכולת שלכם להאזין ולהבחין.

אני יכול לדווח לכם שהתקליטים המגיעים עם התוכנה אינם מאפשרים לכוון אזימוט ראוי. על מנת לעשות זאת, תאלצו להשתמש במכשיר אנלוגי או לחלופין להשתמש בתקליט אחר, איכותי יותר, לבדיקת אזימוט. אחרת, מה לעשות, האזימוט שלכם פשוט יהיה לא נכון. אפשר כמובן להעזר בפוזגומטר על מנת לשקף את תוצאות המדידה באופן מוחלט. ואז, אל תוותרו לעולם על האזנה בוחנת למערכת. באותה מידה שהשתמשנו בפרוטרקטור על מנת לאשר את הכיול הגיאומטרי המסופק באופן מובנה על ידי Graham Engineering.

בסופו של דבר, מלבד האזימוט, אני יכול לבשר לכם שהתוכנה הזו הביאה לשיפור דרמטי בצליל. היא אפשרה לי להבין בדיוק היכן אני עומד ומה ניתן לשנות. ואני מודיע חגיגית, שגם שינוי קל, שנראה על פניו שולי, משפיע דרמטית על היכולת של הפטיפון לשחזר מוסיקה. ולאחר הכיול בעזרת התוכנה, אני ממש חש את השיפור בכל סיגנונות המוסיקה. אפשר להגיד שהתוכנה הזו בהחלט הצליחה לנטוע בי תקווה חדשה בכל הנוגע לשימוש המוזר הזה באוזן. אחרי הכל, היא הלקוחה היחידה פה ואין לוותר עליה.

תגובת AnalogMagik לגבי שגיאת מדידת האזימוט:

״היינו צריכים להשתמש במקטעים מתחלפים של 30 שניות. הטרקים למדידת האזימוט ארוכים, מה שגורם לקליטה מוגברת של שגיאות העקיבה״

 

תודה רבה לזיו ״אודיוזיפ״ על העזרה ומתן האפשרות לבחון את התוכנה ויכולותיה. וכמובן, תודה על הסבלנות והסובלנות לנודניק כמוני. 

מעבר לתגובות בפורום