מגבר פונו Vertere Acoustics Phono 1 במבחן

נמר לוי
10-04-2018 21:27

המימדים צנועים, העיצוב מאופק מינימליסטי והתפקיד שלו הוא להעביר את המידע מהראש ששולח לשון לתקליט אליכם לאוזן. כמה הוא טוב?

הקדמה קלילה

מערכת אנלוגית מורכבת מגוף הפטיפון, מנוע, זרוע וראש. תפקידה של הזרוע למשל הוא להחזיק את הראש בגיאומטריה נכונה ביחס לתקליט, הראש הוא בעצם רמקול הפוך שאומר שהוא שומע את מה שיש בתקליט ומעביר אותו לרמקול שמשמיע את מה שיש שם, גוף הפטיפון והמנוע הם בעלי שני תפקידים, להסתובב ולשתוק. ככל שכל אחד מהם יהיה טוב יותר כך התוצאה תשתפר. זה ידאג להסתובב ולסתום ת׳פה, זו תדאג להחזיק את הראש בגיאומטריה נכונה ולשכך כמה שיותר ויברציות והוא, הראש אחראי לשמוע את מה שיש בגרוב. אבל לזה האחרון, הפונו סטייג׳, תפקיד חשוב ביותר במערכת. הוא מגביר את כל הטוב הזה שאלה שלפניו אמורים להעביר אליו. הוא מוכרח להיות שקט, מדויק, מאוזן ועם זאת, מוכרח שתהיה לו אפשרות להגדיר את הנתונים החשמלים שלו לשלל ראשים. במילים אחרות, הוא זה שמעביר את הפטיפון הזה מסתם צלחת מסתובבת עם מקל ומחט לכזו שאשכרה תעביר צלילים לאוזן. מבחינתי כל הרכיבים חשובים, אבל זה שעושה את הדרמות האמתיות הוא בדיוק זה - הפונו סטייג׳.

 Vertere Acoustics Phono 1

אז נחשתם נכון. מגבר פונו Vertere Acoustics Phono 1 במבחן!
 
הפעם נדליק אור על יצרן בריטי ותיק וידוע בעולם, בישראל פחות. אז הנה, הגיע הזמן להכיר Vertere Acoustics. את ההכרה שלה בעולם קיבלה בזכות הפטיפונים שתכנן Touraj Moghaddam שגם הקים את החברה. יחד עם זאת, מייצרת החברה גם כבלים, משככים שונים וגם את המוצר הבא שעומד היום למבחן, ה-Vertere Acoustics Phono 1.

לעוד מידע על החברה הכנסו לאתר הרשמי. מבטיח לכם שיספרו לכם שם עד כמה הם אוהבים את מה שעושים ושהם עושים את זה הכי טוב שהם יכולים. אבל בכל זאת אני לארג׳, הנה המידע הטכני.

 Vertere Acoustics Phono 1

אז מה הקטע שלו?

מדובר במגבר פונו טרנזיסטורי במימדים צנועים בצבע נחושת. על מנת לכייל את התכונות החשמליות שלו לצורך התאמה לראש יש לפתוח את הכיסוי העליון (4 ברגים), ולכוון את הסוויצ׳ים המחוברים ישירות לכרטיס החשמלי של הפונו. בכלל, זו לטעמי השיטה הטובה והנכונה ביותר לכיול חשמלי אך לצערי היא גם פחות נוחה. לאחר הכיול עד החלפת הראש לכשידעך, אין מה לגעת בו. זה אומר שפעם ב״כמה שיחזיק לכם הראש״ תפתחו שוב את המכסה, ותכוונו. בנוסף ניתן לבחור בין 3 אופציות להארקה לאדמה (למנוע לולאה) כשאני בחרתי באופציה השניה (אמצע) שהיתה הכי שקטה לטעמי. אצלכם תתאימו את אחד מהשלושה - מה שיעבוד אצלכם טוב לא בהכרח מתאים לכל מערכת.

 Vertere Acoustics Phono 1

 

Vertere Acoustics Phono 1

הקדמות ארוכות הן לא כוס התה שלי ולכן, אחרי שצחקנו, נעבור לחלק הרציני - איך מנגן...

 

Ben Webster stormy weather

 

אני פותח את הסקירה עם ג׳אז. בכלל, מוסיקת ג׳אז טריו יכולה לספר לי הרבה על התכנון של הפונו. זה אומר שקל לזהות רצפת רעש נמוכה/גבוהה, פרטים וכמובן, מרקם טונאלי. במקרה הזה הוא מהיותר מרשימים. הוא מאוד שקט, מאוד מאוזן, מאוד ״נכון״. כלים אקוסטים כמו פסנתר, סקסופון וכלי הקשה נשמעים מצוין דרכו. הבמה גדולה, הולוגרפית ומסודרת מאוד. ובכלל, התוצאה בגזרה הזו היא מצוינת. הפסנתר מוצג עם גוף מלא, הסקסופון נשמע מעולה. מהיר, מדויק וניתן בקלות לשמוע את החומר ממנו הוא עשוי. עם זאת, כלי ההקשה מגלים שהפונו סטייג׳ הזה מהיר, דינמי מאוד ומדויק. בסולו הקונטרבס חסרה לי אוקטבה אחת בתחום התחתון, אך למרות זאת, הצליל היה מגובש, מוקפד ומאוד טבעי.


