רמקול מדפי KEF LS50 במבחן

נמר לוי
07-04-2018 08:26

זהו אחד מהרמקולים המדפיים הזולים המוערכים ביותר שיצא לי לבחון. זה אומר שלא מצאתי אפילו אדם אחד שטען בגנותם. הגיע הזמן שאשמע אותו בעצמי, אצלי, ואלה מסקנותי.

אני חושב שזהו הרמקול המדפי שזכה בהכי הרבה כוכבים בעשור האחרון. לא היה כתב אודיו/מגזין שלא חילק לו מחמאות משמעותיות. בנוסף, לא פגשתי חובב מוסיקה שאיכות צליל היא מנת חלקו שהאזין להם, והאזין בקפידה, ולא חילק מחמאות גם הוא. אני גם שמעתי אותם בעסק של אחד היבואנים הוותיקים בארץ, חשתי בדיוק את אותה תחושה שעברה על אותם מחמיאים. נכון, אני עושה כאן ספויילר רציני. אבל שניה אחת, עכשיו אני מביא אותם למגרש הביתי שלי, עם האלקטרוניקה שלי, המוסיקה שלי והמבחן יעשה על פי הכללים שלי.

מכיוון שזהו רמקול שמחמיאים לו השכם וערב, המטרה שלי במבחן הזה היא לאתגר אותו בדיוק כפי שאני מאתגר את יתר הרמקולים שאני בוחן כבר שנים רבות, אך הפעם אני באמת מוכרח לבדוק האם הוא באמת, כמו שאומרים, אינו שייך כלל וכלל לגזרת המחיר המוצהרת שלו.


kef audio

KEF?

אני מניח שאדם שאינו מכיר את היצרן הזה אינו מתגלגל בתחביב הזה כלל. זה משום שזהו אחד מהמותגים המוכרים והוותיקים ביותר בתחום, ועם זאת גם משווק היטב בארץ ובעולם. סדרת הרפרנס שלהם, מכל השנים, תמיד היתה נשחבת לכזו שהקדימה את זמנה. התכנון תמיד היה מוקפד ועם זאת, מדובר ביצרן היי אנד אמיתי שלא רק יודע להרכיב רכיבים אחד לשני ולהוציא תוצאה סונית מרשימה, אלה גם יודע לעשות את זה כשבקצה פס היצור מתגלה מוצר שנראה, לפחות לטעמי, מעולה ויזואלית. בכלל, המוצרים שלהם תמיד היו נאים במיוחד.

היצרן הזה מאוד מעודכן טכנולוגית. מפתח יחידות מיוחדות מחומרים מרוכבים, משתמש בחומרים שונים לתיבות וכמובן, הרכיבים שבו, כיאה ליצרן רציני, מושקעים מאוד. בכלל, מדובר ביצרן אנגלי מכובד ביותר שפועל כבר יותר מ-50 שנה.

KEF LS50

רמקולים מדפיים או כפי שאנו נוהגים לכנות ״מוניטורים״, אני מחלק למידות כאשר אני משתמש באותיות על מנת לתאר את מימדיו. A למשל הוא רמקול מוניטור קטן מאוד, לרוב בעל יחידה בקוטר שתנוע בין 3.5 ל-4 אינטש, שמקובל מאוד להניח בצידי המחשב. B לעומת זאת הוא רמקול מיני מוניטור בעל יחידת מידבס בקוטר של 4 עד 5 ורבע אינטש אך בתיבה גדולה יותר מ-A, שיכול למלא חלל של חדר שינה או סלון קטן. C הוא כבר רמקול מוניטור גדול שלרוב יתהדר ביחידת מידבס של 6.5 או 7 אינטש ותיבה בעלת נפח מכובד המסוגל למלא סלון ביתי ממוצע ולספק אפילו בס ראוי. משם יש כבר מוניטורים גדולים כמו ההרברת׳ 5, אסקלנטה וספנדורים גדולים. אבל הם כבר בקטגוריה אחרת - D. שעליהם נדבר במאמר מיוחד שהכנתי בעניין רמקולים, מושגים ומידות. אגב, גם רמקולים רצפתיים מחולקים לאותן קטגוריות עם אותן אותיות. רק שזה מיועד לעמוד על סטנד, מדף או מתלה. ורמקול רצפתי, כשמו כן הוא, עומד ישירות על הרצפה.

