סקירה דנון AVR-X6400H‏

איציק ירקוני
01-02-2018 22:41

הרסיבר החדש של דנון תומך בכל הפורמטים החדשים, בעל לא פחות מ-11 ערוצי הגברה ומערכת תקשורת מעולה. אבל יש עוד כמה דברים שכדאי לדעת עליו.

דגם ה-6300 נסקר באתר לפני כחצי שנה הוא אינו הרשים אותי במיוחד, ואף אכזב במרבית הנגזרות, הוא הוחלף די מהר בדגם 6400 החדיש שעל הנייר אמור להניב תוצאות טובות יותר, בסקירה הקודמת הדלקתי אור לגבי תוספות ערוצי ההגברה, ותמיכת הרסיבר ב-11 ערוצי הגברה זהים. ה-6400  כקודמו אינו רסיבר דגל, אך הוא ניחן בתכונות חדישות ומרשימות שנושקות לרסיבר דגל. השנה אנחנו רואים מגמה די ברורה של מרבית יצרניות האודיו, להכיל -11 ערוצי הגברה עצמאיים ברסיברים הנושקים לקצה העליון, ובתוספת מערכות שליטה מתקדמות. הכיוון די ברור, קופסה אחת שתתן מענה הולם בכל הנגזרות, זהו מהלך מתבקש ומוברך, אשר יקל על חובבי האודיו הרב ערוצי, לבנות מערכת שמע רב ערוצית מלאה ואיכותית בתצורה של 7.2.4. 

denon AVR-X6400H‏

 DENON - נעים להכיר

דנון היא חברה יפנית ותיקה אשר הוקמה במקור בשנת 1910, נקראה בתחילה DENki ONkyo והשם קוצר ל- DEN-ON ביפנית. החברה עוסקת באופן פעיל ביצור מכשירי חשמל ומערכות קול. בשנים הראשונות התמזגה החברה עם חברת רקורד, ולאחר מכן עם המותג קולומביה והפכה לקולומביה רקורד יפן. המותג המוכר תחת השם denon הוקם לראשונה בשנת 1947. בשנת 2002 התמזגה דנון עם מרנץ תחת השם D&M. כיום, החברה מתמחה בקולנוע ביתי וציוד אודיו מקצועי, נגני Blu-ray, טיונרים, אוזניות ומערכות מוסיקה אלחוטיות. 

מה בחתן השמחה 

X6400H   שמיוצר ביפן שומר על המידות המקובלות ברסיברים, הוא אינו נראה גדול ובומבסטי, משקלו 14.6 ק"ג, בתצורת 11.2 ערוצים מלאים אשר אינם מופרדים, על פי נתוני היצרן יחידת ההגברה החדשה תומכת בכל יחידות ההגברה מ- 4-16 אום, ומספקת   140 WATT   ב-8 אום, התומכות בממירים מתוצרת. AKM AK4458VA 32BIT במידה ותרצו מסיבה כל שהיא לוותר על יחידת ההגברה הפנימית. תגלו שהרסיבר יודע לעבוד כפרוססור בלבד עם יציאות אל מגבר הספק חיצוני עבור 11.2 ערוצים. (השניים הם יציאות לסאבוופר) לרסיבר תמיכה בכל מעבדי האודיו הישנים והחדשים, תמיכה ב-DTS-X   ו-   .DOLBY ATMOSוAURO 3D . בחזיתו קיימים כפתורים המאפשרים לשלוט בו גם ללא שלט, כניסת .HDMI וקומפוננט, ומחבר USB. לרסיבר 7 כניסות HDMI אחוריות עדיין בתקן 2.0, התומכות ב- .HDCP 2.2 ויש גם שלוש יציאות HDMI, כל מארג הכניסות והיציאות תומך בהעברת וידיאו בתלת מימד (למי שעוד מעוניין בפורמט הנזנח) מבחינת תמיכה ב4K היא מלאה למדי: תאימות לתקני הצבע 4K/60 Hz pass-through, Dolby Vision compatible, HDR, HLG, eARC and BT.2020. בתמיכה בקצב העברת הפריימים בוידיאו היא עד 60 פריימים לשנייה, כמקובל בדגמי תחילת 2018. עוד תמצאו באחוריו 6 כניסות אנלוגיות, 2.כניסות אופטיות, 2.כניסות קואקס, וכמובן 11 יציאות לרמקולים, כולם מבוססים על מנגנון נעילה סיבובי נוח. הפריע לי מאוד העדר בורגי חיזוק במכסה העליון, על מנת לצמצם ויברציות. הקשה קלה עם האצבע עליו מגלה שיש בו מספר אזורים רופפים, את התופעה הזאת פגשתי גם בדגם היוצא ה-6300. דיי מאכזב, במיוחד שמדובר במוצר יפני שמגיע עם רמת גימור די בינונית, מבחינתי זהו כרטיס צהוב.


