המדריך לחובב האנלוגי המתחיל

נמר לוי
20-04-2018 14:01

חזרה לפטיפון: החלטתם לרכוש מערכת אנלוגית ראשונה או לחלופין, לחזור לאנלוגי? זה בדיוק הזמן לקרוא את המדריך הזה. ואל דאגה, הוא לא טכני, אולי טיפה.

מחיר השפיות

למרות שאין לי הסמכה, נדבר על שפיות

במידה והתקציב שלכם הוא עד 1000 ש״ח, אל תמשיכו לקרוא. תקנו לכם מחרשה משנות ה-70, יד עשירית, עם המלצה של ״אחד שיודע״ שידווח לכם ברצינות מוחלטת, במבט של ״שמע לי אח שלי״ שהפטיפונים של פעם טובים יותר מהפטיפון של היום. ומכאן אני עולה לפודיום, מיישר מבט אליכם ואומר בקול גדול ״קאט זה בולשיט״ - הפטיפונים של היום, והרכיבים האנלוגים בכלל, טובים בקנה מידה מאלה של אז. ולמה אני מתכוון? אני מתכוון לזה שאלה של היום שנמכרים באלפי שקלים, הם בעלי יכולות סוניות שבשנות ה-70 היה בלתי אפשרי להשיג במחיר דומה.

 

בתמונה: פטיפון שגם מקליט למחשב. נשמע נורא, מקליט נורא ואת כל הנורא הזה תקבלו ממש בזול

 


 פטיפון זול

מה שאני בא להגיד כאן הוא שלא תמצאו אפילו המלצה אחת על פטיפון ישן ב-1000 ש״ח. בדיוק הפוך, התרחקו מהם כמו מאש, ברוב המוחלט של המקרים הם נשמעים כמו שאביב גפן נשמע כשהוא שר את ״צליל מיתר״ של אייל גולן - אסון שדורש התערבות של המשרד לאיכות הסביבה.

 

אז מה בכל זאת? האם יש ישנים טובים? כמובן. לנקו 75 למשל או טורנס td160/125, גאררד 301 (צריך לבנות לו גוף) אבל עדיין, זה לא יגמר ברכישה. תאלצו לשדרג אותו לא מעט. זה יתחיל בכך שתצטרכו לעשות זריקת טטנוס, לפרק, לשמן, להזמין חלקים מחו״ל (אם יש), להרכיב מחדש כאשר בטוח תמצאו איזה בורג מיותר שאין לכם מושג מאיפה הוא הגיע, לעשות לו גוף חדש כי ההוא, הישן, נראה כמו סוזן בוייל בלי איפור כשהיא בדיוק התעוררה משינה. ומה לעשות, פטיפון זה לא רק כלי לשיחזור צליל, אמור להיות לו גם קטע עיצובי. אתם יכולים גם לרכוש אחד כזה שכבר מישהו זרק ממנו את החלודה, שימן אותו וסידר לו איזה גוף סקסי. הבעיה היא שבסידור הזה תגיעו למספרים כאלה שיהפכו את הארנק שלכם לדק משמעותית ממה שהוא היה כמה ימים קודם. במיליןם אחרות, לא זול.

בתמונה: אגדה אודיופילית שדורשת שיפוץ - לנקו 75

 LENCO-L75

אבל אני תמיד מעדיף מערכת אנלוגית חדשה, מודרנית, עם אחריות ושירות. ולכן, במאמר הזה אנו מדברים על מערכת אנלוגית שלמה במחיר של עד 10k ש״ח.

אז מה הפתרון? יש טונות של פתרונות בישראל. אבל קודם כל נסביר לכם מהי מערכת אנלוגית.

לא מנגן לבד - תביאו חבר׳ה

פטיפון לכשעצמו לא יכול לנגן לבד. הוא צריך כמה חברים שיעזרו לו להיות כזה. זה מתחיל בזרוע, ראש, מגבר פונו (במידה ואין לכם כניסה כזו במגבר) וכבלים. הפטיפון עצמו, שאנו קוראים לו ״שולחן״, הוא בעל תפקיד אחד בלבד - להסתובב במהירות קבועה ויציבה ולסתום את הפה. כלומר: לבטל רזוננס שפוגש את הגוף ומשם לזרוע, לראש ולאוזן שלכם. זהו התפקיד החשוב ביותר במערכת האנלוגית. ולכן, אני כבר משחרר לכם את הטיפ הראשון.

