חטיף אודיופילי. Universal Wireless Receiver - focal

נמר לוי
27-02-2018 23:06

נמר לוי לוקח לסיבוב מקלט בלוטות׳. האם יהיה ניתן להוציא מהטכנולוגיה הזו משהו שיצליח להרשים את האודיופיל המצוי?

פתיח ו״השקה״

להבדיל מביקורות מוצרים מלאות, המוצר הזה הוא חלק מסדרת כתבות נפרדת ממבחני עומק שאני מבצע על מוצרי היי אנד יקרים. אני מכנה את המוצרים הללו ״חטיפים״. מוצרים זולים שיבחנו על ידי בפרמטרים בסיסיים מבלי להיכנס לעומקם של דברים. במחלקת ה״חטיפים״ תחשפו למוצרים שעברו מבחנים קצרים וקולעים.

בלוטות׳ למוסיקה עבור האודיופיל המצוי הוא כמו להיכנס עם כריך בייקון לבית כנסת באמצע תפילת סליחות ביום כיפור. אבל לאחרונה הבלוטות׳ עשה סוג של מהפך. הטכנולוגיה נותרה כפי שהיתה אז, אבל יצרני ההי אנד לקחו אותה צעד אחד קדימה. הצעד הזה, הביא את הטכנולוגיה הזו להשמע כמו CD רק שהתוכן הופך להיות נצחי, ברשת, במחשב או על הטאבלט/סלולרי עצמו.

focal Wireless

פוקל. יצרנית האודיו הצרפתית המכובדת שאחראית על אחד מהרמקולים הטובים בעולם (focal grande utopia em) ועל אוזניות שהביאו אותי להשתכנע שבמידה ולא תהיה לי אפשרות להאזין לרמקולים בבית אז יש פתרון הולם. מהיצרנית האדירה הזו, הממוקמת בקצה העליון של שוק האודיו העולמי מבחינת היכות לייצר מוצרי על מצד אחד ומוצרים ״עממיים״ מהצד השני, יוצא מוצר סופר עממי אך מבוקש מאוד - מקלט בלוטות׳. היצרן מדווח על תיכנון ופיתוח כזה שמביא את המוצר שלהם להתחרות בנגני תקליטורים או לפחות, כפי שהם מצהירים ״קרוב מאוד ל-cd" עם הצהרה כזו אין לי ברירה אלה לבחון אותו. והנה הוא אצלי.

focal - Wireless Receiver במבחן!

 

קטן מימדים, ממש קטן.

הוא לא זקוק לשום תוכנה מיוחדת, קינפוגים משבשי דעת. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לטכנופוב בכיר להרגיש כאילו הידיעות שלו בהזרמת מוסיקה מקבילה לזה של שפיתח את המוצר. כך לפחות הרגיש אביה של אישתי כשגילה את היכולת הזו ברכב שלו. הוא פשוט הפעיל מוסיקה דרך הסמארטפון והראה לי שזה אלחוטי. החיוך שלו, כאילו עכשיו הוא ״מבין״ בטכנולוגיה, גרמה לי להבין כמה הטכנולוגיה הזו גאונית. ועכשיו, שאפשר גם להאזין למוסיקה דרכה, מבלי להקיא את המעיים בצליל הראשון שבוקע מהמערכת, זה בכלל הופך ללהיט.

focal Wireless

אני איש אנלוגי. לא מתחבר לכל הקטע הזה של דיגיטל מסורבל. ברגע שנגני תקליטורים החלו להעלם מפסי היצור, הרגשתי צורך עז לחפש חלופה קלה, מהירה, שלא נדרשת עבורה ידיעות מיוחדות במדעי המחשב וכזו שתפעל תמיד. וכשאני אומר ״תמיד״ אני מתכוון לזה. הבלוטות׳ היה פתרון ראוי. ניסיתי אותו לפני מספר שנים ומצאתי את עצמי נהנה ממוסיקת רקע. אבל כשהתיישבתי מול המערכת, הבנתי שזה לא בשל, לא נכון, לא טוב!

במרוצת השנים משהו שם התפתח. התקן עודכן, השתפר, השתדרג ולא תמיד לטובה בגזרת הזרמת צליל. לכן יצרנים השתמשו דווקא בתקן מדורות קודמים שהתאים יותר להזרמת מוסיקה. אבל הבלוטות׳ תמיד היה נחות מנגן התקליטורים, שלא נדבר על SACD. ועוד כמה שנים עברו והבלוטות׳ עשה קפיצה משמעותית קדימה והתחיל להשמע סביר, טוב, טוב יותר וטוב כזה שקשה היה להבחין בינו לבין נגן תקליטורים.

focal Wireless

צליל

מעל לחודשיים המוצר הזה התארח במערכת שלי. בזכותו הורדתי כמה תוכנות הזרמת מוסיקה כמו ״טידל״ ועוד. הוא ניגן כל סיגנון מוסיקה שאפשר להעלות על הדעת. ממוסיקה קלאסית סימפונית ועד ל״פיל פילון״ לביתי הקטנה.

