ראיון עם חברת SILTECH

גיא אזרואל
03-06-2018 20:20

גיא ממשיך הלאה לראיון הבא בסדרת כתבות מתערוכת מינכן 2018. הפעם כתבנו נפגש עם אדווין וואן דר קלייג' הבעלים של חברת סילטק.

SILTECH חברת על לכבילה בעלת ותק ארוך שנים ואין אודיופיל בעולם שלא מכיר את המותג. הכבלים של SILTECH מתחילים במאות דולרים בודדים ונגמרים (נכון להיום) בעשרות אלפי דולרים לכבל מסדרת הדגל Triple Crown.

SILTECH

דברי פתיחה

הגעתי מוכן מראש עם השאלות ואף נשאלו ונענו כולן אך אם זאת, הראיון עם אדווין תוך מספר דקות הוליד חיים משל עצמו והפך יותר לשיחה קולחת מאשר ראיון טיפוסי של מראיין מרואיין. זו בהחלט הייתה חוויה מיוחדת עם איש נעים מאוד שהשיער האפור בראשו והחיוך פניו הולכים יד ביד עם הידע והשליטה בתחום. אדווין שולט בפרטים ובהנדסת הכבילה מרמת סוגי המתכות, התנגדויות, בידודים שונים, מבנה וחתך הכבל ועד לתכונות והתנהגויות המתכות השונות במבנה האטומי שלהן. הצטייר מולי אדם עם מאגר ידע וניסיון בילתי נדלה בתחום הכבילה ו-SILTECH בהחלט חלוצה בתחומה. המפגש בינינו יכל היה להימשך שעות ארוכות. אך מה לעשות, הזמן קצוב.

בתערוכה הוצגו מספר יחידות בודדות מסדרת הדגל Triple Crown. כדי להבין את פאר היצירה צריך להחזיק אותה ביד (רצוי אפילו שתיים). חויה מומלצת אך מצערת עבור מי שידו אינו מסגת. מדובר המוצר יקר, יקר מאוד!

 

ספר לנו על הרקע של SILTECH ו-Crystal Cable

"SILTECH נוסדה בשנת 1983 ע"י שני סטודנטים (אני ואישתי) שאהבו מוזיקה והתחילו להתנסות בכבלים שונים. SILTECH קיימת כבר 35 שנה ואנו מתבססים בעיקר על מחקר. אנו מקיימים הרבה מחקרי מתכות וטכנולוגיות מבנה של הכבלים. אנו מפתחים הכל היום באמצעות טכנולוגית comsol (טכנולוגיה מולטי פיזקלית מתקדמת). ההתמחות שלנו היא החומרים ולכן נושא החומרים הוא בעל חשיבות גבוה מאוד. אני חושב שאנחנו אחת החברות הבודדות שמחזיקות 2 מכונות ריק (ואקום) במעבדה מלאה הכוללת מכשירי מדידה וניתוח אותות חשמליים, לצד ציוד לניתוח מגנטיקה. זו אחת הסיבות שאנו יכולים לייצר כבלי חשמל כה מיוחדים."

"חברת Crystal Cable נוסדה לפני 15 שנה. וזו הייתה יוזמה של אישתי לעשות שימוש באותו מדע חומרים שיש לנו בסילטק אך בייצור כבלים קטנים מאוד. פרויקט ההדגמה הראשון שלנו היה כבל חשמל שיכל להתמודד עם 2.5 קילו וואט ב-10 אמפר ובעל קוטר של 0.9מ"מ!!. עשינו זאת באמצעות קירור אקטיבי של הכבל באמצעות מעין מערכת של צלעות קירור. העקבה שלו הייתה מאוד נמוכה בגלל התכונות המיוחדות של המתכות שהיו בעלות התנגדות נמוכה יותר מכסף טבעי. זה כיום מוכר לנו כמתכת בשם "מונוקריסטל" שאנו משתמשים בה עד היום והיא בעלת 12% פחות אוהם מכסף טבעי. המוצר הסופי היה סוג של מוצר lifestyle עם גמישות פיזית גבוהה מאוד לעומת SILTECH שהם גדולים וגסים יותר. התוצאה היא שימוש בחומרים זהים אך במבנה שונה לחלוטין ובכך גם התקבלו תוצאות שונות שלא הייתי מגדיר אותן כטובות יותר או פחות אלא יותר בכיוון של מתאימות יותר להעדפה כזו או אחרת. לכן הוויסינג של הקריסטל שונה משך הסילטק וניתן לומר שזה דיי מבוסס על ההעדפה של אישתי בצליל של קריסטל לעומת העדפה שלי בצליל של סילטק."