זה מתחיל בגוף

 בתמונה: פטיפון מודרני, איכותי ובמחיר שפוי

פטיפון Michell TecnoDec


וכל כך למה? משום שאם הוא לא יסתובב במהירות הנכונה וביציבות מוחלט ולא ישכך ויברציות, לא משנה כמה טובים יהיו הרכיבים אחריו זה ישמע פשוט לא נכון. כלומר המהירות הנכונה תביא לכם גם את התווים הנכונים. עשו בדיקה קלה. קחו פטיפון, תשנו את מהירות הסיבוב, התו ישתנה. אני באופן אישי מעדיף לשמוע את המוסיקה בתווים הנכונים (כל אחד והפטיש שלו).

בישראל יש שלל חברות מומלצות שלהן פטיפונים חדשים במחירים שפויים בהחלט. Nottingham Analogue, Michelle engineering, Pro-ject audio, Rega, Thorens ועוד.

בזרוע חזקה

 Pro-ject audio

 

זרוע איכותית היא חובה במערכת אנלוגית טובה. תפקידה משולש. היא גם מחזיקה את הראש במשקל המדויק ובגיאומטריה המדויקת על הגרוב (תעלת התקליט), גם לשכך ויברציות מיותרות מלבד הויברציות הרצויות ולבסוף, להעביר את הצליל למגבר הפונו בעזרת הכבל הסלול בתוכה. כאן המבחר בישראל לא גדול כלל אבל בכל זאת, יש כמה ששווה לחשוב עליהם.  ,Jelco, Pro-ject audio, Rega.

מגבר פונו

 

בתמונה: pp2e – NAD מגבר פונו זול ומוצלח

 pp2e – NAD

 

תפקידו של מגבר הפונו הוא להגביר את האות החלש שהראש ״מוצץ״ מהתקליט ולהגביר אותו. החשיבות של מגבר הפונו היא כמו החשיבות של כל מגבר שתקנו. תדמיינו את הראש כרמקול שעובד הפוך. במקום להשמיע הוא שומע. תפקידו של מגבר הפונו הוא פשוט להגביר את מה ששמע הראש. אבל לא סתם להגביר. את הבס הוא צריך להגביר ב-60 דציבל (זה המון) ואת יתר התדרים, ככל שהם עולים בספקטרום, בפחות. זה אומר שהוא צריך לעשות את זה בצורה מאוזנת. זה אומר שבתוצאה הסופית אתם אמורים לקבל את כל ספקטרום התדרים בעוצמה שווה (איזון טונאלי). יחד עם זאת, הוא מוכרח להיות שקט. בנוסף, יש לשקול ברצינות שהראש יתמוך בראשי mc ו-mm (נדבר על זה מיד).

בראש שקט

 Pro-Ject Debut Carbon DC

תפקידו של הראש, כפי שנאמר קודם, הוא לשאוב מחריצי התקליט את כל המידע שעליו. ככל שיעשה זאת טוב יותר כך יעבור יותר מידע מוסיקלי ליתר הרכיבים מה שמגביר את הסיכוי שאלה יגיעו לרמקול ולבסוף אליכם. בשוק קיימים שלושה סוגי ראשים. mm, mc ו-עוד אחד שנקרא mi אבל הוא גם פחות נפוץ והוא נתמך על ידי יציאת ה-mm במגבר הפונו. השאיפה היא להגיע לראשי ה-mc בזכות העובדה שהם ברוב המוחלט של המקרים טובים יותר אך מה לעשות, גם יקרים יותר. עם זאת, לראשי mm טובים יתרונות משמעותיים בכל הנוגע לאחזקה. להבדיל מראשי mc לראשי mm אפשרות להחליף רק את המחט בעלות נמוכה במידה ועשו את שלהם או לחלופין אם חס וחלילה חס ושלום נפגעו/נשברו. ההחלפה היא בדרך כלל משהו שתוכלו לבצע לבד. ראשי mc לעומת זאת הם יחידה אחת.

