מצלמת פוג'י X-H1 במבחן

אלי כרמי
18-03-2018 09:50

כמה ימים עם הפוג'י X-H1. צלמנו ביום, צילמנו בלילה, התעמקנו בתוצאות שהציגה. בדקנו את הוידאו, הפיצ׳רים ונוחות התפעול. להלן המסקנות.

ה-X-H1 היא מצלמת דגל החדשה של פוג'י, היא ממוקמת מעל העל ה X-T2 ומתחת למצלמת הפורמט הבנוני GFX 50s שהיא בכלל מקטגוריה אחרת ומסיפור אחר, אבל ה-X-H1 מקבלת ממנה הרבה תכונות טובות.

המצלמה כמו כל מצלמת דגל מגיעה עם שלל יכולות וטכנולוגיה מתקדמת. כמו כן, הגדרות מתקדמות רבות. מפאת קוצר הזמן שאפשרו לי לשחק עם הצעצוע החדש,  אני מביא כאן התרשמות ראשונית בלבד. לא הצלחתי להיכנס לכל הפרטים הטכניים ברזולוציה מוחלטת, יש כל כך הרבה, אבל את הדברים החשובים בדקנו לעומק.

למי שחשוב לו לדעת את הנתונים הטכנים לפני שהוא קורא את המבחן, אז עשינו לכם טובה גדולה והבאנו אותם אליכם בלינק הבא - נתונים טכנים.

מבנה

גוף המצלמה קצת יותר גדול מזה של X-T2, בנוי חזק יותר ועמיד יותר ממנו. זה אומר שהיא עמידה יותר למזג אוויר מאתגר וכמו כן, עמידה למים, אבק  ועוד רעות שונות. לא, לא הכנסתי אותה מתחת לברז ולא יצאתי איתה למדבר יהודה באמצע סופת חול, אבל היא מרגיש מאוד קשוחה ביד.

הגרפי הקידמי שגדול יותר מזה של ה-X-T2 מה שמרגיש נוח מאוד לאחיזה. מיקום לחצן הצילום ממקום היטב, כך גם רוב לחצני התפעול, החוגות הקדמית ואחורית, לחצני AE-L וה-AF-ON. גם ה-ג'וסטיק לשיני נקודות הפוקוס התומך במצב לחיצה לשינוי מערכת הפוקוס מאוד נוח, רק חבל מאוד שאין לו לחצן נעילה למנוע ממנו לזוז בטעות.

FUJIFILM X-H1

מיקום מעניין במיוחד, בחרו ללחצן הפיצוי חשיפה - בשולים בחלקו העליון של הגריפ, אבל קצת קשה ללחוץ עליו ולשנות ערכים עם החוגה האחורית. לטעמי, פחות נוח לשימוש מהחוגה של  ה-X-T2 אבל זה המחיר שיש לשלם על מסך תצוגה העילי. יכול להיות אתם כמו רבים תתרשמו מהחוגות היפות לשינוי זמן חשיפה ושינוי ערכי ISO, הניתנות לשינוי רק לאחר לחיצה על לחצן לשחרור ולחיצה נוספת לנעילה, מאוד נוח לשימוש. חוגות אלו לשינוי פרמטרים ניתן גם לבחור בעבודה במצב אוטמטי, וכן לשנות ערכי צמצם על גבי העדשה. גם זה מאוד נוח ויעיל. כמו רוב דגמי X של פוג'י אין כאן לחצן לשינוי מצבי הצילום וזה קצת מוזר בתחילה, אבל קל להתרגל לעבוד כך.

FUJIFILM X-H1

עינית מסך ועוד אחד

אם כבר הזכרתי את מסך התצוגה העילי, הוא מאוד נוח לשימוש ולאחר שימוש קצר במצלמה זו, אני מרגיש כמה הוא חסר לי בהרבה מאוד מצלמות ללא מראה אחרות. מסך עליון מספק מידע על הגדרות המצלמה וקל במבט להבין את מצב הצילום הנבחר. המסך מציג את הנתונים בפונט גדול וקריא שאפילו אני, שזקוק למשקפי ראיה לקריאה, יכול לראות הנתונים בקלות.