SILTECH

"ישנם לא מעט אנשים שמערבבים את שני הכבלים יחד והם מדווחים על תוצאות טובות מאוד. לדוגמה ברמקולים עם הרבה מאוד בס שאינו נשלט, ה-SILTECH מיד מכניס שליטה בתחום של הבס, הוא הופך מהודק יותר מה שמוביל ליתרון כשיש בעיות בתחום הנמוך בחלל. אם יש בעיית תמונה (imaging) הקריסטל יחדד את זה ולכן מאוד קל לשלב בין קריסטל לסילטק. שני המוצרים מבוססים על חומרים מאוד מתקדמים ברמות גבוהות של סגסוגת כסף וזהב ברמת ניקיון גבוה מאוד ו/או כסף מונו קריסטל. SILTECH משתמשת בסדרה הנמוכה יותר (אקספלורר) בנחושת מונו קריסטל. חומרי הבידוד שלנו הם תמיד של דופונט בגלל שהם המפתחים המקוריים של טפלון וחומרים אחרים נוספים. לכל החומרים הללו מיוצרים חיקויים בסין, אך האיכות ואריכות הימים שלהם לא קרובה למוצרים של דופונט אפילו בדופונט מציעים חומרים זהים ברמות שונות אנחנו משתמשים רק באופטימלי ביותר. בדיוק כמו צמיגי רכב, כולם מיוצרים מגומי אך ישנן רמות ואיכויות שונות בשוק ולעיתים הלקוחות לא ממש מבינים את זה וזו הפילוסופיה שלנו. לעשות שימוש בחומרים הטובים ביותר שניתן תראה למשל את שוק היד שניה של הכבלים. SILTECH מזה שנים מתומחרים הכי גבוה בשוק היד שניה וזאת הוכחה לאיכות למוצר. דבר נוסף הוא שכבלי סילטק הם הכבלים עם הכי הרבה זיופים. זה חסרון שבא עם ההצלחה. אני יכול לספר לך שכ-20 מליון דולר בשנה מגלגלת תעשיית זיופי הכבלים! ואין דרך לעצור זאת. היינו בבית משפט פעמיים בסין על זיופים ופעמיים זכינו אך אין ענישה ולכן התופעה נמשכת יום למחרת כאילו לא קרה כלום. פשוט מדהים."

מהי הגישה והסיבות ליישום מתכות שונות בכבלים שלכם?

"זה פשוט מאוד. אנחנו לא מעריצים של שום חומר. אנו פשוט מסתכלים על התכונות החשמליות והמכניות. אנו מנתחים ומודדים הכל אל מול המפרטים שלנו עצמנו לעומת ספקים רבים אחרים שאין להם מפרטים מדודים לתחום האודיו. אנו מודדים עיוותים של שדות מגנטיים שזה נתון חשוב מאוד ועל בסיס כל הדברים הללו אנו מתחילים להאזין לשתיים שלוש אפשרויות. זו הסיבה שאנו שולטים במתודולוגיה שלנו הרבה זמן. אנו לא רוכשים חומרים מהמדף כבר בשנת 1988, הייתה לנו מתודולוגיה משלנו. כל המתכות שלנו מיוצרות ומזוקקות לפי מפרט שלנו והכל מיוחד ובלעדי לנו. זה כמובן מקנה לנו יכולות בקרה ושליטה מלאות על המוצרים השונים. אנו תמיד בוחנים שלוש אפשרויות, מנפים אחת ואז מתוך השתיים הנותרות בוחרים אחת ואותה מעבירים הלאה לייצור."

