Klipsch KL-650-THX רמקולים לקולנוע במבחן

איציק ירקוני
16-03-2018 16:18

איציק ירקוני לוקח את הרמקול לקולנוע של חברת האודיו האמריקאית קליפטש. הוא בחן אותם בסרטים, הופעות ויחד עם זאת במיקומים שונים. הכנסו לקרוא את מסקנותיו

בעשור האחרון תחום הקולנוע הביתי ממשיך לצמוח ומתרחב בתחומים שונים מדי שנה. הוא מביא עימו מבחר רב של רמקולים בכל מיני סגנונות שבסופו של דבר מביאים עימם פיתרונות שונים המותאמים למגוון חללי האזנה וצרכים. זה אומר שחלקם מעוצבים, מותאמים לפינות מחשב, סלונים ביתיים, וחדרי שמע ייעודיים. בתוך זה תמצאו סטליטים, מוניטורים, מקרני קול, סאבים, שקועי קיר, נסתרים, תלויים על קיר בעיצוב תמונה ועוד. את התעשייה הזאת מניעים אין ספור חברות אודיו, ביניהם חברות אודיו ותיקות וחדשות שמדי שנה מציגים מגוון רחב יותר של רמקולים בכל צורה אפשרית שיתאימו לכל דרישת משתמש. אך כמו בכל תחום ישנן חברות בעלות התמחות רבה יותר בתחום מסוים עם מגוון רב יותר של דגמים המותאמים לכל דרישה. חברת קליפש מביאה עימה נסיון רב שנים בתחום האודיו ובמיוחד בתחום הקולנוע הביתי. היא עתירת סדרות בתחום הקולנוע, ובתוכם נמצאת גם סדרת הרמקולים THX Ultera2  . ובהם דגםUltra2-   KL-650THx   שעומד למבחן.

Klipsch KL-650-THX

קצת על Klipsch

Klipsch היא חברת רמקולים אמריקאית שהוקמה בשנת 1946 על ידי פול קליפש. מראשיתה מקדמת החברה את השימוש ברמקולי הורן (קרן), מכיוון שהיא מאמינה כי הנצילות (רגישות) של רמקולים אלה גבוהה יותר וכך ניתן להשתמש ברמקולים עם הספק נמוך יותר, העיוות   (Distortion)   בהם נמוך ביותר וזה נושא שפול קליפש ייחס לו חשיבות רבה.   טווח דינמי (Dynamic Range  ) רחב מייצר קשת של צלילים מחזקים ועד חלשים. פול קליפש הלך לעולמו בשנת 2002 בגיל 98. במהלך חייו רשם 23 פטנטים, רובם בתחום האודיו. החברה חרטה על דגלה להמשיך בדרכו של המייסד פול קליפש.

בשנת 2011 נרכשה החברה על ידי תאגיד Audiovox. כיום החברה מייצרת מגון רחב של רמקולים לכל תחום, החל מרמקולים מרמקולי מחשב, סאטאליטים, שקועים, מדפים, ריצפתים גדולים, סאבוופרים, רמקולי גינה ועוד שלל מוצרים. לחברה מגוון רחב של סדרות לתחום הקולנוע הביתי, ובסטריאו, דגמיה הישנים משנות ה-70-80 אהובים מאוד ע"י אודיופילים. פסי ייצור אלה עדין ממשכים בפעילות סדירה. בנוסף, לחברה קו מוצרים מיקצועי המתמחה בייצור רמקולים והגברה לאולפנים, לחדרי קולנוע ייעודיים (לפי התאמה אישית), לאולמות קולנוע, ובמות בידור ענקיות.