FUJIFILM X-H1

אם כבר אני מזכיר את המסך, קשה לפספס את העינית האלקטרונית הגדולה במרכז המצלמה עם 3.69MP שנראת נהדר. נכון, אני רגיל לעינית אופטית של מצלמת FF, אבל בפרוש אני יכול להתרגל לחיות עם עינית כזו, ובטח שניתן לראות דרכה את התמונות שצולמו גם באור יום ישראלי מסנוור ככל שיהיה. עם זאת, חבל שחלק מהמידע המוצג הינו בפונט מאוד קטן.

FUJIFILM X-H1

למצלמה מסך אחורי שהינו מסך מגע. קצת מוזר לי שמצלמות ברמה כזו לא מקבלת מסך מפרקי מלא ורק יכולת הטיה לשני כיוונים, אבל עדיין לא מפרקי מלא. לא יצא לי לבדוק את כל יכולות התפעול של מסך זה, אבל אספר לכם שהוא תומך לחיצה לקבלת פוקוס ועוד מלא יכולות שלא יצא לי לבדוק. מה שכן צריך לשים לב לא ללחוץ עליו בטעות לשינוי מיקום הפוקוס, בכל מקרה תמיד ניתן לנעול ולפתוח את אופציית המגע של המסך ולמנוע נגיעות לא רצויות.

 

FUJIFILM X-H1

 

גריפ

המצלמה שקיבלתי הגיעה עם גרפי תחתון בקיט. אני רגיל לחבר גריפ למצלמה על ידי פרוק דלת הסוללה הוצאת הסוללה מהמצלמה ואז חיבור בגריפ. לא כאן, לא צריך לפרק שום דבר ולא להוציא סוללה. פשוט לחבר את הגריפ עם שתי הסוללות שבו וזה הכול. מקבלים מצלמה עם שלוש סוללות וזמן עבודה כמעט נצחי. בשילוב הגריפ, קצב צילום מטפס ל-14 תמונות בשניה.

מה שבאמת חשוב שבתוספת גריפ, זה שהמצלמה ממש מרגישה כמו מצלמות הדגל של ניקון או קנון. מצד שני, עם גריפ ושלוש סולולת היא כבר ממש לא קלה. אבל כאמור קל לפרק את הגריפ ולחזור ולקבל מצלמה קטנה יותר וקלה יותר. נכון, בשימוש עם עדשות כבדות, הגריפ הופך להיות הכרחי שכן היא מאוזנת יותר ביד.


FUJIFILM X-H1

עוד רעיון מוצלח שיש לגריפ הזה הוא יכולת לחבר אותו ישירות לספק ולטעון את הסוללות שלו ובקצב מהיר. זה אומר שלא צריך לקחת עם המצלמה מטען חיצוני בנוסף לגריפ. כמובן הגריפ כולל את רוב הלחצים החשובים כולל ג'וסטיק. אולי חבל שאין לו עוד צג עליון, אבל מה שכן תרוויחו חיבור לאוזניה.

חיבורים והגדרות

כמו הרבה מצלמות דגל גם למצלמה זו אין פלאש מובנה. אני לא בטוח שזה יתרון, אבל אישית מעולם לא השתמשתי בפלאש הפנימי של המצלמה. למצלמה יש תמיכה בשני כרטיסי SD וכן בחיבור HDMI, USB 3, מיקרופון (כאמור חיבור אוזנייה דרך הגריפ), BT ו-WIFI שגם אותם לא יצא לי עדיין לבדוק.

למצלמה יש הרבה מאוד הגדרות שמפוזרות על גבי מספר מסכים שונים ולחצנים רבים שניתנים להגדרה. כמו הרבה מצלמות דגל ובעיקר בפוג'י צריך פרק זמן כדי לדעת להפיק מהמצלמה את המיטב. על מנת להסיר ספק, גם ללא הרבה ניסיון וללא ידע מוקדם ניתן לקבל ממנה תוצאות נהדרות.

איכות תמונה

הערה: אני רוצה לסייג את התרשמותי המוחלטת מאיכות התמונה בכך שלא יצא לי מספק זמן להכיר את המצלמה. אני בטוח שהכרה טובה יותר של המצלמה הייתה עוזרת לי להציג תמונה נכונה יותר על איכות התמונה שהיא מסגולת לספק. לאחר שאמרתי זאת ולהסיר כל ספק, איכות התמונה של מצלמה זו פשוט נהדרת.