יש הנוטים ליחס למתכות שונות תכונות מסוימות כמו זהב שהוא מאוד חמים, גדול ורך, כסף מאוד מהיר, צלול ומדויק ונחושת נמצאת איפשהו באמצע. האם אתה יכול למנות תכונות מסוימות למתכות שונות כגון זהב, כסף ונחושת?

"אין שום אמת בסיפורים הללו. האמת היחידה במקרה הזה מבוססת על ההתנסויות שהיו לאנשים. יש יצרנים שעושים שימוש בנחושת והכבילה היקרה ביותר שלהם היא כסף. הם לא היו עושים זאת במידה וכסף היה יקר יותר ונשמע טוב יותר ולכן הבחירה בנחושת מבוססת על שיקול עלות בלבד. הבעיה עם כסף היא שאתה צריך לעבוד קשה יותר כדי להפיק איכות טובה ממנו, אותו הדבר עם זהב. הליך טיהור כסף וזהב יקר יותר משמעותית מאשר עם נחושת. למשל, כסף של תעשיית התכשיטים שהוא נפוץ למדי איינו טוב כלל לתעשיית האודיו בגלל המתכות הנוספות כמו ניקל שיש בסגסוגת ולפעמים גם שארי ברזל. אלו גורמים לכסף מהסוג הזה להשמע מאוד אגרסיבי לעיתים זה נשמע כאילו התחום העליון גדל אך אין לזה שום קשר, הרי התחום עליון אינו גדל אלא נשמע כאילו הוא גדל. זה מתרחש בגלל עיוות בתדרים הגבוהים כך שבעצם אם יש נספחים של מגנטיות במתכת והתוצאה היא צליל אגרסיבי. לעומת זאת, עם נחושת יש בעיה אחת רצינית וזו התחמצנות שהיא בלתי ניתנת למניעה. ולכן כבל נחושת נשמע במיטבו כשהוא חדש ופחות טוב ככל שהוא מתיישן וזו אחת הסיבות העיקריות שמחירי יד שניה לכבלי נחושת הם בדרך כלל נמוכים מאוד יחסית, כי האיכות יורדת. עם כסף זה הפוך, הוא משתפר ויש לו תכונה שאנו מכנים "התיישנות חיובית"."

 

בשלב הזה אדווין נכנס להסבר מורכב שכלל סרטוט ידני המסביר את תופעת "התיישנות חיובית" של כבלי כסף מונוקריסטליים. ההסבר היה מרתק וכלל ירידה לרמת האטום והקריסטל של המתכת, המבנה שלה וכיצד התופעה נוצרת. מצאתי שהניסיונות שלי להסביר את זה בכתב אינן רלוונטיות למי שאיננו מהנדס מתכות. זה פשוט ארוך מידי וללא סרטוט בליווי הסברים זה פשוט לא אפשרי ברמה הנדרשת. לכן אני אסתפק בלציין שההסבר היה מלווה בסרטוט והוא היה פשוט מרתק. הן ברמה הטכנית והן ברמת ההבנה ההנדסית של אדווין בתחום. ללא ספק השכלתי!

 

"התהליך הזה לעולם לא מפסיק. לכן הכבלים של SILTECH ו-Crystal Cable משתפרים ככל שהם מתיישנים וזה לעולם לא נפסק (תודו שלא ידעתם...) זו תופעה מאוד מעניינת כפי שראית וזו תופעה שמתרחשת רק עם זהב וכסף. בנחושת המצב בדיוק הפוך. בתהליך ההתחמצנות של גבישי הנחושת הם נצמדים לאטום חמצן ולעולם לא נפרדים.

אנשים אומרים ובצדק שכסף יקר יותר מנחושת וזהב אף יותר וזה נכון. אך כשרוצים להגיע מעל רמת ניקיון של N6 ממתכת הבסיס עלויות תהליך הטיהור של זהב וכסף דומות מאוד לנחושת. לכן סדרת הכניסה שלנו היא מנחושת מונוקריסטלית. עכשיו, אנו למדנו שככל שמערכת שמע בעלת יכולות רזולוציה גבוהות יותר כך דברים נהיים קריטיים ומשמעותיים יותר, ואם יש לך כבלים שמתערבים בצליל והרבה יצרנים עושים זאת בכל מיני אמצעים ע"מ לתמרן את הצליל ולבסוף זה מוציא את המערכת מאיזון, ואז התוצאה היא ניסיונות בילתי פוסקים לאזן את המערכת וזה לא תקין. לכן לדעתי כבלים צריכים להיות ניטרלים ולא להשתמש בכבלים כאמצעי התאמה."