denon AVR-X6400H‏

מערכת כיול    RC

ה- AVR-X6400H מגיע עם מערכת כיול Audyssey MultEQ XT 32 זוהי מערכת כיול די קלה ונוחה לתפעול. ההליך הוא פשוט מאוד. במקרה שלי זה ארך פרק זמן ארוך יותר, משום שהמערכת שלי בנויה בתצורה של 7.2.4. בסיום התהליך קיבלתי תוצאה טובה שתתאים למרבית המשתמשים. אינני נמנה עם מעריצי מערכות הכיול. (ובכללם מערכות כיול סגורות). מנסיון של שנים, הגעתי למסקנה ששום מערכת כיול לא מניבה תוצאה מושלמת. תמיד חסר לי משהו, למרות שיש חובבים רבים הסומכים על מערכת זו ב״אוזניים עצומות״.

הערה: חובה להשתמש במערכת הכיול בחיבור הראשוני. וכמו בכל מערכת כיול יש לכבות את המזגן ולשמור על שקט מוחלט בבית בעת ביצוע התהליך עד לסיומו 

עדכוני קושחה  

 במהלך הבחינה ה 6400H קיבל עדכון קושחה שערך כמה דקות בודדות. ניתן לראות את אופן הפעולה ע"ג צג הרסיבר. בסיומו כבה הרסיבר, ודלק מחדש 

תאימות וכיול 

תמיד ישנן ספקות לגבי תאימות בכל הקשור לתקני HDMI והתממשקות לשאר המכשירים. ה-6400 עדיין בתקן HDMI 2.0A. הוא אינו עבר את המבחן בהצלחה מוחלטת. בחלק ניכר מהקבצים שנוגנו דרך נגן האופו 105D הרסיבר אינו הצליח להגיע לתאימות מושלמת בין אות האודיו לבין תנועת השפתיים, למען הספר ספק, הרסיבר פורמט פעמיים, וכויל מחדש, אך ללא הועיל, נאלצתי להשתמש בכוונון הידני הקיים בתפריט הרסיבר כדי להגיע לאיזון. מעבר לכך לא התגלו בעיות תאימות נוספות.

סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ושירותי מוסיקה מקוונים


כיום חלק גדול של האזנה למוסיקה שלנו מתרחש בתחום הדיגיטלי. ולכן, תוכלו להתרשם בתכונות מוסיקה דיגיטליות רבות. ל-AVR-X6400H. יש חיבור רשת אלחוטי – WiFi, שעובד בשני מצבים 2.4 ו- 5.ג'יגה הרץ. וקישוריות .Bluetooth המאפשר גם לנגן מוסיקה מהמחשב, או כונני רשת ומכשיר מובייל כמו טאבלטים / סמארטפונים מבוססי אנדרואיד או גם אפל (כולל תמיכה ב- Air Play). אפשר להאזין גם לתחנות רדיו אינטרנטיות ושירותי מוסיקה כמו Spotify באזורים נתמכים. 6400H כולל סטרימר אודיו ברזולוציה גבוהה עם
מספר רב של סוגי קבצים ללא אובדן כולל ALAC, FLAC ו WAV עד-24-bit / 192-kHz  
עם תאימות של 2.8 / 5.6-MHz  בקבצי  DSD
אפליקציית המכשיר די קלה ונוחה לתפעול להזרמת מוזיקה מהסמרטפון ועוד. אישית אני עדין מעדיף להשתמש בשלט של הרסיבר.