נכון, היא לא מצלמת FF, אבל היא בעלת חיישן APS-C עם טכנולוגיה מתקדמת, שעוזרת לקבל תמונה עם טווח דינמי מוצלח מאוד, יכולת לדחוף את הבהירים והכהים של המצלמה ללא איבוד פרטים - הכוונה שצילום ב-RAW ניתן בקלות להבהיר תמונה יותר משני סטופים בצורה מרשימה מאוד או להחשיך חלקים בהירים בתמונה גם בצורה טובה, אבל קצת פחות מהכיוון ההפוך. עבור צלמים שעושים עיבוד בתוכנה חיצונית נתון זה חשוב מאוד ואני ממליץ לצלם בחשיפה פחותה ומאשר בחשיפת יתר במצלמה זאת.

FUJIFILM X-H1

בצילום ב-JPEG, כמו בכל מצלמה, גם כאן ניתן לשנות את פרופיל הצילום וכן לבחור בפילטרים מתקדמים שמשנים את עיבוד התמונה שהמצלמה מבצעת. שימוש בכך הינו קל ולצלמי JPEG זה יכול להיות שימושי. מעבר לכך תמונת ה-JPEG המתקבלת מהמצלמה די מאוזנת ברמת הגוונים עם תצוגה נהדרת של גיווני הכחול והצהוב וקצת פחות מרשים בגווני האדום, בכך מזכירה את התמונות של מצלמות ניקון וסוני. כמובן שהגוונים של התמונה מושפעים מאוד מהעדשה ובמקרה שלו השתמשנו בשני עדשות של פוג'י, ה-18-55 F2.8-4 וכן עדשת 80ממ F2.8 מאקרו החדשה והמעולה.

FUJIFILM X-H1

מערכת WB אוטומטית עושה עובדה מוצלחת בדרך כלל, פגשתי קצת נטייה לגוון קצת כחול בתאורת נאון,  כמובן שבצילום ב-RAW ניתן לשנות זאת בקלות, רק לקחת בחשבון שיש לבחור בגרסאות מתקדמות של תוכנת עיבוד תמונה עם תמיכה במצלמה חדשה זו.

FUJIFILM X-H1

ערכי ISO

המצלמה מאפשרת לצלם בערכי ISO גבוהים יחסית לקבלת תמונות נקיות, לפי תמונות ה-RAW, לפני עיבוד, ניתן לראות רעש קל מאוד מתחיל להופיע ב-ISO 3200 שניתן לפגוש בהגדלה מקסימלית. עד ערך 5000 ISO רעש זה מתגבר ואפשר להשתמש בתמונות אלו. קל לעבד תמונות אלו בקלות מכיוון שהרעש מאוד אחיד ולא מייצר אוביקטים מוזרים בתמונה או עיבוד גוונים רב ערכי ISO גבוהים יותר לא תמיד יהיו טובים לשימוש - עדיין להצגה בפיסבוק או בהקטנה ניתן להשתמש בהן. תמונות ה-JPEG שעוברות עיבוד למצב בררת המחדל של המצלמה מספקות תמונה נקיה יותר עם עיבוד מוצלח שמביא קצת איבוד קל בחדות לטעמי.  

 


ISO 3200

FUJIFILM X-H1

 

ISO 5000

FUJIFILM X-H1

המצלמה מאפשרת לבחור IOS בצורה נוחה דרך החוגה השמאלית, או במצב אוטומטי (אני מאוד אוהב לצלם כך במצלמות מודרניות) כמו זו, שמסוגלות לצלם ב-ISO גבוהה יחסית ללא בעיה, כך שהמצלמה יכולה להשלים את החשיפה הנכונה של ערכי צילום במצב הצילום ידני. כדי לא לגרום ל-ISO לקפוץ לא לצורך לערכים גבוהים, מצלמה זו כמו מצלמות מתקדמות אחרות מאפשרת לבחור בין זמן חשיפה ארוך יותר לערכי ISO גובהים יותר, כמו גם לקבוע את ערך ה-ISO הנמוך והגבוהה יותר וכן לקבוע שלוש הגדרות, כאלו שניתן בקלות לעבור בין הגדרות אלו. אמנם זו לא מערכת חדשה וגם לא לפוג'י וגם כאן היא עושה עבודה טובה שעוזרת לחווית השימוש בה.   