Klipsch KL-650-THX

חתן השמחה

רמקול קליפש דגם KL-650THX ULTERA2 מיוצר בארה"ב משקלו 17.7 ק"ג הוא רמקול מדפי גדול ובנוי מרשים. כשמסירים את הגריל, נגלים לנגד עינינו זוג וופרים בקוטר 6.5 אינצ'. היחידות עשויות מאלומיניום בציפוי Cerametallic. לצידם ממוקם שופר גדול מימדים 10X6 אינצ', בטכנולוגית Tractrix Horn rectangular 90°x 60 פרי פיתוח החברה אשר בתוכו ממוקמת יחידת המיד טוויטר. מיקום היחידות ברמקול אינו זהה לכל רמקול, לכן ברכישת זוג רמקולים חובה לרכוש אותם כיחידות בודדות כרמקול ימיני ושמאל (L/R). יחידת הפורט המלבנית ממוקמת בחזית הרמקול מתחת ליחידת השופר. אחורי הרמקול חושף 4 טרמינלים אפשרות (ל- BIWIRE). וארבע תבריגים המיועדים למתקן תליה צמוד קיר. ה-KL-650 מסוג הרמקולים שנבנו ותוכננו בקפידה לשמש כרמקול מקצועי לקולנוע ביתי, הם ניתנים לשימוש כרמקולים קדמיים, כסנטר, אחורי, וצידי. ה-650 תוכנן להציב אותו בכל נקודה שהיא בחלל האזנה מבלי לפגוע באיכותם, גם כאשר הם מותקנים מאחורי מסך מקרן. למשפחת ה-THX ULTRA2 ישנם עוד מספר רכיבים איכותיים בסדרה, כגון. זוג סאבוופרים פאסיביים, בתוספת מגבר מקצועי ייעודי תוצרת קליפש, רמקולי סראונד בי פולארים, ורמקולים שקועים.

 

להלן התנותים הטכנים מאתר החברה.

Klipsch KL-650-THX

מבחן רב ערוצי

רמקולי הקליפש-650 יבחנו ראשית כבמה קדמית, L.R.C לאחר מכן כרמקולי סראונד, וגם כסראונד אחורי. כהרגלי אתחיל בקטע הפתיחה של "קוונטום של נחמה", הסרט ה-22 בסדרת ג׳יימס בונד, מדגים לנו מצבור של אלמנטים מאתגרים, כמו מנועים של מכוניות עצבניות, יריות, התנגשויות, חריקת צמיגים – כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה היוצרת אווירת ״מלחמה״. הפסקול שואב מהרסיבר את כל משאבי הכוח שלו, אך כדי שנוכל לקבל את פס הקול בצורה מיטבית אנחנו זקוקים לרמקולים שיכלו להכיל את פס הקול במלאו, במיוחד עם רזולוציות אודיו מאתגרות, ה-650 הם רמקולים שנולדו לאתגרים הללו, הם חזקים, מהירים, דינאמיים ואנרגטיים במיוחד. לאורך כל הקטע הנבחן הרמקולים הצליחו ליצור במה גדולה עמוקה ומרשימה במיוחד. יכולת המיקוד, הפירוט והדיוק שלהם מדהימה. הרמקול מצליח לחשוף פרטים ומיקרו פרטים ברזולוציות גבוהות ביותר שיש כיום בפורמטי השמע הרב ערוצי המתקדמים כגון: dolby atmos dts-x. יחד עם זאת, הוא מיצר במת סאונד עם עומק מרשים, ויכולות באס מעולות וזאת למרות שמדובר ברמקול מדפי.

נמשיך וננדוד לקטע הפתיחה בסרט ב״אחוות הטבעת״, הסרט הראשון בטרילוגיית ״שר הטבעות״ ה-650 הצליח ליצור קולות אנושיים עם עומק ונפח מרשימים במיוחד, הוא מצליח למלא את חלל האזנה שלי בקלות, וזאת למרות שהוא ממוקם רק 17 ס"מ מהרצפה וזה רבותי מראה לנו שה-650 מסוג הרמקולים שיכול להניב תוצאות מרשימות במיוחד בכל מקום ומיקום בחלל האזנה שברשותנו.


קטע הירי בסרט BOOK OF ELI, נשמע מעולה, ירי הקליעים נשמע חד מהיר ומדויק עם נפח מרשים. ב-MAX PAYNE המעולה בסצנת הירי במרתף הרמקול מצליח ליצור אווירה קולנועית מרשימה במיוחד, נפח פירוט דיוק ופיזור צליל משובח במיוחד. זהו קטע מאתגר המשלב בתוכו אין ספור מרכיבים. החל מירי קליעים מהיר מזוג תתי מקלעים העפים לכל עבר, שחלקם פוגעים ברכבים ומפלחים מתכת ומנפצים זגוגיות, עם תרמילי קליעים הפוגעים ברצפת החניון. ה-650 מצליח לייצר במה קדמית גדולה במיוחד, עם רוחב עומק נפח ופירוט מרשימים. לאורך כל הקטעים הוא הצליח ליצור אווירה קולנועית דרמטית ומשובחת במיוחד.