מהי החשיבות של בידוד כבלים שונים?

"גבוהה מאוד. חומרי בידוד איכותיים מאוד הם תמיד מאוד יקרים ומשמעותית יקרים ליישום לעומת חומרים פשוטים וזולים. אתן לך דוגמה, סרט קפטון מיקרוני בו אנו עושים שימוש בסילטק. כדי לקבע אותו בכבל צריך ללפף אותו בשתי שכבות בכיוונים הפוכים וזו עבודה לא פשוטה. דוגמה נוספת היא שכבת בידוד פולימרית מיוחדת של דופונט שמיוצרת במשיכה ושומרת על דיוק עובי דופן מאוד גבוהה. החומר הזה מאוד יקר אך הוא בעל התכונות מיוחדות כמו יציבות מאוד גבוה ונקודת התכה של 600 מעלות כך שניתן להלחים כבלים ללא חשש בפגיעה בשלמות הבידוד. נושא הבידוד הוא מרכיב חשוב מאוד."

לאיזה אופי ותכונות צליל אתם שואפים בכבלים שלכם?

"ניטרליות מוחלטת. כי כשהצליל ניטרלי הכל מופיע באופן נקי וצלול יותר. ישנה הצהרה פשוטה ומוכרת "כאילו שאין כבל" אבל זו הצהרה לא נכונה כי זה לא קיים. זה כמו לומר על הצמיג רכב המושלם שזה כמו "אין גלגלים ברכב" זה פשוט לא מציאותי. יש הרבה מאפיינים שמשפעים על הצליל. אנשים נוטים לפשט את הדברים וחושבים שזה תכונות חשמליות כמו התנגדות, קיבוליות והשראות כי אלו שלושה תכונות חשמליות המוכרות ביותר.

התנגדות היא לא נושא כל כך קריטי פרט אם זה לכבל רמקול אם כי איכות ההתנגדות היא החשובה. ומה שאני מתכוון זה למדידת ההתנגדות התלויה בתדר האם היא גורמת לעוות כאשר זרם עובר בהתנגדות? ולכן אני מכנה את זה איכות ההתנגדות. קיבוליות אפשר לטעון שככל שהקיבוליות נמוכה יותר, זה טוב יותר ובאופן כללי זה נכון. אבל במקרה של כבל עם קיבוליות נמוכה אך עם בידוד לא טוב זה גרוע ולא אידיאלי.

השראות שוב אותו הדבר. לכן כל התכונות החשמליות הללו הן מורכבות הרבה יותר מאשר אנשים נוטים לחשוב. האם הן גורמות לעיכוב? האם הן מושפעות ע"י התדר? האם הן מושפעות מהצליל בחדר? הצליל בחדר מייצר וויברציות מכניות בחדר בזמן השמעת המוזיקה והכבל יושפע מאותן וויברציות מכניות בחדר וזה משפיע על התכונות החשמליות של הכבל וזה יגרום להדהוד קטן בצליל והיות וזה יוצא אחרון מהרמקול לאוויר החדר זה יוצר מעגל סגור אינסופי המגדיל את רצפת הרעש במוזיקה וזה דבר מאוד לא טוב שאנחנו לא רוצים שיקרה. לכן אנחנו מהנדסים את הכבלים שלנו למקירופוניות הנמוכה ביותר שניתן."

SILTECH

האם לדעתך יש עוד לאן להתפתח בתחום הכבילה לאודיו?