פוקוס

למצלמה 325 נקודות פוקוס, מישהו יכול להסביר לי איך הגיעו למספר כזה: לא 300 ולא 350, מי אמר ש-325 זה מה שצריך? סתם סקרנות. אבל שרואים את כל נקודת הפוקוס מפוזרות על כל המסך זה מרשים. נאמר שמערכת הפוקוס היא שיפור משמעותי ובאמת עושה רוב הזמן עבודה מעולה, קבלת פוקוס מאוד מהיר בכל מצב תאורה. כל עוד יש הבדל קונטרסט בנקודות הפוקוס המצלמה מצליחה לפקס. נרשמו מספר פעמים שלא הצלחתי לפקס, אבל אני יותר מאשים את עצמי מאשר את המצלמה. בכל אופן, אחד הדברים היודעים במצלמות פוג'י שהיא אחרת החברות שנוהגת לשמוע רשמים מלקוחות ולתקן זאת בעדכונים בתדירות גבוהה כאשר הן נדרשים, כך שאם מערכת הפוקוס לא מושלמת העדכון הזה או הבא לבטח היא תתוקן.

FUJIFILM X-H1

FUJIFILM X-H1

מערכת הפוקוס תומכת כמובן מספר מצבי פוקוס שונים כולל פוקוס עוקב, עם קצב צילום מהיר של 14 תמונות בשנייה ומערכת פוקוס מוצלחת. קל לראות את מצלמה זו עבור צילום ספורט (לא יצא לי לבודק זאת לעומק).

צילום ורעידות

פוג'י הכניסה הרבה מאוד טכנולוגיה חדשה למצלמה זו לקבלת תמונה הרבה יותר חדה בהקשר של מניעת רעידות. זה מתחיל בלחצן הצילום שממש נלחץ בקלות (עבור רוב שמצלמים עם פוקוס בלחצן זה), ברגע שלחצנו חצי לחיצה לקבלת פוקוס,  ניתן להמשיך את הלחיצה ממש בקלות (צריך קצת תרגול להרגיש את חצי הלחיצה ולא להגיע לצילום, אבל זה בפרוש לא נספר כחסרון). המצלמה מסוגלת לצלם במהירות של 1/8000 שנייה עם תריס מכני וכל 1/32000 שנייה עם תריס אלקטרוני ולסנכרן פלאש עד מהירות של 1/250 שנייה.

FUJIFILM X-H1

כמו כן, על החיישן מיצב חדש ל-5 כיוונים שמסוגל לספק יכולת שיפור ברמה של 5.5 סטופים. בנוסף לכך הוכנסו למצלמה מספר שיפורים במנוע התריס למנוע רעידות ובעיות שהוא יכול לייצר הפוגע בחדות התמונה (אפשר לראות רשימה של שיפורים באתר החברה למי שבאמת חולה על הטכנולוגיה), אין לי את הכלים לבדוק נקודות אלו לעומק, אבל הרושם שמתקבל משימוש במצלמה הוא שהצילום עובד נהדר וממש קל ללחוץ על הלחצן לביצוע צילום ללא רעידות מיוחדות ואקט הצילום כול כך שקט ולא מורגש שלפעמים לא שמים לך שצילמנו.  

FUJIFILM X-H1

וידאו Cinema 4K
ליאור קורן

חברת פוג'יפילם מצהירה בריש גלי שזוהי מצלמה היברידית אמיתית, קרי גם על נושא הווידאו הושם כאן דגש. הוידאו נשמר על כרטיס הזיכרון ברוחב פס כפול מזה בדגם X-T2 (עד 200Mbps) ובנוסף ל-4K הרגיל (עד לקצב של 30p) יש גם פורמט רחב יותר של 4096x2160 פיקסלים בקצב 24p. איכות הוידאו טובה מאוד, עם פרופילי תמונה וצבע משובחים בעלי פלטת צבעים יפה למראה. מערכת הפוקוס מציגה ביצועים לא תמיד עקביים (הפוקוס ננעל ולפעמים משתחרר וננעל שוב), היות והאחות ה"קטנה", ה- X-T2 מגיעה עם ביצועי פוקוס מדויקים יותר מה- X-H1, אני מנחש שפוג'י תוכל לתקן את זה בעדכון קושחה עתידי ונותר רק לקוות שיגיע בקרוב. בנוסף, יש באג בפוקוס ידני: כשמפעילים אותו, המסך נכנס למצב זום ולא יוצא ממנו עד שלא חוזרים שוב למיקוד אוטומטי.

