ביקורת סרט סיקאריו: הנקמה

סרגי ליטבק
30-06-2018 22:32

החלק השני בסרט המוצלח סיקאריו. הפעם אחרוג ממנהגי וכבר בכותרת המשנה אפציר בכם - לכו לראות!

בעידן סרטי המארוול, השואו הוא הכל. גדול, מהיר, הרבה ועוד יותר- זו, אפשר להגיד, תרבות הקולנוע של היום אשר מדביק את הצופים למסך הגדול. אבל נראה כי גם זה החל להימאס על הצופים ובאמת התחלנו לשים לב כי החלו לייצר סרטים שלא הגודל הוא שמניע אותם, אלה אלמנטים אחרים: סיפור, תחושה, אדם. כך או אחרת השינוי הזה (לא באמת מוכח מספרית) מרגיש קצת כמו סרטון של וודי אלן, איכותיים מספיק כדי שידברו ויביאו אותם, אבל הצלחה כלכלית גדולה הם לא ממש רואים. 

זה לא שהמגמה הזו לא הייתה קיימת, אבל זה מרגיש שעכשיו זה הזמן הנכון לפריצה של הזרם לעוד סרטים מהסוג הזה. סרטים שלא נמדדו לפי גודל ה"וואו איזו השקעה באפקטים" שאנחנו כה רגילים אליה, אלה ה״וואו, איזה סיפור!״ או לחלופין, ״וואו איזו תפנית, לזה לא ציפיתי!״. לדעתי ככה חווית הצפייה בקולנוע הייתה מעלה את עצמה לשיאים חדשים של אינטליגנציה ולא רק ככלי שעשוע!

כמובן לפני כניסת הפרטים אל עלילת הסרט, הזהרת ספויילרים לפניך! פטיש גדול הולך להכות בכם, כי ההמשך הזה, לא נופל מהסרט הקודם שהיא, איך לאמר - אלוהי. אני בהחלט יכול לסכם ולומר שבדומה ל"ג'ון וויק", אשר הפתיע עם הראשון והפתיע עם החלק השני, כך גם בסדרה הזאת (ושוב ספויילר, כמו ג'ון וויק - גם כאן ככל הנראה עפ"י העלילה, מצפה לנו פרק שלישי) אבל הסרט היה גאוני!
ביקורת סרט סיקאריו: הנקמה
להבדיל מהסרט הראשון שמתעסק ביחידה של סוכנות הביון שתפקידה לעבוד מחוץ לגבולות אמריקה, משתמשת הסוכנת פדרלית ככיסוי משפטי לעבוד בפנים הארץ. בפרק הזה אין עבודת פנים, אלה רק עבודת חוץ - מקסיקו. שאחרי פיגוע קטלני סופרמרקט אמריקאי, הוחלט לשייך את הקרטלי הסמים ולהכיר בהם באירגוני טרור ובאמצעות תלבושות שונות, לגרום למלחמות בין קרטלים שונים. האמצעים: כולם כשרים ואין מגבלות. הדבר היחיד הוא השארות אנונימית של מסכסכי המלחמות. הכל מתחרבש, כאשר נחטפת בת של קרטל והיא נחשפת לתקיפה של משפחה אל הכוח האמריקאי ואלו רוצחים את כולם. בתוך המערבולט של יריות, הילדה בורחת וכאשר מתבררת התסבוכך, אלחנדרו (בניסיון דל טורו) מציע כי הוא זה יביא אותה.

כאשר הכוח האמריקאי חוזר אל אדמתו, מקבל מאט גראבר (ג'וש ברולין), הוראה להשמיד את כל הראיות לאירוע - כולל הילדה וכולל הסוכן שנמצא בשטח. עבור מאט, זהו סוכן שלא רק היה מאוד קשה לגייס, אלה הפך לנכס כה יקר לכוח - ברמת חבר שלא ניתן לוותר עליו. כאשר הוא מקבל הוראת השמדה, זה שם אותו במצב עליו להפטר מחבר ולא סתם עוד אדם. בשיחה שהם מנהלים, במילים מאוד פשוטות, בצורה מאוד רגועה, מאט מסביר לאליחנדרו את מצב בו כולם נמצאים ושאליחנדרו עכשיו נמצא במצב שהוא לבד וחוץ מכל הקרטלים, משטרה משוחדת, וסתם כל אחד שיכול לצוד אותו, עכשיו גם מצטרפת לחגיגת הציד הזאת, גם צבא ארה"ב, כולל חברו ליחידה - מאט.

זה לא סוד שהסרט הזה הוא בקצב משלו. הוא מאוד מונוטוני, הוא מאוד מותח, ובכל רגע של פעולה, של החלטה על בחירה כלשהי, הצופה מרגיש כי התשובה הנכונה לעשות דבר מסוים ואילו הדמויות בסרט (כאילו זה נעשה במכוונות טוטאלית) ההיפך לחלוטין למה שיגיד לכם ההיגיון. בצורה מדהימה הסרט מצליח לעורער תחושת חוסר שליטה, ייאוש - אך מצד שני חווית צפייה קולנועית מרתקת שקשה להעביר במילים.

אז אני אפסיק ללכת סחור סחור וישר אכריז, הסרט הוא בניקוד 9.0, לכו לקולנוע עכשיו, תהנו מהחוויה. תחשבו מה אתם הייתם עושים, כדי שתוכלו להתאכזב או לפגוע בהחלטה, אבל בעיקר לראות תמונות של יוצרי סרט מקצועים. 

מעבר לתגובות בפורום