פוקאל יודעים לעבוד. מעבר לכך שמדובר ביצרן גדול ומכובד, מדובר גם ביצרן שלא יוציא תחת ידו מוצר שהוא לא יהיה לפחות ״תמורה לכסף״. זה אומר שלא כל המוצרים של פוקאל מושלמים, הם גם לא תמיד הכי טובים למחירם. אבל הם תמיד יהיו כאלה שיהיו תואמים את מחירם. טרם נתקלתי במוצר שלהם שאכזב אותי. להיפך, פוקאל תמיד עשו מוצרים כאלה שפשוט אי אפשר להגיד עליהם שהם לא טובים מספיק. וכשהם יוצאים עם מוצר בלוטות׳ זה בהחלט שווה בדיקה ורצוי שתהיה מעמיקה ככל הניתן. ובמקרה הזה הנה הן לפניכם.

קלאסי לא מושלם. אבל מפתיע בהחלט!

במוסיקה קלאסית אני מחלק את התוצאה לשני חלקים. מוסיקה קלה ומוסיקה מאתגרת. בגזרה הקלה אני מכניס מוסיקה קאמרית, תזמורת סימפונית נינוחה ויצירות כאלה שאינן דורשות יכולות דינמיות מיוחדות מהמערכת. זה אומר שכל עוד התזמורת לא ״מתחרעת״ הכל יהיה פיקס. אבל כשהיא תחליט לעשות כך, כי המלחין החליט והמנצח מעודד התחרעות, עשויה להיות בעיה. זה אומר שההפרדה בין כלי הנגינה תפגע מעט, הרזולוציה אוטומטית תושפע מזה והפרטים ידווחו על העדרות קלה. זה אומר מראש שאם אתם חובבי מוסיקה קלאסית סימפונית מהסוג הזה, הוא ישמע כמו נגן תקליטורים בינוני. וזו רבותי התקדמות משמעותית ביחס למה שיצא לי לשמוע לפני כמה שנים.

focal Wireless

רוק טוב. ממש טוב

במוסיקת רוק המצב שונה לחלוטין. הנגן מרגיש בבית. הוא מספק לי פרטים, דינמיקה, רזולוציה ובמה ברמת תקליטור. התחום הנמוך מרשים מאוד. חזק, עוצמתי ומגובש. אהבתי מאוד שבכל קטעי הרוק שהאזנתי להם מצאתי יכולות סוניות מרשימות בשילוב איזון טונאלי מעולה. היכולת של הנגן הזה להזרים באוויר צלילים ברמה הזו היא מהמרשימות ששמעתי בגזרת הבלוטות׳ ונגני התקליטורים בדרגת ביניים.

אין נוכחות אנושית בחלל. אבל יש משהו אחר...

אחד מהמבחנים החשובים הם ג׳אז. האמת היא שרוב הנגנים נשמעים טוב עם פסנתר, קונטרבס ותופים המכים על העור בעזרת מקל שבקצותיו שערות. גם כאן אני מרגיש פסנתר דינמי, מלא, מדויק. במה טובה מאוד, לא מושלמת אבל מי מחפש מושלם במחירים האלה?

גם כלי נשיפה כמו סקסופון וחצוצרה נשמעים נהדר דרכו. המדהים הוא שהוא מצליח להעביר מיקרו פרטים בצורה מרשימה מאוד. לעומת זאת, בקולות אדם כמו ״אלה ולואיס״, לא תקבלו את עידון ונוכחות אנושית בחלל. זה יהיה על יד ויחסר משהו בצליל. מערכת שקופה מאוד תציג לכם את זה בקלות, מערכת פחות שקופה (מה שכנראה ישמש כפלטפורמה למוצר הזה), תחשוף פחות חסרונות מן הסתם. אבל המצחיק הוא, ואני מפתיע את עצמי במה שאני הולך לכתוב - ״זה לא משהו שהציק לי״. האיזון הטונאלי, העושר, הפרטים והרזולוציה היו פשוט מעולים. 

נקודות ציון

חיבור לממיר חיצוני

לנגן בלוטות׳ הזה אין יציאה דיגיטלית. זה אומר שהוא אינו יכול להזרים מוסיקה לממיר דיגיטלי לאנלוגי נפרד. נכון, הביצועים שלו מעולים גם כך, אבל יציאה דיגיטלית תוך שליטה על תחום ההמרה מהווה יתרון משמעותי.