מסך המגע מציע ממשק תפעול השקט לווידאו המאפשר לשנות תוך כדי הצילום פרמטרים שונים בתמונה כגון מהירות סגר וצמצם, ערכי ISO, פיצוי חשיפה, עוצמת קול מיקרופון ואוזניות ועוד. התפעול ה"שקט" מתבצע תוך הפעלת תפריט על המסך בנגיעה, במקום סיבוב גלגלות מכניות שקול תקתוקן נשמע בווידאו וגם סיבובן עלול להזיז את המצלמה. במצב הזה, המצלמה זוכרת את הערכים שנבחרו בתפריטים ואינה מתחשבת במה שנקבע בגלגלות וזה נוח מאוד, למשל, אם גלגלת הסגר בסטילס מקובעת על מהירות 1/1000 השנייה, במעבר למצב ווידאו, המהירות חוזרת למה שנבחר בתפריט ה"שקט" שזה 1/48 למשל. נוח מאוד כאשר עוברים כל הזמן בין מצב סטילס לווידאו ורוצים לשמור על פרמטרים שונים לכל אחד מהם.

FUJIFILM X-H1

במעבר למצב וידאו נפתחות בתפריט מהירויות סגר נוספות, כמו 1/48 שמתאימה לצילום בקצב 24p.

פרופיל הצבע החדש לווידאו – ETERNA ממש מוצלח לטעמי, עם צבעים טובים וגווני עור טבעיים יחסית שכל כך מאתגר להציג אותם כך בחלק מהמצלמות המתחרות. מי ששולט בעריכת וידאו יכול לצלם גם בפורמט התמונה המאוד שטוח - F-LOG שבדגם X-T2 אפשרי רק עם מקליט וידאו חיצוני. מגבלת אורך כל קובץ ב- 4K עומדת על 15 דקות, אך אם תחברו את גריפ הסוללות, ניתן יהיה לצלם שוט רציף עד ל-30 דקות ותקבלו גם יציאת אוזניות, זאת בנוסף לכניסת מיקרופון שנמצאת על גוף המצלמה.

לסיכום סעיף זה, אין כאן עומק צבע של 10 ביט או 4K/60p אבל פוג'יפילם מציגה כאן וידאו שבמהות שלו מציע פרופילי צבע יפים ומוצלחים לעיני, עם פלט יפה ומוכן גם מבלי לבלות שעות רבות בחדר העריכה בתיקוני צבע.

דוגמה לוידאו מהמצלמה, צילם ליאור קורן:



עדשות

עם המצלמה קיבלתי שתי עדשות:

את פוג'י 18-55 F2.8-4 שאני מכיר ואוהב - היא יחסית קטנה וקלה ומספקת איכות תמונה נהדרת בטווח השמיש ביותר.

את פוג'י 80ממ F2.8 מאקרו עדשה לא קטנה וכבדה, מה לעשות לזכוכית טובה יש משקל לא קל ובאמת זו עדשה מדהימה עם חדות נהדרת ובוקה מעולה רך נעים.

FUJIFILM X-H1

יתרונות

איכות תמונה

קצב צילום

חזקה כמו טנק

גריפ נהדר עם יכולת טעינה

מערכת תריס ומייצב על החיישן

נוחות תפעול

 

חסרונות

לא ממש מצלמה קלה ועם גריפ היא באמת כבדה

מצריכה עקומת למידה לא קצרה

לא כל אחד מתחבר לצורת התפעול של פוג'י

לא זולה

סיכום

כאמור קיבלתי את המצלמה לכמה ימים בלבד וזה לא הספיק לי לסיקור יותר מעמיק. אבל בכמה ימים האלו אני יכול להגיד שמאוד אהבתי לצלם עם המצלמה ולמדתי לאוהב אותה ובפרוש הייתי יכול לחיות אתה. מצלמה זו לא ממש זולה ולא ממש קלה והיא נכנסת לתחרות עם מגוון מצלמות מוצלחות מאוד בטווח מחיר הזה שחלקן עם חיישן קטן יותר וקלות יותר וחלקן עם חיישן גדול יותר.  כך שלא רק לה יש תחרות גם למצלמות האחרות כעת יש ממה לחשוש. אם אתם רוצים את השורה התחתונה שלי, אז הייתי שמח לקבל אותה לתקופה ארוכה יותר היות והיא עם איכות תמונה נהדרת הרבה טכנולוגיה חדשה, גוף מוצק ויכולת וידאו 4K. ה-X-H1 ונכנסת לראש כל רשימה של מצלמות שחייבים לשקול כאשר רוצים מצלמה איכותית.

FUJIFILM X-H1

אחריות שנתיים של שמעוני

מחיר 7999₪

מעבר לתגובות בפורום