נמשיך לסרט ״ספר הג׳ונגל (2016) וגם כאן הסראונד איכותי ומאתגר. ה-650 עברו מיקום ומתפקדים כעת כרמקולי סראונד. הם מצליחים ליצור נפח, פירוט, ודיוק מרשמים במיוחד קולה של הנחשה ״קה״ נשמע צלול, ברור ואף מפחיד.

עולים כיתה לדולבי אטמוס, בסרט HACKSAW RIDGE בקטע הקרב הדרמטי העקוב מדם. זהו אחד הקטעים הקשים ביותר לצפייה, אך יחד עם זאת הוא קטע אקשן מדהים המשלב אלמנטים המחייבים מהירות ודינאמיות. הוא מציג קרב אכזרי עם מגוון כלי נשק שכולם יורים על כולם, ירי הקליעים והפיצוצים די מהירים ה-650 מסוג הרמקולים שמסוגל להכיל רזולוציות אודיו גבוהות במיוחד, הוא הרשים אותי מאוד ביכולותיו, בכך שהוא הצליח להציג במה קרובה רחבה עמוקה עם נפח דיוק, פירוט, ועוצמה.

הופעות בסאונד רב-ערוצי

הרכב: ב-7.2 ערוצים

כהרגלי התמקדתי בכותר הבלו-ריי המעולה של "Hit Man Returns: David Foster & Friends" זוהי הופעה שצפיתי בה עשרות פעמים, אני מרשה לעצמי לתת לה מקום של כבוד בחמישייה הפותחת. כהרגלי התמקדתי בקטע המשולב של דונה סאמר ו-סיל.

ANTHEM MRX-1120

קולה של סאמר נשמע ברור, עם נפח מצוין, בעת שסיל שהצטרף בהמשך נשמע גם הוא היטב, הרמקול נותן תחושת נפח טובה הוא מציג מצוין את ההפרדה בין הצמד, ובין הכלים סביבם שנשמעים מצוין לכל אורכה. אותה תחושה נשמרה גם בבלו ריי מהופעת האיחוד של פוליס בבואנוס איירס. קולו של סטינג נשמע צלול וברור בשילוב עם הכלים המתנגנים סביבו. בהופעה החיה של אדל באולם ״רויאל אלברט הול״ בלונדון, קולה שטרם אבד לה, נשמע צלול, וברור, שהיו רגעים שחשתי היא יושבת אצלי בסלון, התזמורת נשמעה מצוין, ומחיאות הכפיים של הקהל גרמו לי לתחושה שאני מוקף באלפים.

 Klipsch KL-650-THX

סיכום

ה-Klipsch KL-650-THX הם מסוג הרמקולים שנועדו ליצור אווירה קולנועית משובחת במיוחד וזה בזכות אופי ואופן תכנונם המיוחד. ה-Klipsch KL-650-THX הוא מסוג הרמקולים שיתפקד מצוין בכל מקום ומיקום שידרש, גם לאילו שירצו למקמם מאחורי מסך מקרן. הוא בנוי מצוין, עם כוח אדיר. חזקים מדויקים מאוזנים ואנרגטיים במיוחד, יכולות פיזור צליל רחבה ומדויקת. הרמקול הזה הוא מסוג הרמקולים שמסוגלים להכיל אתגרים משמעותיים במיוחד מבלי להכנע ועל כך הם עמדו איתן בכל עוצמה ותוכן שאתגרתי אותם. הם הצליחו להרשים אותי בכל עשרות הקטעים שבחנתי, גם בסרטים וגם בהופעות.

ציון סופי 9.5

מחיר 6900 שקלים ליחידה.

יבואן ט.ר אלקטרוניקה

 

רשימת ציוד

רסיבר פיוניר - SC-LX901

נגן בלו ריי אופו - 105D 

רמקולי חזית - Klipsch KL-650THX Ultra2.

רמקול סנטר - Klipsch KL-650THX Ultra2

רמקולי סראונד - Klipsch RP-250S 

רמקולי סראונד אחורי - Klipsch RP-160M

4 רמקולי אטמוס - Klipsch RP140SA

2 יחידות סאבוופר - Klipsch  R-115SW

אמצעי תצוגה - מסך פיוניר קורו 6090H

מעבר לתגובות בפורום