שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי - ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
19-01-2018 16:00

סוף סוף מגיע סרט שאינו מלאכותי, עם גרפיקת מחשב וסיפור לעוס לעייפה: שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי מצליח לגעת בצופים וגם הגיבורה הראשית פרנסס ראויה בהחלט לאוסקר. צפינו.

מפתיע כמה הסרט יכול להפתיע. אחרי אין ספור סרטים שרובם הגדול היה צפוי לעייפה, אחרי שהוליווד הקלאסית והמודרנית מייצרת סרטים בפס יצור נע ואנחנו צורכים ללא סוף, מגיע משהו אמיתי ושווה. קולנוע סיני, אירופאי, עצמאי, ישראלי - זה לא ממש משנה מי יוצר את זה, השאלה האמיתית היא האם התסריט שלכם הולך לגעת באנשים, כי אם כן, זכיתם בכל הקופה.

שלא כמו בסיפורי גיבורי על, הסיפור בו אנחנו צופים כאן עלול לקרות לכל אחד מאתנו. מוות אכזרי פקד משפחה דרומית טיפוסית: אימא רגזנית בגיל העמידה, מאבדת בת במוות אכזרי ביותר שכולל אונס, רצח ושריפה. אחרי 9 חודשים, למשטרה המקומית, אין קצה חוט ולא בטוח כלל שהחקירה אכן מתנהלת לחיפוש אחר האשמים הפוטנציאליים. אבל, בעוד למשטרה אין עניין לתיק, האמא לא מתכוונת לשתוק וכדי להעיר את המתים, היא מחליטה לשלם לחברת שילוט ולפרסם שלושה שלטים גדולים (כמו שהשם של הסרט כבר מרמז) אשר מציבים שאלות קשות כלפי המשטרה וחיפוש אשמים במעשה מוות בתה.

הסיפור מסתבך, כאשר אנחנו מגלים כי אנשי העיירה הקטנה, היו בעד האם האבלה אבל הם לא איתה בשלטים. ולמרות שאיש לא רואה אותם בפועל (מוצבים על כביש שומם יחסית), הם מצליחים לייצר הד גדול מדי. פקד המשטרה חולה ובשלבים האחרונים של חייו, מנסה לשמור על הסדר הן בארגון המשטרה עצמו והן בעייירה ועם האם האבלה. אבל, כל זה אינו פשוט עם סגן גזען ואלים ואמא שלא מתכוונת לעצור בשום מחסום והולכת לשרוף את כל הפרות הקדושות הקיימות בסביבה בכדי להזיז את המשטרה לעשות משהו מעבר לחוסר המעש הקיים.



החיים המורכבים של אנשים פשוטים, מביאים לתוצאות מפתיעות ולסרט אנושי ומרגש בסיטואציה מאוד לא פשוטה. אני אפילו לא יכול להגיד שמדובר בדמויות מיוחדות אלא באנשים רגילים שרגעים מסוימים בחיים מביאים אותם לעשות בחירות קשות ומשונות ולחיות עם הבחירות הללו. הסרט כמעט ולא מראה את החיים לפני האירוע המכונן (רצח של הבת של מילדרד - פרנסס מקדורמנד) אבל השפעת האירוע בטווח הרחוק היא זו שמוצגת בסרט ומראה את החיים במורכבות ואנושיות כה קשה ומצד שני כה מעניינת, מרגשת שנותנת חוויה שרק קולנוע יכול לאפשר.


השחקנית פרנסס מקדורמנד, משחקת את האם האבלה - מילדרד, אישה קשוחה, בוטה, אלימה ואחת שיודעת מה היא רוצה. מודעת להבדל בין טוב לרע ועדיין לא מוכנה לתת לאיש לדרוך עליה, גם לא לבעלה שבעת המשבר הכי גדול של החיים שלה, מחליט לעזוב את המשפחה ולצאת עם בחורה בת 19 עם רמת משכל של דג זהב. אבל פרנסס היא כה בולטת ובעלת נוכחות כה מרשימה בסרט שאני לא אופתע אם בטקס האוסקר הקרוב היא לא רק תהיה מועמדת אלא אף תזכה.

לסיכום של עניין, אוכל להגיד כי הסרט שנראה לכאורה כי מתחיל יש מעין וגם שם נגמר (די בלא כלום) מציג סיטואציה מורכבת, בחברה שלא מוכנה שיגידו לה מה לחשוב ומה לעשות ויוציא מכם רגש והזדהות עם מילדרד בכל שלב של המסע שלה. שלא כמו סיפורי גיבורי העל, לא מתחייב לצפות ביצירה הזאת על גבי המסך הגדול באולם, אבל בהחלט לא יזיק לראות משהו איכותי וטוב בקולנוע ולא רק גרפיקה זולה וסיפור שאינו מחזיק מים. אני ממליץ לכם בחום ללכת ולראות את הסרט הזה על המסך הגדול!

ציון 9

שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי
THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI
ארה"ב 2018
 
במאי: מרטין מקדונה
שחקנים:
פרנסס מקדורמנד - מילדרד
וודי הארלסון - ווילוובי
סם רוקוול – דיקסון
פיטר דינקלג' – ג'יימס
 
אורך הסרט: 115 דקות

מעבר לתגובות בפורום