 

 



 Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti

תחילת היצירה כבר מגלה לי את היתרונות שלו. מהיר, מדויק ודעיכת הצליל מדווחת לי כמה הוא שקט. גם בקטעים מתפרצים הוא שומר על דינמיקה מעולה, הפרדה טובה מאוד ופרופוציות נכונות בין הכלים. הבמה טובה מאוד, אפילו מצויינת אך תמונת הסטריאו והמיקום של הכלים עלול להתערבב קצת בקטעים עמוסים מידי. עם זאת, זה עדיין מתרחש רק במצבי קיצון כשהיצירה באמת מורכבת. על מנת לשלול את עניין ההתאמה החשמלית לראש בחנתי שוב את הפרמטרים והם, כי אני יסודי בעניין הזה, היו מדויקים לפי הגדרות היצרן.

Vertere Acoustics Phono 1

רצפת הרעש הנמוכה מאפשרת לצלילים שנמצאים אי שם מאחור לצאת לרמקול וממנו אלי. הפרופורציות בין הכלים גם הוא טבעי לחלוטין. את התחום התחתון פחות אהבתי, הייתי רוצה עוד אוקטבה למטה אבל לעומתו, התחום הבינוני גבוה פשוט קסום. פירוט, עושר,  טבעיות, הפרדה וכל הסופרלטיבים שאפשר לדמיין. אהבתי מאוד את היכולת הדינמית של הפונו, את האיזון שלו במיד ובגבוהים ובתוך מה שהתחום הנמוך נותן (וזה מספיק לרובם המוחלט של החובבים), תקבלו פירוט, רזולוציה טובה מאוד ומהירות מרשימה. הבמה גדולה, הולגרפית אבל לא מסודרת מספיק.

 


 

 

הערה: מגבר פונו טוב נבחן בעיקר ביכולת שלו להיות שקט. הוא צריך להיות מתוכנן נכון על מנת שהתחום התחתון יוגבר באופן כזה שיצליח להישאר מאוזן ביחס לשאר התחומים. ההגבר הזה צריך לבוא בחבילה אחת עם שקט מופתי. אחרת יש בעיה.

 Scorpions - Still Loving You

כאן הסיפור עם התחום הנמוך לא משתנה. הוא מצוין אבל לא מספיק עמוק. אבל אם מסתכלים על האוברהול, מבינים שפתאום התחום התחתון הופך לממש לא מעניין. פרץ של אנרגיה כזו מהמיד והגבוהים קשה למצוא בפונואים בטווח המחיר הזה. זה לא שאין, יש כאלה מצוינים שעושים את זה, אבל הם מעטי מעט. וזה, שייך בדיוק לאותם יחידי סגולה שמצליחים לשחרר לאוויר גיטרה חשמלית מפוצצת באנרגיה, תופים מוצגים בתוקפנות המאפיינת אותם והשירה, השירה פשוט מהממת. האיזון המוחלט של הפונו הזה במיד ובגבוהים מסדר לנו את הסולן של העקרבים, בעל הקול הבעייתי משהו, ככזה שלא רק אפשר לעוף איתו, אפשר גם להתאהב בו מחדש. לכל הטוב הזה תוסיפו במה מרשימה, דינמיות ורזולוציה מעולה, פרטים רבים והנה, קיבלתם מגבר פונו ברמה מאוד גבוהה.


 

 Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

 

בקולות אדם מצפה לו אתגר לא פשוט. אחרי הביצועים שהציג בשלושת סגנונות המוסיקה הקודמים אני מצפה ממנו להיות לפחות מעולה. הרי בתחום הדינמי הוא כבר מרשים, גם יודע לפרק מידע מוסיקלי ולהציג פרופורציות טבעיות בין כלי הנגינה השונים. מה שנישאר לו הוא להציג קולות אנושיים משכנעים וזהו, יש לנו בוננזה כמעט מושלמת. וכאן, כשזמרים בליגה הזו, בהקלטה מרשימה כמו זו פתחו את הפה, הבנתי שזה פונו מעולה אבל לא מושלם. ושלא תתבלבלו, זו מחמאה. ולמה מחמאה? משום שהוא מעביר קולות אדם משכנעים מאוד. ניתן לחוש את בית החזה שלהם, היחס בניהם, המיקום שלהם במרחב הבמה והיכולת שלו לדווח על נוכחות אנושית בחלל. נכון, הוא לא עושה את זה מושלם, חסרו לי מעט פרטים בקולם של הזמרים הגדולים הללו אבל היי, מדובר במגבר פונו ב-5000 ש״ח שהצליח להפיל אותי, ממש להפיל אותי בכל סגנון מוסיקלי מאתגר ככל שיהיה ובאחד מהם, המאתגר ביותר, דיווח על חסרון. מבחינתי זה ציון עובר וחצי.


