קולנוע ביתי מול קולנוע מסחרי – דמיון ושוני

ליאור קורן
15-06-2008 07:01

מה זה קולנוע ביתי, למה אנו זקוקים על מנת לשחזר חוויה אמיתית של קולנוע בבית, מהם היתרונות והחסרונות בהשוואה לקולנוע המסחרי.

רבים חולמים על חוויה של קולנוע ביתי, כזה שיכניס, הפעם על אמת את חווית הקולנוע, אלינו הביתה.

מה זה למעשה קולנוע ביתי וכיצד מרכיבים חוויה שכזו?
חווית קולנוע נמדדת, במספר פרמטרים: תמונה, קול ותכנים (על החוויה הסביבתית של קהל ואולם לא נתעכב במאמר זה).


האם חווית קולנוע מסחרי אכן הגיעה לבית?

במבט היסטורי, כאשר בוחנים את התופעה המודרנית של קולנוע ביתי, ניתן לראות כי היא נמצאת במצב של חדירה לבתים רבים בארץ ובעולם, אבל רחוקה עדיין מלהגיעה אל שיאה.

האם חוויה אמיתית של קולנוע הגיעה כבר לסלון ביתנו? ניתן לומר כי רק בפרמטר אחד השווה הקולנוע הביתי את מעמדו אל זה המסחרי ואף עקף אותו: קול היקפי.

הפרמטר השני - תמונה, נמצא כרגע במגמת עליה ושיפור תמידי אבל רחוק עדיין מכדי מיצוי בקרב הצופה הממוצע.


ממה מורכבת למעשה חווית הקולנוע? כאשר אנו יושבים בכורסת בית קולנוע, שני חושים עובדים קשה על מנת לייצר חוויה: ראיה (תמונה) ושמיעה (פס קול היקפי).

התחלה של קולנוע בבית

מכשירי הוידאו הראשונים הגיעו אל בתי הצרכנים כבר בשנות השבעים, הם העלו אמנם את כמות התכנים והביאו סרטי קולנוע רבים אל הבית, אך צפיה דרך מכשיר וידאו בעל צליל מונו (וסטריאו, בדגמים מאוחרים יותר) בשילוב איכות תמונה ירודה ומסכי טלוויזיה בגודל קטן של 21" עד ל- 34" (במקרה הטוב) לא הצליחו לשחזר את המימד הקולנועי.

בשנות ה-80, הגיע מתחרה חדש למכשיר הוידאו, הוא הכיל דיסקים נוצצים בגודל של תקליט ואיים לבצע מהפיכה בבידור הביתי, זה היה ה- לייזר דיסק.
מכשיר זה הציע איכות תמונה משופרת, אך רק לקראת סוף חייו, הביא למעשה את הבשורה האמיתית: הסרטים האחרונים בפורמט זה, כללו פסקול היקפי (סראונד) באיכות דולבי דיגיטל אשר הכיל חמישה ערוצי קול ייחודים - אחד לכל רמקול ובנוסף גם אותות לסאב וופר.


קול מקדים את התמונה

במקביל להשקת הלייזר דיסק, יצאו גם רסיברים לקולנוע ביתי, בתחילה הם תמכו בפורמט אודיו מסוג פרו לוג'יק – אשר הצליח ליצור הדמייה של צליל היקפי רק במידה חלקית.
פרו לוג'יק היה הפורמט הביתי הראשון שהדמה צליל היקפי, אך הדבר האמיתי הגיע רק לאחר פיתוח פורמטי הצליל החדשים – דולבי דיגיטל ו- DTS.

הלייזר דיסק (אשר הגיע לישראל באיחור - בשלהי הטכנולוגיה ולכן לא זכה כאן לתהודה רבה בטרם הוחלף ע"י הטכנולוגיה הבאה) פתח בעידן של קולנוע ביתי, אולם רק המחליף – טכנולוגיית ה-DVD הוא שהצליח להנחיל צליל קולנועי אמיתי למיליוני בתי אב בעולם כולו.