בנוסף, הרסיבר תומך בשני אזורים נוספים,כאשר זון 2 תומך בהעברת אות ווידיאו דרך .HDMI 3 השימוש באזורי השליטה מבטל חלק מיציאות ההגברה, מה שמוביל לחוסר יכולת ליצור מערכת שמע רב ערוצי מלאה. ל-6400 קיימת מערכת שליטה מובנית חדישה ואיכותית מבית .HEOS  מערכת שליטה זו כוללת אפליקציה חדישה ואיכותית. היא מיועדת להזרים מוסיקה ברזולוציות שונות ברמה מיטבית, בשאר אזורי הבית, מבלי לפגוע בערוצי ההגברה, אם כי, יש צורך להשתמש ברכיבים חיצוניים של החברה התומכים בשיטה זו. ולכן, בכדי ליהנות מאפליקציית  HEOS יש לרכוש את ליין המוצרים המתאימים של החברה.

רשימת ציוד 

הרכב: רסיבר דנון X6400H ומסביבו: נגן בלו ריי אופו. 105D רמקולי חזית: Tannoy DC-10TI. רמקול סנטר : Klipsch KL-650THX Ultra2. רמקולי סראונד: Klipsch RP-250S רמקולי סראונד אחורי: Klipsch RP-160M 4 רמקולי אטמוס. Klipsch RP-140SA 2 יחידות סאבוופר . Klipsch R-115SW אמצעי תצוגה: מסך פיוניר קורו 6090H

  denon AVR-X6400H‏

קולנוע ביתי מסורתי

מבחן שמע רב ערוצי 

כהרגלי נתחיל בסרטי5.1 בשיטות דולבי TRUE-HD ו-DTS MASTER HD ונגלה שהדנון מגיע עם ניהול באס מעט טוב יותר מהדגם היוצא, כקטע הפתיחה של  "קוונטום של נחמה", הסרט ה-22 בסדרת ג׳יימס בונד, מדגים לנו מצבור של אלמנטים מאתגרים, כמו מנועים של מכוניות עצבניות, יריות, התנגשויות, חריקת צמיגים – כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה היוצרת אווירת ״מלחמה״. הפסקול שואב מהרסיבר את כל משאבי הכוח שלו, וה-6400 אינו מצליח להעניק תחושת הפרדה ודיוק טובים יותר מאשר הדגם היוצא. הוא ממשיך להציג יכולת באס טובה יותר מקודמו, אך יכולות ההפרדה ודיוק שלו די בינונית, ואף מוסיף להתקשות ליצור במה קרובה ודינמית.

נמשיך עם ״ספר הג׳ונגל״ (2016) וגם כאן הסראונד איכותי ומאתגר. מוגלי, לבדו בג'ונגל, שומע את הנחש קא מכל עבריו – ואנחנו חשים זאת בכל רמקול בנפרד. בנוסף לדיאלוג, נשמעים אירועים נוספים סביב, וכל אלו מחייבים את הרסיבר ביכולת פענוח מזהירה. ה- 6400 יוצר תחושת ראשונית של נפח טובה, עם באס משובח, אך הוא ממשיך להציג יכולת הפרדה, די בינונית, ולא משכנעת.

 

 

יכולתו של הדנון ליצור נפח, טובים מקודמו, אך הוא אינו מצליח ליצור דיאלוג מרשים. ניתן היה לחוש זאת בקטע הפתיחה ב״אחוות הטבעת״, הסרט הראשון בטרילוגיית ״שר הטבעות״. גם בסרט BOOK OF ELI, בקטע היריות המרשים, וגם ב – MAX PAYNE המעולה בסצנת ירי במרתף. ניתן לחוש שהוא לוקה בחוסר אימפקט.

נמשיך עם האביר האפל "The Dark Knight" התמקדתי בקטע המרדף של איש העטלף (באטמן, עם המכונית המוגזמת), שמתוכה יוצא האופנוע המוגזם שרודף אחרי "הנבל". זהו קטע המשלב המון אלמנטים. אך במרכזו מתקיים מרדף מכוניות, התנגשויות, ויריות עם שימוש בתחמושת כבדה (תענוג!). אך מה שהופך אותו לעוד יותר מיוחד הוא כבל הפלדה "שבאטמן" משתמש כדי ללכוד את "הנבל". הכבל מושחל במהירות מתחת למשאית, מתחבר אליה וגורם להיפוכה אבל לא סתם התהפכות צידית משעממת. במקרה הזה החלק האחורי של המשאית התחלף עם הקדמי מלמעלה. לאורך כל הקטע הרסיבר אינו הצליח לייצור אווירה דרמטית מוצלחת במיוחד, ואף אינו הצליח לשים דגש די ברור על מעוף הכבל מתחילת המהלך ועד לסיומו.