"תמיד יש עוד לאן להתפתח. תמיד. ההוכחה האחרונה שלנו לאן ניתן להגיע זה יציאת סדרת הדגל ה- Triple Crownשל סילטק וה-Ultimate Dream של קריסטל. בשתיהם יש הרבה טכנולוגיה ופיתוחים חדשים. זה סיפור שלם בפני עצמו. בסילטק יש את בורר המיגון הניתן לכיבוי והפעלה, זה מחולל דרמה בצליל. ניתן לבחור בין מצב "ארקה" או "ציפה" של המיגון לרוב הדיווחים מעידים על העדפה למצב "ציפה". זה קשור מאוד למערכת הארקה של ציוד המערכת, שום דבר לא מאורק באופן מושלם אם יש הרבה אנגריה באוויר שנקלטת ע"י כל דבר בעל מאסה ומתכת מתקבלים זרמי רצפה ואותם זרמים צריכים ללכת לאן שהוא ואנו לא יכולים לחזות את הפתרון האידיאלי כי זה תלוי במשתנים בחלל נתון ולכן בשני קצוות הכבל ישנו מתג וניתן פשוט להתאים לכל מערכת את המצב הטוב ביותר עבורה. בסדרה הזאת יש תחום עוות נמוך מאוד באופן קיצוני והוא נמדד ב-150db מתחת למה שאנחנו מודדים בדרך כלל. זה ללא ספק הדבר הטוב ביותר שאי פעם יצרנו. בכל המדידות שבצענו בכבלים הללו הגענו לתוצאות כל כך חריגות באיכותן ומצד שני מצאנו שאנו מאבדים הרבה מהן במחברים בקצוות הכבלים כך שהחלטנו לבנות מחברים מיוחדים רק עבוד הסדרה הזאת. המחברים הללו הם מחקר בפני עצמם שיוצרו ע"י חברת שעונים שוויצרית כך שרמת הדיוק היא גבוהה מאוד וחומר הגלם הוא אותו כסף מונוקריסטלי שיש בכבל עצמו. מנגנון הנעילה והחיבור למכשירים ואפילו צורתן הפיזיות של המחברים הללו כולם מיוחדים. החיסרון היחיד הוא העלות. תכונה נוספת בשתי הסדרות הללו בסילטק ובקריסטל היא התחושה של אוקטבה נוספת בבאס ללא קשר לרמקול עצמו. הסיפור כאן הוא משהו שגילינו באמצעים טכנולוגיים כשחקרנו את תחום הבאס. בעצם בכבלים הללו אנו הצלחנו למנוע עוות מאוד מאוד מסוים בתחום הבאס שגורם לכך שנוצרה אותה תחושה של קבלת אוקטבה נוספת בבאס כי הרי זה לא שפתאום הוספנו באס למוזיקה פשוט הסרנו עוד גורם עוות. זה מאוד מעניין ושמענו את זה גם בבדיקות עם רמקולים קטנים."

מה ההבדל לדעתך בין כבל בעלות של $3,000 מול כבל של $20,000?

"זה מאוד פשוט. כשאנו מדגימים כבל מהסדרה של ה-Triple Crown ואז עוברים לכבל של $2,000 אנשים פשוט נדהמים ואפקט ה-WOW הוא מיידי. ההבדלים בתוצאה ובעלות נובעים ממכלול של דברים כמו הטכנולוגיה של הכבל, המתכות ורמת הניקיון שלהן, הבידוד ומורכבות הבניה. ראה למשל את החתך של ה-Ultimate Dream של קריסטל, הוא מאוד מאוד מורכב וקשה לייצור ולכן העלויות כה גבוהות. ראה גם את מחירי השוק יד שניה לכבלים של סילטק וקריסטל אשר מדברים בעד עצמם. עובדה שאנשים משלמים כל כך הרבה עבור הכבלים המשומשים שלנו וזו תופעת עולמית אגב זה אומר משהו. זה אומר שהכבל הזה שווה את זה גם הרבה אחרי שאפקט השיווק של כבל חדש כזה או אחר דעך. הנוסחה שלנו עובדת. רוב הסדרות שלנו רצות בין 10 ל-12 שנה לפני שהן מוחלפות. זה בערך הזמן שאנחנו מרגישים שאנחנו מקדימים את המתחרים שלנו. כמו כן, לפתח מוצר או סדרה חדשה לקוח הרבה מאוד זמן מבחינתי לחדש מוצר אחר 3 שנים אומר שהמוצר לא היה מוצלח והוא לא היה צריך לצאת לשוק מלכתחילה."