Hana-EH MC

המחט היא חלק מהגוף ולכן לא ניתן להחליף אותה לבד. מה שכן, ניתן לשלוח את הראש לחברה לצורך תיקון/חידוש. מאידך, תרוויחו יכולות סוניות בסטנדרט אחר לחלוטין אם ברזולוציה, דינמיקה ופרטים וכמובן, מה שאנלוגי טוב עושה - במה ונוכחות אנושית משכנעת עד פחד. ישנן כמה חברות שמייצרות ראשים מומלצים בטופולוגיית mc במחירים נוחים כמו Ortofon,

מדף יעודי

 Solid-Tech Rack Of Silence

כן. זהו אחד מהפרמטרים החשובים ביותר עבור המערכת האנלוגית שלכם. יש לזכור שפטיפון, להבדיל מנגן mp3, הוא כלי מכני, אקוסטי, המושפע מאוד מהמדף עליו הוא מונח. ההמלצה שלי ככלל היא שידה יעודית לאודיו, אבל אם זה לא בנמצא, מדף יעודי לפטיפון זה פתרון הולם. הוא מוכרח להיות מבודד, מפולס לחלוטין ואיכותי. הפער בצליל בין פטיפון היושב על שידת טלוויזיה לבין אותו פטיפון על מדף יעודי הוא דרמטי.

״עשה לך רב״

כניסה לתחום האנלוגי עלולה להיות מבלבלת מאוד. המון שילובים, המון נתונים ופרטים וכמובן, צריך לחבר את כל הפסטיבל הזה ועל מנת שגם ינגן כהלכה, צריך לדעת גם כיצד לכוון אותו. ברוב המקרים מי שימכור לכם את הפטיפון/ראש/זרוע יודע כיצד לכוון את הסיפור הזה, אבל מומלץ בחום להתחבר למישהו שמבין, מנוסה, על מנת שתוכלו להטריד אותו בשאלות שכנראה יעלו בהתחלה. ובכלל, התחום האנלוגי ממכר כמו סם. מתחילים בקטן ומשם מוצאים את עצמיכם משדרגים, מתקדמים ומטפסים למערכת האנלוגית החלומית הזו, המדוגמת הזו, זו שכנראה חלמתם עליה בלילות.

Pro-Ject Debut Carbon DC

סיכום

האם ניתן לבנות מערכת אנלוגית איכותית בתקציב נמוך? התשובה היא חד משמעית כן. אבל בשביל לעשות כך החלק האחרון של המאמר הוא החשוב ביותר. ליווי הוא המפתח. להצמד לאדם או שניים בעלי נסיון על מנת שיכוונו אותך למטרה. עם זאת, באנלוגי יש חוק. ככל שתשקיע יותר כך התוצאה תהיה טובה יותר. וכשאני מדבר על השקעה אני לא מתכוון רק לכסף אם כי על תשומת לב לפרטים בכלל. מערכת אנלוגית צריכה להיות מוקפדת ולא ממש משנה כמה היא עולה. זה אומר שיש לכוון את הזרוע היטב, לפלס אותו היטב, להעמיד אותו על מדף ראוי ובמילים אחרות, להתייחס לסט האנלוגי כסוג של בית מקדש לשיחזור מוסיקה.

DaVinci Gabriel Reference V3

ככל שתשקיעו בחלק האנלוגי יותר מחשבה, כך הוא פשוט ישמע טוב יותר. סיבה נוספת לצורך בליווי היא היכולת באמת להאזין לשילובים שונים בסט האנלוגי. הרי מערכת אנלוגית היא שלם שבנוי משלל רכיבים שלא כולם נמצאים במקום אחד. אי לכך, אני רואה את הגוף כרכיב בעל החשיבות העליונה. לכן, אני ממליץ לבחור את הגוף הטוב ביותר שהתקציב שלכם מאפשר ולאחר מכן להתחיל לשחק.