 The Dark Knight

הערה: כשאני מדווח על ״חוסר דיוק״ אני מתכוון בעצם לפוקוס חסר. לדוגמא: כאשר הקליעים עפים באוויר לא ניתן ממש לחוש את האימפקט של מיקום מדויק ביציאת הקליע מהקנה אם כי צליל מפוזר מעט, לא מוגדר מספיק ולא מפוקס. זה כמובן, דורש ריכוז והתנסות במכשירם רבים כך שהמאזין הלא מיומן לא תמיד יצליח להבחין בכך. ולכן, חשוב מאוד להאזין למוצר בריכוז על מנת לגלות בו גם חסרונות מהסוג הזה שעלול להעלם מהאוזן. 

קולנוע ביתי תקרתי

הרכב: כנ"ל 11 רמקולים ושני הסאבים פעילים במלואם.

פורמטי האודיו החדשים דולבי אטמוס, ו-
dts-x די מלהיבים והם מרגשים אותי כל פעם מחדש. במיוחד בסרטי אטמוס. שני הפורמטים התקרתים בתפרוסת מלאה (נכון לתחילת 2018 ) של 4 רמקולי תקרה הם משאת נפשו של כל מקצוען קולנוע ביתי הראוי לשמו. כן רבותי. הם מרשימים ביותר בהביאם במה רחבה, מוגדרת ועמוקה עם דיוק מצוין, תוספת ארבע רמקולים בתקרה, בעיבוד משובח והגברה מתאימה מעצימה את החוויה, היא משלימה בצורה מרהיבה מעברים בקטעי סראונד ומייצרת סאונד תלת מימדי איכותי שעוטף אותך מכל הכיוונים.

ה-6400 נבחן בכל קטעי האטמוס, וה-DTS-X שברשותי בתצורה של 7.2.4  עם סט רמקולים גדול. הרסיבר מצליח לייצר בחדר במת סאונד טובה, אך חסר עומק, והפרדה. הפרק האחרון בסדרת מעלליו של ג׳ייסון בורן (דיסק בפורמט DTS-X מאסטר) מתעלה על עצמו בקטע מרדף אנרגטי ורב מעללים בסיום הסרט. ה-6400  אינו פיתח כאן, דינמיות, והפרדה ראויה. הוא אינו הצליח ליצור אודיו תלת ממדי המוטבע בפורמטים האודיו החדישים, התחושה הזאת המשיכה ללוות אותי בכל הקטעים גם באטמוס וגם ב- dts-x וכך גם בקטע הקרב האכזרי העקוב מדם בסרט HACKSAW RIDGE. לאורך כל הבחינה, בכל הקטעים, הרסיבר לא נתן דגש ברור ביצירת סראונד תלת מימדי משובח. ניתן היה לחוש שיכולת ההפרדה שלו דיי בינונית, וחסרת דינאמיקה, אך למרות זאת, הוא מתעלה על קודמו ביכולות באס מדויקות יותר, התחושה הזאת ליוותה אותי שוב ושוב, בכל הקטעים שנבחנו. המעברים בין רמקולי הסראונד הרגילים לבין רמקולי התקרה כמעט ולא היו קיימים, הוא המשיך להציג כוחניות, אך מתקשה ליצור הפרדה ראויה, פירוט, ודיוק.

הופעות בסאונד רב-ערוצי

הרכב: ב-7.2 ערוצים ללא רמקולי תקרה.