 

KEF LS50


ה-KEF LS50 משתייך לקטגורית המידות הקטנות. דהיינו מוניטור בינוני. זה אומר שהוא ממוקם בין קטגוריית B ל- C. הוא קטן אבל לא מידי, המראה שלו עתידני, מהונדס, מרהיב לטעמי. איכות הבניה מתאימה למותג - מעולה, ואיתו מגיעה גם טכנולוגיה וטכניקה שאמורה לשחרר מהתיבה הצנועה הזו משהו אחר, משהו שטרם שמענו, כך מבטיחים לנו בכייף KEF, כך התרשמו המבקרים.

טכני

 KEF LS50

הגיע הזמן להאזין לו

  Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

את הסקירה אני פותח דווקא עם מוסיקה קלאסית. אין סיבה מיוחדת לפתיחה הזו. פשוט זה מה שבמקרה ישב באותו רגע על הפטיפון. התוצאה מפתיעה כבר עם הצליל הראשון. ההרכב המוסיקלי המורכב מתזמורת סימפונית המנגנת את הפתיח המרשים של היצירה המופלאה הזו נשמע פשוט גדול. כשאני אומר גדול אני מתכוון לגודל ויכולות שאני לא מצפה לשמוע במימדים הללו. זה מתבטא בדינמיקה מעולה, יכולת הפרדה טובה מאוד/מצוינת וכמובן, החלק המאתגר ביותר למוניטורים, בס חזק ונוכח. כשהשירה ניכנסת לסיפור אני מגלה טבעיות, מיקרו פרטים ונוכחות אנושית כזו שהאזנה בעיניים עצומות, כשלא יודעים איזה רמקול מנגן, המאזין עשוי לתאר רמקול רצפה גדול מימדים וכנראה יקר בהחלט.

 KEF LS50

מעצם המבנה שלו אי אפשר להפריד את יחידת המידבס מהטויטר. זה אומר שמדובר ברמקול מאוד מאוזן ומגובש. זה מתבטא בכל תחום התדרים אותו הוא יודע להפיק. לא מצאתי בורות או פיקים ששווה להתייחס אליהם. יחד עם האיזון הטונאלי המרשים תקבלו גם מרקם צליל טבעי מאוד. טבעי במידה כזו שמדווחת על המימדים של הכלים, המיקום שלהם בבמה והפרופורציות בניהם. התוצאה בשיחזור מוסיקה קלאסית סימפונית הכוללת שירה היא מהמרשימות ששמעתי דרך רמקול מוניטורי.

 Mahler : Symphony no.2 London Symphony Orchestra, dir. Georg Solti

היכולות הללו שאני מדווח עליהן ממשיכות להרשים גם ביצירות קלאסיות מורכבות. למרות שברקוויאם של ברליוז מצאתי כמה מקומות בהם הוא קרס. אבל מצאתי את הקריסות הללו גם ברמקולים אחרים, רצפתיים, יקרים, חזקים ממנו בקנה מידה. וברליוז, ברקוויאם שלו, לקח את עניין הדינמיקה והמורכבות למקום מאוד קשה לשיחזור. אני מבטיח לכם שהמוניטור הזה, ביחס למוניטורים אחרים באותה קטגוריית מחיר ומימדים, נימצא בקצה העליון ברמת היכולות שלו. אני אסתכן ואומר שהוא גם כנראה המוניטור הטוב ביותר בקטגוריה הזו בשיחזור מוסיקה קלאסית.


 Bebo Valdez & Diego El Cigala Inolvidable

כאן אין לו אתגרים מורכבים כמו ניגון ושיחזור מוסיקה סימפונית מאתגרת. אבל יש לו אתגרים אחרים. כמו למשל היכולת לדווח על נוכחות אנושית בחלל. נוכחות של נגן וכלי נגינה הממוקם בסלון. שלא לפי סדר גילוי הכלים ביצירה נתחיל מסולו הקונטרבס המתגלה באמצע היצירה. אם זה קונטרבס, צריך לקבל את המימדים שלו. והרמקול הזה, מגלה לנו שמדובר בכלי נגינה גדול, שמן עם ניואנסים שמאפיינים אותו. זה אומר צליל קצת עמום וכשמנגנים עליו בעוצמה הוא גם מווברץ. ברמקול מצליח לתאר אותו כפי שהוא. נכון, הוא לא יורד לתדרים נמוכים כאלה שמשחררים לתינוק את הגרעפס המיוחל אחרי האוכל (מצטער, אני בתקופה הזו), אבל את התחום אליו הוא יורד, הרמקול מעביר בצורה יוצאת מגדר הרגיל. זה אומר בס חזק, מגובש שאינו משתלט על יתר תחום התדרים. בתחום האמצע תמצאו את הכלים שמסתובבים שם כמרשימים מאוד. בקטעי ג׳אז נוספים ששמעתי מצאתי סקסופון מלא, מהיר מאוד, דינמי ובגודל טבעי. פסנתר גדול, עם תחושה אמיתית של נגן בסלון. עם זאת, הרמקול יודע להעלם בחלל, ממש נינג׳ה. היכולת הזו של לנגן משום מקום, מבלי לגלות את המיקום הפיזי שלו, הופכת את הבמה לכזו מדויקת ותלת מימדית שזה בהחלט שמור לקטגורית הרמקולים שמעליו. הרמקולים הללו מפיקים ״צליל יקר״, ובמוסיקת ג׳אז זה בולט במיוחד.