בחציים השני של שנות ה-90, נכנס הצליל החדש אל סלון הבית: בפעם הראשונה זוכים צופי הבית לשמוע צליל קולנועי אמיתי, כזה שבמאי הסרט התכוון אליו בדיוק: דיאלוגים היוצאים מתוך המסך, מוסיקה הבוקעת משני צידיו ואפקטים המתרוצצים בחדר, עוטפים את הצופה בהתאם לעלילה.

בשלב זה, רבים ממהרים לנסות את הפלא החדש – רוכשים נגן DVD בשילוב רסיבר קולנוע ביתי, חמישה רמקולים וגם סאב וופר.



צליל גדול מהמסך

התוצאה המתקבלת הינה צליל גדול מהחיים, כזה שמהווה
בהחלט תחרות מול צלילו של אולם קולנוע מסחרי ואפילו יותר: רבים בתי הקולנוע בישראל אינם תומכים בשנים ההם בצליל סראונד דיגיטלי מלא, בנוסף, רק הצופים אשר ישובים במרכז אולם הקולנוע מצליחים להנות ממלוא האפקט ולכן, האפשרות הגבוהה יותר לקבלת איכות צליל מקסימלית יוצאת מהקולנוע ועוברת דווקא אל סלון הבית.

אבל, עם הקפיצה הגדולה באיכות האודיו, נוצר מצב בלתי מאוזן: ברוב הבתים בהם ממוקמת מערכת קולנוע ביתי נשמע צליל גדול, עוטף אך תמונת וידאו הסרט קטנה ואינה תואמת בעליל: מסכי הטלוויזיה בבתים הינם מסוג CRT, רק הגדולים שבהם מגיעים ל- 34", מה שאינו בר תחרות לשום אולם קולנוע ואינו מצליח לייצר את החוויה הקולנועית האמיתית בבית.

יעברו עוד שנים מספר עד שיצרני מסכי הוידאו יצליחו להדביק חלק מהפער אותו יצר עולם האודיו, פער אשר אותו למעשה לא הצליחו להדביק עד היום, גם היום, הרבה יותר קל וזול ליצור בבית אפקט צליל קולנועי מאשר להגיע למצב דומה בתחום הוידאו / תמונה.

כיום, אנו מצויים בשלב בו מצטמצם הפער בין גודל הצליל לגודל המסך, בשלב זה ניתן לרכוש מערכת אודיו במחיר של אלפי שקלים בודדים אשר מסוגלת, (גם אם לא באיכות אודיו משובחת) לספק אפקט קולנוע מספק בבית.

בהשוואה, מסכי וידאו אשר מספקים חוויה קולנועית, עדיין יקרים בהרבה.




קולנוע: גודל = חוויה

גודל מסך מהווה מרכיב עיקרי בחווית קולנוע, לא ניתן להשוות חווית צפיה בסרט על מסך בגודל מאות ואלפי אינצ'ים לעומת מסך ביתי שגודלו 42" או אפילו 60" "בלבד".

הדבר היחיד שיכול לפצות בסביבה הביתית על גודל המסך הפיזי הוא קרבת הצופה אל התמונה: ישיבה ממרחק 3-5 מטר מול מסך בן עשרות אינצ'ים יכולה להיות שקולה לישיבה במרחק 10 מ' – 30 מ' ממסך קולנוע באולם מסחרי.

מסך גדול מהווה עדיין השקעה נכבדת למדי: מסכי LCD או פלזמה בגדלי 50 אינטש ומעלה עולים סכום נכבד שעלול להגיע לעשרות אלפי שקלים.

מקרן או מסך טלוויזיה?

המסך הביתי, משמש לצרכים שונים: הוא אמור לספק את צרכיהם של כל בני הבית - הקטנים והגדולים, תוך שהוא קל לשימוש ואינו צורך פעולות הדלקה או כיבוי מיוחדות וגם אמור לתפקד במגוון תנאי אור משתנים (אור יום מלא, חלקי וחשוך).

המהדרין, אשר מעוניינים בחווית קולנוע אולטימטיבית, ירכשו כמובן מקרן קולנוע ביתי, אשר יכול לספק חווית קולנוע בגודל מסך של 100" ומעלה.