קחו ת׳זמן

זמן וסבלנות היא מילת המפתח. ככל שתקדישו יותר זמן ללמידת הנושא, בחינה מתודית של הרכיבים וכמובן, כמו שאמרתי, ליווי של ״אחד שיודע״ כך תגיעו לתוצאות מהממות. אל תקנו את הכי יפה, הכי מרשים. תרכשו את המוצר שפשוט נשמע הכי טוב בהיבט אוביאקטיבי. המערכת האנלוגית יכולה להתאים את עצמה לטעם שלכם בגוון הצליל בקלות. שינוי מקבילות הזרוע ביחס לתקליט יכול ״לחמם״ ו-״לקרר״ את הצליל. ולכן, תהיו אובאקטיבים וחפשו את השילוב השקט ביותר, הדינמי, הרזולטיבי והמפורט ביותר, את הוויסינג כבר תסדרו אחר כך.

השאירו תקציב לאביזרים

מכונת ניקוי זה חשוב בהחלט. אבל חשוב עוד יותר הוא לשמור על המחט נקיה. בשוק לא מעט אביזרים לניקוי המחט. ממברשת ניקוי ועד לנוזלי ניקוי שבדרך ג׳לים לניקוי מחטים. חשוב לרכוש גם משקל (רצוי דיגיטלי, איכותי, לא סיני מאייבי) ומברשת לניקוי התקליט. אבל אל תשכחו, מכונת ניקוי ידנית או חשמלית מוכרחה להגיע בשלב מסוים.

 

בתמונה: מברשת לניקוי תקליטים + מברשת קטנה לניקוי מחט

מנקה תקליטים

 


שימו לב על מה אתם מניחים את המחט


אני מבין שסבא וסבתא העבירו לחלק מהחובבים אוסף תקליטים שמוחזק שנים במחסן בתנאי שבי במחסן. למרות זאת, על הפטיפון שלכם תניחו תקליטים שמורים, נקיים ואם לא, שיעברו ניקוי במכונה יעודית. כך תוכלו לשמור על המחט שלכם לאורך זמן. תקליט שרוט או מטונף לא רק שישמע נורא, הוא גם עלול להרוס לכם את המחט.

 

שורה תחתונה: במידה ותקפידו, תבחנו היטב את מה שאתם בוחרים ותתייעצו עם האנשים הנכונים, תוכלו לבנות לעצמיכם מערכת אנלוגית איכותית במחיר שפוי. מערכת אנלוגית כזו שתסב לכם לא מעט הנאה. לאט לאט, עם השנים, תצמאו את עצמיכם מתקדמים במעלה האיכות. ובאנלוגי, השמיים הם הגבול.

סקירות באתר על מוצרים רלוונטים:

מגברי פונו

Lehmann Audio - Black Cube SE

LFD Audio phono se

Einstein Phonostage

Bellari vp129

Vertere Acoustics Phono 1

Analouge Homage Virtuoso

Roksan Caspian Reference

EAR 88PB

Musical Fidelity LX-LPS

פטיפונים + ראש

project 2XPirience SB

Michell TecnoDec

Roksan Radius MKII

Pro-Ject Debut Carbon DC

Pro-ject RPM 3

Pro-ject RPM 1

Linn LP12 Majik

אביזרים לאנלוג ואביזרי שיכוך

HEED AUDIO ORBIT

NORDOST SORT KONE

Solid Tech Hybrid

כתבות שונות בתחום

הקטע הזה עם פטפונים כמו DaVinci

הפתעה חיובית - מכירות תקליטים צומחות בעולם

ביקור אצל אלדד – התקנת ה- Virtuoso

סיכום אירוע "חלון לעולם הפטיפונים" אצל בני "אודיופיל"

סיכום אירוע פטיפונים שני אצל אודיו זיפ

סיכום אירוע פטיפונים באודיו זיפ

פטיפון בתערוכות – לא נוח אבל הכי אמיתי

להוציא 40,000 ש"ח על פטיפון, מדוע?

מהקלטה אל התקליט, מה קורה בדרך?

 

מעבר לתגובות בפורום