 


הערה: ככל שאני מאזין ל-KEF LS50 כך אני מתאהב בו יותר. יש לו יכולות של רמקולים יקרים ממנו, עיצוב מיוחד שאפילו אישתי התאהבה בו, למרות שהיא נוטה להישאר אדישה לנוכח המוצרים שעוברים אצלינו בבית. אבל ה״שוס״ הוא היחס בין המימדים לביצוע. כמו ברמקולים של ניט שנבחנו כאן לא מזמן, גם הרמקולים הללו משאירים בי חותם משמעותי כבר בימים הראשונים של הסקירה.

Scorpions - Still Loving You

העקרבים הם אולי אחד ההרכבים הטובים ביותר שהיו. וההקלטות שלהם, לטעמי לפחות, הן מהטובות שאני מכיר. כאן, בשיר הזה, הדינמיקה חוגגת. אבל יש עוד טריק שהופך את השיר הזה למבחן משמעותי לרמקולים. קולו של הסולן הוא אולי אחד המאתגרים לשיחזור. זה משום שהוא קול חריף באופיו שמביא רמקול שאינו מאוזן בדיוק לשם - לחריפות. במקרה הזה כבר דיווחתי שמדובר ברמקול מאוזן מאוד כמעט בכל עוצמה. ואם נלך ישר לפזמון, נגלה שהוא גם יודע להישאר מאוזן וגם ניחן ביכולת דינמית כבירה למימדיו. לא, הוא לא קורס וגם העוצמה שניגנתי היתה כזו שממש הרשימה אותי. הסולן צועק, הגיטרה משתוללת והתופים מכים בחוזקה. התוצאה שמשתחררת מהרמקול היא פנומינלית רבותי, פנומינלית פשוט. אוסיף ואומר שזו אינה תוצאה שמקובל לשמוע בקטגורית המחיר הזו, במימדים הללו ואגיד לכם יותר מזה, היא גם אינה תוצאה שמקובל לשמוע בקטגורית מחיר כפולה מזו - ושמעתי כמה כאלה במהלך הקריירה שלי.



נקודות ציון

התאמה למגברים

זהו רמקול נטרלי באופיו, טבעי מאוד ושקוף. למרות מחירו הצנוע הוא ידרוש מגבר איכותי מאוד. השקיפות שלו תגלה את רוב הבעיות שיש במגברים זולים. ולכן, רצוי ונדרש לשדך לו אחד כזה איכותי. בכל הנוגע לנצילות, למרות הנתונים הלא מעודדים, הוא יעבוד בקלות עם מגברים של 50 וואט וצפונה. רק אל תשכחו, משהו איכותי, כן?

KEF LS50

העמדה והתאמה לחללים

זהו רמקול מיניטור שממלא בקלות חלל כשלי (25 מ״ר). אבל הוא גם ידע לנגן בחללים קטנים יותר בקלות. הוא לא דורש מרחק משמעותי מקירות אחוריים וקירות צד אך הרחקתו מהם, תשפר את הבמה והפוקוס. כך אגב, רוב הרמקולים מתנהגים למעט אלה המתוכננים להצמד לקיר. במקרה הזה, הרחקתו משפרת אך קרבה לקיר אינה משמידה את התוצאה.

בנימה אישית

למדתי לאהוב מוניטורים עם השנים. זה התחיל במבחן הרמקולים המדפיים שביצעתי בשנת 2007 (11 שנה עברו במהירות) ועוד עשרות מוניטורים שנבחנו במהלך השנים. הרמקולים הללו כמו כמה בודדים אחרים, למדו אותי שמוניטור טוב הוא הפתרון המושלם לחלל בעייתי. אבל בנוסף, למדתי שבלי קשר לחלל, למוניטורים יש קסם שאף רמקול רצפה גדול ומרשים לא יוכל להפיק אלה במחירים פסיכים. השילוב של היכולת להעלם בחלל בתוספת מימדים צנועים ודינמיקה מספקת היא כזו שקשה שלא להתאהב בה. אז נכון, רוב החובבים יעדיפו רמקול גדול, מרשים, עם מקדם ״פוזה״ משמעותי. במקרה הזה, אם נביט בו, נשמע אותו ונגביר אותו היטב, עם אלקטרוניקה ראויה, הוא יצליח לעשות יותר ממה שתוכלו לדמיין. אי לכך, כבר מראש, טיזינג קטן. הוא כנראה יהיה הנבחר שלי בסוף השנה. ואם היה נבחן במהלך 2017, בלי ספק היה הנבחר שלי - והמבינים יבינו. 