בכותר הבלו-ריי "Hit Man Returns: David Foster & Friends" כרגיל התמקדתי בקטע של דונה סאמר ו-סיל; קולה של סאמר בתחילה נשמע ברור, עם נפח מצוין בעת שסיל שהצטרף בהמשך, נשמע גם הוא היטב, לשם שינוי בנגזרת זו, הרסיבר יצר הפרדה טובה בין הצמד, ובין הכלים סביבם. אותה ליוותה אותי גם בבלו ריי מהופעת האיחוד של פוליס בבואנוס איירס. סטינג זרח מעט מעל הכלים המנגנים סביבו ובעת ששומעים ברקע את הקהל ומחיאות הכפיים אלו כמעט ולא התערבו עם מה שנשמע מהבמה. בהופעה החיה של אדל באולם ״רויאל אלברט הול״ בלונדון, קולה שטרם אבד לה, נשמע צלול, התזמורת נשמעה מצוין, ומחיאות הכפיים של הקהל גרמו לי לתחושה שאני מוקף באלפים שמסביב, בעודי יושב ב״סטולס״ בשורה 5 באמצע.

 

ANTHEM MRX-1120

 

    סטריאו, רק שני ערוצים

הרכב: רסיבר דנון AVR-X6400H ומסביבו: נגן אוניברסאלי אופו105D  זוג רמקולים טאנוי DC10TI 

מתוך הרגל הגיע אריק טרופאז באלבומו המצוין
Quartet Bending new corners. הקטע החמישי, זיגפריד מאתגר מאוד רסיברים לקולנוע ביתי. הוא מחייב יכולת הפרדה עילאית בין הכלים, הרסיבר הציג יכולת טובה. שילוב הבאס עם הפסנתר כמעט אינו בלט כנדרש, ובהמשכו השתלבה החצוצרה. צליל המצילות היה דיי עוקצני, וקולו של הזמר נייה בקע באופן אנמי. השילוב בין הרסיבר והרמקולים, לא שכנע במיוחד, הוא שידור כח, אך ככל שהאזנתי לו, פחות התרשמתי ממנו לחיוב. עוד הופיע בשלב זה זמר הבלוז ג׳ון לי הוקר. בקטע The Healer אשר מרשים אותי כל פעם מחדש, יכולותיו של הרסיבר ליצור ווקליות אינם מרשימות, ואפשר גם לומר דיי מאכזבות, קולו החרוך של הוקר איבד מעט את צלילותו. הרסיבר אינו מצליח ליצור במת מוסיקה סטריאופונית מלאה ואיכותית בין הרמקולים. הכלים המתנגנים מסביב נשמעו די שטחיים, התחושה הזאת ליוותה אותי שוב ושוב, בכל הקטעים שנבחנו.

denon AVR-X6400H‏

 

העמדה

ה-6400 נוטה להתחמם יתר על המידה, הפעם לשם שינוי מיקמתי אותו על המזנון ללא שום חיפוי, ניתן לראות על צג מד הלייזר את טמפ' העבודה שלו. כגיבוי טמנו בו שלושה מאווררים אקטיביים ששוכנים בתחתית הרסיבר בחלקו הקדמי מתחת ליחידת ההגברה, את ה-6400 לא מומלץ להכניס למקום סגור או נישה סגורה. בטח לא באיזה מגירה נסתרת במזנון. ה-6400 זקוק למקום מאוורר.

denon AVR-X6400H‏

שלט רחוק

רמת הגימור של השלט טובה, הוא מציג קליטה פנטסטית מכל מקום ובכל זווית. הוא נוח לתפעול ארגונומי וברור להבנה. כתחליף לשלט ניתן להשתמש באפליקציית המכשיר שהיא די נוחה ופשוטה לתפעול.

נוחות תפעול

לאחר שמתרגלים לרסיבר הזה זורמים איתו די בקלות. הרסיברים החדשים הם כבר הרבה מעבר לרסיבר רב ערוצי. הם עתירי טכנולוגיה, מה שמקשה מאוד על המשתמש החדש והטכנופובי. למרות זאת ה-6400 ממשיך לשומר על קלות תפעול לעומת מכשירים אחרים בשוק.

בעד

11 ערוצי הגברה זהים, מערכת RC קלה ונוחה, יכולות תקשורת טובות.

נגד

חסר דינאמיקה, הפרדה, ודיוק, בשמע רב ערוצי בכל פורמטי הסאונד בסרטים. שטחי מאוד בסטריאו.

ציון סופי 6.8

שורת המחץ

במידה ואתם מעוניינים לרכוש אותי, קחו בחשבון שישנם עוד חלופות מצוינות.

מחיר 12.990

אחריות ושירות: ט.ר אלקטרוניקה

מעבר לתגובות בפורום