התאמה לראשים

מדובר בפונו שהוא גם mm וגם mc. יחד עם זאת, הגמישות בכיול החשמלי לראש הוא פשוט מצוין. מאפשר בעצם להתאים כמעט כל ראש שקיים לפונו הזה. גוון הצליל הוא נטרלי, נוטה לחמימות קלה בתחום המיד והגבוהים. יתאים מאוד לראשים חמים באופים עד נטרלים. ראשים בעלי גוון צליל בהיר ורזה לא יתאימו לו.

שיכוך והעמדה

אין מה לעשות. שיכוך עובד ועובד טוב. שימו אותו על מדף איכותי, יעודי. במידה ואין לכם, צ׳פרו אותו באיזה רגל לשיכוך רזוננס מאחת מהחברות בשוק (יש גם אביזרי שיכוך לחברה הזו בעצמה).

Vertere Acoustics Phono 1

רגישות לחשמל

מעבר לעובדה שיש 3 אופציות לאדמה מדובר עדיין במגבר פונו שרגיש לכבלי חשמל. האמת היא שכל רכיב הוא כזה כשהמערכת שלכם שקופה מספיק. אי לכך, כמו בכל ביקורת, אני מפציר בכל להתחשב בעניין הזה ולשכך לו את כבל החשמל המתאים לו ביותר עבורכם.

סיכום

אני מתחבר באופן אוטומטי לכל מה שהוא אנלוגי. אין מה לעשות, זה פשוט עושה לי את זה. מאידך, אפשר גם לאכזב אותי בקלות. זה בגלל שאני מצפה מהתחום הזה, שהוא בפריחה בשנים האחרונות, להישתפר בדיוק ברמה הזו. להישתפר במידה כזו שנוכל להשיג היי אנד אמיתי, עם יכולות שבעבר היינו יכולים לחלום עליהן, במחירים נוחים. וזה בדיוק מה שמתרחש לאחרונה והמוצר הזה הוא עוד אחת מההוכחות לכך. עם זאת, איכות הבניה השתפרה פלאים. אבל מה שבאמת מדבר כאן זו היכולת של היצרנים להביא לנו שקט ובמחיר זול יחסית. וכשיש רצפת רעש נמוכה, הרבה מאוד דברים טובים בזכותה.

Vertere Acoustics Phono 1

חברות בוטיק יודעות לעשות מוצרים מעולים. ברוב המוחלט של המקרים המכשול הוא המחיר. הרי מוכרים פחות (בוטיק - לא מפעל) וצריך להכניס מקסימום פפלינוס ביחס ליכולת היצור. במקרה הזה מקבלים גם מוצר בוטיק איכותי ומוקפד וגם המחיר, איך שלא תסובבו את זה, שפוי לגמרי. ואם נכניס בפנים את מה שבאמת חשוב לדעת, אז איכות הצליל, כפי שכתוב במבחן עצמו, מעולה.

אהבתי את השקט שלו שמצליח לדווח לנו על מידע מוסיקלי באיזורים שחלק נכבד מהטוענים לכתר בגזרת המחיר הזה לא ממש ידווחו או שידווחו על חלקם. אהבתי את המהירות, הדינמיקה והרזולוציה שלו. אבל הכי אהבתי את זה התחום הגבוה שהציג פירוט מעולה ואיזון טונאלי כמעט בכל עוצמה שתצליחו להפיק מהמערכת שלכם. התחום הנמוך מעולה אבל לא הטוב ביותר ששמעתי בגזרת המחיר ותחום התדרים האמצעי מצוין בהחלט ומתאים למחירו.

הוא לא יוצא דופן ביכולות שלו בהאזנה ראשונה. אבל כשמקשיבים לו בריכוז, ויודעים לנתח צליל כמו שצריך, מבינים שיש לו כמה ניואנסים שאין מצב בעולם שתוכלו לוותר עליהם. והם, הניואנסים האלה, נחשפים בזכות היתרונות שלו שנכתבו כאן בסיכום בפסקה השניה.

שורה תחתונה: תמורה נהדרת למחיר, ביצועים מעולים, יכולת התאמה לכל ראש. מומלץ בחום לשמוע.

מחיר: 5000 ש״ח

אחריות ושירות: אורק אודיו

 

 

 

Audio System

Speaker - tidal contriva diacera se

Power amplifier - constellation audio centaur

Preamplifier - constellation audio inspiration Preamp 1.0

Digital source -mac mini + RME Fireface 800

Analog

Turntable - DaVinci Audio - Gabriel Grand Reference DaVinci v3

 Tonearm - Graham Engineering - Elite

 Cartridge - Miyajima Madake

Phono Cable - Stealth Hyperphono XLR

Phono Stage - Asr Basis Exclusive MK2 HV

 Audio Rack - Finite Elemente Pagode Master Reference Heavy Duty

Cables

 Speaker Cables - Stealth Dream v14

 Interconnect Cables - Acoustic Zen Silver Reference XLR

Power Cables - Stealth M-7000 With Solid Silver V10 Wall Plug And  V10 IEC

 

מעבר לתגובות בפורום