חיבורים

לנגן יציאה אנלוגית rca זכר. המוצר מגיע עם חיבור מתאים אך רצוי בהחלט לרכוש חיבור נוסף כאשר בצד אחד טרמינל נקבה ובצד השני זכר. עם זאת, המוצר אמור להתחבר לכל מוצר סטנדרטי כאשר המרחק בין ערוץ אות ימין ושמאל במרחק סטנדרטי (רסיבר קולנוע, מגברי סטריאו בסיסיים וכ״ו).

פרקטיות ונוחות שימוש

מבחינת מימדים, אין פרקטי ממנו. זורקים אותו מאחורי מכשיר מבלי לחשוש מהתחממות או קטיעות מרחק עד 10 מטרים ממנו. עם זאת, גם הקישוריות קלה. הוא מופיע בנגן שלכם וקדימה, קשרו אותו ונגנו מוסיקה.

focal Wireless

סיכום

הבלוטות׳ במקום הנכון לטעמי. הוא עלול להכשל בקטעי מוסיקה מאוד מורכבים ועמוסים כמו תזמורת סימפונית מתפרצת. זה יתבטא בירידה קלה בדינמיקה, ברזולוציה, בפרטים ובהפרדה. אבל לא נשכח שאני בוחן את המוצר הזה על מערכת מהזן הזה שחושף כל ״פיפס״ בצליל. מערכות שאינן שקופות ברמה הזו לא יבחינו בחסרונות הללו ואף יהנו מהיתרונות שלו.

ברוב הפעמים הבלוטות׳ נכשל בדיוק שם, בקצוות. אבל כשאני אומר ״נכשל״ אני מתכוון לכישלון מוחלט. זה אומר שאין דינמיקה, אין תחום גבוה והבס ישמע כמו סמרטוט. הנגן הזה אפילו לא רומז על כישלון. הוא לא מנגן מוסיקה בצורה מושלמת, זה עדיין בלוטות׳, אבל אני, כאודיופיל שרואה את עצמו דתי ומשתדל להיות יסודי כמה שיותר בבחירות שלי, יכול להעיד על עצמי שאפשר ממש לחיות עם הצליל שהוא מפיק וכן, גם הביצועים נאים בעיני. ראשית יש לו תחום אמצעי מעולה, תחום גבוה מפורט וחשוב לא פחות, הוא שקט באופן כזה שגרם לי ממש לעונג. הוא מזכיר לי ביצועים של נגן תקליטורים טוב, לא איזה נגן היי אנד פסיכי אבל טוב יותר מכל נגן DVD. היכולת שלו להפיק בס חזק, מדויק ומגובש במוסיקת רוק וג׳אז היא אחת מההפתעות הגדולות שנתקלתי בהן. התחום הגבוה גם הוא מעולה. הפרדה טובה, מהירות, רזולוציה מרשימה מאוד כל עוד לא זורקים עליו את הסימפוניה ה-1000 של מהאלר או את הרקוויאם של ברליוז. בקטעים הללו אגב, לא מעט נגנים מדופלמים נכשלים גם כן.

הוא קטן מימדים, בלתי נראה כמעט, אינו מתחמם ואין בו משהו שעלול להתקלקל. חסרה לי אמנם יציאה לממיר חיצוני אבל עם איך שהוא נשמע, זה מספק בהחלט. אחרי הכל, מינימליזם זה שם המשחק. כשהוא מגיע בכזה זול, זה עוד יותר משחק לטובתינו.

אז כן. אם התקציב לנגן אלחוטי פשוט, בלי יותר מידי ״סיבוכים״ הוא עד 1000 ש״ח, לא תמצאו נגן טוב ממנו. ואם הנגן הזה, שהוא במימדים של בורר העוצמה של הקדמגבר שלי, הרשים אותי כל כך, כנראה לא תתאכזבו ממנו גם אתם. הוא ילווה אתכם בביטחה במוסיקת רקע, יתחבר בקלות לכל מכשיר התומך בלוטות׳ (וכל מכשיר הוא כזה). ולאודיופיל המתחיל, כשהתקציב מוגבל, הפתרון הזה מהווה כניסה בטוחה וטובה לתחביב.

כיום. אפשר להגדיר את הבלוטות׳ ככזה שיכול בהחלט להחליף נגן תקליטורים. האיכות טיפל׳ה פחות טובה בקצוות, אבל גם זה לאט לאט משתפר. האם אפשר להאזין למוסיקה דרכו מבלי לאבד את תעודת האודיופיל?


מחיר: 850 ש״ח

תודה רבה ל״פיוז״ על מתן המוצר לסקירה

מעבר לתגובות בפורום