היכן לדעתך צריך להשקיע בכבל הראשון במערכת ומיהו הכבל המשפיע ביותר במערכת?

"היגיון פשוט: מה הוא הרכיב בעל האיכות הגבוהה ביותר במערכת? זה לא הרמקול. זה המקור! מה שיוצא מנגן ה-CD למשל לא יכול להשתפר לאחר שיצא ממנו. אז כיצד מקבלים את התוצאה הטובה ביותר מהנגן? מתחילים עם הכבל חשמל אחריו כבל האינטרקונקט מהמקור לקדם מגבר / מגבר או כבל דיגיטלי לממיר (בהתאם) אחריו כבל חשמל לקדם מגבר / מגבר ואחריו כבל רמקול. תראה, נניח שכבל האינטרקונקט בין הקדם מגבר למגבר הוא נחות מכבל הרמקול. את מה שאיבד אותו כבל אינטרקונקט כבל רמקול טוב ככל שיהיה כבר לא יוכל להשיב. הוא (כבל הרמקול) לא יכול להמציא משהו שאבד לפני שהגיע אליו. אל תבין אותי לא נכון, הכל חשוב אבל לשאלתך היכן לדעתי נכון להשקיע ראשית? התשובה ללא ספק בנקודת התחלת שרשרת המוזיקה וזה כבל החשמל של המקור בלעדיו לא תהיה מוזיקה לא משנה מה יהיה לנו בהמשך הדרך כך שהוא בהחלט הנקודה ההגיונית."

SILTECH

היכן אתה רואה את החברה עוד 15 שנה מהיום?

"אנחנו בונים עכשיו מתקן חדש כי הפכנו מוגבלים בשטח והמעבר צפוי לסוף השנה הזו. זה הולך להיות מהלך גדול עבורנו אנחנו נתרחב בכל כיוון. הכבילה כרגע נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר שאנחנו יכולים להיום. סדרת הדגל הנוכחית שלנו היא המוצר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות כיום והיא תרוץ 10-12 שנה וחלק מהטכנולוגיה הזו תחלחל לדגמים מטה של סילטק וקריסטל. גם תחום ההגברה ורמקולים חשובים לנו מאוד ובמתקן החדש יהיו לנו את האמצעים לקדם את התחום הזה. עד סוף השנה הזו צפויה השקה של רמקול חדש שיהיה מאוד מרשים ויהיו עוד כמה הפתעות במהלך השנה בתערוכות במזרח אך זה כל מה שאני יכול לפרט כרגע. בקיצור, אנחנו מאוד עסוקים אי אפשר להיות עצלן ומוצלח בו זמנית. שנה שעברה גדלנו ב-61% במכירות שלנו. זה ענק! אני צופה שבמהלך השנתיים הקרובות אנו נכפיל את עצמנו כחברה. זה הקרב של להיות הטוב ביותר."

SILTECH

בנימה אישית

הראיון עם אדווין היה הארוך ביותר שלי בתערוכה וכלל לא מעט עצירות לטובת הסברים טכניים שונים שמטבע הדברים לא כולם פורטו כאן. כאחד שעולם כבילה לאודיו היי-אנד מרתק אותו באופן מיוחד, לפגוש את המוח מאחורי חברה כמו סילטק זו חוויה מיוחדת מאוד. אדווין חי את עולם הכבילה הן ברמה העסקית, מקצועית והן ברמה האישית. הרי אישתו הקימה את קריסטל כייבל לאחר שנים יחד בסילטק. אדווין איש נעים, קליל ומדבר בגובה העיניים. גם כשההסברים הטכניים היו מורכבים הוא לקח את הזמן להסביר, היה חשוב לו. זה לא בדיוק מה שאחד היה מצפה מבעלים של חברה בעלת ותק ויוקרה כמו סילטק בטח שלא בלחץ של תערוכה בסדר גדול של מינכן. ישבנו שעה וחצי והיה מרתק!

 

תודה מיוחדת לרן שביט שנענה לבקשתי ודאג לתיאום הראיון וכמובן לאדווין שלא הביט בשעון אפילו פעם אחת ונראה שהיה יכול לשבת ולשוחח עוד שעות ארוכות.

 

 

מעבר לתגובות בפורום