סיכום

הרמקול המדובר הוא בקטגוריה C עם יכולות של D. כן, ממש ככה. הוא ימלא בקלות מוגזמת חלל סלון ממוצע ויספק יכולות דינמיות שישימו לא מעט רמקולים גדולים ממנו משמעותית בחושך מוחלט. ההפתעה בהאזנה לו הזכירה לי את אותה תחושה שחשתי כאשר בחנתי את ה-ניט שעולה עוד פחות ממנו אך מה לעשות, לא יפה כמותו ולא ממותג כמותו גם כן. עם זאת, אני חש שהוא מיועד לנגן מוסיקה מורכבת במיוחד מה שסגר לי סופית את מחלקת ההתלהבות חסרת התקדים מהדגם הזה. אז כן, KEF הביאו כאן יציאה שאני משום מה מדווח עליה אחרי שכבר שנים מדווחים על זה. מאידך, עד שאני לא שומע אני לא מתלהב מביקורות שונות ברשת. נכון, יש כמה כתבים שאני סומך על דעתם שגם הם, כמו גולשים רבים נשפכים מהיכולות שלו, אך אין דבר מלמד ומחדד יותר ממשמע אוזניים.

זהו רמקול מדויק, מושחז היטב הנדסית וזה ניכר בצליל. אני אוסיף ואומר שזה גם רמקול בשל מאוד. זו כנראה הסיבה שהוא מצליח לצעוד כל כך הרבה שנים מבלי שיעשו בו שינוי. וזה רבותי, מחזה די נדיר במחוזות האודיו המודרני בגזרת הקימעונאות. לזה אני אוסיף עוד מימד שהוא חשוב מאוד עבורי ואני לא נוטה לדווח על כל מוצר שהוא כזה. הרמקול הזה נשמע יקר, יקר מאוד, נשמע היי אנד אמיתי. זה מתבטא בפירוט שלו, במהירות ובמיקרו פרטים שהוא מצליח לחלץ מהיחידה הזו. זה גם מתבטא באיזון טונאלי שנשמר יציב גם בעוצמות כאלה שהשכן ממול יפסיק לחבב אותך.

קשה מאוד להכשיל אותו. זה אפשרי בהחלט. אבל חשוב לזכור שאם נגזים, גם פרארי תשפוך מנוע. אבל בגזרה השפויה, זו שמאפשרת לנו להינות מצליל ולא לנסות ולרסק רמקול לחתיכות, הרמקול הזה יעמוד בכל אתגר.

נכון. את הרמקול הזה שידכתי לאלקטרוניקה האישית שלי. כמובן שיבואו וישפטו זאת לשלילה. הרי מה לרמקול בכמה אלפי שקלים ולאלקטרוניקה שעולה מאות אלפי שקלים. אז ארגיע אתכם, הרמקול הזה נבחן גם על מגבר משולב מעולה של moon שקיבל גם הוא תשבוחות רבות ממני והתוצאה עימו היתה, איך לאמר, מטמטמת. בכלל, ה-moon משתלב עם הרמקול הזה פשוט נהדר.

שורה תחתונה: לא חייבים אלקטרוניקה במחיר של דירה בשביל להפיק מהרמקול המצוין הזה את מה שחשתי - איכות חסרת פשרות במחיר עממי.

מחיר: 5590 ש״ח
אחריות ושירות: חשמל נטו/מלניום ליין

 

 

Audio System

Speaker - tidal contriva diacera se

Power amplifier - constellation audio centaur

Preamplifier - constellation audio inspiration Preamp 1.0

Digital source -mac mini + RME Fireface 800

Analog

Turntable - DaVinci Audio - Gabriel Grand Reference DaVinci v3

 Tonearm - Graham Engineering - Elite

 Cartridge - Miyajima Madake

Phono Cable - Stealth Hyperphono XLR

Phono Stage - Asr Basis Exclusive MK2 HV

 Audio Rack - Finite Elemente Pagode Master Reference Heavy Duty

Cables

 Speaker Cables - Stealth Dream v14

 Interconnect Cables - Acoustic Zen Silver Reference XLR

Power Cables - Stealth M-7000 With Solid Silver V10 Wall Plug And  V10 IEC

מעבר לתגובות בפורום