מחירי המקרנים הוזלו מאוד בשנים האחרונות: בתקציב שמתחיל בפחות מ- 10,000 ₪ ניתן לרכוש מקרן HD Ready מספק בהחלט, אבל שימוש במקרן, מחייב הקרנה בחושך מוחלט (על מנת לקבל צבע שחור קולנועי) ומתאים יותר להקרנה בחדר קולנוע ייעודי מאשר בסלון.


לכן, לעת עתה, נראה כי מירב השימוש בקולנוע ביתי, ימשיך להיות עם צגי טלוויזיה מוסג פלזמה, LCD או כל טכנולוגיה עתידית שתחליף אותם.


מסך גדול = רזולוציה גדולה

הגדלת גודל המסך בבית חייבה לשפר גם את איכות הוידאו המוקרן, בימים אלו, אנו מצויים בשלב מעבר לוידאו באיכות הפרדה גבוהה – High Definition.

יתרון איכות ה-HD הולך ובולט בהתאמה ישירה לגודל המסך והמרחק בו צופים, במקרני קולנוע ביתיים המעבר ל-HD הוא הכרחי, מומלץ לעשות השוואה בין סרט המוקרן מ-DVD לבין זה המוקרן מנגן חדשני של Bluray על מנת להווכח בהבדל האיכות הגדול.

גם מגוון מקורות הוידאו אינו נסמך יותר על מכשירי הוידאו או אנטנת הטלוויזיה בלבד, מבחר הנגנים כולל כיום נגני DVD, Bluray ובנוסף גם סוג חדש יחסית של מכשירים מנגנים אשר נשען רובו ככולו על קבצים דיגיטליים מכונן קשיח רגיל / זיכרון פלאש או כאלו המוזרמים מתוך הרשת הביתית. אלו הם הסטרימרים (מזרימי מדיה), מחשבי HTPC (מחשב סלוני), נגני אודיו / וידאו (MP3/MP4) ניידים ועוד.



קולנוע זה רק סרטים?

המונח "קולנוע ביתי" צופן בתוכו שימוש מגוון יותר מאשר רק סרטי קולנוע: רבים צופים באירועי ספורט, הופעות מוסיקה ובידור ותכנים מגוונים נוספים.

דווקא בפן זה, הקולנוע המסחרי הוא זה שהולך בעקבות זה הביתי, מעבר לפורמט של קולנוע דיגיטלי בבתי הקולנוע פותח את השער לשימושים חדשים כאלו גם בסביבה המסחרית, שימושים אשר מקובלים זה מכבר בבית.

מגמות עתידיות

גודל המסכים ילך ויגדל, זה הפרמטר בו צפויה להיות הצמיחה הגדולה ביותר בשנים הקרובות, הצפי הוא כי כבר בסדרות הדגמים הבאות, כל המסכים בגודל 50" ומעלה יעברו לרזולוציית FULL HD - באיכות 1920X1080 פיקסלים, לאחר מכן, יגיע סטנדרט זה גם אל כלל מסכי ה- 42".

שתיים מיצרניות הפלזמה הגדולות בעולם – פנסוניק ו- סמסונג ממקדות משאבים רבים בייצור מסכים גדולים (סמסונג בעיקר בגודל 50" ופנסוניק הולכת עד 103"), גם מפעלי ייצור פאנלי ה- LCD החדשים של שארפ ו- סוני מכוונים לטכנולוגיית ייצור גדלי מסכים של 50" ויותר.

מחירי המסכים, כמו גם מחירי המקרנים יורדים והולכים, לא ירחק היום בו ניתן יהיה להקדיש אחד מחדרי הבית לחווית קולנוע ביתי מכובדת בתקציב נוח יחסית.

באודיו, פורמטי אודיו חדשים ימשיכו לצאת, שיפור האיכות יהיה בפסקול דחוס פחות וצלול יותר עם מספר רב של ערוצי קול.
תכני הוידאו / קולנוע החדשים יגיעו בצורה של קבצים דרך הרשת הביתית ויוכלו להתנגן במספר מקומות בבית, מפיצי הסרטים יצטרכו להתרגל לצורת הפצה חדשה, בה עותקי הסרט ניתנים להורדה מאתר החברה, עם מודל תמחור חדש המתאים למציאות של צריכה אישית = קולנוע ביתי במיטבו.

מעבר לתגובות בפורום